Koelsysteem R1 2000

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste allen,

Gisteren had ik een stukje gereden en na afloop kwam er koelvloeistof ergens vandaan. Ik heb dus het koelsysteem nagekeken (radiator en slangen) maar nergens en lekkage. Motor na uur weer gestart en ook geen koelvloeistof dat lekt --> te veel koelvloeistof dat de motor uit moest hebben? (vorige maand koelsysteem gespoeld, radiator tot aan nek en reservoir tot aan max gevuld ipv min).
Vandaag motor weer tevoorschijn gehaald en reservoir bekeken die net onder low zat --> ietwat bijgevuld tot aan net boven low. Weer een stukje gereden waarbij na afloop de reservoir bijna vol zat. Bij afkoelen was het reservoirtje leeg en bleef hij leeg, ook na een uur. Mijn vraag is dan waar het koelvloeistof blijft en wat het probleem kan zijn. In principe zou het reservoirtje toch weer rondom low moeten zitten?

mvg
 
Volgens Haynes moest ik motor op temperatuur laten komen (ik heb het tot 85C laten komen en paar keer gas tussendoor) en dan de pressure cap voorzichtig open draaien --> weer afvullen. Dit is ook wat ik heb gedaan.

edit: waarom zou de motor dan na een rit koelvloeistof afgeven als er lucht in het systeem zit eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
Niet gehinderd door enige kennis wat betreft een R1, maar koelsystemen kunnen soms wat wispelturig zijn.
Als je een koelsysteem hebt gevult altijd een aantal keren controleren wat betreft het niveau.
De eerste ritten is dit zeker aan te bevelen.

Dus niet 1 keer controleren, maar meerdere keren.
 
Volgens Haynes moest ik motor op temperatuur laten komen (ik heb het tot 85C laten komen en paar keer gas tussendoor) en dan de pressure cap voorzichtig open draaien --> weer afvullen. Dit is ook wat ik heb gedaan.

edit: waarom zou de motor dan na een rit koelvloeistof afgeven als er lucht in het systeem zit eigenlijk?

Dat motor laten draaien met de dop los is ongetwijfeld de meest crappy methode om een koelsysteem te ontluchten. Beter is om met je handpalm op de radiateuropening een paar keer goed in alle zichtbare slangen te knijpen. Als je van tevoren zorgt dat het expansievat gevuld is duw je met deze methode de lucht naar het expansiereservoir en trek je meteen vloeistof terug. Dat is nl exact hetzelfde wat de meesten proberen te doen door er mee te gaan rijden, maar op deze manier is het in een keer goed ipv dat ie 10 keer door de opwarmfase moet.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of je begrijpt wat ik bedoel. Er wordt gesteld dat het kan zijn dat je een groter probleem hebt, dat je blok kvs verbruikt. Ik denk van niet, omdat hij voor het spoelen en af vullen dit ook niet deed. Tenminste, ik ga ervan uit dat je het wel had gemeld als dit wel zo was.

Wat je nu als laatst beschrijft klinkt mij alsof er nog steeds lucht in het systeem zit.
 
hoop problemen met dat ding :

Stationair

R1 2000 start niet

dat is inmiddels allemaal opgelost , er is namelijk niet meer gereageerd.
Beide problemen zijn idd al verholpen. Op stationair had ik wel gereageerd wat het probleem was, maar op niet starten niet (was de accu, mijn excuses hiervoor).

Dat begrijp ik, reageerde er ook alleen op omdat ts erop inhaakte alsof dat de meest waarschijnlijke reden was.
Ik doelde met mijn reactie op dat ik het ook raar vindt dat ie nou opeens kvs zou verbruiken.

Hoe ontlucht ik nu adequaat het koelsysteem? Zoals MasterTommy beschrijft?
 
Laatst bewerkt:
Hoe ontlucht ik nu adequaat het koelsysteem? Zoals MasterTommy beschrijft?

Ja, anders schrijf ik het niet. :P

Ik vergat er bij te zetten dat je de motor bij het ontluchten op de zijsteun moet zetten. Als je het op de manier doet die ik schreef draai je daarna de dop er op en ga je rijden.

Van je thermostaathuis achter op je cilinder loopt een slang naar de radiateur, een paar cm onder je radiateurdop zit daar een nippel voor. Ligt deze slang goed, niet geknikt oid? Heb je die slang niet verwisseld met de slang van je expansiereservoir, die ook thv je radiateurdop op de radiateur aangesloten zit, maar dan iets hoger?
 
Ja, anders schrijf ik het niet. :P

Ik vergat er bij te zetten dat je de motor bij het ontluchten op de zijsteun moet zetten. Als je het op de manier doet die ik schreef draai je daarna de dop er op en ga je rijden.

Van je thermostaathuis achter op je cilinder loopt een slang naar de radiateur, een paar cm onder je radiateurdop zit daar een nippel voor. Ligt deze slang goed, niet geknikt oid? Heb je die slang niet verwisseld met de slang van je expansiereservoir, die ook thv je radiateurdop op de radiateur aangesloten zit, maar dan iets hoger?
Ik ga nu kijken! Ik laat zo het resultaat weten.
 
Lijkt geen knik in te zitten
full
 
Dit is de aansluiting. Zoals jij het beschreef zit het wel goed volgens mij.
A komt van van cilinderkop naar radiator.
B is naar expansievat
C is er nog een kleine die richting cilinder loopt?
full
 
C is inderdaad de ontluchtingsslang die naar je thermostaathuis loopt. A is gewoon de koelslang.

Als je er in hebt geknepen, afvullen, dop erop, expansiereservoir op niveau brengen en lekker warm laten draaien tot de fan aan slaat.
 
C is inderdaad de ontluchtingsslang die naar je thermostaathuis loopt. A is gewoon de koelslang.

Als je er in hebt geknepen, afvullen, dop erop, expansiereservoir op niveau brengen en lekker warm laten draaien tot de fan aan slaat.
Perfect!
Tot 104C blijft het niveau van expansie vat stijgen tot ie bijna vol is. Dan gaat de fan aan en daalt het niveau in het expansievat met als gevolg dat de motor afkoelt.
Danku!
 
Perfect!
Tot 104C blijft het niveau van expansie vat stijgen tot ie bijna vol is. Dan gaat de fan aan en daalt het niveau in het expansievat met als gevolg dat de motor afkoelt.
Danku!

Dat is idd prima.

Als je met de motor op kamertemperatuur (nachtje af laten koelen) het expansievat op max afvult, mag het er bij zo'n normale opwarmcyclus niet uit komen zetten.

Aangezien je je radiateurdop los hebt gehad kan het ook zo zijn dat je de dop er scheef op hebt gehad. Als de drukdop niet afsluit bouwt het koelsysteem geen druk op en gaat de koelvloeistof bij 100 graden koken. Je zal dan zien dat het heel hard omhoog komt in het expansiereservoir, en dus nog voordat de fan aanslaat.
 
C is inderdaad de ontluchtingsslang die naar je thermostaathuis loopt. A is gewoon de koelslang.

Als je er in hebt geknepen, afvullen, dop erop, expansiereservoir op niveau brengen en lekker warm laten draaien tot de fan aan slaat.
Net stukje gereden, motor laten afkoelen tot ie koud was. Expansiereservoir is leeg en radiator vol. Dus dat stukje wat oorspronkelijk in het reservoir zat, is weg. Zou er nog lucht in het systeem kunnen zitten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan