Bandit 1200S Turdbike

leerzaam topic dit, weet ik tenminste hoe mijn blok eruit ziet aan de binnenkant.
Er draaien bij mij twee boutjes van het kleppendeksel dol en ik kan hier goed zien dat het aan de lager schaaltjes ligt waar de nokkenassen mee vastzitten. succes met de revisie, maar dat komt wel goed zo te zien. :t

Inmiddels rijdt de moto alweer, ben een beetje lui met het posten :Y

Ja herkenbaar, het kleppendeksel word inderdaad vast gezet op de camjournals (nokkenashuisjes?).
Een jaar of 4 terug had ik er ook eentje dol. Vullen met vloeibaar metaal en opnieuw boren en tappen werkt niet, draad is m7 btw(klote jappen :9) maar dat draai je al stuk voordat de borst van de bout aan zit.
Dan blijven er nog 2 opties over: Een nieuwe kopen (dat wordt prijzig) of de optie die ik destijds heb gekozen:
Opboren en tappen naar M8, heeft me wel een extra M8 tap gekost omdat ik van een de punt eraf heb geslepen om zo maximaal draad te kunnen tappen. In die tijd had ik ook een RVS ring laten draaien met borst en M8 draad erin, daar een imbusbout in vastgezet met loctite 638 en deze in de camjournal gedraaid. Eigenlijk had ik er gewoon 8 moeten laten maken. Heb er nog steeds eentje die net niet helemaal lekker is maar lekt gelukkig niet.
De torquewaarde is niet echt hoog van die borstbouten in de camjournal en zodra de borst aan is wordt de torquewaarde ook erg snel bereikt, Aluminium kan ook niet zoveel hebben :/
 
El blokko in het framo:
IMG_20160910_124350.jpg


Hier heb ik niet zoveel foto's van, was te druk bezig :Y maar zo speciaal is het nou ook weer. Ook al is het een aluminiumblok, het blijft moeilijk zwaar en dan is een verrijdbare krik toch wel handig!
IMG_20160910_154224.jpg


Nieuwe bougies steken is ook niet verkeerd als ze verzopen zijn geweest.
 
Daarna aan de carburateurs begonnen, 2 van de 4 carburateurs stroomde over door lekke vlotternaalden. Dit zag ik door de motor te laten lopen zonder filter en door het luchtfilterhuis heen te kijken, ik zag bij cilinder 2 en 4 een plasje benzine omhoog komen in de carbs, hier heb ik ook niet zoveel foto's van.Later heb ik d.m.v. Een brandstof kolom van anderhalve meter op de carbs gezet gekeken om te kijken of de vlotternaalden daadwerkelijk lekte.
Het beste is om gewoon alle O-ringen te vervangen en indien nodig ook de rubber van de gasschuiven.
Ook onder de gasschuifzitting zit een O-ring boven op het emulsiebuisje die je in de rechter carb kan zien zitten:
IMG_20160917_165911.jpg


Voor degene die niet de hoofsprijs willen betalen, zoek de O-ring maten op internet op of meet ze zelf op en bestel ze op destil.nl, Ik heb bij de Suzuki dealer 3,10€ per O-ring betaald terwijl ze van Nitrile rubber bij Destil zo'n 18 cent kosten, men heeft ook Vuitton rubber, die zijn wel wat duurder maar gaan met de huidige ethanol houdende brandstof wat langer mee.

IMG_20160917_165931.jpg


De vlotternaalden inclusief zitting had ik bestel op motorradbay.de van het merk keyster, dit is aftermarket voor carburateurs, de recensies zijn gemixed erover maar voor zo'n prijsje het proberen waard ;)
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Er zat een rammel in mijn linkpipe tussen de 2k en 4k rpm, dit kwam doordat het demper materiaal in de linkpipe (gaas met daarachter een soort fijne staalwol) aan het scheuren gaat
PhotoGrid_1493393266959.jpg


Was wel een paar uur meubelen:
PhotoGrid_1493393310384.jpg


PhotoGrid_1493393329363.jpg


Uiteindelijk had ik de pijp op de las doorgeslepen en de rest eruit gerukt en weer met RVS dichtgelast, het was geen schoonheid maar het werkte:
PhotoGrid_1493393357579.jpg
 
Na het meten van de secundaire weerstand vanaf de bougiedoppen 1-4 en 2-3 kwam ik erachter dat de weerstand 39.5k en 41.5k Ohm was, in het WPH stond dat deze tussen de 30 en 40k als goed wordt beschouwd. Had ik nieuwe bobines besteld á 2 x 50€. Kwam ik er later achter dat de afwijkende weerstandswaardes werd veroorzaakt door de bougiedoppen.
Zonder bougiekabels en doppen hadden de bobines een keurige waarde van rond de 15kOhm. De bougiedoppen daarentegen: 10k, 12k en 2x 14kOhm, als deze wat warmer waren zakte de de weerstandswaarden wel wat en liep de motor beter.

Ik heb bougiedoppen gekocht van NGK (SD05F), dit zijn recht bougiedoppen aangezien de 45graden doppen net te kort zijn volgens menig forum. DeZe doppen hebben een weerstandswaarden van 5kOhm, wat resulteert in 5k + 15k + 5k = 25kOhm, lager dan wat de WPH zegt maar, so be it.

Geen wonder dat die clipje breken bij het verwijderen van de kabels, na enig gepiel had ik ze maar gewoon afgebroken, nu snap ik ook waarom ze zo vastzaten:
PhotoGrid_1493393384493.jpg


Japan what are you doing:
PhotoGrid_1493393406904.jpg


Ik had bij de automaterialen zaak 2meter siliconen bougiekabel aangeschaft voor het dramatische bedrag van 2,70€ :Y tegen de kopen pen aangelegd in de bobine (nadat ik deze uiteraard schoon heb gekrabt met een schroevendraaiertje en de kit had verwijderd van de pen door met de oude kabel erop te roteren). Vervolgens met een pen markering een streepje gezet waar ed kabel uitstak, hier heb ik de tandjes van het conische klemmetje opgezet en gelijktijdig met de kabel op zijn plek geschoven. Dit moet tegelijktijdig gebeuren, achteraf werkt niet is mijn ervaring :P. Vervolgens heb ik de boel gezekerd met siliconen kit ipv nieuwe dure plastic klemmetjes te kopen. Werkt ook goed :9
Om de siliconen bougiekabel zit nog een extra siliconenmantel:
PhotoGrid_1493393434980.jpg


Ik zal later niet proberen te vergeten een foto te maken van de bougiedoppen met de oude afdekrubbers die regeninslag in het bougiegat voorkomen. Met een pons van 18mm heb ik het gat in de rubbers groter geponst zodat deze om het eind van de dop heen gaat. Perfecte passing, gaat er strak op :D
 
Wat een beetje poetsen met commandant allemaal wel niet kan doen:
PhotoGrid_1493393522876.jpg


Wat heb ik op de kop getikt met een deukjemwat ik niet zo belangrijk vind? Een dempert met linkpipe inclusief losse DB-killer! *O*
PhotoGrid_1493393542534.jpg


How to polish a turd including extra power:
PhotoGrid_1493396722546.jpg


Door de veel betere luchtdoorlaat moesten de pilot jets (mengselschroven) een slag verder uit en de gasnaalden een standje hoger (rijkste stand)
Motor trekt bij een lager torental meteen veel beter op. Binnenkort gaat hij op de testbank want ik verwacht toch wel dat hij invhet ind van zijn toerengebied welcwat armer zal lopen aangezien alle jets en naalden standaard zijn, vooral de mainjet lijkt mij te klein. Overigens was dit niet te voelen in het toerengebied, trekt nog steeds goed door.
Uiteindelijk wel ik ook nog een airbox mod doen dus dan zal er sowieso een dynojet kit in moeten.
Iemand ervaringen met Dynojet, holeshot en/of factory pro?

Voor en na:
PhotoGrid_1493396722546.jpg


Filmpje voor het geluidsverschil, overigens had ik met de opname van de standaard uitlaat de carburateurs nog niet gereviseerd en de opname met Laser uitlaat al wel, filmpje is 2in1:
Dropbox - Stock-vs-laser.mov
 
Bijna klaar, tweedehands spatbord nog spuiten en installeren en de tank plamuren en bijspuiten :9
PhotoGrid_1493393496587.jpg
 
Er zat een rammel in mijn linkpipe tussen de 2k en 4k rpm, dit kwam doordat het demper materiaal in de linkpipe (gaas met daarachter een soort fijne staalwol) aan het scheuren gaat
[afbeelding]

Was wel een paar uur meubelen:
[afbeelding]

[afbeelding]

Uiteindelijk had ik de pijp op de las doorgeslepen en de rest eruit gerukt en weer met RVS dichtgelast, het was geen schoonheid maar het werkte:
[afbeelding]


herkenbaar...ik heb t er ook met moker en een stuk stuk staal uitgebeukt
 
Gisteren middag andere hoofdsproeiers er in gezet, van 100 naar 110. Heb het idee dat de motor in de hogere toeren veel beter doortrekt. Ook nu kan ik wat veiliger doortrekken met een veel kleinere kans dat hij in het hoge toerenbereik veel te arm zal staan.
In 35 minuten lagen de carburateurs op tafel inclusief de tank en de zijkappen van het kontje. (Schroeven van het luchtfilterhuis vallen erachter helaas)

Ik heb nog wel een roffel in mijn uitlaat maar ik heb wat lichte lekkages op de aansluitingen van het uitlaatspruitstuk op het blok en ook op sie van de linkpipe. Ik moet nog nieuwe steken maar doe dit tegelijk als ik nieuwe M8 imbusboutjes heb. Had er 12.9 stalen boutjes ingezet maar deze zijn onbehandeld en roesten nogal hard!

Iemand tips voor een goede vervanging?
 
Voor die m7 klepdekselbouten zijn helicoils de beste oplossing ipv naar m8 tappen..
Heb bij de mijne nog 0,4 mm van de cilinders afgehaald en 0,6 van de kop voor wat betere squish/compressie, dat en een set gsxr750 nokkenassen haalt dat trage wat uit een B12
 
Voor die m7 klepdekselbouten zijn helicoils de beste oplossing ipv naar m8 tappen..
Heb bij de mijne nog 0,4 mm van de cilinders afgehaald en 0,6 van de kop voor wat betere squish/compressie, dat en een set gsxr750 nokkenassen haalt dat trage wat uit een B12

Wat is de uitwendige en inwendige maat dan van die helicoils?

Ja die nokkenassen zitten als gegoten in de bandit, alleen raak je wel wat koppel onderin kwijt meen ik.
Dat zal aanzienlijk schelen die 1mm extra lijkt mij. Nu vraag ik me af wat je op de dyno hebt gehaald met welke aanpassingen :Y
 
Zou het zo niet weten van die helicoils, maar heb er al vele gerepareerd zo en werkt perfect. Op de dyno in goes had hij zo'n 160pk aan t wiel maar ik verdenk die bank wel dat hij wat optimistisch is.
Is met yoshimura uitlaat, nokkenassen timing weer goed gezet, in en uitlaatkanalen wat netter gemaakt en 40 mm flatslide carbs erop. Als je al koppel kwijt raakt merk je daar zo niets van
 
Zou het zo niet weten van die helicoils, maar heb er al vele gerepareerd zo en werkt perfect. Op de dyno in goes had hij zo'n 160pk aan t wiel maar ik verdenk die bank wel dat hij wat optimistisch is.
Is met yoshimura uitlaat, nokkenassen timing weer goed gezet, in en uitlaatkanalen wat netter gemaakt en 40 mm flatslide carbs erop. Als je al koppel kwijt raakt merk je daar zo niets van

Wel kicken dat je die blokken zo goed kan opfokken :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan