TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mij werkt de Bluetooth tethering soms ook niet. Op de telefoon bluetooth aan/uit zetten lost het ook niet op. Telefoon opnieuw opstarten is dan wel de oplossing. Of dit probleem bij de telefoon of de TomTom vandaan komt weet ik niet.
 
Doet die tethering van je Samsung t wel goed bij andere apparaten?
Heb je dat s gecontroleerd?

Met 2 verschillende Galaxy S6 toestellen krijg ik het niet aan de gang. Het heeft in het verleden redelijk probleemloos gewerkt maar nu niet meer.
 
Je hebt volkomen gelijk dat het gewoon zou moeten werken.

Echter in het algemeen kan je zeggen dat Bluetooth gewoon vragen om problemen is. Dat is niet TomTom specifiek

De reden dat ik dus vroeg of je tethering gebruikt, is dat het blijkt dat het probleem voornamelijk afspeelt wanneer de tethering actief is. Daarmee praat ik het niet goed maar het maakt wel duidelijk of je ook bij de problemen gevallen hoort (wie niet eigenlijk)

Het is veel ellendiger als je de tethering helemaal niet meer aan de gang kan krijgen. Ik gebruik een Galaxy S6 en kan daar de tethering niet of nauwelijks meer mee aan de gang krijgen. Met een Iphone 5S gaat het probleemloos maar ja daar heb ik dan weer wat meer last van krakende aanwijzingen.

Wel jammer dat je bij de TomTom 4XX geen SIM kaart kan gebruiken, misschien was dat wel de betere oplossing for TomTom services dan een smartphone met bluetooth tethering!!
 
Gebruik je ook thetering? Het komt eigenlijk alleen voor als de thetering actief is.

Ja die ervaring had ik ook uit het verleden. Dat het alleen voorkwam als je Bluetooth thetering actief had. Alsof het dan op de momenten waarom er veel data werd opgehaald een beetje druk werd op de BlueTooth en dat dit dan ten koste ging van de audio.

Nu gebruik ik dus de Bluetooth thetering nog steeds en heb dus geen problemen meer. Wat er bij mij nog meer is veranderd is dat ik een andere telefoon heb. Ik ben van Samsung S4 naar een S6 gegaan.

Ik had de Samsung S6 al ten tijde van TT firmware v16.201 en toen kraakte het nog wel af en toe. Dit heb ik dus TT fw v16.601 dus niet meer geconstateerd. Dus ik heb geen idee.

Via mijn S6 heb ik eigenlijk nooit het probleem dat ik geen netwerk verbinding krijg op de Rider400. Gaat eigenlijk altijd wel goed.

Op mijn TT G05000 (met interne SIM) heb ik af en toe nog wel eens dat deze na een hot restart plotseling niet meer ingelogd is op mydrive. Dan moet ik opnieuw het wachtwoord invullen en doet ie het weer.

En dit heb ik op de TTR400 eigenlijk nog nooit gehad.
 
Laatst bewerkt:
Wat werkt er precies niet? Betreft het louter MyDrive of ook de verkeersinfo?

De gehele bluetooth tethering connectie zelf. Het kost mij meestal minimaal 30 min (meestal meer) om het aan de gang te krijgen (reset, reboot, profiel verwijderen, etc), totdat deze het weer doet. Dan gaat het de dag zelf meestal wel goed maar 1 of 2 dagen is het weer dikke ellende.
De S6 wordt gevonden door de Rider en het pairen lukt ook. Maar een stabiele koppeling zodat het delen van de data kan gaan lopen, werkt gewoon niet. Het bekende "Telefoon verbonden", gevolgd door "Telefoon verbroken". Er blijft ook "Verbinding maken" in het scherm van de Rider staan.

Ik kan mijn S6 nog volledig resetten maar aangezien een andere S6 ook niet werkt, Ga ik de mijne niet resetten. De kans is te groot dat het dan nog niet werkt.


Met Iphone gaat het wel zoals het hoort (tenminste nu nog).
- Bluetooth tethering op de Iphone inschakelen.
- Rider laten zoeken.
- Pairen en het werkt.
Na het pairen wordt de verbinding automatisch weer opgezet als 1 van de beide (of allebei) uit is geweest.
Dit functioneert nu als voor een week dagelijks zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mijn S6 nog volledig resetten maar aangezien een andere S6 ook niet werkt, Ga ik de mijne niet resetten. De kans is te groot dat het dan nog niet werkt.
Heb je een factory reset uitgevoerd wanneer je van Lollipop (5.0) naar Marshmallow (6.0) ging?
Heeft die andere ooit een factory reset uitgevoerd?
Zonder factory reset heb ik altijd miserie met BT met allerlei devices: headsets, smartwatch, autoradio,... Hij verbindt en na een paar ogenblikken is de connectie verbroken.
Na de factory reset heb ik geen problemen meer.
Ik heb geen S6 maar een S7 (Edge) en die heeft onlangs de Nougat (7.0) gekregen, en ik heb onmiddellijk mijn smartphone gereset. Ik heb totaal geen problemen met Bluetooth-tethering. Soms maakt hij geen verbinding, maar dan ligt de BT-tethering gewoon af op het device (blijkbaar gebeurt dit automatisch na een tijdje non-activiteit). Aanzetten en TT is terug verbonden, soms een beetje wachten op de Mydrive connectie (wolkje).
 
Laatst bewerkt:
Het bekende "Telefoon verbonden", gevolgd door "Telefoon verbroken". Er blijft ook "Verbinding maken" in het scherm van de Rider staan.

Klinkt toch alsof er een conflict is met pairingspogingen met een ander apparaat. Heb nu de S7, maar hiervoor de S6 en met geen van beiden problemen. Het verbonden-verbroken komt vaak doordat de telefoon met headsetprotocol zowel met rider als headset verbonden is.
Moeilijk van afstand te zeggen wat bij jou de oorzaak ik maar ik zou het niet in de Rider zelf zoeken.
 
Op de momenten dat ik er mee aan het stoeien ben geweest. Waren er geen andere profielen in de Rider aanwezig, de Rider volledig gereset en tijdens het pairen ook geen andere bluetooth apparaten (behalve de S6) in de buurt te vinden. Ook de bluetooth profielen uit de S6 heb ik verwijderd voordat ik opnieuw geen pairen.

De enige headsetprofiel die aanwezig was in de S6 was de carkit van de auto maar ook die heb ik eerst verwijderd en de S6 herstart. Naast de Rider en Carkit heb ik nog nooit een andere bluetooth apparaat gekoppeld gehad.

Voor de winter ging het nog goed, al ging het tegen de winter aan al moeizamer dan begin vorig jaar. Na de winter is het mij, na totaal meerdere uren stoeien, 2 keer gelukt om de verbinding tot stand te brengen.

Het goed mogelijk dat het aan de telefoonzijde zit maar het blijft gewoon een ramp. Dit is gewoon geen goed uitgedacht concept. Waarom dacht je anders dat ik destijds een GO5100 had gekocht i.p.v een GO510. Als er direct een Rider 4000 was geweest (met sim dus), had ik die gekocht. Ook al was de prijs 100 of 150 euro extra. Ik heb zo'n allemachtige hekel aan dit soort ellende. Zeker in mijn vrije tijd. De Rider is er voor vermaak niet voor stress.
 
Bij mij werken de verbindingen meestal probleemloos. soms valt de verbinding weg (symbool met kruisje dat er geen verbinding is met verkeersinfo).

Meestal komt dit vanzelf terug, soms na een tankstop als de rider opnieuw opstart.

Ik heb bluetoothverbinding met een Schuberth (cardo) en dat gaat ook goed.

Maar er zijn momenten dan werkt t allemaal even niet. Meestal komt dit weer goed als ik even wacht. Anders loopt ik de instellingen even na.
Bij een update en volgens mij als ik de gsm uitzet valt de hotspot uit. Even aanzetten en t werkt weer.

Wat ik wel heb met al deze apparatuur; je moet er wat mee spelen, wat mee werken, wat theorie op doen en dan wordt het met ervaring steeds beter.
Maar ook dan, je moet er actief mee bezig zijn anders werkt t nooit naar verwachting😄
 
Het geeft allemaal wel wat meer stress dan vroeger de papieren kaart. Maar dat was ook een drama in de regen ;)
 
Philips SHB5250 (MyJam Fresh Tones) werkt met de TT 450, oef...
En nu nog muziek via smartphone en gesproken begeleiding via TT aan de praat krijgen.
 
Philips SHB5250 (MyJam Fresh Tones) werkt met de TT 450, oef...
En nu nog muziek via smartphone en gesproken begeleiding via TT aan de praat krijgen.


Hoe lang kunnen die philips zonder stroom dan?
Zitten ze comfortabel in je oren onder je helm?

Ikzelf gebruik gewone in ear oordopjes met zo'n parapluutje, handig tegen wind.
Gewoon met 3.5 mm dus handig old scool, maar die draden zijn soms lastig
 
Hoe lang kunnen die philips zonder stroom dan?
Zitten ze comfortabel in je oren onder je helm?
4,5u volgens de specificaties.
Zitten even goed als de earbuds van de Apple (bedraad), daarmee heb ik al een paar keer gereden, dus deze zullen ook meevallen.
 
De enige headsetprofiel die aanwezig was in de S6 was de carkit van de auto maar ook die heb ik eerst verwijderd en de S6 herstart.

Voor wat het waard is: de enige keer dat ik zelf met dit probleem te kampen had zat 't 'm in de autoradio. Het is al weer even geleden maar er staat me bij dat het pas opgelost was na verwijdering van het profiel uit de radio.
Wie weet kan dat nog helpen. Maar, in algemene zin: de combi S6/Rider moet an sich gewoon kunnen.. Anders dan (vermoedelijk) bij de 'hoarse voice' lijkt dit probleem niet z'n oorzaak in de Rider te hebben.. Ik hoop dat het je lukt de oorzaak te vinden, want ik begrijp hoe irritant het kan zijn.
 
Anders dan (vermoedelijk) bij de 'hoarse voice' lijkt dit probleem niet z'n oorzaak in de Rider te hebben..
Dag Hans, speel jij tijdens het navigeren ook muziek via uw S7?
Ging dit vlot om te configureren? Mijn headset (oortjes) heeft A2DP maar ik kan de headset niet koppelen met de TT EN S7, het is de éne of de andere...
 
Sommige normale headsets hebben twee kanalen waardoor je met de navigatie en je gsm kan koppelen voor muziek.
(Maar je gsm is ook met de navigatie gekoppeld voor de verkeersinformatie en flitsers via Bluetooth Thetering)
Met jouw oortjes kan je dat natuurlijk niet...
 
@Hervelt: Goedkoop is duurkoop... zal dus een communicatiesysteem ala Sena of Cardo worden, als ik beiden wil. Alvast bedankt voor jullie input!
 
Een Sena SMH5 is ook gewoon 1 kanaals hoor.
Die twee kanaals headsets zijn een stuk duurder.

Er zijn er hier wel enkele die zo'n headset hebben.
Of ze op die manier muziek streamen van hun gsm direct naar hun headset, naast de gps aanwijzingen van hun Rider 4XX, en wat de ervaringen zijn... ( goed of problemen), weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Cardo Scala Freecom 2. Intercom met de duo. Navigatie in de helm. En ingebouwde FM radio. Of luisteren naar muziek op de telefoon.
Werkt prima (meestal ;) )
 
Dag Hans, speel jij tijdens het navigeren ook muziek via uw S7?
Ging dit vlot om te configureren? Mijn headset (oortjes) heeft A2DP maar ik kan de headset niet koppelen met de TT EN S7, het is de éne of de andere...
Alhoewel ik het rijdend nog niet heb geprobeerd (met Hemelvaart zal de eerste keer worden) heb ik dit wel zo ingesteld en op de bank zittend werkt het (Sony Xperia X Compact).
Op mijn telefoon staan dan de Bluetooth instellingen als volgt
-TomTom Rider 400 -> verbonden voor: gespreksaudio, internetverbinding delen
-Scala Rider G4 -> verbonden voor: Media-audio

Die laatste heb ik handmatig, via de instellingen in de telefoon, zo ingesteld. Standaard staat hier namelijk ook de 'gespreksaudio' aan, maar die heb ik uitgezet.

Ik kan op mijn telefoon zien dat de bluetooth verbinding tussen de telefoon en de G4 wordt verbroken wanneer er instructies van de TomTom komen, het herstel van die verbinding zal dus ook het zwakke punt zijn. Maar dat heb ik dus nog niet getest.

Bij Spotify werkt dit overigens met SmartDeviceLink en het icoontje daarvan zie ik dan ook op mijn telefoon (en je kan er ook instellingen van aanpassen).
 
Laatst bewerkt:
Cardo Scala Rider Freecom 2 gaan halen deze voormiddag en zopas alles geïnstalleerd en alles werkt.
Met alles bedoel:
- TomTom Rider 450 navigatie gesproken tekst (op kanaal 1)
- Smartphone Spotify (op kanaal 2)

Wou eigenlijk oortjes gebruiken, maar na wat uitproberen de speakers in de helm op een plaats gekregen dat ze niet knellen aan de oren, heb namelijk geen uitsparing voor speakers. Testritje gedaan, vrouwtje onderweg gebeld en alles verliep vlot... Navigatie onderbreekt wel de muziek of FM radio, maar dit wist op voorhand en kan ik wel mee leven.
 
Een uitsparing maken voor de speakers of evt met een warme lepel het schuim indrukken.
Het is wel heel belangrijk dat de speakers in het midden voor je gehoorgang zitten.
Scheelt heel veel voor een goede verstaanbaarheid.
 
Laatst bewerkt:
Alhoewel ik het rijdend nog niet heb geprobeerd (met Hemelvaart zal de eerste keer worden) heb ik dit wel zo ingesteld en op de bank zittend werkt het (Sony Xperia X Compact).
Op mijn telefoon staan dan de Bluetooth instellingen als volgt
-TomTom Rider 400 -> verbonden voor: gespreksaudio, internetverbinding delen
-Scala Rider G4 -> verbonden voor: Media-audio

Die laatste heb ik handmatig, via de instellingen in de telefoon, zo ingesteld. Standaard staat hier namelijk ook de 'gespreksaudio' aan, maar die heb ik uitgezet.
Kan je mij eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt. Ik heb ook een Xperia (Z1) maar als ik op het tandwieltje achter de gekoppelde Rider of Scala klik zie ik wel hoe deze gekoppeld is maar ik kan niks instellen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan