Remschijven schoon maken

BadSlipper

Hebben we haast of zo?
Donateur
8 feb 2012
1.915
246
West Betuwe
Een paar maanden geleden was ik met de motor bij de garage om de remmen te servicen. Ik kijk als het even kan mee. De monteur maakte aan het eind met een oud boortje de gaatjes in de remschijven weer open. Dat moet je af en toe doen, zei hij.

Ik heb er eerder zelfs nooit naar gekeken. Maar gisteren, een 1000 km verder, was ik de motor aan het schoonmaken. De gaatjes in de remschijven (voor) zaten weer behoorlijk dicht. Met een cocktail prikker (die had ik bij de hand) heb ik ze weer open gemaakt. De remblokjes waren niet nieuw, trouwens.

Ik vraag me af:

Wat gaat er mis als je het een tijdje overslaat?

Is het normaal dat die gaatjes zo snel weer vol komen te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hoe snel ze weer dichtslibben hangt af van door hoeveel troep je rijdt.
Met veel modder/zand/prut op de weg gaat het nu eenmaal sneller.

Aangekoekt vuil op de schijven is natuurlijk niet handig.
De gaatjes zijn vooral voor koeling dacht ik.
Dus wel handig als dat niet teveel belemmert wordt.
 
Remmen gaat pas goed als je remblokken goed grip krijgen op je remschijven waardoor frictie en warmte ontstaat. Die warmte moet ook weer kwijt en dat gebeurt door de gaatjes in je schijf.

Alles wat tussen je schijf en remblok komt maakt het slechter allemaal.
Dan heb je ook nog eens typen remblokken. Zo zitten er meestal op snellere motoren gesinterde blokken waarbij stukjes metaal in zit. Dit is wat slijtvaster en kan hogere temperaturen aan. Probleem is dat je schijf wat sneller slijt en de stof die hier vanaf komt zich kan verzamelen in de gaatjes van je remschijf. Gesinterde remblokken kunnen restjes achterlaten wat nogal hardnekkig is om te verwijderen.

Als ik het verkeerd heb dan zou ik dat graag willen horen.
 
als je zorgvuldig je motorfiets schoonmaakt pak je dit automatisch mee.

of je het nu met een boor, een inbus , een tandenstoker of de tandenborstel van je zus doet.

nu kan iedereen die niet regelmatig zijn motor schoonmaakt commentaar gaan geven.
 
Laatst bewerkt:
Waar gaat het water dan heen? Aan de andere kant van het gaatje zit ook een remblokje.

JanBros heeft wel gelijk.

Die gaatjes zijn er om te voorkomen dat er heel even niets lijkt te gebeuren als je in de regen op eens in de remmen moet. Ze voorkomen dus ook dat je remmen happen nadat de waterfilm van de schijf af is geremd, al ontstaat dat probleem dus niet dankzij de gaatjes.
 
Waar gaat het water dan heen? Aan de andere kant van het gaatje zit ook een remblokje.


Geperforeerde remschijven: dan worden de gassen sneller afgevoerd en dus wordt het contact tussen schijf en remblok hersteld is eerder stoppen dus.

En regenwater gaat zitten tussen remschijf en blokken dat kan middels de geperforeerde remschijven ook beter weggevoerd worden.

Jij moet je remblokken vervangen voor Sinter dan heb je minder stof wat in die gaatjes gaat zitten.
 
Laatst bewerkt:
JanBros heeft wel gelijk.

Die gaatjes zijn er om te voorkomen dat er heel even niets lijkt te gebeuren als je in de regen op eens in de remmen moet. Ze voorkomen dus ook dat je remmen happen nadat de waterfilm van de schijf af is geremd, al ontstaat dat probleem dus niet dankzij de gaatjes.


Vroeger bij mijn Zundapp zat er origineel ook een dichte schijf op.
De rem reageerde bij regen dan veel later, toen ik de schijf vervangen had door een geperforeerde schijf, remde dat direct veel beter bij regen.
 
Als het alleen om afvoer van water zou gaan waren groeven een meer toepasselijke oplossing. Maar reken even uit wat die gaatjes aan koelend oppervlak toevoegen: Pi*8*4 en dat maal honderd gaatjes of zo.
 
nauw bamischijven produceren best wa gas, gaat dr maar naast liggen in een tent bij iemand die die gegeten heeft :P

full


1 poeppunt voor kapitein poep :)
 
Vroeger bij mijn Zundapp zat er origineel ook een dichte schijf op.
De rem reageerde bij regen dan veel later, toen ik de schijf vervangen had door een geperforeerde schijf, remde dat direct veel beter bij regen.

Ik reed vroeger het hele jaar door op mijn CB550. Dan leer je (vooral) op de snelweg rekening te houden met dat euhm.. "wet fading" achtige effect als je met wat snelheid in de ankers gaat.

Toen de schijf laten perforeren en dat was een enorm verschil. En daarna een tweede geperforeerde schijf er bij gezet.

Remmen doet hij nog steeds niet, maar wel stukken beter dan vroeger _O-
 
Zoals al dikwijls gezegd hier, de gaatjes dienen voor afkoeling en water afvoer.

Met mijn rustige rijstijl niet zo problematisch als ze wat dicht zitten, toch maak ik ze regelmatig open. Ze zijn daar niet voor niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan