Welke Naked voor stadsritjes?

Arnoo

Rookie
8 okt 2014
9
0
Amsterdam
Hallo allen!

Ik ben benieuwd wat jullie de beste naked vinden voor in de stad. Ben opzoek naar ene nieuwe motor en zit te denken aan een naked bike. Rij zelf momenteel een CBR600F maar dat is verre van de ideale stadsmotor naar mijn mening. Ik kom praktisch niet boven de 3e versnelling en het is ook niet de meeste comfortabele motor om mee stil te staan bij alle stoplichten. Daarnaast laat het manoeuvreren op lage snelheid ook te wensen over. Ook is het bijzonder irritant dat ik vaak bij het voorsorteren voor een rij auto's bij de stoplichten ik met kramp in de nek naar boven sta te turen om het stomplicht nog te kunnen zien....... Dus kom ik helaas tot de conclusie gezien het geringe snelweg werk dat het tijd wordt voor iets anders.

Welke naked raden jullie aan voor iemand die 90% in de stad rijdt (Amsterdam)?

Geld is niet zozeer een issue (stiekem vind ik de Monsters ook echt waanzinnig aantrekkelijk qua looks haha).
 
Hoeveel percentage van je km's gebeuren in het stad?

Als dat boven de 75% ligt, ga dan voor een lichte, een 250cc of zo. Lekker compact, zeer wendbaar en licht, en zuinig. In het stad hele hopen plezier aan!

Puur voor het stad zou ik zelfs nog lichter durven adviseren, maar dan heb je geen reserve als je eens buiten het stad bent en graag net iets meer eruit wil halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Honda MSX125(SF). Dikke pret en je kan gerust nog wel voordringen bij de verkeerslichten of een stukje fietspad pakken. Maar goed, die heeft op de snelweg dan helemaal niets te zoeken, tenzij het spitsuur is.
 
Hallo allen!

Ik ben benieuwd wat jullie de beste naked vinden voor in de stad. Ben opzoek naar ene nieuwe motor en zit te denken aan een naked bike. Rij zelf momenteel een CBR600F maar dat is verre van de ideale stadsmotor naar mijn mening. Ik kom praktisch niet boven de 3e versnelling en het is ook niet de meeste comfortabele motor om mee stil te staan bij alle stoplichten. Daarnaast laat het manoeuvreren op lage snelheid ook te wensen over. Ook is het bijzonder irritant dat ik vaak bij het voorsorteren voor een rij auto's bij de stoplichten ik met kramp in de nek naar boven sta te turen om het stomplicht nog te kunnen zien....... Dus kom ik helaas tot de conclusie gezien het geringe snelweg werk dat het tijd wordt voor iets anders.

Welke naked raden jullie aan voor iemand die 90% in de stad rijdt (Amsterdam)?

Geld is niet zozeer een issue (stiekem vind ik de Monsters ook echt waanzinnig aantrekkelijk qua looks haha).

Koop geen luchtgekoelde.
Monster 620 bijvoorbeeld wordt een best heel warm als je lang stil staat voor een stoplicht.

Het stukje van je nek blijf je houden als je voor het stoplicht staat, tenzij je een super hoge motor koop. (of niet meer naar voren rijden kan natuurlijk ook..)

Maar bijna elke motor zou kunnen, zolang die maar smal is en niet een te laag stuur heeft. of een scooter...
 
KTM 690 smc.... al zou je dan wel moeten uitkijken voor je rijbewijs.

maar een één of twee cilinder naked voldoet denk ik prima voor wat je wil. De lijst met geschikte motoren is (te) groot. En ieder zijn eigen voorkeur. Al moet ik zeggen dat het plezier van een supermotard in de stad wel echt extreem is (drempels zijn springheuvels, stoplichten zijn start/ finish lijnen, stoep is rijbaan, gras/plantsoen is off road, bochten zijn voor de smile op je gezicht.... snelweg is om kort even uit te rusten en zo snel mogelijk de afrit te pakken, parkeerterrein is test/racebaan *O* *O* :+
 
Honda MSX125(SF). Dikke pret en je kan gerust nog wel voordringen bij de verkeerslichten of een stukje fietspad pakken. Maar goed, die heeft op de snelweg dan helemaal niets te zoeken, tenzij het spitsuur is.
Daarom dus dat ik eerder voor het dubbele zou gaan wat B en NL betreft ;)

Toch net dat ietsje meer voor buiten de stad.

Ik heb laatste vakantie een 150cc gereden, buiten de stad, off road en al wat je maar wil, en hopen plezier aan beleefd. Dan zal een 250 zeker wel goed zitten hier.
full

full

full

En qua looks mag die er ook best wezen.

Ik weet trouwens niet of je hier een Keeway RKS 150 kan kopen? Ginder heb je ze ook in de iets zwaardere varianten. Een 150 versie kost er op dit moment ongeveer 1500€ nieuw! Hier zal dat wellicht meer zijn ... :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...
Koop geen luchtgekoelde.
...
Die keeway is (net als de meeste motoren daar) luchtgekoeld. Daar rijden ze mee in de stad, komen een uur lang niet boven de 30km/u, staan veel stil, laten de motor lekker draaien, en het is daar heel het jaar door 32+°C, en die lopen niet warm.

De gedachte dat een luchtgekoelde motor te snel te warm wordt zit vooral tussen de oren.

Ze worden eerder niet warm genoeg bij hogere snelheden, en in ons koude klimaat ook al niet ...
 
Daarom dus dat ik eerder voor het dubbele zou gaan wat B en NL betreft ;)

Toch net dat ietsje meer voor buiten de stad.

Ik heb laatste vakantie een 150cc gereden, buiten de stad, off road en al wat je maar wil, en hopen plezier aan beleefd. Dan zal een 250 zeker wel goed zitten hier.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En qua looks mag die er ook best wezen.

In Amsterdam moet het met die MSX wel lukken, maar idd voor daarbuiten kom je te kort. Tot 80km/u is leuk, maar dan heb je provinciale wegen waar je 100km/u mag en dat red je net aan op de teller, ALS je wind mee hebt. Anders niet. Met 250cc gaat dat wel goed komen, met 150cc had ik op provinciale wegen ook mensen achter me hangen, maar dat was meer omdat die 140+ wilden rijden waar je 100 mag en ik netjes 110km/u reed.

Honda zou met een MSX250 moeten komen die 130km/u loopt ofzo. Keeway is in NL niet te koop, in Belgie dacht ik het wel, maar dat zou jij dan beter moeten weten. ;)
Dat lichte spul is in Azie erg populair, kost weinig, verbruikt weinig en de wegen zijn daar niet alles.
 
Het is voornamelijk stadwerk (90%) maar wil wel de snelweg op kunnen als de gelegenheid er is dus zoek toch wel iets met wat meer power. Rij nu een CBR600f wat vermogen en snelheid inleveren is te verwachten maar hoef geen brommer jongens!
 
...Keeway is in NL niet te koop, in Belgie dacht ik het wel, maar dat zou jij dan beter moeten weten. ;)
Dat lichte spul is in Azie erg populair, kost weinig, verbruikt weinig en de wegen zijn daar niet alles.
Weet het niet echt, nooit op gelet eigenlijk.

En de wegen op de Filipijnen, en wellicht ook elders in zuidoost Azië, ik kan je zeggen, de nieuwe wegen, die zijn echt om te gaan :]
Het is voornamelijk stadwerk (90%) maar wil wel de snelweg op kunnen als de gelegenheid er is dus zoek toch wel iets met wat meer power. Rij nu een CBR600f wat vermogen en snelheid inleveren is te verwachten maar hoef geen brommer jongens!
250 à 300cc! Ga je geen spijt van hebben, en dat zijn GEEN brommers ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je echt ook op snelweg plezier wil hebben in het weekend naast de dagelijkse stadsritjes zou ik gaan voor Yamaha MT-07 of nieuwe Kawasaki Z650. Natuurlijk is een 1 cylinder supermoto als KTM geweldig zowel in als buiten stad maar vraagt wel om actievere rijstijl zeg maar. En Ducati, mooi, maar ik vind ze vaak bij lage toeren wat bokkiger. De huidige Scrambler lijn vind ik wel erg mooi.
 
KTM 690 smc.... al zou je dan wel moeten uitkijken voor je rijbewijs.

maar een één of twee cilinder naked voldoet denk ik prima voor wat je wil. De lijst met geschikte motoren is (te) groot. En ieder zijn eigen voorkeur. Al moet ik zeggen dat het plezier van een supermotard in de stad wel echt extreem is (drempels zijn springheuvels, stoplichten zijn start/ finish lijnen, stoep is rijbaan, gras/plantsoen is off road, bochten zijn voor de smile op je gezicht.... snelweg is om kort even uit te rusten en zo snel mogelijk de afrit te pakken, parkeerterrein is test/racebaan *O* *O* :+

Ultieme Hooligan stadsfiets :Y

690_KTM_SMC_EXHAUST_SM_SC_PROJECT.jpg
 
Laatst bewerkt:
Obvious: Zero SR. Elektrisch, niet schakelen, altijd een bak vermogen achter de hand, enorm wendbaar en juist in de stad superzuinig.
 
KTM Duke 690 dan? Voor een éénpitter trilt het bijna niet (model 2016+), je lijkt meer met een twin op weg te zijn. Weegt weinig, dus handig tussen het verkeer door en heeft een hooligan-karakter. Iets van 70+ pk's, topsnelheid van rond de 200km/u.

Of wat goedkoper, een nieuwe 2017 KTM Duke 390 oid. Maar die dik 70pk's uit de 690 zijn spectaculairder.
 
Laatst bewerkt:
en ik las in eerste instantie niet goed, dacht dat het om erbij was, naast je 600cc. Anders had ik nooit een 125cc aangeraden. Die MSX is leuk als brommertje er bij, niet als enige motor.
 
Laatst bewerkt:
KTM Duke 690 dan? Voor een éénpitter trilt het bijna niet (model 2016+), je lijkt meer met een twin op weg te zijn. Weegt weinig, dus handig tussen het verkeer door en heeft een hooligan-karakter. Iets van 70+ pk's, topsnelheid van rond de 200km/u.

Of wat goedkoper, een nieuwe 2017 KTM Duke 390 oid. Maar die dik 70pk's uit de 690 zijn spectaculairder.

De Duke is zeker een die ik overweeg. Momenteel kijk ik hierna en hoop op in ieder geval al deze motors proefritten te kunnen maken.

Monster 821
MT-09
Z650/Z800/Z900
NC750S
Shiver 900
Duke
Agusta Brutale 800
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan