Elektrische zooi

thepolarbear

MF'er
9 apr 2016
247
0
Beste mensen !

Sommigen kennen me al beetje uit de "Brikken en klassiekers" topics. Nu kom ik hier wat uitleg vragen ivm het elektrisch circuit van een motor. Onlangs heb ik deze motor gekocht:

54A14984-5867-4EBF-AF68-AAB468917C09_zps8hynxshu.jpg


Een Honda cb450S uit 1990. KLIK HIER VOOR EEN FILMPJE (is mijn pa hehe).

Wel, de vorige eigenaar heeft er vanalles aan gewijzigd. Onder andere heeft hij de tellers (met alle indicatielampjes) net als alle knipperlichten eraf gezwierd.
Er is 1 schakelaar om de verlichting(koplamp, plaatverlichting en achterlicht) aan te zetten. Als deze schakelaar NIET aanstaat werkt het remlicht als ik de achterrem indruk. Maar als ik deze schakelaar WEL aanzet dan brand het achterlicht constant, maar wordt niet meer feller als ik op de rem druk.
Ook zijn er een reeks zekeringen in de triple tree (daar waar de tellers en contactslot is), onder andere voor de knipperlichten (die er niet zijn) etc. Maar ik weet totaal niet of en waarop ze zijn aangesloten.

Ondertussen heb ik een nieuwe km teller (digitale daytone toeren- en kilometerteller in 1), knipperlichten om vooraan de motor te plaatsen, LED- strip achterlicht (is 1 led strip met achterlicht, remlicht en knipperlicht samen).
DUS hoe begin ik eraan om deze correct aan te sluiten? Zijn er tips, of "gouden regels". Ik ben wel redelijk technisch aangelegd, weet ook redelijk wat van elektriciteit, maar dan van industrieel en huishoudelijk, weinig kennis van het motorfiets circuit.
 
Probeer eerst te achterhalen hoe de kabelboom in elkaar steekt.
Is er een compleet nieuwe kabelboom gemaakt met nieuwe kleurcoderingen, of is de oude kabelboom als basis gebruikt. Dat kun je checken door e.a. te vergelijken met een ori bedradingschema.

Vervolgens zou ik nalopen in hoeverre de bedrading voor de onderdelen die je wil aansluiten nog aanwezig is. De kans lijkt me nogal groot dat dat bijv. het knipperlichtrelais incl. complete bedrading weg is.

Geen ramp want die draadjes kun je zelf ook leggen natuurlijk.

Wbt dat achterlicht zou ik de bedrading in het achterlicht eens nalopen met een multimeter.
 
mijn ervaring met rem - achterlicht, deze waren apart aangestuurd via de +12 volt
(dus achterlicht en remlicht hun eigen ledjes)
en een gezamelijke massa.
omdat de rem naar de massa schakelt , heb ik bij het achterlicht de bediening (electronisch)
omgedraaid, zodat via de massa, de plus geschakeld wordt
 
Als je zonder de schakelaar aan, op de rem trapt, heb je dan een fel licht ( 21 w ) of brandt dan je gewone achterlicht ( 5w)....

Ik vermoed n.l. dat je 21w deel van je remlicht niet wordt aangestuurd, en dat je rem werkt met het achterlicht...
 
mijn ervaring met rem - achterlicht, deze waren apart aangestuurd via de +12 volt
(dus achterlicht en remlicht hun eigen ledjes)
en een gezamelijke massa.
omdat de rem naar de massa schakelt , heb ik bij het achterlicht de bediening (electronisch)
omgedraaid, zodat via de massa, de plus geschakeld wordt

Dat vermoed ik ook, ofwel dat je 21W continue brandt en de 5W erbij komt tijdens het remmen, wat nauwelijks zichtbaar verschil oplevert. Dan zijn de draadjes gewoon verkeerd om aangesloten.

Wel erg leuke motor trouwens!
 
Laatst bewerkt:
Ok jongens bedankt voor de reacties! Ik weet wat me te wachten staat dit weekend... meten meten meten en weg met al die isolatietape en draadjes volgen.
Mijn eerste vermoede is dat de originele kabelboom als basis gebruikt is, dat lijkt zo op eerste zicht.
 
Kijk ook eens of je 21/5w lampje er niet verkeerd in zit, je zult de eerste niet zijn waar ze het voor elkaar gekregen hebben om een combilampje er verkeerd in te draaien
 
Eerst in verband met het achterlicht; naar de lampje zelf ga ik niet teveel kijken, heb al een ander achterlicht klaarliggen (LED strip) om deze aan te sluiten :) .

Deze week grote doos aangekomen:
- Daytona digitale toerental en kilometer/snelheids tellers in één
- Set van 2 knipperlichten
- Universele choke kabel
- LED strip (houdt in: achterlicht, remlicht en knipperlicht allemaal in deze LED strip)
- LED flasher relais

Nu nog wachten op een stuur bedieningsunit (aliexpres dus kan even duren...).

De (onwijs smerige) isolatietape er af getrokken en wat tref ik hier aan... Wel nu slecht en goed nieuws.
Heel veel slordig afgewerkt werk; draden die gewoon in elkaar gedraaid zijn zonder solderen etc... EN een hoop gewoon afgeknipte draden.
03143092-B6D8-4BFD-8771-8F4F87132388_zpsjjpxdpgb.jpg


06BCC75F-2991-4253-A9D3-AABD2B939139_zps70rjm73s.jpg


Ik vermoed dat de losse kabels afkomstig zijn van de controlelampjes van neutraal stand, olie, eventueel grootlicht.

Maar het goede nieuws is dat, ik denk, er nog steeds de originele kabelboom in zit. Dat wil zeggen dat als ik het elektrisch schema vind, de (afgeknipte)draden "eenvoudig" te traceren zijn?

Ik weet alsinds nog wel wat doen... Na een korte paniekactie toen ik al die draden zag, moet het denk ik toch nog te doen zijn om die boeltje helemaal om te kuisen. }) :]

Fijn (klus)weekend!
 
Zou ook enorm handig zijn :}

Of misschien ook niet... Het enige wat ik wil doen is de knipperlichten aansluiten en nieuw achterlicht.
Zou ik dat best doen door volledig nieuwe draadjes te "leggen" . Of zoeken naar de afgeknipte draden van de, normaal originele, knipperlichten en hierop solderen? Als ik gewoon nieuwe draadjes leg dan moet ik er ook nog een zekering tussen steken?
Dan is het misschien toch beter om de draadjes van de pinkers te zoeken, maarja die kan ik niet vinden zonder officieel bedradingschema want er is hier ook geen bediening meer voor... :')
 
Ondertussen de nieuwe stuur bedieningsunit aangekomen, en kan het aansluiten beginnen... NOT ;( .
Ik raak er nog steeds niet uit; ofwel mijn nieuwe lichtjes en schakelaars aansluiten op de oude (afgeknipte) bedrading.
Deze dus:
EC59B9AC-8E5F-47FB-8763-1AE3F2DBAFE4_zps0yyq1ydk.jpg

Maar dan moet ik een volledig en juist elektrisch schema hebben van dit model (heb ik dus niet) Of ik leg gewoon voor de lichten en teller nieuwe bedrading aan. Hiervoor moet ik natuurlijk wel nieuwe massa hebben en ergens aftakken waar ik 12V krijg: waarschijnlijk aan het contactslot.
Maar dan moet ik weer weten welke draad van het contactslot de 12V verbinding maakt als de sleutel wordt omgedraaid.
Verder puzzelen dit weekend...
Fijn zonnig weekend allen ! :]
 
Leuke fiets, goed bezig. Als ik je een kleine tip mag geven : zorg evoor dat je solderingen op rechte stukken in je draadboom zitten, minimaal 20cm van een bocht vandaan. Zog er ook voor dat ze in een zo veel mogelijk trillingsvrij deel van de draadboom zitten, anders willen ze nog wel eens breken.

Nog een tip : draad bedrading niet in elkaar voor jet het soldeerd, strip van beide zijden één centimeter kaal, en druk deze gestripte einden in elkaar, zonder draaien of wat dan ook. Dan solderen en afwerken met een krimkous die je vantevoren al over één van de draadeinden gedaan had.

Mocht je een overzicht willen van de door Honda toegepaste kleurcodes willen hebben, dan hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Scotchblokjes :+
_O-
Solderen en de typische bullet-connectoren ;)
En hoe bevestig je de bullet-connectoren aan de draad?

Goed bezig. Als ik je een kleine tip mag geven : zorg evoor dat je solderingen op rechte stukken in je draadboom zitten, minimaal 20cm van een bocht vandaan. Zog er ook voor dat ze in een zo veel mogelijk trillingsvrij deel van de draadboom zitten, anders willen ze nog wel eens breken.

Nog een tip : draad bedrading niet in elkaar voor jet het soldeerd, strip van beide zijden één centimeter kaal, en druk deze gestripte einden in elkaar, zonder draaien of wat dan ook. Dan solderen en afwerken met een krimkous die je vantevoren al over één van de draadeinden gedaan had.
Waarom niet in elkaar draaien?
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet in elkaar draaien?

Dan gaan de individuele aders breken omdat je de kern onder spanning zet. Daarnaast maakt het de soldering onnodig dikker.

Bij het aanknijpen van connectors is dit nog veel belangrijker, als je daar de aders eerst in elkaar draait kan je in een paar seconden heen en weer knikken alle koperen aders van de stekker afbreken. Heb wel eens een technische training gehad bij AMP zelf, en er stond volgensmij de doodstraf op.
 
Dan gaan de individuele aders breken omdat je de kern onder spanning zet. Daarnaast maakt het de soldering onnodig dikker.

Bij het aanknijpen van connectors is dit nog veel belangrijker, als je daar de aders eerst in elkaar draait kan je in een paar seconden heen en weer knikken alle koperen aders van de stekker afbreken. Heb wel eens een technische training gehad bij AMP zelf, en er stond volgens mij de doodstraf op.

Nou, laat ik 't zo zeggen. Je maakt hun er diep ongelukkig mee.
 
Leuke fiets, goed bezig. Als ik je een kleine tip mag geven : zorg evoor dat je solderingen op rechte stukken in je draadboom zitten, minimaal 20cm van een bocht vandaan. Zog er ook voor dat ze in een zo veel mogelijk trillingsvrij deel van de draadboom zitten, anders willen ze nog wel eens breken.

Nog een tip : draad bedrading niet in elkaar voor jet het soldeerd, strip van beide zijden één centimeter kaal, en druk deze gestripte einden in elkaar, zonder draaien of wat dan ook. Dan solderen en afwerken met een krimkous die je vantevoren al over één van de draadeinden gedaan had.

Mocht je een overzicht willen van de door Honda toegepaste kleurcodes willen hebben, dan hoor ik het wel.
:^
En als je de verbindingen iets laat verspringen t.o.v. elkaar dan krijg niet zo'n dikke knubbel in je kabelboom en heb je minder kans op sluiting als je krimpkous door schuurt.
 
Nou, laat ik 't zo zeggen. Je maakt hun er diep ongelukkig mee.

Niet alleen 'hun', bij MAN truck en Bus was het ook een doodzonde. Ook bij de Daihatsu importeur was het in elkaar draaien niet toegstaan. Bij het LPG inbouwstation waar ik werkte gebruikten ze zelfs geen soldeer verbindingen, maar alleen klemverbindingen, die inderdaad om en om versprongen, zodat de kabelboom niet zo'n verdikking kreeg als een Anaconda die net een hert gegeten had.
 
Dan gaan de individuele aders breken omdat je de kern onder spanning zet. Daarnaast maakt het de soldering onnodig dikker.

Bij het aanknijpen van connectors is dit nog veel belangrijker, als je daar de aders eerst in elkaar draait kan je in een paar seconden heen en weer knikken alle koperen aders van de stekker afbreken. Heb wel eens een technische training gehad bij AMP zelf, en er stond volgensmij de doodstraf op.
Duidelijk :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan