Verstandige zet? Van Gladius naar R850R/R1150R

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Vanaf de zomer vorig jaar rijd ik op een Suzuki Gladius. Nu ik er wat meer mee gereden heb beginnen er wat zaken op te vallen. Zo merk ik dat ik na ongeveer een uur rijden, een wat pijnlijke knie krijg. En dat komt niet door snel bochtenwerk. Volgens mij is mijn knie teveel gebogen wat op den duur pijn gaat doen. Nou ben ik ruim 1.90m lang en is de Gladius niet de grootste motor. Zou daar aan kunnen liggen. Ik zou wel wat groters willen waar ik het langer comfortabel op kan uithouden.

Nou is mijn oog gevallen op de BMW RxxxxR serie. Zowel de oude en de nieuwe variant vind ik er mooi uitzien. Nog geen rit mee gemaakt. Die staat nog op de planning. Het lijkt mij dat de zithouding voor mij beter geschikt is.
Maar zou dit een zinnige stap zijn? Ik doe dan namelijk afstand van een Gladius uit 2013 met maar 7500km op de teller die technisch probleemloos rijdt en ook wel fun is.

De rationele overweging is de volgende:
Ik zou dan op een BMW van rond de €4000 willen inruilen. Zou ik dan veel moeten bijleggen en gaan mijn onderhoudskosten niet veel meer worden? Want in de prijscategorie gaat het waarschijnlijk een fiets worden met 40dkm - 60dkm.

Emotionele overweging:
Rijdt de bmw comfortabeler? Is hij beter geschikt om vooral rustig te toeren en af en toe vlot doortrekken?

Wat zijn jullie ideeën?
 
Ga (lang) proefrijden. Een BMW Boxer is iets waar je van moet houden.De een zweert erbij en de ander vindt ze verschrikkelijk. Ik hoor bij de laatste categorie. (en ja, ik heb er een gehad dus spreek uit eigen ervaring).
 
Vanaf de zomer vorig jaar rijd ik op een Suzuki Gladius. Nu ik er wat meer mee gereden heb beginnen er wat zaken op te vallen. Zo merk ik dat ik na ongeveer een uur rijden, een wat pijnlijke knie krijg. En dat komt niet door snel bochtenwerk. Volgens mij is mijn knie teveel gebogen wat op den duur pijn gaat doen. Nou ben ik ruim 1.90m lang en is de Gladius niet de grootste motor. Zou daar aan kunnen liggen. Ik zou wel wat groters willen waar ik het langer comfortabel op kan uithouden.

Nou is mijn oog gevallen op de BMW RxxxxR serie. Zowel de oude en de nieuwe variant vind ik er mooi uitzien. Nog geen rit mee gemaakt. Die staat nog op de planning. Het lijkt mij dat de zithouding voor mij beter geschikt is.
Maar zou dit een zinnige stap zijn? Ik doe dan namelijk afstand van een Gladius uit 2013 met maar 7500km op de teller die technisch probleemloos rijdt en ook wel fun is.

De rationele overweging is de volgende:
Ik zou dan op een BMW van rond de €4000 willen inruilen. Zou ik dan veel moeten bijleggen en gaan mijn onderhoudskosten niet veel meer worden? Want in de prijscategorie gaat het waarschijnlijk een fiets worden met 40dkm - 60dkm.

Emotionele overweging:
Rijdt de bmw comfortabeler? Is hij beter geschikt om vooral rustig te toeren en af en toe vlot doortrekken?

Wat zijn jullie ideeën?
Huren een idee voor een paar dagen?
Geen idee wat het kost, maar nog altijd goedkoper dan een andere halen en er achterkomen dat het toch niet is wat je zoekt
 
Je moet doen waar je zin in hebt maar een bijna nieuwe motor inruilen voor een oud hok lijkt mij geen verstandige zet.
Een andere optie is het zadel met enkele centimeters laten verhogen.
 
Je moet doen waar je zin in hebt maar een bijna nieuwe motor inruilen voor een oud hok lijkt mij geen verstandige zet.
Een andere optie is het zadel met enkele centimeters laten verhogen.
Hoezo is een oudere motor meteen een 'oud hok'? Dat vind ik altijd van die domme verjaardagskletspraat. Er zijn zat motoren van nog geen jaar oud die door hun eigenaar zo mishandeld zijn dat je ze echt niet meer wilt en er zijn zat motoren die al 15 jaar of ouder zijn, tiptop onderhouden en waar je nog jaren plezier van kan hebben.

Ik denk dat de topic starter een goeie reden heeft om naar een andere motor te gaan kijken. Een zitpositie verander je niet zomaar. En als je dan een budget hebt, dan kijk je wat binnen je budget mogelijk is. Ik heb nog nooit op zo'n kale BMW gereden, dus ik kan je niet helpen met de vraag of ie geschikt zou zijn. Vind het wel de mooiste BMW die er is. Maar ik zou gewoon een keer proefrijden op zo'n motor. Staat het je aan, dan ga je kijken naar een mooie gebruikte. En ander ga je wat anders verzinnen.
 
Huren een idee voor een paar dagen?
Geen idee wat het kost, maar nog altijd goedkoper dan een andere halen en er achterkomen dat het toch niet is wat je zoekt


^^ Dit.
Regel een lange testrit. Liefst meerdere dagen, en flinke afstanden.

Er is meer dan alleen de knie die moet passen voor de volgende motor.
De motor moet in zn geheel goed bij je passen. Stuurgedrag, Motorkarakteristiek, Zithouding, Windgeruis.

(ook afh van wat je straks met de motor wil gaan doen, als je alleen bij mooi weer een ww-ritt van bv Delft naar Rdam doet dan spelen andere zaken dan wanneer je er mee over de Transfagarasan wilt. Beide activiteiten zijn trouwens Leuk om te doen..)
 
Laatst bewerkt:
De rationele overweging is de volgende:
Ik zou dan op een BMW van rond de €4000 willen inruilen. Zou ik dan veel moeten bijleggen en gaan mijn onderhoudskosten niet veel meer worden? Want in de prijscategorie gaat het waarschijnlijk een fiets worden met 40dkm - 60dkm.

De enige rationale overweging is: Een motor waar je alleen met pijn op kunt rijden laat je staan, een motor waar je fatsoenlijk op kunt zitten ga je gebruiken. Alles wat je uitgeeft aan iets waar je geen lol aan beleeft is verspild. Oftewel: niet gaan zitten rekenen, maar zoek een motor waar je iets aan hebt.

Ps: de gemiddelde moderne (sport)toermotor motor heeft echt geen moeite met 40.000 of 60.000 kilometer, mits fatsoenlijk bereden. Wel hebben bepaalde types een "zwakke plek" die tot kosten kan leiden, maar dat kun je vooraf uitzoeken.
 
oud hok, oud hok...
Is relatief.
Er zijn zat "ervaren" motoren die lekker en betrouwbaar rijden.

Er zijn ook motoren (o.a. BMW F800STs - grinnik) die na 180K km wel veel mankementjes gaan vertonen, maar nog heeeerlijk rijden, als ze rijden - die heb ik dus (nog wel).
 
Hoezo is een oudere motor meteen een 'oud hok'? Dat vind ik altijd van die domme verjaardagskletspraat. Er zijn zat motoren van nog geen jaar oud die door hun eigenaar zo mishandeld zijn dat je ze echt niet meer wilt en er zijn zat motoren die al 15 jaar of ouder zijn, tiptop onderhouden en waar je nog jaren plezier van kan hebben.

:^
Uitstekend verwoord. Ik kan niet anders zeggen :)
 
Even verduidelijken. Ik ben een mooi weer rijder en zal hem af en toe ook voor woon-werkverkeer gebruiken. Dus vrijwel alleen voor het plezier toeren. Goede windbescherming is voor mij niet noodzakelijk omdat ik zoveel movelijk de snelweg vermijd.

Voor leeftijd ben ik niet zo bang. Wel voor onderhoudskosten want ik verwacht dat die bij een BMW hoger liggen vanwege duurdere onderdelen. Of is dat verschil met Suzuki onderdelen niet zo groot? En de kans op reparaties bij een wat oudere motor zal wel wat groter zijn verwacht ik.

De enige rationale overweging is: Een motor waar je alleen met pijn op kunt rijden laat je staan, een motor waar je fatsoenlijk op kunt zitten ga je gebruiken. Alles wat je uitgeeft aan iets waar je geen lol aan beleeft is verspild. Oftewel: niet gaan zitten rekenen, maar zoek een motor waar je iets aan hebt.

Goed verwoord. Maar nog eens geld uitgeven krijg ik thuis niet voor elkaar helaas. Stiekem hoop ik dan ook gelijk over te steken of zelfs geld over te houden, maar dat zal niet reëel zijn verwacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaringen met de BMW's, maar is het niet zo dat een BMW met 40/50k
nog maar net is ingereden???

Dit zijn verhalen wat ik meestal hoort.

Maar TSer, waarom specifiek een BMW?
En niet bv een Japanner met een zelfde formaat?
 
Geen ervaringen met de BMW's, maar is het niet zo dat een BMW met 40/50k
nog maar net is ingereden???

Dit zijn verhalen wat ik meestal hoort.

Maar TSer, waarom specifiek een BMW?
En niet bv een Japanner met een zelfde formaat?

Omdat ik al wel op een R1150r proef gezeten heb en dat beviel op zich goed. En uiterlijk spreekt mij gewoon wel aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 1100GS, maar het blok is hetzelfde als de 1100r. Het 1100 blok heeft een karakter, daar moet je misschien aan wennen. Ik heb een beetje een haatliefde verhouding met dat blok. Koud is ie nukkig, slaat gauw uit en schopt ie je zo heen en weer dat je spontaan je heupen uit de kom hebt.

maar dat alles wordt goed gemaakt als het blok eenmaal warm is, dan is het net een naaimachine. als ik er 80 mee rijdt dan voel je het blok niet eens meer, prachtig. :]

wat betreft onderhoud is het meeste zelf goed te doen wat een slok op een borrel scheelt met betrekking tot het arbeidsloon. Je trekt 'm met een inbus en steeksleutelset helemaal uitelkaar. Ik vind m sleutelvriendelijker dan mijn ex-500cb. Grote voordeel voor mij was de cardan-as aandrijving. Niet dat een ketting zoveel tijd kost, maar voor mij als woonwerker is een ketting minder wenselijk. 10k km toeren en dan alle olieën vervangen. Kleppen stellen is ook makkelijk zelf te doen. Meer periodiek onderhoud heb je er niet aan.

Zou mijn volgende motor weer een (boxer)gs worden? Ik weet het niet, Als het nieuwere 1200 blok zo 'karakteristiek' is als het 1100 blok dan zou ik wellicht een jap overwegen. In mijn geval een Africa twin, Versys 1000 of Vstrom.
 
Laatst bewerkt:
Al veel goede adviezen hier zo te zien! :)

My 2 cents:

Ik heb ook vrij lange benen. Heb ook gekeken naar zo'n bmw, maar ik vond de zit NIET fijn. Je zit helaas toch vrij laag in het zadel. Er is een website waar je je kniehoek kan meten in vergelijking met andere motoren. iets met motorcycle ergo of zoiets....

Ik heb ook die knie-pijn gehad. Wat mij hielp was de stootstukken uit de knieen van mijn broeken te halen. ook rijdt ik niet lange ritten met spijkerbroek onder mijn motorbroek. Geen druk op mn knieen helpt dus ook!

succes!
 
met mijn 1,96m ben ik sowieso tot het 'adventure' segment gebonden. alles kleiner dan dat is gegarandeerd kramp
 
Al veel goede adviezen hier zo te zien! :)

My 2 cents:

Ik heb ook vrij lange benen. Heb ook gekeken naar zo'n bmw, maar ik vond de zit NIET fijn. Je zit helaas toch vrij laag in het zadel. Er is een website waar je je kniehoek kan meten in vergelijking met andere motoren. iets met motorcycle ergo of zoiets....

Ik heb ook die knie-pijn gehad. Wat mij hielp was de stootstukken uit de knieen van mijn broeken te halen. ook rijdt ik niet lange ritten met spijkerbroek onder mijn motorbroek. Geen druk op mn knieen helpt dus ook!

succes!

Ja die site ken ik. Super handig.

Aan de broek ligt het niet. Heb het ook als ik bijvoorbeeld achter in een auto zit waar niet veel ruimte is.

Overigens dacht ik gelezen te hebben dat je bij die BMW's 3 zadelhoogtes kunt instellen out of the box. Dat zal ik eens nader onderzoeken bij een motorzaak.

wat betreft onderhoud is het meeste zelf goed te doen wat een slok op een borrel scheelt met betrekking tot het arbeidsloon. Je trekt 'm met een inbus en steeksleutelset helemaal uitelkaar. Ik vind m sleutelvriendelijker dan mijn ex-500cb. Grote voordeel voor mij was de cardan-as aandrijving. Niet dat een ketting zoveel tijd kost, maar voor mij als woonwerker is een ketting minder wenselijk. 10k km toeren en dan alle olieën vervangen. Kleppen stellen is ook makkelijk zelf te doen. Meer periodiek onderhoud heb je er niet aan.

Dat is goed om te weten. Overigens heb ik met mijn kettingsmeersysteem ook geen omkijken naar de ketting.
 
Voor leeftijd ben ik niet zo bang. Wel voor onderhoudskosten want ik verwacht dat die bij een BMW hoger liggen vanwege duurdere onderdelen. Of is dat verschil met Suzuki onderdelen niet zo groot? En de kans op reparaties bij een wat oudere motor zal wel wat groter zijn verwacht ik.

Tja.. Onderhoudskosten zijn een interessant onderwerp. Wat verwacht je dat er zowiezo gewisseld moet worden bij het gebruik dat je hier in je hoofd hebt?? Meer dan olie en een slijtegedeel ga je zeer waarschijnlijk niet komen. Remblokken zijn de kosten niet en de prijs van een band is ook niet afhankelijk van het merk motor waar hij onder moet. Een BMW stelt weinig exotische eisen aan olie, dus die kosten zullen ook vergelijkbaar zijn....
 
Verruim je blik een beetje, er zijn meer motoren waar je "ruim" op zit. Ik heb een R1100 GS gehad, daarna een paar andere en nu een Honda Varadero. Die laatste is echt een aanrader. Alle ruimte van de wereld, heel ontspannen boemelen, maar ook lekker doortrekken als je die behoefte voelt. En super betrouwbaar. En binnen jouw budget te vinden.
 
met mijn 1,96m ben ik sowieso tot het 'adventure' segment gebonden. alles kleiner dan dat is gegarandeerd kramp

Hier 2.00m en het is wel waar, heb nu een KTM en die past als een maatpak.

Maar, wie heeft jou een Gladius aangeraden dan?
Das zo'n beetje de kleinste (en vrouwelijkste :X) fiets in het naked segment.

Als budget een issue is, probeer eens een Vstrom.
Wel het hoekige model pakken dan.
 
Verruim je blik een beetje, er zijn meer motoren waar je "ruim" op zit. Ik heb een R1100 GS gehad, daarna een paar andere en nu een Honda Varadero. Die laatste is echt een aanrader. Alle ruimte van de wereld, heel ontspannen boemelen, maar ook lekker doortrekken als je die behoefte voelt. En super betrouwbaar. En binnen jouw budget te vinden.


Ik snap je punt. Heb er meerdere de revue laten passeren. Allroad modellen trekken mij echter niet zo qua uiterlijk. Al die ruimte die je erop hebt, neemt hij ook in de schuur ik beslag. Vandaar ook liever een naked dan met body. Verder vind ik naakt gewoon mooier. Hooguit een klein schermpje.
 
Ik snap je punt. Heb er meerdere de revue laten passeren. Allroad modellen trekken mij echter niet zo qua uiterlijk. Al die ruimte die je erop hebt, neemt hij ook in de schuur ik beslag. Vandaar ook liever een naked dan met body. Verder vind ik naakt gewoon mooier. Hooguit een klein schermpje.

Met zere knieën motorrijden vind je minder vervelend?
Sowieso beide BMW's uit je hoofd zetten. Kawa Z750 misschien dan.
 
Met zere knieën motorrijden vind je minder vervelend?
Sowieso beide BMW's uit je hoofd zetten. Kawa Z750 misschien dan.

En waarom uit mijn hoofd zetten? Je bedoelt qua ruimte? Dat moet een keer gepast worden natuurlijk. Heb voor de Gladius een Deauville gehad even en dat paste wel maar was niet veel ruimte meer over. Was vooral ook door de lengte.
 
Motoren te koop

Deze is van een vriend van mij en staat te koop. Ik heb er geen belang bij en krijg er geen provisie op maar ik kweet wel dat deze tip top in orde is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan