Motorvork op een fiets

Ipostudent

Rookie
13 mrt 2017
6
0
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum maar voor zover ik kon zien in de zoekfunctie is hier nog geen topic over.

Ik ben aan het afstuderen bij een bedrijf dat fietsen ontwerpt en produceert (normale fietsen, geen motorfietsen). Ik ben student Industrieel Product Ontwerp en mijn opdracht is om een zware transportfiets te ontwerpen. Het wordt een soort trike met een laadbak achterop. Nu zullen jullie denken wat moet je op een motorforum als je een fiets gaat ontwerpen? De reden daarvoor is, is dat we overwegen een motorvoorvork te gebruiken omdat een vork van een fiets waarschijnlijk niet sterk genoeg is. De fiets moet namelijk een aanzienlijk gewicht meenemen (denk aan gewichten van een paar honderd kilo).

Ik ben dus aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn betreft zwaardere/sterkere voorvorken. Bij het bedrijf waar ik stage loop is een grote hoeveelheid kennis aanwezig over fietsvoorvorken, maar niet over motorvoorvorken. Vandaar dat ik me op dit forum heb geregistreerd. Ik heb dus eigenlijk vrijwel geen verstand van motoren en probeer me in te lezen maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen.

Misschien dat jullie me kunnen helpen of me kunnen vertellen waar en hoe ik moet zoeken naar de juiste antwoorden. Ik zal eerst wat achtergrond informatie geven waar de vork aan moet voldoen:

- lichtgewicht
- sterk genoeg voor zware belasting (300+ kilogram)
- gedempt/geveerd (geen vereiste maar waarschijnlijk wel nodig)
- niet te lastig aan te passen zodat het in een fietsframe gezet kan worden.
- duurzaam/betrouwbaar (wordt intensief gebruikt)

Ik heb al een beetje rondgekeken en gevraagd en ik kreeg de volgende tips:
- kijk in de motorcross wereld voor sterke lichtgewicht vorken
- kijk naar alternatieve systemen, zoals de vork van de bmw gs1200 (nadeel is wel dat deze waarschijnlijk duur is om uit te werken en veel bewegende delen heeft = meer onderhoud en dingen die stuk kunnen gaan)