TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn er nog ergens inruildeals oid? Heb momenteel nog de rider 5 op m'n motor hangen maar zou best willen upgraden.
Je kan eens vragen bij Waypoint of MrGPS.

Voor een Rider 5 (de breedbeeld uitvoering) kun je heus wel klanten vinden.
Let op; de Riders 4xx kunnen meer, zoals spannende routes, maar zijn beslist niet zo gebruiksvriendelijk (o.a. met handschoenen) als de oude Riders.
De 420/450 zouden handschoen vriendelijker moeten zijn maar heb nog maar weinig ervaringen gelezen.
(Zie de nieuwe 4xx generatie maar als tussen de oude Riders en Garmin Zumo's in zittende. Je zal wel wat moeten lezen en oefenen maar krijgt er wat leuks voor terug.
En de combinatie met MyRoute-App Gold geeft zeer veel mogelijkheden om routes in een webbrowser te maken)

Bij Waypoint (gps.nl) en MrGps.nl kun je volgens mij ook inruilen maar Marktplaats werkt ook goed.
Voor een Rider 5 schat ik nog een prijs kort naar de 150 ~ 200, wel afhankelijk hoe actueel de kaart is. (Geupdate ?)
Heb zelf mijn Urban Rider Pro verkocht 1 jaar geleden.
Kan wel zo zijn dat intussen de vraag ingestort is naar oude modellen gezien de ontwikkeling met de nieuwe Riders. (Waardoor de vraag,en dus ook de prijs zal zakken)
 
Laatst bewerkt:
Ik ruil zelf niet in. Ondermeer vanwege BTW en verzendkosten.

Zou adviseren je toestel op marktplaats te zetten; met een prijs van ca 100 a 125 euro verwacht ik dat ie snel verkocht wordt. 200 euro is aan de hoge kant; hij wordt links en rechts nog wel nieuw aangeboden voor net boven de 200 immers.
 
...met een prijs van ca 100 a 125 euro verwacht ik dat ie snel verkocht wordt. 200 euro is aan de hoge kant; hij wordt links en rechts nog wel nieuw aangeboden voor net boven de 200 immers.
€100 is wel laag gesteld hoor Hans.
Ik was mijn Urban Rider Pro binnen een dag kwijt en er was veel op gereageerd. Wel tegen een normale prijs en met een geupdate kaart (kost alleen al €50)
Sommigen vragen de hoofdprijs voor een Rider 1 of 2. Ze kunnen wel vragen maar het ervoor krijgen is een tweede. Die neem ik niet serieus. Dan kun je inderdaad beter een nieuwe kopen.
Maar de prijzen zullen best wel gezakt zijn het laatste jaar.

Maar zie de Rider 4xx maar als een investering waar je meerdere jaren plezier van zal hebben.
Een weekje weg kost al meer..
 
Laatst bewerkt:
Ja denk dat het MP dan wordt.

Ik begrijp overigens dat ik m'n bestaande aansluiting die geschakeld is op het contact niet bruikbaar is met de 4xx serie? Zo te zien heeft die een ander stekkertje.
 
100 Euro is te laag; voor die prijs staat je telefoon gloeiend als het ware.
Wat betreft kaartupdate voor de Rider 5: die heeft levenslang gratis kaartupdates...
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg voor mijn Rider 1 van 2008, incl Touratech houder 100 euro.
De 5 moet dan wel tegen 150 op kunnen brengen.

gr Marten
 
Ja denk dat het MP dan wordt.

Ik begrijp overigens dat ik m'n bestaande aansluiting die geschakeld is op het contact niet bruikbaar is met de 4xx serie? Zo te zien heeft die een ander stekkertje.

Beide hebben toch gewoon 12 volt met 2 aders. Dan is er toch geen probleem? Of heeft de Rider5 5-volt
 
Maar het stekkertje is inderdaad anders.

@Kingderp,
Het meegeleverde kabeltje is het eenvoudigs bij het stadslicht af te takken.
Wordt de voeding toch uitgeschakeld en is het gemakkelijkste aan te sluiten.
Bij voorkeur nog een zwevende zekering 1,5 a 2 Amp ertussen monteren.
(In de motorhouder zit ook een vaste zekering, echter is deze niet uitwisselbaar.)
 
Ik verkoop mijn Rider5 denk ik nog niet als ik een nieuwe 400 aan zou schaffen.
Ik vind hem nog veel te handig in de auto voor woon/werk bij verschillende bedrijven.
Tegenwoordig is binnendoor nog sneller dan over de snelweg. Zogauw er narigheid opduikt knal ik er de korste route in.
(als ik een paar weken naar een bedrijf heen moet test ik op de terugweg altijd waar ik binnendoor moet op standje korste route. Het kan wezen dat ik even later weer even terug moet schakelen naar snelste route en even later weer naar kort. Na een paar keer weet je de beste route uit je hoofd)

Maar het zou kunnen dat de 400 nog idealer is qua verkeersinfo en daarop aangepaste route, ik hoor daar ook wel positieve verhalen over.
 
Eigenlijk denk ik dat ook maar we zullen het zien...

In elk geval, vergeleken met een autonavigatie kun je veel sneller schakelen tussen snelste route, kortste route of vermijd snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Ik verkoop mijn Rider5 denk ik nog niet als ik een nieuwe 400 aan zou schaffen.
Ik vind hem nog veel te handig in de auto voor woon/werk bij verschillende bedrijven.

Maar het zou kunnen dat de 400 nog idealer is qua verkeersinfo en daarop aangepaste route, ik hoor daar ook wel positieve verhalen over.
Ik kom ook veel bij bedrijven maar mijn ervaring is dat de snelweg de snelste manier blijft.
Als ik bijv vanuit de Botlek terug naar Breda rijdt met de auto heb ik de keuze tussen een paar snelwegen. Binnendoor kan ook maar duurt toch aanzienlijk langer.
Voor de motor geen probleem maar ik ben dan met de auto.

Heb zelf lang vastgehouden aan de oude generatie 700/900 serie met ingebouwde Sim-kaart en met een los verkeersservice abonnement. Regelmatig valt de dataverbinding weg. Maar als de verbinding goed is kan ik alle vertragingen zien en een keuze maken.
Gebruik nu de Rider 400 in de auto, met scherm op nacht-modus zodat het niet zo'n kerstboom is met dat felle display.

Je ziet altijd de vertraging op je route, wel alleen voor de eerste 80 a 100 km
Je kan met twee tikken alternatieve routes opvragen en krijgt dan drie routes tegelijk in verschillende kleuren te zien met eronder vermelding van de reistijden. Je tikt de route aan die jou het beste lijkt. Veel relaxter dan met de oude TomTom generatie.
Ik moet wel data delen vanuit de smartphone waarop ik toch Flitsmeister heb draaien (is helaas na update een ruk-programma geworden)

Ik baal ook dat de 400 niet de vermijd obstructie functie 500 m/ 1, 2, 5 km meer heeft maar de alternatieven werken prima.
Je gaat inderdaad die Rider 5 niet meer gebruiken denk ik.

De verkeersinfo werkt accuraat en geeft regelmatig een voorstel (zo ingesteld bij me, ik wil zelf beslissen).
En 's ochtends vraag ik steevast op drukke punten de alternatieve routes op.
 
Laatst bewerkt:
Nog even over de rotonde-teksten na de nieuwe update.
(voorheen: ga op de rontonde links, derde afslag. Of ga op de rotonde rechts, eerste afslag)
(nu: ga de rotonde rond, derde afslag. Of ga de rotonde rond, eerste afslag)

Ik vind de nieuwe tekst veel minder informatief, en dus minder veilig dan de oude versie.
Met de huidige tekst moet ik bij iedere rotonde afslagen tellen, of op het scherm kijken.
In de oude versie wist je aan de gesproken melding al of je rechtdoor, links, of rechts moest. Een enkele uitzondering daargelaten.

Ik zou dus heel graag terug willen naar de oude stijl van teksten, en wil dat graag melden bij Tomtom voor een volgende update. Waar kan ik mijn ei kwijt?
 
Nog even over de rotonde-teksten na de nieuwe update.
(voorheen: ga op de rontonde links, derde afslag. Of ga op de rotonde rechts, eerste afslag)
(nu: ga de rotonde rond, derde afslag. Of ga de rotonde rond, eerste afslag)

Ik vind de nieuwe tekst veel minder informatief, en dus minder veilig dan de oude versie.
Met de huidige tekst moet ik bij iedere rotonde afslagen tellen, of op het scherm kijken.
In de oude versie wist je aan de gesproken melding al of je rechtdoor, links, of rechts moest. Een enkele uitzondering daargelaten.

Ik zou dus heel graag terug willen naar de oude stijl van teksten, en wil dat graag melden bij Tomtom voor een volgende update. Waar kan ik mijn ei kwijt?
Hier kan je je ei kwijt! Acht pagina's met klachten over deze wijziging na de update:

Spoken instructions at roundabouts after recent update | TomTom Forum and Community

Overigens schreef een TT medewerker vijf dagen geleden dat dit issue weer wordt gecorrigeerd in de volgende update.....
 
Laatst bewerkt:
100 Euro is te laag; voor die prijs staat je telefoon gloeiend als het ware.

Dat was ook de bedoeling; ik zei ook:

met een prijs van ca 100 a 125 euro verwacht ik dat ie snel verkocht wordt.

Maar ik sluit helemaal niet uit dat je er meer voor kunt krijgen. Er zijn echter wat dumppartijen in de markt waardoor je het toestel momenteel nieuw kunt kopen voor 239,-. Ik denk dat 50% van de actuele nieuwprijs een redelijk kader is voor een toestel van, vermoedelijk, 3 a 4 jaar oud.

Ik heb echter ook wel meegemaakt dat mensen op marktplaats meer boden dan de actuele nieuwprijs. Niet iedereen kijkt even goed rond ;).

Maar het zou kunnen dat de 400 nog idealer is qua verkeersinfo en daarop aangepaste route, ik hoor daar ook wel positieve verhalen over.

Geen twijfel hierover:
Als de auto van belang is koop er dan een autosteun bij. De verkeersinfo in de 4xx is giga veel beter dan in de V. De V heeft als voordeel dat hij TMC gebruikt (en je dus geen dataverbinding hoeft op te bouwen). Het nadeel van TMC is echter dat de zowel verversingsfrequentie als bandbreedte veel lager zijn. TMC kan, als het echt druk is, amper alle snelwegfiles aan; laat staan secundair. Met de digitale verkeersinfo zie je 'elke kruimel vertraging'.

Vergelijk komende dagen de drukte bij de stranden maar eens tussen je Rider V en wat je ziet op mydrive.tomtom.com.
 
Ik geloof dat de update nu beschikbaar is. systeem staat nu te stampen als een dolle om 6 gb te downloaden. Als ie klaar is zal ik gauw eens een paar rotondes nemen.
Zou mooi op tijd voor voordat ik morgen naar Alpe d'Huzes vertrek :]
 
Laatst bewerkt:
Even een bericht plaatsen van iemand die zocht via zijn navigatie een pompstation en kwam terecht bij een zandbak!!!!:


Zou top zijn van Garmin/TomTom/etc. dat ze met de kaartupdates ook gelijk checken of de tankstations nog up to date zijn.....
 
Ik geloof dat de update nu beschikbaar is. systeem staat nu te stampen als een dolle om 6 gb te downloaden. Als ie klaar is zal ik gauw eens een paar rotondes nemen.
Zou mooi op tijd voor voordat ik morgen naar Alpe d'Huzes vertrek :]
Ben benieuwd! 6Gb is een serieuze!
 
Niet lijkt, is.
Zou een mooie boel worden als de firmware 6GB zou zijn. Dat is nog meer dan Windows 10 ....
 
P
Ik kom ook veel bij bedrijven maar mijn ervaring is dat de snelweg de snelste manier blijft.
Als ik bijv vanuit de Botlek terug naar Breda rijdt met de auto heb ik de keuze tussen een paar snelwegen. Binnendoor kan ook maar duurt toch aanzienlijk langer.
Voor de motor geen probleem maar ik ben dan met de auto.

Heb zelf lang vastgehouden aan de oude generatie 700/900 serie met ingebouwde Sim-kaart en met een los verkeersservice abonnement. Regelmatig valt de dataverbinding weg. Maar als de verbinding goed is kan ik alle vertragingen zien en een keuze maken.
Gebruik nu de Rider 400 in de auto, met scherm op nacht-modus zodat het niet zo'n kerstboom is met dat felle display.

Je ziet altijd de vertraging op je route, wel alleen voor de eerste 80 a 100 km
Je kan met twee tikken alternatieve routes opvragen en krijgt dan drie routes tegelijk in verschillende kleuren te zien met eronder vermelding van de reistijden. Je tikt de route aan die jou het beste lijkt. Veel relaxter dan met de oude TomTom generatie.
Ik moet wel data delen vanuit de smartphone waarop ik toch Flitsmeister heb draaien (is helaas na update een ruk-programma geworden)

Ik baal ook dat de 400 niet de vermijd obstructie functie 500 m/ 1, 2, 5 km meer heeft maar de alternatieven werken prima.
Je gaat inderdaad die Rider 5 niet meer gebruiken denk ik.

De verkeersinfo werkt accuraat en geeft regelmatig een voorstel (zo ingesteld bij me, ik wil zelf beslissen).
En 's ochtends vraag ik steevast op drukke punten de alternatieve routes op.


Het verschilt nogal binnendoor. Ligt ook aan het tijdstip. Inderdaad soms duurt het lange, de andere keer maakt het niets uit en soms is het korter.

Het is meer het gevoel denk ik, dat het meer opschiet.
En ik kijk altijd even op het verkeersappje op mijn telefoon. De nieuwe rider is inderdaad handiger, ik moet wel snel beslissen en de beste route uitvinden in het begin.
Het is allemaal wat omslachtiger en soms ben ik gewoon te laat en sta stil in een file.
 
Laatst bewerkt:
Even een bericht plaatsen van iemand die zocht via zijn navigatie een pompstation en kwam terecht bij een zandbak!!!!:


Zou top zijn van Garmin/TomTom/etc. dat ze met de kaartupdates ook gelijk checken of de tankstations nog up to date zijn.....

het zou top zijn als gebruikers om zoiets niets boos worden, maar begrijpen dat kaartmateriaal per definitie altijd achterloopt.
Wat heeft zo iemand in gedachten, is 'ie zo dom dat hij niet beseft dat het ondoenlijk is om al het kaartmateriaal te checken ? _O-
 
Helaas, nog steeds de rotonde rond en dan de 1e afslag.

Het was ook alleen een kaartupdate en geen firmware.

Die tankstations zijn inderdaad regelmatig niet meer te vinden. Ik heb in Frankrijk al een aantal keren ergens gestaan waar zo te zien al 10 jaar geen benzine meer verkocht wordt maar wat nog wel gewoon in de TT of Garmin werd aangegeven. Je zou toch denken dat deze informatie bij de verschillende maatschappijen (shell, Esso etc) wel op te vragen is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan