Motorvork op een fiets

Ipostudent

Rookie
13 mrt 2017
6
0
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum maar voor zover ik kon zien in de zoekfunctie is hier nog geen topic over.

Ik ben aan het afstuderen bij een bedrijf dat fietsen ontwerpt en produceert (normale fietsen, geen motorfietsen). Ik ben student Industrieel Product Ontwerp en mijn opdracht is om een zware transportfiets te ontwerpen. Het wordt een soort trike met een laadbak achterop. Nu zullen jullie denken wat moet je op een motorforum als je een fiets gaat ontwerpen? De reden daarvoor is, is dat we overwegen een motorvoorvork te gebruiken omdat een vork van een fiets waarschijnlijk niet sterk genoeg is. De fiets moet namelijk een aanzienlijk gewicht meenemen (denk aan gewichten van een paar honderd kilo).

Ik ben dus aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn betreft zwaardere/sterkere voorvorken. Bij het bedrijf waar ik stage loop is een grote hoeveelheid kennis aanwezig over fietsvoorvorken, maar niet over motorvoorvorken. Vandaar dat ik me op dit forum heb geregistreerd. Ik heb dus eigenlijk vrijwel geen verstand van motoren en probeer me in te lezen maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen.

Misschien dat jullie me kunnen helpen of me kunnen vertellen waar en hoe ik moet zoeken naar de juiste antwoorden. Ik zal eerst wat achtergrond informatie geven waar de vork aan moet voldoen:

- lichtgewicht
- sterk genoeg voor zware belasting (300+ kilogram)
- gedempt/geveerd (geen vereiste maar waarschijnlijk wel nodig)
- niet te lastig aan te passen zodat het in een fietsframe gezet kan worden.
- duurzaam/betrouwbaar (wordt intensief gebruikt)

Ik heb al een beetje rondgekeken en gevraagd en ik kreeg de volgende tips:
- kijk in de motorcross wereld voor sterke lichtgewicht vorken
- kijk naar alternatieve systemen, zoals de vork van de bmw gs1200 (nadeel is wel dat deze waarschijnlijk duur is om uit te werken en veel bewegende delen heeft = meer onderhoud en dingen die stuk kunnen gaan)

Hoe zouden jullie me kunnen helpen? Goede merken/modellen opnoemen, goede subcategorieen opnoemen waar ik kan zoeken, algemene informatie over motorvoorvorken, meedenken wat geschikt zou zijn voor dit project. Alle hulp is welkom!
 
Hoeveel willen jullie uitgeven?
Het mooiste is denk ik een voorvork kopen mét frame, zodat je het balhoofd van het frame af kan slijpen en op je eigen frame kan lassen.

Is de 300kg op alleen het voorwiel?
 
Is dat dan een elektrisch ondersteunde fiets?
Want met +300kg ...
Ik heb ooit een Flevobike gehad en had er een heuse aanhanger voor gemaakt, en fiets, mezelf en aanhanger incl lading op 250kg gezet, ik kan je zeggen, dat is niet simpel!

En hoe zit de fietser erop? Zoals op een normale fiets, en de lading achteraan?
In dat geval denk ik dat je met een voorvork van een brommer al genoeg hebt.
Je gaat je dan vooral op de achterkant (wielen en wielbevestigingen) moeten concentreren.

De voorvork van een motor in een fietsframe lepelen gaat niet echt lukken, je zal, zoals BasApeldoorn al aanhaalde, het balhoofdstel ook moeten mee gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat dan een elektrisch ondersteunde fiets?
Want met +300kg ...
Ik heb ooit een Flevobike gehad en had er een heuse aanhanger voor gemaakt, en fiets, mezelf en aanhanger incl lading op 250kg gezet, ik kan je zeggen, dat is niet simpel!

En hoe zit de fietser erop? Zoals op een normale fiets, en de lading achteraan?
In dat geval denk ik dat je met een voorvork van een brommer al genoeg hebt.
Je gaat je dan vooral op de achterkant (wielen en wielbevestigingen) moeten concentreren.

De voorvork van een motor in een fietsframe lepelen gaat niet echt lukken, je zal, zoals BalApeldoorn al aanhaalde, het balhoofdstel ook moeten mee gebruiken.

Lekker dan :+
 
Aangepast ;) :$

@ Ipostudent: die tip van een cross voorvork lijkt goed op het eerste gezicht. Idd licht en sterk. Maar ik vrees dat er een groot nadeel* aan zit;

Lange veerweg en niet berekend op zulke grote gewichten. Als je transportfiets vol geladen is en je moet (een beetje hard) remmen, gaat die diep induiken.

* @ eventuele cross kenners hier: correct me if I'm wrong ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hou het simpel , maak wat zo als op de oude motoren van vroeger met een trekveer in het
midden dan ben je ook geen olie nodig , en het staat nog mooi ook,

de transportfietsen vroeger hadden een zwaardere voorvork, ik heb als voorvork richter,
vroeger gewerkt bij een fietsenfabriek
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel willen jullie uitgeven?
Het mooiste is denk ik een voorvork kopen mét frame, zodat je het balhoofd van het frame af kan slijpen en op je eigen frame kan lassen.

Is de 300kg op alleen het voorwiel?

Het bedrijf heeft zelf ook een productieafdeling dus een aangepast balhoofd maken waar een motorvork in kan moet geen probleem zijn. 300 kg. is de totaalbelasting excl. chauffeur, het grootste deel van dit gewicht zal op de achterwielen zitten maar de fiets moet met een veiligheidsfactor ontworpen worden. We gaan er vanuit dat niet iedereen zich altijd aan de maximaal opgegeven hoeveelheid van een fabrikant houdt.

De nadruk ligt overigens niet op het zo goedkoop mogelijk maken. Het wordt een product die aan bedrijven verkocht wordt en intensief gebruikt gaat worden (50 tot 100 km per dag). Het moet daarom sterk en degelijk zijn.

@ Ipostudent: die tip van een cross voorvork lijkt goed op het eerste gezicht. Idd licht en sterk. Maar ik vrees dat er een groot nadeel* aan zit;

Lange veerweg en niet berekend op zulke grote gewichten. Als je transportfiets vol geladen is en je moet (een beet hard) remmen, gaat die diep induiken.

* @ eventuele cross kenners hier: correct me if I'm wrong ;)

Is het mogelijk de vering zelf aan te passen zodat deze 'star' (is dat het juiste woord?) Ik denk overigens dat het er meer om gaat dat klappen opgevangen worden dan dat er diep geveerd kan worden. Misschien is schokbreker een beter woord.
 
Kun je eens een voorbeeld van een merk of type noemen?

Springer voorvork heet dat :

8032.jpg
 
Als je al 300 kg belasting voor je voorvork berekend, wat ga je dan wel niet met het frame en achteras doen, 900 kg belasting in het totaal? of 600kg?

Ik zou het niet moeilijker maken dan het is, en in de scooter/bromfiets hoek zoeken
 
de oude HD motors en ook wel enkele oude Engelse merken hebben zo een voorvork
meestal van ver voor de 2 die wereld oorlog
ben niet zo goed met een pc, mischien zijn hier mensen die een foto van zo een
voorvork van zo een oude motor hier kunnen plaatsen
die oude motoren van vroeger waren van zich zelf al behoorlijk zwaar, het wordt toch
geen rees monster toch dit gaat al sneller dan ik kan schrijven :)
 
Laatst bewerkt:
De gemiddelde motorfiets voorvork is zwaar overbemeten voor wat jij vraagt.
Mijn advies; bestel zoiets:
China Manfacturer Motorcycle Front Shock Absorber,Electric Scooter Front Shock Absorber,Motorcycle Front Fork For Sale - Buy Motorcycle Front Shock Absorber,Electric Scooter Front Shock Absorber,Motorcycle Front Fork For Sale Product on Alibaba.com

Goedkoper kun je het zelf echt niet maken en het voldoet overal prima aan.
100 Set/Sets (Min. Order)

In for the lock. :+
 
Is min of meer letterlijk het wiel opnieuw uitvinden. Transportfietsen zijn zwaar, motorfiets voorvorken zijn nog zwaarder.

Daarom zie je in de fiets geschiedenis veel oplossingen met springer-achtige (zie hierboven) constructies. Reden is dat er dan gebruik gemaakt kan worden van de relatief lichtgewicht, dunwandige buizen in plaats van zware aluminium buitenpoten met loeizware metalen binnenpoten, veren en olie. Daar komt bij dat een voorvork met een relatief hoog gewicht(t.o.v de rest van het frame) zeer ongunstige rij eigenschappen in de hand wekt.

Wat al bestaat, zijn MTB / ATB vorken. Die zijn licht, verstelbaar en kun je "locken". Vooral de stugge ingaande slag is zeer belangrijk, want anders gaat een deel van de energie van het trappen verloren in de voorvork (zie iedereen die stoer doet op een slappe full-suspension fiets van de bouwmarkt). Daar komt bij dat een betere downhill vork berekend is op enorme klappen.

1971-krate.jpg

cf5170a79013ed8dd3f6296cb40370ee.jpg

b01302f5916a302e717ed687c1ac5601.jpg

mountain-bike-front-fork.jpg

hossack-mountain-bike-close.jpg


Ik ben als service manager werkzaam geweest bij een fiets verhuur bedrijf dat eigen fietsen ontwierp in samenwerking met DBG.
 
Laatst bewerkt:
De springer voorvork kan wel eens een hele goede tip zijn. Door te spelen met de geometrie is relatief makkelijk te experimenteren met de progressiviteit. Als het voorkomt dat de trike regelmatig leeg is, kan dat een voordeel zijn.

Wat al bestaat, zijn MTB / ATB vorken. Die zijn licht, verstelbaar en kun je "locken". Vooral de stugge ingaande slag is zeer belangrijk, want anders gaat een deel van de energie van het trappen verloren in de voorvork.

Lijkt me dat de wielbasis niet te vergelijken is met die van een mtb. En de richting van de bewegende massa (benen) lijkt me in een heel andere richting dan op een mtb.



Verder vind ik het jammer dat er verder weinig details zijn... zoveel vraagtekens!
 
De springer voorvork kan wel eens een hele goede tip zijn. Door te spelen met de geometrie is relatief makkelijk te experimenteren met de progressiviteit. Als het voorkomt dat de trike regelmatig leeg is, kan dat een voordeel zijn.Lijkt me dat de wielbasis niet te vergelijken is met die van een mtb. En de richting van de bewegende massa (benen) lijkt me in een heel andere richting dan op een mtb.



Verder vind ik het jammer dat er verder weinig details zijn... zoveel vraagtekens!

Een van de redenen daarvoor is dat de concurrentie er ook hard mee bezig is zo'n dergelijke fiets te maken en we niet teveel prijs willen geven. Wat zou je nog willen weten?
 
Hoe hard gaat er gefietst worden? (electrisch?)
Wat is ongeveer de gewichtsverdeling?
Zal hij altijd/bijna altijd vol zijn?
Moet er gedempt worden, of moet het gewicht alleen rollend ondersteund worden?
Hoe is de configuratie? Zit de bestuurder voor de last?
 
:^

Ik kan er een eindeloos verhaal van maken.. Maar zonder over specs te beschikken suggesties doen over de vormgeving van de wielophanging, is nogal koffiedik kijken.
 
Hoe hard gaat er gefietst worden? (electrisch?)
Wat is ongeveer de gewichtsverdeling?
Zal hij altijd/bijna altijd vol zijn?
Moet er gedempt worden, of moet het gewicht alleen rollend ondersteund worden?
Hoe is de configuratie? Zit de bestuurder voor de last?

25 km/h is ongeveer het doel, electrisch ondersteund inderdaad.
Gewichtsverdeling is lastig te zeggen maar waarschijnlijk komt het meerendeel van de 300 kg. op de achterwielen. De opstelling is een driewieler, twee wielen achter een voor met de chauffeur aan de voorkant.
De fiets zal zo veel mogelijk vol zijn maar aangezien het een ontwerp wordt voor bezorging zal dit niet altijd het geval zijn. De maximale last is aan de start van een route/ronde en zal geleidelijk afnemen
Wat bedoel je met gedempt of rollend ondersteund?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan