acculampje BMW R1100S blijft branden

Cardanfreak

MF veteraan
10 mrt 2006
1.155
48
Hoi techneuten.
Afgelopen zaterdag na enkele maanden stilstaan de BMW R1100S naar buiten gehaald en een stukje gereden. Bandenspanning gecheckt en afgestoft. Hij startte gelijk. Heeft aan de druppellader gehangen. Tank was vol . Onderweg zag ik dat het acculampje bleef branden. Afgelopen jaar nog een nieuwe accu geplaatst dus dat zou ik uit kunnen sluiten. Heb iemand van het Motorforum deze vraag gesteld en kreeg als antwoord dynamo of spanningsregelaar misschien de boosdoener. Nu blijkt dat er geen losse spanningsregelaar is. Zit in de dynamo verwerkt?! Dynamoriem zou ook nog kunnen? ( een alternatief is de Contitech 4PK611 bij Mister Auto kwam ik tegen. Veel goedkoper dan origineel BMW. Is het veel werk om een dynamo te vervangen - moeilijkheidsgraad? Moet er veel gedemonteerd worden. Alvast dank voor jullie moeite om me een stapje verder te helpen.
Sportieve groet, Cardanfreak :W :]
 
zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.

Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.

voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent

Benno
 
zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.

Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.

voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent

Benno
Is een S zo lastig? Bij mijn GS was het voordeksel er af, olieleiding aan 1 kant los, dynamo ontspannen, riempje er om en alles weer in omgekeerde volgorde. Hoogstens een uurtje werk.
 
Is een S zo lastig? Bij mijn GS was het voordeksel er af, olieleiding aan 1 kant los, dynamo ontspannen, riempje er om en alles weer in omgekeerde volgorde. Hoogstens een uurtje werk.

De instructie die hij geeft gaat op als je de riem wil vervangen (anders kan je hem niet spannen). Het lijkt me handiger om eerst te kijken of de riem er nog op zit.
 
Kijk dat is mooi. Al best wat advies. Ja . Als je de accu wil vervangen moeten de kappen er al af. Best een werkje maar anders kom je er niet bij. Hoop dat ik redelijk bij de dynamo kan komen...
 
zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.

Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.

voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent

Benno

Je bedoeld de laadspanning. Accuspanning zal wel in orde zijn als de motor gemakkelijk start
 
nee, ik bedoel accuspanning met lopende motor. Laadspanning is er niet, laadstroom wel. Een onbelaste dynamo is slecht te meten.

Als je ziet dat de accu netjes op spanning blijft en dat betekend meer dan 13 volt bij lopende motor dan zal de accu wel laden en is er iets anders aan de hand. Heb zelf met zowel de GS als de S een paar keer gehad dat het laadlampje brand terwijl er niets aan de hand is. Contact aan en uit en het was opgelost.

benno
 
he Benno. Het deksel zit met veel meer bouten vast. Maar werkzijze zal overeenkomen.
zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.

Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.

voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent

Benno
 
nee, ik bedoel accuspanning met lopende motor. Laadspanning is er niet, laadstroom wel. Een onbelaste dynamo is slecht te meten.

Als je ziet dat de accu netjes op spanning blijft en dat betekend meer dan 13 volt bij lopende motor dan zal de accu wel laden en is er iets anders aan de hand. Heb zelf met zowel de GS als de S een paar keer gehad dat het laadlampje brand terwijl er niets aan de hand is. Contact aan en uit en het was opgelost.

benno
Een accu levert niet eens 13 volt dus als je met draaiende motor gaat meten dan is dat de spanning die de motor levert en dus de laadspanning. Afhankelijk van het spanningsverschil tussen laadspanning en accuspanning ontstaat er een laadstroom. Die laatste ook word trouwens mede bepaald door de staat van de accu.
 
he Benno. Het deksel zit met veel meer bouten vast. Maar werkzijze zal overeenkomen.

s-l1000.jpg


4 dus, de inbusjes los. meer hoeft er niet uit om de plastic deksel te verwijderen waarna je de situatie kunt beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Een accu levert niet eens 13 volt dus als je met draaiende motor gaat meten dan is dat de spanning die de motor levert en dus de laadspanning. Afhankelijk van het spanningsverschil tussen laadspanning en accuspanning ontstaat er een laadstroom. Die laatste ook word trouwens mede bepaald door de staat van de accu.

Ik zeg alleen dat je eigenlijk niet zo vaak over laadspanning praat bij motoren maar over laadstromen en spanning van het boordnet. De boordspanning van een lopende motor is altijd boven de normale accuspanning en zal nominaal in de buurt van de 13,8 volt liggen.

Een volle gezonde accu doet tussen de 12,5 en 12,7 volt afhankelijk van de temperatuur. De gemiddelde honkie tonk multimeter kan dan met gemak al boven de 13 volt aangeven (of onder de 12)

benno
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg alleen dat je eigenlijk niet zo vaak over laadspanning praat bij motoren maar over laadstromen en spanning van het boordnet. De boordspanning van een lopende motor is altijd boven de normale accuspanning en zal nominaal in de buurt van de 13,8 volt liggen.

Een volle gezonde accu doet tussen de 12,5 en 12,7 volt afhankelijk van de temperatuur. De gemiddelde honkie tonk multimeter kan dan met gemak al boven de 13 volt aangeven (of onder de 12)

benno
Je praat erg veel poep.
Zelfs de goedkoopste meter zal bij 12 volt niet meer dan 0.2 volt afwijken en dan praat je al over een prul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Benno. Je hebt helemaal gelijk. Had die andere bouten al eens allemaal vervangen. Daarom dacht ik dat er meer in zaten. De kappen moeten er dus af om bij de dynamo te kunnen komen.Bedankt Benno voor je inbreng. Ik zal de riem zo wie zo vervangen. Kost maar 12 euro bij Heuts automaterialen. Is een Contitech 4pk611. ( Heb de 4pk613 gekocht-is maar 2 mm langer. past ook na het spannen) Hebben ze ook op de automaterialensites zoals mister auto en autoonderdelen.nl. Ga me er deze week eens aan wagen. Accu vorig jaar nieuw gekocht dus zou nog in orde moeten zijn.(hangt aan druppelaar) Anders een dynamo op de kop tikken . Gaat goedkomen.
[afbeelding]

4 dus, de inbusjes los. meer hoeft er niet uit om de plastic deksel te verwijderen waarna je de situatie kunt beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Updateje acculampje. Vandaag maar aan begonnen. De zwarte deksel kreeg ik er makkelijk af. En gelijk zag ik ook de ellende. De polyriem is dus echt stuk. Reepjes. Mooi alles schoongemaakt. Nieuwe riem gepakt en erop gelegd. Truck met plastic reep toegepast .
Tussen poelie en riem en toen met bahco gedraaid en floep zat ie er op. Werkje van 20 minuten. Benieuwd of de acculamp nu uit was. Starten. Ja hoor. Dat was het euvel. Nog even nachecken.... potverdriedubbeltjes. De riem zat niet helemaal op de bovenste poelie. Kan er net niet goed met de hand bij om die te geleiden. Dus denk ik dat ik toch de kappen er af moet halen om er goed bij te kunnen. Wellicht toch even de dynamo lossen en spannen. Maar ben blij dat ik weet wat het euvel is geweest.
Morgen weer opnieuw proberen...
 
Laatst bewerkt:
Zo. Klus geklaard. Riem van de dynamo zit er mooi op. Tip van Benno opgevolgd en dat werkte perfekt. Heb toch maar even een nieuw riempje opgehaald. ( 12 euro bij automaterialenzaak Heuts ). De vorige had ik er met wat lompe kracht opgelegd . Stond op een Duitse site zo beschreven. Plastic reepje onder tussen de poelie en riem leggen en dan met een bahco erop draaien. Ging wel maar toen zat ie boven niet goed op de dynamopoelie.
Iedereen bedankt voor de inbreng. We kunnen er weer even tegenaan. Binnenkort - weekend - eens een stuk met vrouwke gaan rijden. Heeft net een Honda Magna VF 700 gekocht. Oudje maar in zeer mooie staat en rap hoor. Is een V4 . Sportieve groet, Cardanfreak. :] :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan