KTM 450 exc 2009 ontkoppeld niet lekker

KTM schrijft idd dezelfde olie voor voor zowel carter als bak.

Komt vaker voor bij die XC4 motoren. Als het na de wissel komt heeft er waarschijnlijk een andere olie in gezeten.
Met een "echte" transmissie-olie (light) heb je er minder last van.
 
Ze hebben er sowieso snel last van. Die van mij had er vanaf nieuw al last van. Vooral bij koude motor maar later ook bij warme motor. Bij mij was op een gegeven moment het koppelingshuis ingeslagen en daar werd het wel erger van. Hij ging toen ook happen. Ik heb toen met de power-vijl alles vlakgevijld en daarna geen last meer van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Welke olie raden jullie aan dan? Volgens de handleiding gebruikt de motor/carter dezelfde motorex 10w50 olie. Het zou natuurlijk ook iets met de koppeling te maken kunnen hebben - veren te slap, plates versleten of korf beschadigd. Is natuurlijk wel erg toevallig zo met de olie wissel.

@Speedphreax: Wat bedoel je precies met happen?
 
Laatst bewerkt:
Volgens de handleiding van KTM gaat er gewoon dezelfde olie in 10w50 voor de versnelling.
http://www.ktm.com/globalassets/pro.../dok_bike_bed_8403i4_om_en__sen__aepi__v1.pdf
ja, maarre, dan krijg je:

Mannen!

Afgelopen weekend na 10 uur rijden netjes mijn motorolie en transmissieolie vervangen door Motorex 10w50. Nu het volgende: Na het verwisselen van de olie ontkoppeld de koppeling niet meer helemaal waardoor de motor afslaat als ik stil sta met ingetrokken koppeling. Het probleem doet zich zowel voor bij een koude en warme motor. Ik moet ook zeggen dat het inschakelen van de eerste versnelling met een flinke klap gebeurd waarna de motor met ingetrokken koppeling alsnog wel vertrekken.

Heeft een van jullie dit al eerder meegemaakt?

Cheers!
 
Laatst bewerkt:
@ Zizouaar: Hydrolic clutch. Heb ik ook al aan zitten denken. Hoe kan ik dit het beste testen?
@ Zot: Wat bedoel je met koppeling en bak is 1 ruimte? Motorblok en koppeling zijn 2 verschillende delen. Motor gaat 0.6 liter in en transmissie 0.9 liter.
 
Die Ktm's staan er om bekend dat de koppeling kleeft,zeker als hij even heeft stil gestaan.
Misschien dat een andere olie het probleem kan verminderen.
Heb je geen lucht in de koppelingsleiding?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Speedphreax: Wat bedoel je precies met happen?

Dat hij altijd een enorme snok geeft als je gewoon rustig probeert weg te rijden. Dus niet bij het initieel inschakelen maar bij het wegrijden. Als die van jou dat ook doet dan had je dat wel gemerkt omdat het nogal duidelijk te voelen is. Die van mij deed dat eerst vooral als hij koud was. Dan moest je de koppeling eerst een paar keer gebruiken en dan was het over. Later ging hij het steeds meer in alle gevallen doen. Dus op den duur kon ik er niet normaal mee wegrijden. Vooral op de weg merkte je dat direct in de vorm van ongewilde wheelies etc...
 
Gewoon er in doen wat op het dekseltje van de koppelingshendel staat. En niks anders.
Staat er DOT dan remolie. Staat er mineraal, dan mineraal olie. Simpel.
:W

P.S. Er is ook een KTM-topic waar je dit soort vragen kunt stellen.
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag het e.e.a. gehaald om de koppeling te ontluchten/inspecteren wat ik morgen ga doen. Wat speedphreax aangeeft herken ik wel vooral als hij koud is blijft het lastig om rustig weg te rijden. Na een paar minuten schakelt hij prima door.

Op verschillende forums kom ik berichten tegen van mensen die zeggen dat er geen remvloeistof gebruikt mag worden in een hydraulische koppeling maar in de ktm 450 exc 2009 handleiding staat dat Motorex Brake Fluid DOT 5.1 gebruikt mag worden. Wat is jullie ervaring?
Blijf nou van je koppeling af!

Probleem is ontstaan na verversen van de motorolie (en dus ook versnellingsbakolie zoals je zegt). Waarom ga je dan in vredesnaam met je koppelingsvloeistof aan de gang.
Heb je de oude olie nog, gooi die desnoods terug en kijk of het probleem minder/weg is. Dan ben je al een heel eind op de goede weg.
 
Verversen van de koppelingsvloeistof kan geen kwaad maar ik verwacht inderdaad niet direct dat hier de oorzaak ligt. Zou wel erg toevallig zijn. Verder altijd de soort olie gebruiken die op het dekseltje staat en NIET wat je op het internet ergens leest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan