Kettingset versleten of droog?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Guys, ik heb even technische kennis nodig. En daarvoor ben ik hier aan het juiste adres geloof ik. Vraagje:

Ik heb een Kawasaki Z1000SX uit 2014 met nu 21.000km op de teller. Zit nog originele kettingset onder. Tijdje geleden, heb ik tijdens onderhoud van mijn motor de motorzaak gelijk een Osco smeersysteem laten monteren. Deze hebben ze volgens handleiding gemonteerd: slangetje komt uit onder de chainguard en druppelt dus op de ketting bij het achtertandwiel. Ik smeer ook volgens boekje: dus als ik bijna thuis ben, stapvoets rijden, laten druppelen en ik zet hem in de schuur. So far, so good.

Maar nu merk ik de laatste tijd, vooral in de regen, dat naarmate de rit vordert, de ketting ongezonde geluiden maakt bij het wegrijden en het rijden in lagere toeren (1e en 2e vooral). Voel dit ook in stepjes. Als ik de ketting dan even smeer met de Osco, is het eventjes weg, maar begint de volgende dag gewoon weer.

Als ik de ketting vervolgens met de hand inspuit met kettingspray, blijft het getik langer weg. Maar ik twijfel nu; is de ketting gewoon droog of is hij gewoon op? Met 21.000km is de kettingset natuurlijk niet nieuw meer, maar dat het getik verdwijnt na inspuiten zegt mij dat de ketting droog is en daardoor tikt. Maar dat mag toch niet zo snel zijn na een Osco smeerbeurtje? Ketting hangt niet slap en ook nog niet hoeven stellen, maar ik kan hem wel iets van het kettingwiel achter lichten en ook wat zijdelingse speling.

Ik zou er meer vertrouwen in hebben als het tuutje aan de binnenkant van de ketting druppelt, dus niet er op. Dan slingert het er naar mijn idee snel af. Maar toch moet het zo volgens OSCO zelf.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
21000km is idd weinig. Ik doe rond de 30.000km en rijdt weer en wind en in de pekel, en dat zonder osco systeem of dergelijke.

Maar zijn ze zeker dat ze met "op" de ketting "bovenop" bedoelen.

Heb zelf geen ervaring met die systemen, maar ik versta eronder dat ze bedoelen "op" de ketting, aan de "binnenkant" voor ze gegrepen wordt door het achterste tandwiel.

Edit: hoeveel kan je de ketting oplichten? Twee tanden vrij kunnen maken betekent meestal versleten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Guys, ik heb even technische kennis nodig. En daarvoor ben ik hier aan het juiste adres geloof ik. Vraagje:

Ik heb een Kawasaki Z1000SX uit 2014 met nu 21.000km op de teller. Zit nog originele kettingset onder. Tijdje geleden, heb ik tijdens onderhoud van mijn motor de motorzaak gelijk een Osco smeersysteem laten monteren. Deze hebben ze volgens handleiding gemonteerd: slangetje komt uit onder de chainguard en druppelt dus op de ketting bij het achtertandwiel. Ik smeer ook volgens boekje: dus als ik bijna thuis ben, stapvoets rijden, laten druppelen en ik zet hem in de schuur. So far, so good.

Maar nu merk ik de laatste tijd, vooral in de regen, dat naarmate de rit vordert, de ketting ongezonde geluiden maakt bij het wegrijden en het rijden in lagere toeren (1e en 2e vooral). Voel dit ook in stepjes. Als ik de ketting dan even smeer met de Osco, is het eventjes weg, maar begint de volgende dag gewoon weer.

Als ik de ketting vervolgens met de hand inspuit met kettingspray, blijft het getik langer weg. Maar ik twijfel nu; is de ketting gewoon droog of is hij gewoon op? Met 21.000km is de kettingset natuurlijk niet nieuw meer, maar dat het getik verdwijnt na inspuiten zegt mij dat de ketting droog is en daardoor tikt. Maar dat mag toch niet zo snel zijn na een Osco smeerbeurtje? Ketting hangt niet slap en ook nog niet hoeven stellen, maar ik kan hem wel iets van het kettingwiel achter lichten en ook wat zijdelingse speling.

Ik zou er meer vertrouwen in hebben als het tuutje aan de binnenkant van de ketting druppelt, dus niet er op. Dan slingert het er naar mijn idee snel af. Maar toch moet het zo volgens OSCO zelf.

Thanks!
*zucht

Je bent iets vergeten :+


Heb je een foto van hoe hij geplaatst is?
Heb er ook 1 gehad op mijn cbr.
En deze had ik als het ware op de plek zitten waar je ketting het tand wiel opgaat.
ietsje er voor en dan van boven af nooit problemen mee gehad.
 
Heb mijn kettingset gisteren toevallig nog vervangen en ook ik had ongeveer 20k kms gereden. In mijn geval was het de pekel die mijn ketting verneukt heeft. Tandwielen zagen er nog prima uit
 
Nou er waren een hoop vaste schakels bij mij. De zijkanten zaten vol met vliegroest. Denk dat het ook wel aan de binnenkant zit bij de rubberen ringetjes. En dan smeer ik ook nog eens regelmatig.
Volgens mij valt er vrij weinig er tegen te doen als je door de pekel rijdt.
 
Nou er waren een hoop vaste schakels bij mij. De zijkanten zaten vol met vliegroest. Denk dat het ook wel aan de binnenkant zit bij de rubberen ringetjes. En dan smeer ik ook nog eens regelmatig.
Volgens mij valt er vrij weinig er tegen te doen als je door de pekel rijdt.
Denk ik ook, de afgelopen maanden moest ik soms wel iedere 50 kilometer smeren.
En dat was niet met Action kettingspray, want die verkopen ze niet in de winter. :+
 
SX ziet geen korrel pekel guys! En de OSCO heb ik pas 5000km ofzo. Ketting kan natuurlijk ook door vorige eigenaar mishandeld zijn. Beste foto die ik heb:

2yo718i.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb al een nieuw kettingsetje besteld bij Joske, met 21.000km is 'ie inderdaad niet meer nieuw en ga v.d. zomer lange rit maken, dus moet sowieso nieuwe onder. Wil alleen niet weer binnen paar duizend km die nieuwe kettingset aan gort rijden doordat m'n OSCO niet goed zal smeren, daar gaat 't me meer om :)
 
Als je bij het achtertandwiel de ketting tussen duim en wijsvinger kan optillen, en tussen de ketting en tandwiel door kan kijken, is de ketting (best wel) versleten.

Zo'n oliesmeersysteem zal ongetwijfeld goed zijn, maar het lijkt me geen vervanging voor kettingspray, dat mt het drijfgasvloeimiddel spul overal tussen de schakels en rollen doordringt en het vest overal afzet waar de 'opgedruppelde' olie niet komt.
 
Een ketting moet je niet met olie smeren, dat vliegt er meteen weer af.

Mijn met 10w40 motorolie gesmeerde ketting heb ik bij zo'n 90.000km vervangen omdat er tanden van het voorste kettingwiel afbraken. De ketting zelf was nog in redelijke staat. Niks mis met je ketting smeren met olie maar je moet het wel op de juiste plek aanbrengen. Ik heb een loobman en die deponeert het aan beide kanten van het kettingwiel. Middelpunt vliedende kracht brengt de olie dan naar de ketting.
 
Ik gebruik altijd "white grease" vet. Met een bokkepoot elke 500km smeren, of iets vaker als ik meer in de regen heb gereden. Zorg er altijd voor dat de rolletjes van de ketting nooit blank zijn, zijn altijd donkergrijs. Dit "white grease" vet blijft heel goed op de ketting zitten en smeert prima.
 
Dat de ketting al kort na het smeren een vreemd geluid maakt, zou kunnen wijzen op onvoldoende smering. Hoeveel olie laat je op de ketting druppelen en krijgt dit de gelegenheid om op de plaatsen te komen waar het moet komen ??

Ik heb al jaren een Scottoiler. Hierbij zit de uitstroomopening voor de olie net voor het achtertandwiel. De olie druppelt OP het onderste deel van de ketting.

In het filmpje wordt inderdaad aangegeven dat de uitstroomnippel BOVEN het achtertandwiel geplaatst dient te worden.
Het verschil met de OSCO is dat je deze alleen olie op de ketting dient te laten druppelen bij stapvoets rijden / lage snelheid. Hierdoor zal de olie niet/ minder van de ketting geslingerd worden.

Sinds enige tijd gebruik ik overigens olie voor een kettingzaag, is een stuk goedkoper dan die van Scottoiler. Dat er olie op de achtervelg en achterkant van mijn motor komen vind ik niet zo erg. Het achtertandwiel en de ketting zitten er nu al bijna 50.000 km op, het voortandwiel heb ik na 30.000 km vervangen.

Frans.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle hulp mensen, maar jullie moeten wel goed lezen ;) Ik zei al, dat ik aan de plunjer van de OSCO trek als ik bijna thuis ben, na een rit. In de straat ga ik stapvoets rijden, trek ik er even aan (er wordt 1 hoeveelheid afgegeven bij helemaal uittrekken) en zet de motor dan weg, waarna de olie kan intrekken in de ketting.

Ik denk er toch aan om het slangetje te verplaatsen, zodat hij op de binnenkant van de ketting druppelt, in plaats van er bovenop. Kettingzagolie gebruik ik sindskort ook.
 
Inmiddels contact gehad met OSCO en mag morgen even vrijblijvend langsrijden, hij dacht er inderdaad ook aan of er geen lekje ergens in het slangetje zit :) Er komt wel olie uit het slangetje, maar het is soms ook wat vettig op mijn kettingbeschermer. Schijnt dat er een fabricagefout in een bepaalde lijn is, waarbij de slangetjes kunnen scheuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan