Speling voorste tandwiel en lekkage bij keerring TT600

Munchburg

Rookie
10 nov 2016
28
0
Hallo forumleden,

Vandaag heb ik mijn Yamaha TT600 van '87 voor het eerst uit de garage gehaald.
Na terugkomst van een rit van zo'n 50 kilometer ontdekte ik een olielekkage.

Na een kleine inspectie lijkt de olielekkage te ontstaan bij de keerring van de uitgaande as.
Toen ik dit aan het inspecteren was kwam ik erachter dat het voorste tandwiel een beetje speling heeft op de uitgaande as.


Mijn vragen:
- Als de keerring lek is betekent dit dan dat er meer met het blok aan de hand is (overdruk in het blok, versleten uitgaande as?)
- Kunnen de speling van het tandwiel en de olielekkage met elkaar te maken hebben?

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb de slang van de carterontluchting al nagekeken op verstoppingen, deze is helemaal schoon.
Ik heb het blok zuiver gemaakt en de motor gestart om te kijken waar de olie vandaan komt, maar ik zie nu geen sporen van lekkage meer.
 
Als je kettingwiel opgesloten zit door een moer kan dat je lekkage wel verklaren.Dan mag het kettingwiel geen speling hebben.
Wanneer ie met een seegerring oid geborgd is,is een beetje speling wel normaal.
Meestal zit er een losse bus die in de keerring draait,die wordt dan vastgeklemd samen met het kettingwiel.
Keering zelf kun je hopelijk van buitenaf vervangen indien nodig.
 
je kan het tandwiel net voelen bewegen op de as.
heel veel speling is uiteraard niet goed, dit zou je moeten kunnen zien als slijtage op je tandwiel/kettingwiel :P en/of op de as.

je keerring kan idd lekken , maar die kan je ook gewoon vervangen, hopelijk van buitenaf.

yep, alleen zijn ze met de nr's in de war op dit fiche, het is nr 8 Yamaha TT600 OFFROAD 1984 (E) USA CANADA SHIFT SHAFT - buy original SHIFT SHAFT spares online

misschien kan je de cijfers op de keerring nog lezen die de afmetingen weergeven.
 
Laatst bewerkt:
Zit ie met een moer vast of niet?Doe eens een fotootje.

hoe het hoort te zitten was op bovenstaande link te zien met 2 klikken terug naar het overzicht :

Yamaha TT600 OFFROAD 1984 (E) USA CANADA TRANSMISSION - buy original TRANSMISSION spares online

maar misschien heeft TS geen moer he, gewhetutnie.
full
 
Er zit dus zowel axiaal als radiaal speling op, maar de as zelf zit geen beweging op. Ik hoop dat de as niet ingevreten is, want dan kan het spul bij het oud ijzer
 
Controleer of je blokbouten goed vast zitten, zoals boven geoppeerd check de ketting spanning. Haal je tandwiel er af en maak de uitgaande as goed schoon.

Keering kan je eenvoudig van buitenaf vervangen, pas op je kan heb ook te ver naar binnen drukken. (in praktijk is er zelfs genoeg ruimte voor 2 keeringen achter elkaar, dat wil je niet.)
2 Klein gaatjes boren in de keering, daar parkers in draaien, dan gelijkmatig er uit trekken.
 
Hallo forumleden,

Vandaag heb ik mijn Yamaha TT600 van '87 voor het eerst uit de garage gehaald.
Na terugkomst van een rit van zo'n 50 kilometer ontdekte ik een olielekkage.

Na een kleine inspectie lijkt de olielekkage te ontstaan bij de keerring van de uitgaande as.
Toen ik dit aan het inspecteren was kwam ik erachter dat het voorste tandwiel een beetje speling heeft op de uitgaande as.


Mijn vragen:
- Als de keerring lek is betekent dit dan dat er meer met het blok aan de hand is (overdruk in het blok, versleten uitgaande as?)
- Kunnen de speling van het tandwiel en de olielekkage met elkaar te maken hebben?

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb de slang van de carterontluchting al nagekeken op verstoppingen, deze is helemaal schoon.
Ik heb het blok zuiver gemaakt en de motor gestart om te kijken waar de olie vandaan komt, maar ik zie nu geen sporen van lekkage meer.

Die olielekkage kan dat geen "gesmolten" kettingvet zijn?
 
Ik heb even het voorste tandwiel verwijderd, alle bouten gecontroleerd en alles zuiver gemaakt.
Wat foto's:

969mb5.jpg


2zp59p2.jpg


b6danm.jpg


Conclusie:
- volgens mij ziet de uitgaande as er nog redelijk goed uit, klein beetje axiale speling
- Er hangt een druppel aan het 'onderste' boutje als er met de motor is gereden.
- Bij starten en laten lopen met het tandwiel eraf kan ik zo gauw geen lekkage ontdekken.
 
Er zit een borgplaatje overheen, dus ik gok zomaar dat de keerring gewoon van buitenaf te vervangen is. Voortandwiel (aka de hele set) vervangen, spiebanen van de uitgaande as invetten als je er een nieuw tandwiel op schuift.
 
Ik heb de oorsprong van de lekkage gevonden, en ik zou willen dat het een keerring was.
Helaas is waarschijnlijk de ketting ooit gebroken, want er zit een scheur in het blok. Het boutgat voor het linker carterdeksel is ook beschadigd door dit voorval. Ze hebben het geheel geprobeerd te dichten met vloeibaar aluminium.
 
De vorige eigenaar (waar ik hem 3 maanden geleden van heb gekocht) zei dat de motor bij hem niet gelekt heeft, maar dat het blok al beschadigd én gerepareerd is. Hij heeft echter het blok laten spuiten, maar heeft niets aan de beschadiging gedaan.
 
Klinkt niet als onherstelbaar, goed vet vrij maken.
Dan moet te herstellen zijn met epoxy of inderdaad zoals de vorige eigenaar heeft geprobeerd met vloeibaar aluminium.
Kan vanaf de foto's niet opmaken wat voor schade er is en hoe erg.
 
zoek anders een bedrijf wat aluminium kan lassen.
hier in het industrieterrein zat iemand die voor 2 tientjes zelfs cilinderkoppen kon lassen zodat ze daarna weer bewerkt konden worden en weer gebruikt konden worden.

dan zal zo een dekseltje geen probleem zijn.
 
De ketting heeft flink wat schade aangericht en dus heeft de vorige eigenaar dus flink zitten knoeien met vloeibaar aluminium.
Een deel van het carterdeksel mist en ook is het stuk van het carter waar de meeste rechter carterdekselbout in draait beschadigd.
De vorige eigenaar heeft inmiddels toegegeven dat hij het wist, maar dat het al was toen hij hem kocht. Hij heeft bij hem nooit gelekt en daarom heeft hij het nooit gerepareerd.
Ik denk echter dat (omdat de motor er verder erg goed uit ziet, en er vrij veel vervangen is) dat het na het opknappen van de motorfiets is gebeurd en de vorige eigenaar hier zo van baalde dat hij hem verkocht heeft.
 
Geen nood...

Ik heb zelf blokschade gehad aan mijn huidige FZS1000, en kon een blok kopen waar ook de ketting een gat in het carter geslagen had....
Heb de gok genomen, en het blok gewoon in elkaar laten zitten, en eerst de scheuren weer getigd....over de carterhelften heen...

Daarna alles goed opgeschuurd, en loctite vloeibaar alu erover, en zit al 15K zonder een drupje te lekken

Wel goed met aceton schoonmaken voor je gaat kleien
 
Terug
Bovenaan Onderaan