TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat laatste is niet waar: TT App op Android en iPhone is nagenoeg gelijkwaardig aan de Rider (incl Kronkelroutes).
Osmand voor Android en iPhone is nagenoeg perfect voor AllRoad, motorroutes, wandelen, mountainbikes, etc.
Rugged phones kun je eindeloos voorop zetten zonder problemen.
Als de iPhone goed afleesbaar is, zou ik bovengenoemde apps uitproberen.
En ander voor rond de 100 euro een Android Rugged phone, 15 euro per jaar voor de TT App, 6 euro life time Osmand App of vergelijkbaar en je bent voor 150 euro klaar zonder gezeik over stippelwegen, BT shit, etc, etc.

Je hebt hier over 2 apps waarvan Osmand bij het grote publiek behoorlijk onbekend is. TomTom kennen velen als merk maar als app wordt het lastiger. Wat dacht je van Google Maps, Waze en Sygic (heb je meeste bekende wel te pakken) en er zijn er nog een paar die genoeg gepromoot worden op de verschillende plekken. Geen van allen zijn ze fatsoenlijk in staat om met van te voren gemaakte routes overweg te kunnen (GPX, ITN).

Daarnaast is het voor velen het idee om hun eigen dagelijks gebruikte phone te gebruiken en die is meestal niet rugged. Ook blijft de Micro USB gewoon een kwetsbaar punt van je telefoon. De moderne USB type C lijkt me ook kwetsbaar. Ik heb zelf het idee dat de Lightning connector van Apple beter in staat om de klappen van het rijden op te vangen.
 
Sorry, maar je kletst uit je nek. De TT App is kan prima met GPX files omgaan. Identiek aan de Rider.
Osmand eveneens. Jouw aannames zijn van jaren terug.
Android apps staan op het zelfde of hoger nivo dan de gevestigde orde.
Ik heb een tweede Android rugged telefoon als navigatie, eentje die makkelijk een dag navigeert. Geen gedoe met kabels, geen gedoe met BT, etc.
En ja, die telefoons zijn stukken sneller dan de GPS systemen.

Ik snap dat mensen een apart GPS systeem willen en vind dat best. Maar op feiten icm Phone Apps ga je de mist in.
 
Ik zeg nergens dat de Tomtom dit niet kan.

Dat jij toevallig goed op de bent van de bestaande apps, wil niet zeggen dat het gros van de motorrijders dat ook is,
Ga je googlen op motorroutes rijden kom altijd bij Zumo en de Rider uit. Ga je verder zoeken naar Phone apps (wat ik vorig jaar ook gedaan heb), kom je vooral problemen tegen dat het niet fatsoenlijk werkt of gewoon niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan is een Rugged Phone van 100 euro + 15 euro per jaar een stuk goedkoper dan de Rider waar jij al jaren over loopt te zeuren. Die ergenissen heb ik niet meer, want als de TT app het niet kan, start ik een alternatief op die die bepaalde functie wel heeft. De Apps maken dat je flexibel bent.
Zumo's en Riders bepalen hoe jij je moet gedragen en je humeur.
Mijn Android (of iPhone) telefoons/apps passen zich aan aan mij.

En als TT de app zo maakt dat ik hem niet meer kan gebruiken als motorrijder, dan neem ik een andere. Zonder ook maar een milliseconde na te denken over mijn investering. Mijn GPS telefoon is bovendien een prima back-up voor mijn zakelijke telefoon. Duo Sim kaart erin en klaar.

Blijf lekker zeuren over het feit dat de GPS tracks niet 1 op 1 zijn. TomTom gaat dit niet aanpassen. Net zo min als ze de stippelwegen gaan aanpassen. Daar zit je dan met een investerig van 300 euro en frustratie.

Tegenwoordig rijd ik met een grote smile in de groep. Volg gewoon de voorrijder ... hahaha
 
Ziet er gelikt uit dat Osmand, ga ik zeker eens proberen.
:Y

Nou nog een rugged phone voor 100 euro. :+
 
Laatst bewerkt:
Door een aantal mensen is melding gemaakt dat het scherm van de Rider bovenin niet scherp zou zijn.
Vandaag viel mij dat in portret modus ook op. Echter de bovenop liggende informatie knoppen zijn wel gewoon scherp.
Het zit dus alleen in de weergave van het kaartmateriaal.

Aangezien het alleen bovenin het scherm zo is (zowel in portret als in landschap), lijkt het mij een geintje van TomTom.
De achterliggende gedachte is, denk ik, dat alles wat ver weg is (dus boven in je scherm) dat dit in werkelijk ook niet duidelijk zichtbaar is. Tevens is dit in scherm nog dermate ver weg dat die info ook (nog) niet interessant is om er als gebruiker iets mee te (kunnen) doen.
 
Zojuist heb ik zowel via TomTom MyDrive als via MyRoute-App het uploaden van een track getest.

In MyDrive via 'Importeer een GPX-bestand', in MRA via 'Opslaan als --> TomTom MyDrive (beta)'. Na beide gevallen zijn de routes/tracks niet in MyDrive te zien, maar ze verschijnen wel in mijn Rider 400 als ik deze opstart.

Op het forum van MRA zie ik dat dit een bekend issue is (laatste reactie is van 1 maand geleden: http://ondersteuning.myrouteapp.com/support/discussions/topics/12000013903) en bij TomTom kan ik niets vinden.

Iemand bekend met dit euvel?
 
Volgens mij is dat nooit anders geweest. Heeft wellicht ook iets te maken met de 'beta' fase waarin eea zich bevindt.

Ervaar het zelf niet als probleem; het via de cloud importeren vanuit MRA werkt verder prima.
 
het was wel anders. routes waren zichtbaar in mydrive. En nu dit. heb een andere tt aan de zelfde mydrive gekoppeld. Dan krijg je ineens een bak routes over van het verleden.
 
Nou nou... waar is dat nou weer voor nodig.

Doe dat liever zelf. Zie hier de letterlijke uitleg uit de handleiding:

Wellicht dat je je conclusies te snel trekt?

Het automatisch berekenen van de snelste route is namelijk wel degelijk een instelling. De uitleg die je citeert is alleen relevant als die automaat uitgeschakeld is (= default). Maw: dat die uitleg bestaat wil niet zeggen dat het toestel niet automatisch de file kan omzeilen.

Dat dat laatste niet standaard is heeft ook wel een functie, vooral op langere routes. Als er dan over twee uur een file gezien wordt wil ik liever zelf inschatten of die tzt opgelost is (en de melding dus negeren) dan dat ik automatisch ineens via Metz ipv Parijs gestuurd wordt.. Je toestel is slimmer dan je denkt, maar is geen glazen bol (= kan niet in de toekomst kijken).
 
zo dus
full
 
Afgelopen weken heb ik wat routes gepland voor m'n vakantie via het Tyre programma. Met wat horten en stoten is dat uiteindelijk gelukt, op één klein detail na. Ik heb een route gepland over de San Bernardino pas en ergens langs de pas (coordinaten 46°25'12.0"N 9°13'31.8"E) weigert Tyre een stukje van een paar honderd meter over de b-weg te plannen en begint allerlei omleidingen via de snelweg te zoeken. Op zich niet zo'n groot probleem, zal vast iets te maken hebben met een afgesloten stukje weg/fout/... , maar is het mogelijk om de omleidingen in de TomTom zelf te corrigeren?

Edit: Zojuist via Google streetview het stuk weg af proberen te leggen (in zuidelijke richting) en ook via streetview is de weg afgesloten... Een soort Italiaanse Area 51? :+
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag een kronkelroute gereden (450) van Capelle aan den Ijssel naar Waalwijk en natuurlijk retour. Was een mooi route, gemaakt in luttele seconden, tijdens het rijden had de 450 neiging om mij steeds via vent wegen te sturen en na een paar meter weer de route te volgen (5 a 6 keer in totaal). Waarom doet de TomTom dit? TT zelf heeft de route gemaakt ik had alleen vertrek en bestemming en hoeveel kronkels ik wilde rijden ingetikt. Met gezond verstand kan je het 'soms' zien aankomen, maar als je niet op let ga je het landgoed van een ander op of steeds vent wegen op en af rijden. Niet de bedoeling van mij als rijder EN volgens mij niet de bedoeling van TomTom!! Maar waarom??
 
Ik zit met mn 410 in Engeland. Heb er veel plezier van en de spannende routes hebben prachtige ritten opgeleverd. Ik maak wel eens een route op MRA. Ook geef ik bestemmingen op met MyDrive. Alles werkt perfect. Behalve de traffic informatie, die werkt niet. Op MyDrive zie ik de informatie wel, op de TomTom zie ik m niet. (De koppeling met mn S6 werkt probleemloos op 4G)
Zou het een instellingsfoutje zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met mn 410 in Engeland. Heb er veel plezier van en de spannende routes hebben prachtige ritten opgeleverd. Ik maak wel eens een route op MRA. Ook geef ik bestemmingen op met MyDrive. Alles werkt perfect. Behalve de traffic informatie, die werkt niet. Op MyDrive zie ik de informatie wel, op de TomTom zie ik m niet. (De koppeling met mn S6 werkt probleemloos op 4G)
Zou het een instellingsfoutje zijn?

Staat je Bluetooth tethering wel aan in je telefoon bluetooth instellingen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan