Koelsysteem R1 2000

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste allen,

Gisteren had ik een stukje gereden en na afloop kwam er koelvloeistof ergens vandaan. Ik heb dus het koelsysteem nagekeken (radiator en slangen) maar nergens en lekkage. Motor na uur weer gestart en ook geen koelvloeistof dat lekt --> te veel koelvloeistof dat de motor uit moest hebben? (vorige maand koelsysteem gespoeld, radiator tot aan nek en reservoir tot aan max gevuld ipv min).
Vandaag motor weer tevoorschijn gehaald en reservoir bekeken die net onder low zat --> ietwat bijgevuld tot aan net boven low. Weer een stukje gereden waarbij na afloop de reservoir bijna vol zat. Bij afkoelen was het reservoirtje leeg en bleef hij leeg, ook na een uur. Mijn vraag is dan waar het koelvloeistof blijft en wat het probleem kan zijn. In principe zou het reservoirtje toch weer rondom low moeten zitten?

mvg
 
ik vermoed dat er toch iets niet klopt.

bij het opwarmen (tot 104°) blijft het niveau stijgen in het expansievat. er gaat dus water (en geen lucht) uit het koelsysteem weg door de hogere druk. bij het afkoelen gaat er dan meer water in het koelsysteem terug dan er is uitgekomen ...

en dit nadat er al ettelijke kilometers mee gereden zijn en het expansievat en radiator al enkele keren zijn bijgevuld ... :?
 
ik vermoed dat er toch iets niet klopt.

bij het opwarmen (tot 104°) blijft het niveau stijgen in het expansievat. er gaat dus water (en geen lucht) uit het koelsysteem weg door de hogere druk. bij het afkoelen gaat er dan meer water in het koelsysteem terug dan er is uitgekomen ...

en dit nadat er al ettelijke kilometers mee gereden zijn en het expansievat en radiator al enkele keren zijn bijgevuld ... :?
Vanmiddag, na het knijpen van de slangetjes en alles op niveau brengen (expansie op low), heb ik de motor stationair tot 104 C laten draaien (toen sloeg de fan aan) --> motor uitgezet, waarna expansieniveau weer terug op low --> dus niks aan de hand. Na middagritje was ie leeg.

Wat mij opvalt is dat bij het opwarmen het reservoirtje bij de 104 graden bijna vol is, dus tot aan het dopje. Is dit normaal? Ook zie ik tijdens het opwarmen bubbeltjes in het reservoir --> lucht? Bovendien vraag ik me af hoeveel lucht er wel niet in z'n systeem kan zitten. Een beetje had ik wel verwacht, maar 2-3x lege reservoir tot aan low vullen (ietsvan 50-100mL)?
 
Vanmiddag, na het knijpen van de slangetjes en alles op niveau brengen (expansie op low), heb ik de motor stationair tot 104 C laten draaien (toen sloeg de fan aan) --> motor uitgezet, waarna expansieniveau weer terug op low --> dus niks aan de hand. Na middagritje was ie leeg.

Wat mij opvalt is dat bij het opwarmen het reservoirtje bij de 104 graden bijna vol is, dus tot aan het dopje. Is dit normaal? Ook zie ik tijdens het opwarmen bubbeltjes in het reservoir --> lucht? Bovendien vraag ik me af hoeveel lucht er wel niet in z'n systeem kan zitten. Een beetje had ik wel verwacht, maar 2-3x lege reservoir tot aan low vullen (ietsvan 50-100mL)?

Hmmm, dat bubbelen als de motor nog lang geen 100 graden is, is niet goed. Ik denk dat je hem het beste even af kunt laten persen.

Blijf het raar vinden dat dit ineens gebeurt na het verversen van de koelvloeistof.
 
Voor de nieuwsgierige: gister een rit gemaakt van 150km, waarbij een aantal keren de motor ook 104C werd bij lang wachten (waarna de fan aansloeg). Net gekeken en reservoir is op niveau. --> toch lucht geweest?
Probleem lijkt dus opgelost

iig bedankt voor uw adviezen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan