belachelijk hoog verbruik (1 op 8) Kawasaki Versys 2007

Zuipschuyt

Rookie
30 mrt 2017
26
0
Ik heb sinds kort een Kawasaki Versys uit 2007 (30.000 km op de teller). De motor heeft een flinke tijd stilgestaan, maar is dit jaar onder handen genomen en loopt goed, heeft nieuwe banden, verse olie, goede ketting, nieuw luchtfilter en nieuwe Iridium bougies. Ook is de motor nagelopen en uitgelezen door de Kawasaki dealer in Zoetermeer (de motor is volgens hen zeer netjes, ze weten niet waarom hij zo onzuinig is, alle uitgelezen waarden zijn volgens het boekje). Er is al een blik BG 44K ingegaan.
Toch verbruikt de motor 1 liter benzine (ik tank alleen premium benzine) per 8 kilometer. Volgens fuelly.com moet het verbruik minimaal 1 op 20 zijn. Ik schakel netjes tussen de 4k en 6k toeren op en rij rustig. Ook trek ik af en toe flink door om hem schoon te blazen maar dat lijkt niet te helpen: de motor blijft benzine zuipen.
Kunnen jullie met mij meedenken over wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zou graag normaal willen rijden en niet van pomp naar pomp. Bij voorbaat dank!
 
die lambda sensor zit er niet voor niks op. Met zo'n eliminator ga je de ECU foppen met een vals input signaal. En dat kan weer erg slecht zijn voor de katalysator! (Wie weet zat er al eerder zo'n ding op en is de kat kapot om die reden?)
Het is gewoon veel beter om de originele setup perfect te hebben draaien. Dan draait het blok krachtig en zuinig met een goeie koudstart.
De engineers van Kawasaki zijn echt niet gek en hebben e.e.a. zo ontworpen dat de motor af fabriek goed functioneert (mits alles goed in orde is)

nogmaals: laat die katalysator checken.
introduceer geen nieuwe variabelen/problemen voordat je de oorspronkelijke fout hebt gevonden en gefixt. Een volledig standaard motor moet goed, krachtig en zuinig kunnen draaien.
 
1:8 (oftewel 12,5L/100km) :X
Zelfs met de helft, 1:16 zou mijn motor buiten vliegen :X

Dat niet elke motor zo zuinig rijdt als een GSXF weet ik wel (tot 1:24 bij rustig rijden, 1:21 bij normaal tot licht sportief, en 1:18 bij stevig doorrijden), maar 1:8, daar scheelt wat aan ...
 
Lopen je remblokken niet aan op de remschijven; Als daar teveel weerstand zit dan verbruikt de motor veel extra brandstof tijdens het rijden.

Kijk even of de wielen vrijlopen. Motor op de bok en met de motor uit en in de vrij het achterwiel een slinger geven. Een lichte aanloop is er altijd wel, maar het mag zeker niet teveel moeite kosten. Je kan het ook controleren door even een klein ritje te maken, af en vlak voor thuiskomst proberen de rem zo minimaal mogelijk te gebruiken. Dan de remschijven voelen of er 1 of meerdere heet zijn. Dan loopt ie dus aan. Dit kan (bij achterrem) veroorzaakt worden als bijv. het voetrem pedaal geen vrije slag heeft. Bij minste geringste achterrem iets gebruiken zit de boel vast en loopt de achterrem aan en komt dan blijven de blokken tegen de remschijven drukken.
Teveel remvloeistof in het reservoir kan dit ook veroorzaken.
 
Ik heb een keer iets vergelijkbaars gehad met een kle500. Ik weet dat de motor niet te vergelijken is want carb vs injectie, maar misschien heb je er iets aan.
Bij mij reed hij ineens 1:8/1:10, dat bleek aan het luchtfilter te liggen die helemaal ontbonden was. Toen ik de Airbox openmaakte dacht ik serieus dat er een tarantula in zat, allemaal 'rolletjes' dat was dus het luchtfilter.. nieuwe er in en het was opgelost.
Misschien toch nog een keer alles nalopen? Wellicht heb je iets over het hoofd gezien (maar waarschijnlijk heb je alles al vier keer gechecked).
 
Lopen je remblokken niet aan op de remschijven; Als daar teveel weerstand zit dan verbruikt de motor veel extra brandstof tijdens het rijden.

Kijk even of de wielen vrijlopen. Motor op de bok en met de motor uit en in de vrij het achterwiel een slinger geven. Een lichte aanloop is er altijd wel, maar het mag zeker niet teveel moeite kosten. Je kan het ook controleren door even een klein ritje te maken, af en vlak voor thuiskomst proberen de rem zo minimaal mogelijk te gebruiken. Dan de remschijven voelen of er 1 of meerdere heet zijn. Dan loopt ie dus aan. Dit kan (bij achterrem) veroorzaakt worden als bijv. het voetrem pedaal geen vrije slag heeft. Bij minste geringste achterrem iets gebruiken zit de boel vast en loopt de achterrem aan en komt dan blijven de blokken tegen de remschijven drukken.
Teveel remvloeistof in het reservoir kan dit ook veroorzaken.

hij heeft alleen een hoog verbruik, geen probleem met zijn remmen :')
 
Hij loopt waarschijnlijk veel te rijk, daar zijn de erg natte bougies toch een aardige indicatie van?
- Nadieselen van de motor

Ik zou het volgende doen:
- luchtfilter vernieuwen,
- injectorreiniger gebruiken,
- a/f ratio laten controleren.

Als de a/f niet klopt, dan zou je de injectoren kunnen laten testen (reinigen en testen is zo'n 25,- per injector) en de onsteking kunnen laten testen.

Klopt de a/f wel, dan raak je de benzine ergens voor de verbrandingskamers kwijt...
 
Ik doelde daarmee ook op de verrijking die het injectiesysteem zelf regelt :Y.
Ik weet niet of dat nog een naam heeft :9

tis maar hoe je het noemt, maar verhoogd stationaire, koude omloop ( om de lambda voor de gek te houden) choke, er wordt van alles geroepen, maar idd de meeste injectiesystemen hebben een koppeling naar de temperatuursensor om de hoeveelheid brandstof bij te regelen bij koude motor
 
tis maar hoe je het noemt, maar verhoogd stationaire, koude omloop ( om de lambda voor de gek te houden) choke, er wordt van alles geroepen, maar idd de meeste injectiesystemen hebben een koppeling naar de temperatuursensor om de hoeveelheid brandstof bij te regelen bij koude motor

Precies, ik doelde meer op de denkfout. Er is geen sprake van een losse regeling oid, bij een carburateur wel. Bij injectie is het geheel traploos, voor elke graad temperatuurverandering wordt er een ander mengsel ingespoten en er is geen sprake van een fysiek hulpsysteem. Het stationair toerental wordt daarbij ook constant hetzelfde gehouden dus je merk aan de motorloop niet of de motor warm of koud is. Oudere injectiesystemen gooien het toerental wel omhoog dmv een van het inspuitsysteem gescheiden regeling zoals een waselement die bij koude koelvloeistof de gasklep iets verder open duwt, of een hendel aan het stuur met exact hetzelfde effect, maar dat staat los van de mengselsamenstelling die de ECU regelt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan