Kettingspanning afstellen

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.577
Ik heb een vraag betreft het afstellen van mijn ketting

In de handleiding staat dat ik de "Axle nut (1)" Los moet draaien. Dit is de moer op foto 2 en 3. Nu de vraag: Kan ik deze zo losdraaien? Het lijkt wel of er een soort plaatje inzit met 2 openingen (zie foto) Het is misschien een hele domme vraag maar ik wil niets forceren / kapotdraaien.

Ter info: Het is een Honda CBF600 (2006)

Plaatje 1

c720ff641a3b5a107e7cb2e2a87532e2.png



Plaatje 2 & 3

2c3bc2cc50d6a875a697bae485d0e7a7.jpg

403e3aa7799848d221b57587a03dc618.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik heb vandaag de ketting gespannen maar voor mijn gevoel zit hij wat te strak.
Nu wil ik hem weer wat losser zetten maar als ik hem probeer losser te zetten dan komt het plaatje achter de stelmoer los (Zie foto), Hoe zorg ik ervoor dat dit gewoon vast blijft zitten?

ca553098dd1c8ae99333016905613ef1.png
 
Om te voorkomen dat de as naar achteren gaat en de ketting strakker komt bij het aandraaien, kan je ook de onderkant van de ketting naar boven trekken (met je hand in een doek), terwijl je de asmoer aandraait. Na de schop.
 
Oke, ik heb vandaag de ketting gespannen maar voor mijn gevoel zit hij wat te strak.
Nu wil ik hem weer wat losser zetten maar als ik hem probeer losser te zetten dan komt het plaatje achter de stelmoer los (Zie foto), Hoe zorg ik ervoor dat dit gewoon vast blijft zitten?

[afbeelding]

Voor je GEVOEL zit hij wat te strak ?

Als ik het zo lees heb je niet zoveel sleutelervaring.
Zowel een te slappe en/of te strakke ketting kan schade veroorzaken, sterker: kan levensgevaarlijk zijn.

Als onervaren sleutelaar stel je een ketting niet op gevoel maar gebruik je meten = weten.

Echt, eerst opzoeken met welke speling de ketting gespannen moet worden, dan pas verder kutten met moertjes en boutjes !!!
 
Voor je GEVOEL zit hij wat te strak ?

Als ik het zo lees heb je niet zoveel sleutelervaring.
Zowel een te slappe en/of te strakke ketting kan schade veroorzaken, sterker: kan levensgevaarlijk zijn.

Als onervaren sleutelaar stel je een ketting niet op gevoel maar gebruik je meten = weten.

Echt, eerst opzoeken met welke speling de ketting gespannen moet worden, dan pas verder kutten met moertjes en boutjes !!!

Nou, ik weet zeker dat hij wat te strak zit. Heb hem denk ik gemeten op een "Slap gedeelte", dus morgen even opnieuw meten op het strakste gedeelte van de ketting en opnieuw stellen.
 
Je snapt mijn vorige reply niet helemaal geloof ik.

Zorg &*#@%^(@$ dat je WEET hoe strak hij moet staan anders haal je je problemen op de hals.

Het is al gelukt, ketting staat nu netjes op spanning met tussen de 25 / 35mm speling volgens de handleiding. Ik wist gewoon niet hoe ik hem "Minder strak" moest krijgen zonder dat die plaatjes los kwamen te zitten. Een keer tegen de achterband trappen helpt idd.
 
Mijn grootste zorg vanwege het gebrek aan een goede uitleg aan een duidelijk beginnende TS'er. :

Heb je links en rechts evenver in (en later uit) gedraaid ?
Staat je wiel nu niet scheef ?

edit : Ghe, over sammie's bericht gelezen :+

Werkwijze in het vervolg :

Grote moer los.
Achterste borg moertje los

Dan beginnen met spannen.

Tel de slagen of kantjes op het moertje, ik doe meestal per 2 kantjes.

Dus 2 links, 2 rechts, 2 links, 2 rechts.

Op die manier span je links en rechts evenver, en blijf je ketting dus mooi uitgelijnd.

Daarna de borg moertjes aandraaien (zorg dat de stelmoertjes niet meedraaien) , en dan de as vast zetten.

Ik vind het jammer waarom dit niet meteen zo uitgelegd is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn grootste zorg vanwege het gebrek aan een goede uitleg aan een duidelijk beginnende TS'er. :

Heb je links en rechts evenver in (en later uit) gedraaid ?
Staat je wiel nu niet scheef ?

edit : Ghe, over sammie's bericht gelezen :+

Werkwijze in het vervolg :

Grote moer los.
Achterste borg moertje los

Dan beginnen met spannen.

Tel de slagen of kantjes op het moertje, ik doe meestal per 2 kantjes.

Dus 2 links, 2 rechts, 2 links, 2 rechts.

Op die manier span je links en rechts evenver, en blijf je ketting dus mooi uitgelijnd.

Daarna de borg moertjes aandraaien (zorg dat de stelmoertjes niet meedraaien) , en dan de as vast zetten.

Ik vind het jammer waarom dit niet meteen zo uitgelegd is.

Ja, zo heb ik het gedaan. En na het stellen gekeken of de lijntjes gelijk stonden aan allebei de kanten. :)
 
Mijn grootste zorg vanwege het gebrek aan een goede uitleg aan een duidelijk beginnende TS'er. :
Heb je links en rechts evenver in (en later uit) gedraaid ?
Staat je wiel nu niet scheef ?
edit : Ghe, over sammie's bericht gelezen :+
Werkwijze in het vervolg :
Grote moer los.
Achterste borg moertje los
Dan beginnen met spannen.
Tel de slagen of kantjes op het moertje, ik doe meestal per 2 kantjes.
Dus 2 links, 2 rechts, 2 links, 2 rechts.
Op die manier span je links en rechts evenver, en blijf je ketting dus mooi uitgelijnd.
Daarna de borg moertjes aandraaien (zorg dat de stelmoertjes niet meedraaien) , en dan de as vast zetten.


Ik vind het jammer waarom dit niet meteen zo uitgelegd is.

Volgens mij staat er een afbeelding in de openingspost met deze uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan