Krachtstroomcompressor op enkele fase laten werken?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik heb hier een fijne compressor van Kaeser staan, bedoeld voor krachtstroom. Ik heb alleen helaas geen krachtstroom meer. Kan ik hem ook op enkele fase laten werken?
Ik heb me een beetje ingelezen, ik heb geleerd dat je een elektromotor wel kan 'ombouwen' met een condensator. Maar is het ook slim om dit te doen bij specifiek deze compressor?

eGiiv98.jpg


eGGjrhb.jpg


En zoals het nu is aangesloten:

AAO87Ze.jpg


Jurrien
 
Het antwoord is kort door de bocht nee.
Buiten het feit dat de motor inderdaad nog maar net 70% van zijn vermogen heeft ga je nog veel meer inleveren aan koppel.
Of je de motor kan laten draaien met een bedrijfscondensator is ook nog afhankelijk van hoe groot de bedrijfscondensator moet worden om de motor op gang te krijgen, de condensatorstroom mag niet groter zijn dan de fasestroom die de motor in driehoek (230V 3fase) mag hebben, dat moet je eerst bepalen.
Er circuleren berekeningen maar in de praktijk komt het er op neer dat je net zo lang in Uf omhoog gaat tot je die stroom bereikt hebt.
Dit alles zonder gebruik te maken van het koppel (geen lucht verpompen)
Om koppel op te bouwen heb je dan ook nog een startcondensator nodig die maar kortstondig paralel aan de bedrijfs condensator geschakeld wordt middels een stroomrelais of tijdschakelaar of nog beter een schakelaar die op toerental werkt.
Als dat allemaal al werkt moet nog de werkdruk terug gesteld worden dat de motor niet tegen het bereiken van de einddruk over de maximale stroom door de wikkelingen gaat.

De wikkelingen in een draaistroom motor liggen op 120 graden in de stator, de wikkelingen in een echte 1 fase motor liggen op 90 graden. Ook is de verhouding van het aantal wikkeling tussen hoofdstroom wikkeling en condensator wikkeling anders, nu 1 op 1 en bij een echte 1 fase motor tussen de 1 op 2/2.5
Ook heb je meer ijzer nodig in de stator om het zelfde vermogen te halen.
Hierdoor heb je dus het vermogens en koppel verlies.

Het is eventueel mogelijk om de weg van een frequentie regelaar te bewandelen, deze maakt van 1 fase 230V een draaistroom van 3 fase 220V Deze is echter beperkt tot ongeveer 1,5Kw. het vermogen van naar ik schat deze compressor. Dit dan ook nog het liefst in combinatie met een klep die de compressor pas laat persen als de regelaar zijn frequentie van 50Hz bereikt heeft.
Dit is eigenlijk de enige kanshebber maar kostbaar en heeft ook wat kennis van de techniek nodig.
 
Hallo,

Ik heb hier een fijne compressor van Kaeser staan, bedoeld voor krachtstroom. Ik heb alleen helaas geen krachtstroom meer. Kan ik hem ook op enkele fase laten werken?
Ik heb me een beetje ingelezen, ik heb geleerd dat je een elektromotor wel kan 'ombouwen' met een condensator. Maar is het ook slim om dit te doen bij specifiek deze compressor?

[afbeelding]

[afbeelding]

En zoals het nu is aangesloten:

[afbeelding]

Jurrien

Nee, niet doen.
Andere invalshoek; al gedacht om kracht aan te leggen in je schuur? Ik denk dat de kosten je mee zullen vallen.
 
Kwalitatief is dit een goede compressor, ombouwen zou ik ook niet doen.

Aanvraag van 1x25A naar 3x25A is volgens mij iets van €200,-
Je maandelijkse tarief gaat dan ook iets omhoog.
Wel moet je dan ook je groepenkast aanpassen.
Er zal een 400V hoofdschakelaar in moeten, en je moet dan de eindgroepen over deze 3 fase gaan verdelen (op zich niet zo spannend).

Aan de andere kant op MP staan zat 230V compressortjes.
 
Vraag die ook hier zakelijk vaak voorbij komt. Kan het? ja.
Is het alle moeite / modificaties / berekeningen en aanvullende elektronica waard? 99% Nee.

Bij een italiaan(s model) met een licht cilinderblok kom je er soms mee weg om gewoon een complete 230V elektromotor (compleet met condensator en schakelkastje) te plaatsen en dan een andere poelie te gebruiken.

Maar zelfs die truc wil wel eens mislukken door de eerder genoemde afname in koppel, waardoor de motor niet wil starten of op de langere termijn af fikt door overbelasting.
 
Voor een gewoon woonhuis moet je geen kracht aanleggen in de schuur, maar 3x220 om te koken of een hotspot, dan betaal je minder....
Dan zelf doortrekken naar de schuur
Netwerkbeheerder maakt daar geen onderscheid in.
3x25A valt in hetzelfde lage tarief als een woonhuisaansluiting.
 
Ok, heel erg bedankt voor de heldere antwoorden! Ombouwen wordt hem dus niet.

Ik bedenk nog even hoe ik dit ga oplossen. Gezien mijn manier van wonen (tijdelijke huur) is het aanleggen van krachtstroom in de schuur geen optie.

Jurrien
 
als je hem niet al te vaak gebruikt kan je hem ook aansluiten op een generator die voldoende vermogen kan leveren. hoef je niks om te bouwen en niks aan te leggen moet je alleen af en toe even naar de pomp voor wat brandstof. en die dingen staan ook zat 2de hands te koop.
 
Haha, dat kan wel, maar ik zit niet te wachten op nog een apparaat er bij. Toch bedankt voor het meedenken.

Ongeveer 30 meter verderop, in het woonhuis, zit wel een krachtstroomaansluiting. In eerste instantie was het mijn idee om gewoon een haspel uit te rollen daar heen op de momenten dat ik de compressor nodig heb. Ik schrok alleen een beetje van de prijzen van krachtstroomhaspels. Ongeveer net zo veel als ik destijds voor de compressor heb betaald. Toch denk ik dat dat nu de beste optie is.
 
als je hem niet al te vaak gebruikt kan je hem ook aansluiten op een generator die voldoende vermogen kan leveren. hoef je niks om te bouwen en niks aan te leggen moet je alleen af en toe even naar de pomp voor wat brandstof. en die dingen staan ook zat 2de hands te koop.
de meeste generatoren kunnen de piekstromen niet aan bij het starten van een compressor
 
Haha, dat kan wel, maar ik zit niet te wachten op nog een apparaat er bij. Toch bedankt voor het meedenken.

Ongeveer 30 meter verderop, in het woonhuis, zit wel een krachtstroomaansluiting. In eerste instantie was het mijn idee om gewoon een haspel uit te rollen daar heen op de momenten dat ik de compressor nodig heb. Ik schrok alleen een beetje van de prijzen van krachtstroomhaspels. Ongeveer net zo veel als ik destijds voor de compressor heb betaald. Toch denk ik dat dat nu de beste optie is.
Bij hornbach werd goedkope kabel verkocht.
 
Hey, daar valt het inderdaad mee. Dankjewel voor de tip!

En neopreen is nog wel de mooie,slijt en vonk vaste "kostbare" werkplaats kabel , er is ook nog de doorgaans goedkopere vinyl kabel die voor dit soort doel ook prima werkt, een beetje stugger, niet zo heel slijtvast en ook wat minder temperatuurbestendig maar nog steeds prima voor jou doel, het kan dus waarschijnlijk nog goedkoper...
 
Terug
Bovenaan Onderaan