TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doordat je refereert aan de Rider moest ik gelijk aan de motor toepassing denken.
Maar je bedoelt natuurlijk als navigatie vervanger in de auto.
Nope op de motor.

Ik heb mijn Rider min of meer aan de kant gelegd en heb (na een mislukte aankoop van een Geotel A1) een Samsung Xcover 4 gekocht.
Als houder heb ik deze gekocht.
Voor de voeding heb ik een magnetische kabel gekocht. Ik ga van de winter een poging doen om de magnetische kabel te integreren met de houder. Waardoor het simpel in de houder schuiven voldoende is. Een soort actieve houder dus.

Heb ik er nog niet veel mee gereden maar de hogere snelheid en hogere scherpte door de hogere resolutie bevalt in ieder geval erg goed.
Belangrijk:
Geen gedonder meer met de bluetooth thetering (is niet meer nodig)
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is niet degene die ik bedoel.
Letterlijk de naam "Bluetooth On Off".
Geeft een button op het home screen waarmee je Bluetooth Tethering zowel aan als uit kunt tippen.
Je komt niet in het Android menu.

Die van Jouri klinkt ook handig.
Maar blijft denk ik toch sterk afhankelijk per type telefoon.
Athome heeft daar inmiddels genoeg ervaring mee.

Ik bedoel eigenlijk dat deze app IMHO geen toegevoegde waarde is omdat het aanzetten van bluetooth tethering in een android telefoon een fluitje van een cent is.
 
Als je je een beetje verdiept hebt in de TomTom Go App (heb persoonlijk ervaring met de Android-versie) heb je niet alleen een goeie app voor in de auto maar ook voor op de motor als je je toestel waterdicht kan houden, ofwel toestel zelf of met een waterdichte houder.
Interphone heeft heel goede waterbestendige case. Hier vind je wat modellen bij RAD.
Hier een link : https://www.rad.eu/nl/x4/smartphone-en-gps-houders/f/10806
Ik gebruik persoonlijk al jaren de Interphone i-phone 5 case waar ik mijn Huawei P7 in gebruikte mits de wat kleine uitsnijdingen te doen in de inwendige rubberen bekleding, die een zeer goede schokbeveiliging geeft. Ik gebruik er nu zelfs mijn nieuwe Huawei P10 in die nog iets groter is. Daarvoor heb ik wat meer moeten uitsnijden maar met siliconen de vorm iets aangepast van de rubber, zodat deze ook gegoten zit.
Het voordeel is dat je je touchscreen kan gebruiken van op het harde transparante deksel.
Ik heb dit toestel eerst gebruikt gehad met de bijgeleverde arm en band om rond het stuur te bevestigen maar dat vond ik niet te solide en het geheel was niet stabiel genoeg op slechte wegen.
Vandaar heb ik de case op een RAM-Mount plaat met bolkoppeling met borgmoeren gemonteerd en deze dan met een RAM arm op een stabiele plaats gemonteerd (bij mij boven het dashboard).
Nu heb ik een zeer stabiele waterbestendige houder, met prima case, die volgende voordelen biedt :
- mogelijkheid inplugbare stroomkabel waterdicht in te werken (rubberen klemhouders zijn bijgeleverd)
- touchscreen is bruikbaar
- goed zicht, niet meer weerspiegeling dan bij rechtstreeks zicht van je GSM
- zeer stabiel
- mogelijkheid om te filmen als je rijdt, door een doorzichtige schermgedeelte aan de achterzijde van de houder.
Wat belangrijk is dat je je afmetingen van je GSM bekijkt en de afmetingen van de uitsparing van het rubber in de houder.
Ik gebruik deze houder op een verticale manier, zodat het net is of je met een gewone GSM rond rijdt.
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik soms (4) uren in de gietende regen ermee gereden heb op de autosnelweg. Dus de waterbestendigheid is hiermee wel bewezen.
Het enige wat ik vind missen t.o.v. de TomTom 4xx serie is de mogelijkheid van ITN routes. Maar ik denk dat dit nog weinig gebruikt wordt. GPX routes en tracks is inmiddels wel de norm geworden voor routes. En er is voldoende (gratis)software beschikbaar om ITN-routes om te zetten naar GPX-routes. Trouwens je weet ook meestal niet met welke instellingen die route in ITN gemaakt is geweest.
Deze zomer is de TomTom Go App nog getest geweest met een 6000 km rit door België, Frankrijk, Spanje en Portugal.
Geen gezeur met connectie omdat ik altijd mijn mobiel internet op had. En snelheidscontroles, en verkeersinfo en werkzaamheden worden grotendeels perfect weergegeven.
Voordeel is nu dat ik via bluetoothverbinding met de helm telefoneren, de gesproken GPS-instructies volgen, muziek of radio beluisteren, en meer info zichtbaar krijgen zoals buitentemperatuur enz.
Ik zal bij gelegenheid een foto plaatsen van het geheel op mijn MaxSYM.
Ik vindt de TomTom 4xx-series mooie toestellen, maar voor mij persoonlijk minder geschikt omdat ik veel zaken zou moeten missen of teveel handelingen te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel eigenlijk dat deze app IMHO geen toegevoegde waarde is omdat het aanzetten van bluetooth tethering in een android telefoon een fluitje van een cent is.
Dat geldt misschien voor jouw gsm maar op mijn Samsung Galaxy S4 Mini kost het me 5 toetsaanslagen om Bluetooth Tethering in te schakelen.
Hotspot zou ik wel met 1 toets via het meldingenvenster in kunnen schakelen. BT Tethering niet.

Met die App kost het me ook 1 toetsaanslag.
 
De aankoop zelf ging wel goed maar het touchscreen gedeelte functioneert niet naar behoren. Heb wel het grootste gedeelte van mijn geld terug gekregen.
 
Nope op de motor.

Ik heb mijn Rijder min of meer aan de kant gelegd en heb (na een mislukte aankoop van een Geotel A1) een Samsung Xcover 4 gekocht.

Heb ik er nog niet veel mee gereden maar de hogere snelheid en hogere scherpte door de hogere resolutie bevalt in ieder geval erg goed.
De TT Go 5200 zou als vervanger voor in de auto zijn.
Dat kan ook met de Go App op een smartphone.
Dat dat ook op de motor kan is groot voordeel, als er maar een actieve motorsteun bij zit.
Maar ik begrijp dat er geen actieve motor- of auto-steunen bij al die Chinese smartphones zitten,

Ik lees op Tweakers wat klachten over de xCover 4, soms trage/slechte scherm bediening en soms trage processor.
Heb je die ervaring ook ?
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag over jouw Nomu S10
Heb je voldoende ruimte voor navi apps ? Ik heb zelf een Sony Experia, met 4 GB aan werkgeheugen, maar meer dan de helft daarvan wordt opgevreten door voor mij nutteloze apps die Sony er opgezet heeft en die ik er niet afkrijg.
Mooi zou zijn in elk geval Flitsmeister, facebook, en Google Maps en de TT navigatie.



Precies 2 :)

Morgen gaat de Nomu S10 weer voor twee dagen AllRoad tracks voorop.
Met TT Go app aan om tot de camping te geraken.
Met Osmand+ apps om de tracks langs te knorren.
En met de TT Go app om weer veilig thuis te komen op zaterdag avond.

En misschien wel met NL FM en Flitzmeister (OSM en flitsers is lastig) op de achtergrond.

En dan kan ik er nog bellen en het nieuws volgen.
Moet niet gekker worden.

Dat gedoe met die verbindingen bij Garmin en TomTom gaat ze opbreken.
 
De TT Go 5200 zou als vervanger voor in de auto zijn.
Dat kan ook met de Go App op een smartphone.
Dat dat ook op de motor kan is groot voordeel, als er maar een actieve motorsteun bij zit.
Maar ik begrijp dat er geen actieve motor- of auto-steunen bij al die Chinese smartphones zitten,

Ik lees op Tweakers wat klachten over de xCover 4, soms trage/slechte scherm bediening en soms trage processor.
Heb je die ervaring ook ?
De Soc in inderdaad niet supersnel maar nog altijd flitsend t.o.v de Rider 400. Die Chinese Smartphones zijn inderdaad niet duur maar ben geen fan van de Mediatek chips die daarin veel gebruikt worden.

Schermbediening met de handschoen is niet te doen. En zonder gaat het inderdaad niet altijd even soepel. De eerste initiële druk van je vinger wordt niet altijd goed opgepikt. Is de touch eenmaal actief (na de eerste druk) dan heb ik eigenlijk geen merkbare problemen. Eem Galaxy S6 is daarin wel een stuk soepeler.

Voor smartphones zijn er geen actieve houders. Wellicht alleen voor bepaalde Iphones en sommige zeer populaire Android modellen. Vandaar ook de magnetische USB-kabel.

De IP68 rating geeft aan dat een Smartphone ook schokbestendig (naast stof- en waterdicht is en dat vind ik wel belangrijk.
Wil je geen Chinese phone maar wel IP68. Dan kan je bijna niet op de Xcover 4 heen.

Het scherm van de Xcover 4 is overigens wel top in de volle zon
 
Schermbediening met de handschoen is niet te doen. En zonder gaat het inderdaad niet altijd even soepel. De eerste initiële druk van je vinger wordt niet altijd goed opgepikt. Een Galaxy S6 is daarin wel een stuk soepeler.

Voor smartphones zijn er geen actieve houders.
De IP68 rating geeft aan dat een Smartphone ook schokbestendig (naast stof- en waterdicht is en dat vind ik wel belangrijk.
IP68 zegt niets over schokbestendigheid. We kijken nu maar naar de vermelding rugged phone of kijken naar het uiterlijk maar de werkelijke robuustheid/ schokbestendigheid ligt nergens vast. (Anders moeten ze dat met andere getallen aangeven)
Het is dus koffiedik kijken.
Dat vele Chinese phones het wat minder nauw nemen met degelijkheid lijkt mij dagelijkse praktijk.
Toch ben ik overtuigd dat er echt wel degelijke Chinese phones zijn.

Samsung heeft wel een naam hoog te houden (Alhoewel ze wel meer steken laten vallen). De xCover ziet er niet zo rugged uit maar is het misschien wel.
Toch lees ik daar niets over in de beknopte specificaties. (Wel in reviews)

Ik heb bij mijn Sony Xperia Z3 compact een magnetische koppeling voor de lader maar dat werkt niet denderend. Als je door een kuil rijdt laat de koppeling los.
Bij de MT5001 lijkt wel een actieve auto- en motor-steun geleverd te worden. Dat vind ik interessant, alleen vallen de andere specs me nog een beetje tegen.
Minimaal 1,5GB Ram en 16GB intern opslag geheugen lijkt me wel het minimum om toekomst bestendig te zijn.
(Alhoewel je veel ruimte kunt besparen door de TT en OsmAnd kaarten op de SD card te zetten maar dat kan niet bij alle Apps dacht ik)
 
Laatst bewerkt:
De XCover 4 zou schokbestendigheid moeten zijn. IP68 geeft dat inderdaad niet aan maar volgens de specs zijn IP68 toestellen regelmatig schokbestendig, terwijl IP67 dit minder vaak zijn. De Xcover 4 ziet er inderdaad niet rugged uit. Ik heb echter ook niet echte negatieve dingen kunnen vinden dat de Xcover eerder kapot gaat tijdens een val dan de soms lomp uitgevoerde China Phones.
De WSken magnestische kabel blijft bij kuilen en gaten bij mij uitstekend zitten. Ik zie dus geen reden om dit niet als alternatief te gebruiken voor een active dock.
 
De WSken magnestische kabel blijft bij kuilen en gaten bij mij uitstekend zitten.
We zitten eigenlijk in het verkeerde draadje maar dit klinkt interessant.
Zou jij een detailfoto kunnen maken hoe je dat op jouw motor aansluit.
Dan zou ik waarschijnlijk wel met een X-grip moeten werken want ik kan geen dock ervoor vinden.

De xCover kost €220 of zoiets.
De HomTom 20 Pro is ook een rugged toestel met uitstekende specs voor $ 130 vanuit Europa geleverd. Heeft een micro-USB aansluiting.
Zou ik die magnetische koppeling daar ook mee kunnen combineren ?
Dat is toch een soort verloopje ?
HomTom foto's: Mobile - Product info
 
Laatst bewerkt:
Interphone heeft heel goede waterbestendige case. Hier vind je wat modellen bij RAD.
....
Trouwens je weet ook meestal niet met welke instellingen die route in ITN gemaakt is geweest.


Ik zal bij gelegenheid een foto plaatsen van het geheel op mijn MaxSYM..
ITN routes worden altijd als snelste route gemaakt.
Wil je toch een recreatieve ITN route maken, dan is het een kwestie van de juiste routepunten plaatsen.

Ben benieuwd naar een foto.
 
Maar ook 3x zo duur. Ik heb net de A1 binnen maar nog geen mount gemaakt. In het blik werkte het allemaal goed.
 
Klopt maar dat is niet helemaal eerlijk. Je vergelijk de gewone Nederlandse prijs tegen een Chinese zonder BTW en import. En de specs van de A1 zijn minder. Het scherm van Xcover heeft een duidelijk hogere helderheid dan de A1. Die helderheid is op zonnige dagen erg belangrijk.
De A1 heeft voor mij bewezen dat ik relatief weinig geluk heb met Chinese Hardware. Daarom heb ik niet weer de gok genomen.
Daarnaast ben ik bezig met de MyRoute-App navigatie. En de A1 voldoet niet aan de minimale systeemeisen voor MyRoute-App Navigatie.
 
Eerlijk duurt het langst :-) Een beetje meer geld voor minder irritatie is nooit weggegooid.

Maar dergelijke navigatie is imo de toekomst. Alleen moeten er nog wat standaarden ontstaan waardoor het met één klik allemaal goed op z'n plek zit. Maar als je ziet vanwaar we komen heb ik er wel vertrouwen in.
 
Sinds de laatste updates stel ik vast dat de verbinding Rider/smartphone bagger is. Voortdurend onderbroken. Voor de laatste updates verliep dit vlekkeloos. Zijn er nog mensen met dit probleem?
 
Bij mij is de verbinding Rider/smartphone ook na de update geen probleem.

Mij Smartphone (LG) zet thetering echter direct uit bij het verbreken van de BT verbinding.
De tip van joeri01 (Blue Car Tethering App) verhelpt dit probleem. (TNX joeri01)

Wel is het verbinding maken met de TomTom Services steeds trager maar dit zal wel een bezuiniging op de gebruikte Cloud resources zijn.
 
Vanwaar die laatste toevoeging? Ik ben geen fan van het bedrijf TT, maar daar geloof ik helemaal niks van.
 
Niet alleen de TomTom Services verbinden minder snel maar ik merk ook dat de MyDrive App op mijn telefoon steeds langzamer laad. Een jaar geleden was dit duidelijk sneller.

Ik gebruik de MyDrive App regelmatig om te kijken hoeveel File waar staat voor dat ik vertrek met het koekblik van de baas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan