TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,

Ik volg dit forum al geruime tijd, en het is echt een aanrader voor iedereen,
die zich de TomTom Rider eigen wil maken.
Ik wil hierbij toch eventjes Hans, bedanken voor zijn ongelofelijk geduld met
ons allemaal hier.

Nu heb ik toch nog een vraag.
Voor onze komende motor vakantie, wil ik een track/route maken die over die
Stelvio loopt, met als startpunt Nauders (Oostenrijk) dan via Spondigna (Italie)
en daar de Passo del Stelvio op, en via Mustair weer terug.

Simpel zou je zeggen .. alleen de My Drive route planner wil er NIET
overheen..grrrr. Ook als ik bv ITN route planner, met de TomTom kaart erop,
wil gebruiken wordt deze route geweigerd..

Doe ik iets fout ? Ik weet het nu echt niet meer.. Het lijkt wel of het
tomtom kaart materiaal de Stelvio nog steeds in de winterafsluiting heeft staan.

Hopelijk kunnen jullie mij op het juiste spoor/track zetten.

alvast bedankt.

Dat is toevallig, ik heb de stelvio 2 dagen geleden nog gereden en ik had thuis met de route voorbereiding hetzelfde probleem.
Mijn oplossing was gewoon de route naar het begin van de stelvio pass laten lopen, je kunt de pass zelf toch moeilijk fout rijden.
Je route in 2e knippen en na de stelvio pass het 2e deel opstarten..
 
We hebben hier te maken met de zogenaamde Boxtel-effect.
De pas is een "destination road en die wordt door de Rider (en meestal niet door MyDrive) geweigerd.

Je zou kunnen zeggen dat Italie aan TomTom heeft doorgegeven dat ze geen verkeer over de pas willen hebben. Hierdoor zullen de TomTom navigatiesystemen de pas automatisch vermijden tenzij niet anders kan (eindpunt op de pas)
 
Bekijk wellicht nog eens de video op
; die laat zien wat de kern van het verschil tussen beide technieken is.

Ja, wat ik zeg. De verschillen van gedrag tussen een GPX route en een ITN route op een rider komen niet vanwege het format, maar vanwege de rider.

Het zou mooi zijn als ze bij TomTom het gedrag van de rider bij een ITN route en een GPX route eens op een lijn trekken. Daarna hoeven ze in beide formats alleen nog maar even een data plekje te maken zodat je kan aangeven of het punt verplicht bezocht moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je een GPX Route neemt (dus met beperkt aantal punten), zal je zien dat het gedrag hiervan overeenkomsten heeft met ITN. Bij beide heeft de routeringsinstelling invloed op de vorm van de route.

Er is 1 belangrijk verschil. Bij ITN heb je punten die je bezoeken moet. De Rider zal in de basis zijn route dan ook echt via de ITN punten laten gaan. Ondanks dat je wellicht niet eens op die weg komen mag.
Bij GPX heb je geen verplichte punten. Hierop heeft TomTom de software dan ook aangepast. De Rider negeert rustig punten als de software van kaart de mededeling krijgt dat je niet welkom bent. Alleen het eindpunt wordt echt bezocht.

Overigens hebben we dan tevens weer een overeenkomst tussen ITN en GPX. Bij ITN zijn alle tussenpunten bestemmingen. In feite eindpunten dus.
 
Mijn oplossing was gewoon de route naar het begin van de stelvio pass laten lopen, je kunt de pass zelf toch moeilijk fout rijden.

Da's de pragmatiek die je nu en dan nu eenmaal nodig hebt. Uiteindelijk hebben we te maken met een wiskundige benadering van de werkelijkheid. En soms doet die niet wat we willen. Dan moet je gewoon even gezond verstand gebruiken.

Tsjonge.. hoe deden we dat ook alweer zónder gps ;)

Het zou mooi zijn als ze bij TomTom het gedrag van de rider bij een ITN route en een GPX route eens op een lijn trekken

Dat is wiskundig niet mogelijk. Wat mij betreft gaat ITN overboord en ligt de focus op POI in de gpx.
 
Vandaag werd door UPS een nieuwe Tomtom bezorgd, althans dat dacht ik aangezien dit was afgesproken met de helpdesk medewerker. Wat schetst mijn verbazing: het is de Rider die ik zelf naar ze had opgestuurd ivm het vocht probleem. In de doos zat een briefje met de mededeling dat ze de klacht niet hebben kunnen reproduceren en daar moet ik het dan maar mee doen. Ik heb notabene foto's waar duidelijk een vlek op het scherm te zien is......
 
We hebben hier te maken met de zogenaamde Boxtel-effect.
De pas is een "destination road en die wordt door de Rider (en meestal niet door MyDrive) geweigerd.

Je zou kunnen zeggen dat Italie aan TomTom heeft doorgegeven dat ze geen verkeer over de pas willen hebben. Hierdoor zullen de TomTom navigatiesystemen de pas automatisch vermijden tenzij niet anders kan (eindpunt op de pas)

Dit is dus nog niet door TomTom opgelost? Dat je dus wél over die Pas heen kunt met een GPX-Track? Als je hem eroverheen tekent met Tyre/MyRouteApp. Als je ITN zou nemen zou die dit wel accepteren?
 
Als ITN waarschijnlijk wel (niet geprobeerd).
Op de TomTom kaart krijg ik geen route over de Stelvio pas. Het gaat dus ook in MyDrive verkeerd en daar verschilt dit probleem eigenlijk van de eerdere genoemde Boxtel-effect. Echter op het stuk waar de route niet overheen wil, staan wel stipjes met hetzelfde effect.
Hans zal vast zeggen dat dit dan een andere probleem is. Wellicht onderliggend wel maar het effect is hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Ik stond gisteren aan de timmelsjoch. Daar was een infopaneel met een tablet. Daar gaf men ook aan dat Google maps de pas nog als 'gesloten' weergeeft terwijl deze al maanden open is. Wellicht dat dit ook bij de stelvio speelt?
 
In Mydrive kan je heel goed zien welke wegen er bij TomTom nog afgesloten zijn. Deze worden dus niet gebruikt bij het maken van een route. De Stelvio is volgens de TomTom kaart gewoon open.

In MRA zie je dat de Stelviopas vanaf de Umbrail pas een stippelweg is. In MyDrive zie je dit niet direct, todat je een route maakt over de Stelvio vanaf de Umbrail. Dan wordt de enkelvoudige cyaankleur ineens 2-kleurig.
 
Ik heb nu net een route in mydrive geladen (gpx track) die er in mydrive overheen gaat. Zet ik de track in de rider, dan gaat hij in de rider tot de start, dan terug en via een omweg naar de andere kant en daar keert hij ook weer. In mydrive dus wel erover en met dezelfde track in de rider niet....
 
Ik kreeg de route in Mydrive er ook niet over. Heeft ongetwijfeld te maken met de positie van de routepunten.

Hoe dan ook. De stippellijn is hier het probleem. En wederom een bewijs dat het niet alleen in Nederland aanwezig is
 
@Hans,

Je hebt helemaal gelijk, vroeger de gratis route kaarten bij de ANWB halen..
op een papiertje de plaatsen schrijven.. In die tijd wist je altijd precies waar je was,
terwijl ik daar nu wel eens een probleem mee heb, want mn TomTom weet de weg.
=========
Maar gelukkig zie ik dat het niet aan mijn onkunde ligt dat mn Rider soms 'vreemd' doet.
Ik zal er niet van wakker liggen..lollll
Het zal onze komende motor vakantie zeker niet verpesten
 
Vandaag werd door UPS een nieuwe Tomtom bezorgd, althans dat dacht ik aangezien dit was afgesproken met de helpdesk medewerker. Wat schetst mijn verbazing: het is de Rider die ik zelf naar ze had opgestuurd ivm het vocht probleem. In de doos zat een briefje met de mededeling dat ze de klacht niet hebben kunnen reproduceren en daar moet ik het dan maar mee doen. Ik heb notabene foto's waar duidelijk een vlek op het scherm te zien is......

Mogelijk heb je nog wel garantie op het toestel.
Maar als het toestel ouder is dan een half jaar en de leverancier stelt geen gebrek vast (het is er immers niet altijd) moet de consument bewijs leveren dat het toestel een mankement heeft volgens mij. In dit geval kun je dat door de foto's te overleggen.
 
Garantie zit er zeker nog op, heb het toestel pas in maart dit jaar aangeschaft (en dit nieuwe vervangende toestel was nog geen maand oud). Nou ja, komende tijd maar gewoon weer lekker rijden en als het weer voor komt maak ik er weer foto's van.
 
Ik heb gisteravond mn 410 geupdated, maar nou kan de 410 mn galaxy S6 niet meer vinden, en anders om?

Iemand een oplossing?
 
Pairings verwijderen en opnieuw pairen.

Klopt. Daar waar de tussenpunten een andere betekenis hebben dan alleen het bepalen van de vorm van de route is gpx ongeschikt en moet je met ITN werken.

In mijn (eigenwijze) visie zit de oplossing erin dergelijke viapunten als POI (= Point Of Interest) te benaderen; en als zodoende in de GPX op te nemen. Dat vereist dan wel dat dat als 'standaard' gezien wordt (en dus zowel door Garmin, TomTom, routesites etc etc.). Er zal nog wel enige benzine door de tank gaan voor dat zover is.
Daarom overgestapt naar Android -> Osmand. Daar zit dit fenomeen in ("gebruik als tussenpunt in track"). Zo moeilijk is het niet. Kwestie van prioriteiten en budget. Ook bij mij ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een Factory-reset doen op de Rider (onder settings) en opnieuw beginnen.
Als dat niet helpt TT bellen en probleem rapporteren.
 
Laatst bewerkt:
Garantie zit er zeker nog op, heb het toestel pas in maart dit jaar aangeschaft (en dit nieuwe vervangende toestel was nog geen maand oud). Nou ja, komende tijd maar gewoon weer lekker rijden en als het weer voor komt maak ik er weer foto's van.

In dat geval (toestel jonger dan half jaar) zou bewijslast bij verkoper moeten liggen; maw je zou een ander toestel moeten krijgen lijkt me, temeer omdat het euvel bekend is (voor bepaalde serie?). Bovendien heb je er ook nog eens foto's van gemaakt.
Aangezien aangetoond is (voor jouzelf) dat jouw toestel er last van heeft zou ik toch proberen een ander toestel van TT te krijgen omdat TT toch blijkbaar moeilijk begint te doen en het voor jou na een half jaar alleen maar moeilijker wordt.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, komende tijd maar gewoon weer lekker rijden en als het weer voor komt maak ik er weer foto's van.

Mee eens: dit is geen correcte werkwijze van TT; alsog je het toestel voor je lol opstuurt..

Suggestie: leg het toestel een kwartiertje in een emmer water; haal 'm eruit, leg 'm in de zon en kijk na uur uurtje of je condens ziet. Zo niet, dan is je toestel in orde. Zo ja kun je via een foto ervan aan de helpdesk laten zien dat jij het wel hebt kunnen reproduceren (en apropos aan ze vragen wat zijn dan gedaan hebben om e.e.a. te reproduceren ;) ).

In algemene zin: loop je onderweg tegen het condensprobleem aan: maak er even een foto van en stuur die mee als je het toestel opstuurt.
 
Zou het zelf niet aandurven. Maar hij staat gecertificeerd als IP-x7:
Dompeldicht: Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)

Dus je zou het kunnen proberen.

Vraagje over de Track GPX (v1.1) op een TomTom 450. Ik was in de veronderstelling, dat wanneer je van de route afwijkt, hij daarna de "Snelste" route weer terug oppakt naar waar de route verder loopt. Echter liet hij mij "keren" en terug rijden om als nog een weg te pakken, die ik niet wilde pakken. Voorbeeldje bijgevoegd. Ben trouwens niet gekeerd omdat ik de omgeving ken.

Dikke zwarte lijn hoe ik hem heb getekend in MyRouteApp.
Rode lijn, hoe ik reed, afweek van de route. Bij einde rode lijn, ging TomTom pas berekenen naar de dunne zwarte lijn die eraan vast zit.
Blauwe lijn, TomTom wilde me de gehele rondweg laten afrijden, U bocht laten maken, en geheel weer terug rijden. Terwijl, hij mijn inziens eigenlijk de rode lijn had moeten pakken.

Enig idee? Of klopt dit gedrag.

full
 
Hmmm... ik heb ook een probleem.

Wat is er gebeurd:
Ik hang mijn TT400 aan mijn PC en start mydrive. Volgens mydrive zijn er 3 updates, waaronder een verplichte NAV4 versie update (naar versie 17.xx dacht ik).
OK, update starten. Op een gegeven moment herstart de TT400. Mydrive zegt vervolgens update mislukt.
En dan start mijn ellende.....

Wat heb ik geprobeerd:
- Update weggooien en opnieuw downloaden.
- Mydrive herinstalleren.
- Mydrive verwijderen en installeren.
- Reset van de TomTom (2x).

En nu: tomtom services en mydrive via TT400 en telefoon werken niet (services niet beschikbaar) -> Inloggen bij de websites van tomtom en mydrive met dezelfde credentials lukt wel.
TT400 aan de PC, mydrive starten -> Systeem wordt bijgewerkt, aan hert wachten op je systeem.
Op het scherm van de TT staat Je computer en systeem zijn nu verbonden. Gebruik mydrive connect om je systeem te beheren.

Ik heb het idee dat er niets gebeurd. En er verandert ook al een paar uur niets aan deze status.

Tips? Trucs? Ik hoor ze graag.
 
Ook wel eens dat soort problemen gehad met updates. TT reset. Pc reset. MyDrive starten. Dan pas TT aan pc. Alle energiebesparing op pc uit. En de hele nacht laten liggen. Vaak pakt ie hem dan wel weer opnieuw op. Volgens mijn gevoel is het gewoon een soort capaciteit/time-out probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan