Verstandige zet? Van Gladius naar R850R/R1150R

Motoren te koop

Deze is van een vriend van mij en staat te koop. Ik heb er geen belang bij en krijg er geen provisie op maar ik kweet wel dat deze tip top in orde is.

Heel mooie hoor. Mooiste kleur vind ik. En wel goede prijs volgens mij. Maar mijn voorkeur is inruilen bij een zaak ivm garantie en gemak. Heb te weinig technische kennis om het zelf te wagen ook al geef jij aan dat hij in orde is.
 
En waarom uit mijn hoofd zetten? Je bedoelt qua ruimte? Dat moet een keer gepast worden natuurlijk. Heb voor de Gladius een Deauville gehad even en dat paste wel maar was niet veel ruimte meer over. Was vooral ook door de lengte.

Nee, meer dat je dan qua techniek wel erg terug gaat in de tijd tov de Gladius.
Kijk eens naar een Z750, mijn maatje is ook 1.90m en hij is er helemaal weg van. En oerbetrouwbaar.
 
Nee, meer dat je dan qua techniek wel erg terug gaat in de tijd tov de Gladius.

Pff...Zeg dan niets...
Een Gladius is Technisch ook maar een SV650-blok (geïntroduceerd in 1999) in een naked frame met wat ander plastic hoor.
Leuk fietsje (als je er op past), maar technisch niet heel erg vooruitstrevend en zeker niet moderner dan een van beide voorgestelde BMW's.
Of je dat nodig hebt om lol te hebben is natuurlijk een tweede. Persoonlijk denk ik van niet, maar dat is een ander onderwerp.

Omgekeerd: Die Z750 blinkt niet uit in veel afstand tussen zadel en stepjes is dus voor TS waarschijnlijk nauwelijks een vooruitgang.



@TS: Misschien is een MotoGuzzi Breva nog iets om op proef te zitten? Veel proberen lijkt me de enige echte oplossing voor je. (en niet heel vervelend ;) )
 
Laatst bewerkt:
@TS: Misschien is een MotoGuzzi Breva nog iets om op proef te zitten? Veel proberen lijkt me de enige echte oplossing voor je. (en niet heel vervelend ;) )

Ja! De Breva is wel een alternatief ja. Echter klinkt BMW wat degelijker in de oren. Moet gaan uitzoeken wat het beste is. En inderdaad lekker gaan proberen.
 
met mijn 1,96m ben ik sowieso tot het 'adventure' segment gebonden. alles kleiner dan dat is gegarandeerd kramp


Niet eens, ik ben ook 1.96 met lange benen en ook nog een flinke voorspoiler :) Rijd woon werk en plezier op drie BMW solo's Een gs1150, 1100S en 1100 LT. De zit op de LT vind ik nog het slechtste. Op zowel de GS als de S zit ik prima, de zithoeken kloppen prima. Alle boxers hebben zo'n beetje verstelbare zadels. daarnaast is er veel beschikbaar op aanpassingen als je dat zou willen. Als je van het karakter van een BMW houdt rijd het super
 
Niet eens, ik ben ook 1.96 met lange benen en ook nog een flinke voorspoiler :) Rijd woon werk en plezier op drie BMW solo's Een gs1150, 1100S en 1100 LT. De zit op de LT vind ik nog het slechtste. Op zowel de GS als de S zit ik prima, de zithoeken kloppen prima. Alle boxers hebben zo'n beetje verstelbare zadels. daarnaast is er veel beschikbaar op aanpassingen als je dat zou willen. Als je van het karakter van een BMW houdt rijd het super

misschien ben ik ook wel bevooroordeeld, tot nog toe heb ik alleen op pan-achtigen en adventure motors een beetje comfortabel kunnen zitten.
 
Pff...Zeg dan niets...
Een Gladius is Technisch ook maar een SV650-blok (geïntroduceerd in 1999) in een naked frame met wat ander plastic hoor.
Leuk fietsje (als je er op past), maar technisch niet heel erg vooruitstrevend en zeker niet moderner dan een van beide voorgestelde BMW's.
Of je dat nodig hebt om lol te hebben is natuurlijk een tweede. Persoonlijk denk ik van niet, maar dat is een ander onderwerp.

Omgekeerd: Die Z750 blinkt niet uit in veel afstand tussen zadel en stepjes is dus voor TS waarschijnlijk nauwelijks een vooruitgang.



@TS: Misschien is een MotoGuzzi Breva nog iets om op proef te zitten? Veel proberen lijkt me de enige echte oplossing voor je. (en niet heel vervelend ;) )


Een Breva?? Laat me niet lachen :')

Mijn vader heeft er 1 gehad, alleen maar ellende. Olielekkage (leuk zo'n natte gladde laars), vocht in de cockpit, accu problemen enz.
Dealer was ook al snel klaar met het merk.
 
Hoezo is een oudere motor meteen een 'oud hok'? Dat vind ik altijd van die domme verjaardagskletspraat. Er zijn zat motoren van nog geen jaar oud die door hun eigenaar zo mishandeld zijn dat je ze echt niet meer wilt en er zijn zat motoren die al 15 jaar of ouder zijn, tiptop onderhouden en waar je nog jaren plezier van kan hebben.

Ik denk dat de topic starter een goeie reden heeft om naar een andere motor te gaan kijken. Een zitpositie verander je niet zomaar. En als je dan een budget hebt, dan kijk je wat binnen je budget mogelijk is. Ik heb nog nooit op zo'n kale BMW gereden, dus ik kan je niet helpen met de vraag of ie geschikt zou zijn. Vind het wel de mooiste BMW die er is. Maar ik zou gewoon een keer proefrijden op zo'n motor. Staat het je aan, dan ga je kijken naar een mooie gebruikte. En ander ga je wat anders verzinnen.

Je maakt een klassieke denkfout. Verander "motor" in "mens" en je zal (misschien, je lijkt enigszins bevooroordeeld) inzien dat een oude machine (of mens) een lagere levensverwachting heeft dan een jonge.
 
Je maakt een klassieke denkfout. Verander "motor" in "mens" en je zal (misschien, je lijkt enigszins bevooroordeeld) inzien dat een oude machine (of mens) een lagere levensverwachting heeft dan een jonge.
Gezwam uit nekharen schijnt helaas nog altijd te voorkeur te verdienen ten opzichte van waarnemingen, denkvermogen, gezond verstand en bovenal kennis en begrip van techniek.
 
Ik heb voor de zelfde keuze gestaan.
Ik had een Moto guzzi Breva 850, heerlijke fiets vabwege het karakter, maar voor mij niet de beste fiets om lang te touren omdat ik hem power vond missen en windbescherming miste.

Ik heb op die R1150rt gereden en vond het zelf wel oke rijden, alleen vond de zit zelf niet zo fijn met mijn 1,90. Ik zat zelf op de achterste rand van het zadel. Maar misschien ligt dat aan het zadel.

Ik ben uiteindelijk voor een K1200gt gegaan. Soepel 4 cilinderblok, veel power en. Goede windbescherming en met 1,90 een goede zithouding.
 
Een Breva?? Laat me niet lachen :')

Mijn vader heeft er 1 gehad, alleen maar ellende. Olielekkage (leuk zo'n natte gladde laars), vocht in de cockpit, accu problemen enz.
Dealer was ook al snel klaar met het merk.

Al die kuren heb ik ook gehad,. Nieuw dashbord €800,- lekkage tussen blok en versnellings bak € 1000,- accu gezeik elke keer. 3 keer klepstelboutjes afgebroken.

Uiteindelikk ingeruild toen die lekkage erger begon te worden. Moet wel zeggen dat ik er 80000 km wel opgereden heb.
 
Al die kuren heb ik ook gehad,. Nieuw dashbord €800,- lekkage tussen blok en versnellings bak € 1000,- accu gezeik elke keer. 3 keer klepstelboutjes afgebroken.

Uiteindelikk ingeruild toen die lekkage erger begon te worden. Moet wel zeggen dat ik er 80000 km wel opgereden heb.

Áls ie het deed was het een leuk ding, maar helaas zoals zo vaak bij Italiaans spul: vorm boven functie.
 
ik kom uit de BMW hoek :')

mijn mening over de 2 genoemde modellen
het zijn trekschuiten :Z
de 2 kleppers waren nog leuk :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag oma.

Vanmiddag even kunnen zitten op een r1150r. Wat zacht vergeleken met mijn Gladius. Comfortabel zadel en breed stuur is ook fijn. Als hij tijdens het rijden maar niet zompig is. Binnenkort als er tijd is een ritje scoren.

Viel me wel op dat hierop de hoek van de knie niet veel scheelt met de Gladius. Misschien als het zadel hoger staat dat het meer scheelt. Lange rit moet het uitwijzen. Zou flink tegenvallen als ik ook op deze last van de knie krijg. Dan zou ik naar allroad moeten kijken maar ik wil geen motor met kuip. Nog andere naked suggesties met grootst mogelijke kniehoek behalve Breva, Z750 en Bulldog?
 
Laatst bewerkt:
Gebruik deze site: Motorcycle Ergonomics, voer je gegevens en de voor jou interessante modellen in en je weet het. Denk ook eens out of the box. Bijvoorbeeld Honda NC750x. Die is best hoog, met een grote kniehoek. Wat je ook nog kan overwegen is het verlagen van de voetsteunen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor te koop. Win je zo een paar centimeter mee en dus meer kniehoek, en dat is wat jij wilt.
 
Ik heb ook vrij lange benen. Heb ook gekeken naar zo'n bmw, maar ik vond de zit NIET fijn. Je zit helaas toch vrij laag in het zadel. Er is een website waar je je kniehoek kan meten in vergelijking met andere motoren. iets met motorcycle ergo of zoiets....
Die site is inderdaad handig maar ik vergeet altijd de link...
Gebruik deze site: Motorcycle Ergonomics, voer je gegevens en de voor jou interessante modellen in en je weet het. Denk ook eens out of the box. Bijvoorbeeld Honda NC750x. Die is best hoog, met een grote kniehoek. Wat je ook nog kan overwegen is het verlagen van de voetsteunen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor te koop. Win je zo een paar centimeter mee en dus meer kniehoek, en dat is wat jij wilt.
Ah dank u. :)
De BMW heeft inderdaad een lage zadelhoogte.
Kniehoek bij 1m90
Gladius - 69 graden
BMW R1100R - 70
Kawasaki Z750 - 71
Breva 850 - 75
Bulldog - 83 8-)
 
Laatst bewerkt:
Gebruik deze site: Motorcycle Ergonomics, voer je gegevens en de voor jou interessante modellen in en je weet het. Denk ook eens out of the box. Bijvoorbeeld Honda NC750x. Die is best hoog, met een grote kniehoek. Wat je ook nog kan overwegen is het verlagen van de voetsteunen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor te koop. Win je zo een paar centimeter mee en dus meer kniehoek, en dat is wat jij wilt.

Moet wel binnen budget passen natuurlijk maar die nc750x is wel aardig ja.
Verlagen van de voetsteunen heb ik over nagedacht. Ben alleen bang dat ik dan regelmatig aan de grond zit.
 
Ik zou er spijt van krijgen, die BMW's zijn vreselijk saaie motoren (en ja ik spreek uit ervaring).

Voor woon-werk prima.

Kniehoek is ook bij die BMW's R850R/R1150R best flink hoor, vergis je niet. Het is geen GS.

Ik zou een verhoogd zadel of verlaagde steunen zoeken voor de Gladius. Of misschien is je fiets wel al verlaagd?
 
Dag oma.

Vanmiddag even kunnen zitten op een r1150r. Wat zacht vergeleken met mijn Gladius. Comfortabel zadel en breed stuur is ook fijn. Als hij tijdens het rijden maar niet zompig is. Binnenkort als er tijd is een ritje scoren.

Viel me wel op dat hierop de hoek van de knie niet veel scheelt met de Gladius. Misschien als het zadel hoger staat dat het meer scheelt. Lange rit moet het uitwijzen. Zou flink tegenvallen als ik ook op deze last van de knie krijg. Dan zou ik naar allroad moeten kijken maar ik wil geen motor met kuip. Nog andere naked suggesties met grootst mogelijke kniehoek behalve Breva, Z750 en Bulldog?


Wanneer een klein kuipje niet stoort, ga eens zitten en rijden met een Tiger 1050. De kniehoek is voor mijn 1.91 m, met lange benen, perfect, en het motorblok is een droom waar BMW niet tegenop kan. De aversie tegen een kuipje kan absoluut niet op tegen de fun die zo'n driecilinder je kan geven.
 
Verlagen van de voetsteunen heb ik over nagedacht. Ben alleen bang dat ik dan regelmatig aan de grond zit.

Zit je nu regelmatig aan de grond? Zo nee, dan valt het misschien wel mee. Ook is een set voetsteunverlagers stukken goedkoper dan een andere motor. Er komen altijd kosten bij en volgens mij ben je eigenlijk tevreden met wat je hebt. Bevallen de verlagers niet dan kan je ze altijd weer doorverkopen. De andere kant uit kan je ook experimenteren. Rijd eens met een opgevouwen badhanddoek tussen kont en zadel. Weet je wat verhogen doet.
 


Wanneer een klein kuipje niet stoort, ga eens zitten en rijden met een Tiger 1050. De kniehoek is voor mijn 1.91 m, met lange benen, perfect, en het motorblok is een droom waar BMW niet tegenop kan. De aversie tegen een kuipje kan absoluut niet op tegen de fun die zo'n driecilinder je kan geven.

Moet je eigenlijk de oude tiger nemen. Volgens mij is die absurd hoog...
 
Ja die site ken ik. Super handig.

Aan de broek ligt het niet. Heb het ook als ik bijvoorbeeld achter in een auto zit waar niet veel ruimte is.

Overigens dacht ik gelezen te hebben dat je bij die BMW's 3 zadelhoogtes kunt instellen out of the box. Dat zal ik eens nader onderzoeken bij een motorzaak.
Dat klopt inderdaad, al schijnt het weer niet bij alle modellen het geval te zijn. Ik heb het zadel van mijn R850R op de hoogste stand staan en zit er met mijn 1.96 m lekker op. Met de grotere blokken geen ervaring, maar ik ben op dit forum wel eens ergens tegengekomen dat de 850 beter en regelmatiger loopt en schakelt dan de grotere.

Edit: zie ook BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan