Motor updaten met Hill Start Systeem

Bouw-Mart

Rookie
12 mrt 2017
1
0
Om in de bergen, en heuvels gemakkelijker weg te rijden ben ik benieuwd of er iemand is die een Hill start systeem kent die op een motor geplaatst kan worden. Ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.
 
Dat systeem zit standaard op de meeste motoren.

Het is een soort pedaaltje, aan de rechterkant. Vlakbij het steuntje waar je voet op rust :t
 
BMW's hebben het al een tijdje.

Je zal in ieder geval elektronische controle moeten hebben over je remmen (lees: moderne abs unit). Heb je dat niet dan wordt het nu al een vrij kansloze missie.
 
Laatst bewerkt:
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of je een extra remlauw kunt zetten die met een electrische plunjer werkt en een signaal oppikt uit je koppelingshendel. Activatie pas nadat je een andere knop hebt ingedrukt. Anders wordt schakelen euuuh interessant.

Dus koppeling in, knopje indrukken. Extra remklauw grijpt aan. Je lost de koppeling om weg te rijden en na een instelbare tijd wordt de remklauw vrijgegeven.

db
 
wielkeg-kunststof.jpg
 
Om in de bergen, en heuvels gemakkelijker weg te rijden ben ik benieuwd of er iemand is die een Hill start systeem kent die op een motor geplaatst kan worden. Ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.

Als je liever twee benen (tenen?) aan de grond houd kun je misschien iets verzinnen met een achterrem op het stuur. Ze gebruiken bijvoorbeeld duimremmen op racers.
 


Net zoals bij de koekblikkers voertuigen waarvan de vaardigheid van de bestuurders nogal eens dikwijls omgekeerd evenredig is met de prijs van het vehikel. En dan heb je natuurlijk al die elektronische hulpmiddelen wel nodig.

Grappig, dit soort reacties hoorde je 25(!!!) jaar terug ook toen BMW met ABS op motorfietsen kwam.
"Flauwekul, dat kan ik zelf veel beter, alleen voor ouwe lullen die niet kunnen remmen" etc etc.

Verandering is eng.
Dat blijkt maar weer eens.
Daarnaast lijkt het ook tegenstrijdig dat de producent van motorfietsen die populair zijn bij de oudere garde tegelijkertijd de producent is van de meest geavanceerde systemen op motorfietsen.

Maar over nog eens 20 jaar komen de jappen met veel bombarie aankondigen dat ze hill assist hebben ontwikkeld en dan is het ineens faaaantaaaaastiesch en had niemand het willen missen.
 
Grappig, dit soort reacties hoorde je 25(!!!) jaar terug ook toen BMW met ABS op motorfietsen kwam.
"Flauwekul, dat kan ik zelf veel beter, alleen voor ouwe lullen die niet kunnen remmen" etc etc.

Verandering is eng.
Dat blijkt maar weer eens.
Daarnaast lijkt het ook tegenstrijdig dat de producent van motorfietsen die populair zijn bij de oudere garde tegelijkertijd de producent is van de meest geavanceerde systemen op motorfietsen.

Maar over nog eens 20 jaar komen de jappen met veel bombarie aankondigen dat ze hill assist hebben ontwikkeld en dan is het ineens faaaantaaaaastiesch en had niemand het willen missen.

Haha, ik begrijp je reactie. Ik zal de eerste zijn die systemen verwelkomt die een bijdrage leveren tot de veiligheid. Verandering is niet eng. Maar al die poespas nu nu op auto's en motoren geleverd wordt, van actieve ophanging, tot lane-assist, verschillende ride-modi en noem maar op, dragen daar niet wezenlijk toe bij. Integendeel, mensen worden veel te afhankelijk van elektronische gadgets, en de motor/auto rijdt met hen, en niet zij met het voertuig, zoals het zou moeten zijn.
Bovendien blijkt bij veel voertuigen van een jaar of acht oud, zeg maar de eerste "gesofisticeerde voertuiggeneratie", dat er buitensporig veel defecten optreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan