Bout uitlaat flens afgebroken

peekaa

MF veteraan
14 sep 2004
1.491
521
Bij het loshalen van het spruitstuk van mijn Yamaha Fz1 is een boutje afgebroken met een stuk draadeind er nog in. Nu kan ik bij een van de vier uitlaatbochten de flens monteren met slechts 1 bout, dus aan 1 kant ipv beide kanten. De o ringen sluiten verder nog goed af. Kan ik zo rijden of moet ik het afgebroken tapeind eerst vervangen voordat ik überhaupt een meter ga rijden? En die flens, is die puur voor het fixeren van de uitlaatbocht of ook het tegenhouden van lucht?
 
Laatst bewerkt:
heb onlangs nog een zelfde geval gehad met 6 van de 8 tapeinden afgebroken....
Frame zat behoorlijk in de weg, alle optie's bekeken , 2 kon ik er uitdraaien door een moer op te lassen de andere 4 uitboren...
10mm asje in de draaibank ingeboord met 2,5 mm boor, en daar een boor in gesoldeerd....
eerst alle 4 uitgeboord met 2,5 mm, daarna hele riedeltje met 4 mm boor, en uiteindelijk de 5mm boor, draad getapt, zit weer als een nieuwe...
Wel een klusje van 3 dagen ....geduld, goede boren, en goede snij-olie

Ha, herkenbaar die laatste zin. ;)
Ik heb (eveneens oplopend in maat) cobalt boren gebruikt.
Gaten geboord met als smering RTD "metal cutting compuond" van ROCOL.
Genoemde spullen (en geduld) heb je voor een goede afloop echt nodig. :Y
 
Heb er al meerdere netjes uit kunnen boren de afgelopen jaren, maar soms ging het ook mis. Nota bene aan de inlaat kant. Bij een XJ900 zitten de inlaatrubbers met inbusboutjes (M6) op het blok geschroefd. Inlaatrubber was lek, dus schroefje losdraaien. Kop brak er gelijk af. Boutje glad geslepen, mooi centerpuntje netjes in het midden geslagen, begonnen met 3mm boortje. Netjes door het boutje heen, maar op het moment dat ie doorschiet, breekt ie gelijk af.

Eens goed gekeken en het gat blijkt zo diep te zijn dat ik het afgebroken boortje wel door het boutje heen kan slaan zodat ie in de loze ruimte achter het boutje komt. En dat werkte inderdaad zo. Ik kon daarna weer verder boren en boorde netjes op tot 5mm. Vervolgens nieuw draad tappen, 1e tap ging goed, 2e tap tapte ik net iets te ver. Het afgebroken boortje blokkeerde vervolgens mijn tap zodat deze niet meer linksom eruit kon. Hij zit er nu nog in....

Na zoveel goed uitgeboorde tapeindjes ging er dus toch nog een keer 1 fout...

Als er bij een volgende keer nog 3mm tapeind uitsteekt zet ik er wel een busje overheen. Uitboren kan altijd nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan