XS650 ombouwen naar 1 carburateur

Rubenflex

MF'er
13 okt 2012
34
4
gouda
Ik wil 1 carberateur op mijn xs650 iemand een idee welke carberateur ik het best kan gebruiken. Ik kon er geen topic van vinden.
 
Dezelfde carburateur als origineel. Als je groter gaat mis je het positieve effect van de hogere gasstroom. Het kost je natuurlijk wel wat topsnelheid, 10% of zo. Maar als je topsnelheid wil moet je zoveel mogelijk en zo groot mogelijke carburateurs.
 
Heel gaaf en oldscool een dikke SU of Stromberg cv carburateur er op bouwen of een dubbele weber, solex of dellorto ook heel vet om te zien.
 
Laatst bewerkt:
Thx X7 ik ben alleen geen fan van ebay.

Halflive met origineel moet er dan een ander sproeier in waarschijnlijk.

Daddyphilipsen jij hebt niet toevallig een type van die SU?
 
Die dellorto hoeft niet van ebay te komen hoor, die krijg je voor minder gewoon bij de Nederlandse importeur ;) Kun je ook de binnenkant helemaal naar wens laten opbouwen voor dezelfde prijs...

Check startrick tuning :P

Heiden tuning natuurlijk ook zeer fraai speelgoed voor de XS. kortom er moet iets fraais te vinden zijn.

Verder snap ik nooit zo heel goed de ombouw naar 1 carburateur... Levert dat onderin nou echt zoveel op :? Bovenin de toeren lijkt het me geen discussie, dan zijn twee stuks superieur :9

Succes met je keuze en ombouw,

Later,

Loek
 
Als je een single SU wilt gebruiken zal je ook een ander inlaatspruitstuk moeten maken om de 2 cilinders te kunnen voorzien van een brandbaar mengsel.

En SU carburateurs hebben niet echt een type aanduiding. Is meestal de aanduiding van de doorlaat diameter in inches.
Je hebt volgens mij 1,5 1,75 en 2 inch SU carburateurs. Deze carbs zitten op de oudere engelse koekblikken, land/range rovers met V8 en op de oudere volvo 140, 240 en 740 serie dus daar moet makkelijk aan te komen zijn.
 
Verder snap ik nooit zo heel goed de ombouw naar 1 carburateur... Levert dat onderin nou echt zoveel op :? Bovenin de toeren lijkt het me geen discussie, dan zijn twee stuks superieur :9


Loek
Ja, een enkele carburateur per twee cilinders rijdt echt veel soepeler. De gassnelheid blijft gemiddeld hoger, hij loopt altijd in balans. Voor een straatfiets is het echt veel prettiger rijden.
 
OK weer wat geleerd, ik dacht altijd dat het eigenlijk een beetje laffe omweg was om het afstellen van 2 carburateurs te vermeiden _O-

Ja, een enkele carburateur per twee cilinders rijdt echt veel soepeler. De gassnelheid blijft gemiddeld hoger, hij loopt altijd in balans. Voor een straatfiets is het echt veel prettiger rijden.
 
Ja, een enkele carburateur per twee cilinders rijdt echt veel soepeler. De gassnelheid blijft gemiddeld hoger, hij loopt altijd in balans. Voor een straatfiets is het echt veel prettiger rijden.

ik denk dat dat van meer faktoren afhangt. een staande twin zal ongeveer in balans zijn aan inlaatkant kwa aanzuigen, maar al de anderen niet.
heb geen idee wat voor een krukas een XS650 heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het maken van een inlaatspruitstuk is geen probleem.Supervet je hebt wel gelijk ik wil af van 2 carbs, ze zijn volgens mij gaar dus ik wil er mijn eigendraai aangeven. En vind er 1 wel mooi. Over het inleveren van top snelheid is niet erg. Mijn vorige motor was een GSXR 600SRAD.... ik heb alleen geen idee wat zou werken, ik snap wel dat ik wat met sproeiers en afstellen moet gaan rommelen. Er zal geen kant en klaren zijn die ik er op kan knallen.
 
XS650 heeft een 360 graden krukas, dus dat zou moeten werken met een enkele carb (aldus wikipedia).

"From the 1930s, following the work of Val Page, most British four-stroke parallel-twin motorcycles used a crank angle of 360°,[36] which allowed the use of a single carburettor (180° and 270° twins need twin carburettors), as did an early Meguro which was a copy of the 360° British BSA A7. However, in the 1960s, Japanese manufacturers favoured the 180° whose smoothness allowed more revolutions per minute and thus more power. For example, the 1966 Honda 450 cc dohc 180° parallel-twin "Black Bomber" could challenge contemporary British 650 cc 360° twins.[37][38][39]"
 
Of nog leuker/aparter/extremer een staande 1 poorts solex van een opel raket oid naast de tank maken met 1 of ander cool luchtfilter er op. Of een open kelk natuurlijk ook cool.
 
waarom zou het anders niet werken?
Auto's hebben 4 of 6 cilinders op 1 carburateur, dat werkt ook gewoon.

een staande twin heeft om de 360° een inlaatslag, een regelmatig interval en beide cylinders hebben dan hetzelfde effect op elkaar.
een 4cyl lijnmotor elke 180°, een 6 in lijn elke 120°.

bij een paralel twin met kruktappen op 180° volgt de 2de inlaatslag 180° na de eerste, en dan duurt het 540° voor de eerste weer aanzuigt. onregelmatig dus. als de 2de begint, is er reeds gasstroming door de carbu en gaat de 2de eigenlijk beter zijn dan de eerste. tegen dat de eerste weer begint ligt alles weer stil (relatief, want net zoals bij een expansie-uitlaat heb je drukgolven die heen en weer gaan), maar het komt erop neer dat beide cylinders in princiep niet op dezelfde manier gevuld worden, en dat wil je niet
 
een staande twin heeft om de 360° een inlaatslag, een regelmatig interval en beide cylinders hebben dan hetzelfde effect op elkaar.
een 4cyl lijnmotor elke 180°, een 6 in lijn elke 120°.

bij een paralel twin met kruktappen op 180° volgt de 2de inlaatslag 180° na de eerste, en dan duurt het 540° voor de eerste weer aanzuigt. onregelmatig dus. als de 2de begint, is er reeds gasstroming door de carbu en gaat de 2de eigenlijk beter zijn dan de eerste. tegen dat de eerste weer begint ligt alles weer stil (relatief, want net zoals bij een expansie-uitlaat heb je drukgolven die heen en weer gaan), maar het komt erop neer dat beide cylinders in princiep niet op dezelfde manier gevuld worden, en dat wil je niet

ik snap die theorie en dat zal ook wel kloppen, maar zul je dat in de praktijk merken?
Ik denk dat dat heel erg meevalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan