Aprilia Dorsodoro 750 vermoedelijk in "SAFE MODE"

RMastrigt

Rookie
21 mrt 2017
4
0
Beste leden,

Zoals de titel al luidt, mijn Dorsodoro staat vermoedelijk in de "safe mode"

Na een mooie dag gereden te hebben, zonder enkele problemen, heb ik mijn motor weer netjes weg gezet.
Nu, 3 dagen later wilde ik weer een rondje gaan maken maar het vermogen was verdwenen.
Alsof hij blijvend in de "RAIN MODE" staat.

Uiteraard heb ik mijn huiswerk gedaan voordat ik dit topic opende.
De "safe mode" wordt ingeschakeld op het moment dat er mogelijk een probleem zit in de motor. Om de schade te beperken vlakt hij het vermogen af.

De motor heeft bijna 25000km gereden. Hij heeft bij 20000 een grote beurt gehad. Dit is geregistreerd in de boardcomputer.. het dashboard bedoel ik hiermee.
Ik verwacht dus ook geen "SERVICE" of "URGENT SERVICE" melding.

Vreemd genoeg is het vermogen af gevlakt zonder enige melding. Geen waarschuwings lampje ect ect.
Ook heb ik het dashboard zelf nagekeken op storingen. Hier kwam echter niets bijzonders uit.

Het vermogens verlies is ook niet te danken aan een kapotte gas positie sensor, MAP sensor of de BAP sensor.
Een fout in deze sensoren zou waargenomen worden in het dashboard. Overigens gaan fouten bij deze sensoren in combinatie met slecht rijeigenschappen, denk aan onregelmatig stationair draaien en schokkende acceleratie.

Dit is bij mij dus niet het geval en ik ben ervan overtuigd dat het hier gaat om de "safe mode"

De motor heeft de afgelopen dagen geen water gezien.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en/ of goed advies hebben.

Bij voorbaat dank!

Ryan
 
Heb je ook de boardcomputer gereset?
Al geprobeerd met accu een half uur losgekoppeld?

Heb begrepen van de dealer dat als je zelf in het boardcomputer menu geen storing ziet, dat zij m ook niet kunnen zien met uitlezen.

Verder zelf geen ervaring met de safe modus.
Ben benieuwd, succes!
 
Heb de boardcomputer gereset maar de accu is nog niet los geweest.

Helaas valt er weinig te lezen over de Dorsoduro in het nederlands zowel het engels.
Nu ben ik het verder gaan zoeken in het Italiaans.
Mijn aandacht viel nu op de werking van een 'lambdasonde' wat zich bevind in de katalysator.

Deze sensor controleert als ware de werking van alle voorafgaande brandstof systemen.
En kan zo nodig een signaal afgeven wanneer de motor toch nog te arm of rijk loopt.

Nu vandaag leek het wel beter te gaan. Of het slechts gevoelsmatig was durf ik niet te zeggen. Toch heb ik mijn twijfels over de koppel die hij onderin levert.
Echter kan ik hem wel doortrekken tot de toerenbegrenzer.....

Dus gaat het toch niet om de "SAFE MODE"
volgens menig Italiaan zou hij in de "safe mode" niet boven de 6000 rpm uit komen.

De Lambdasensor heeft een 4punts stekker en deze is goed door te meten.
De waardes kwamen overeen met wat ik op verschillend fora vond.

Toch maakt het geen verschil of ik rijd met de stekker los of aangesloten!

Mogelijk hierin een probleem?!

Ben benieuwd.

Groet, Ryan
 
Hallo Ryan,

Zelfde symptomen heb ik zelf ook een keer gehad met een dorsoduro uit 2008.
tot 2x toe de lambda sensor overleden.
laten vervangen en toen was het weer goed. kort na de 2e keer heb ik de dorso verkocht.
Vermogen hield net als een overdreven rain mode en hij pruttelde ook wat meer uit de uitlaat.

Eerste keer was in italie vlakbij de aprilia fabriek, toen konden ze zo uit de productie een nieuwe lambda sensor pakken. kosten volgens mij rond de 80 euro, dus je kan het altijd proberen.
 
Bedankt voor je reactie!

Gingen deze symptomen in combinatie met een "SERVICE" melding op het dashboard??

Bij mij kwam er namelijk nog steeds geen melding toen ik reed met een onaangesloten stekker.
Ook merk ik geen verschil tijdens het rijden wanneer deze sensor is aangesloten of niet...

Helaas beschikt nog geen enkele dealer over tijd om mijn fiets even aan de computer te hangen...

Ben benieuwd...

Groet, Ryan
 
Terug
Bovenaan Onderaan