belachelijk hoog verbruik (1 op 8) Kawasaki Versys 2007

Zuipschuyt

Rookie
30 mrt 2017
26
0
Ik heb sinds kort een Kawasaki Versys uit 2007 (30.000 km op de teller). De motor heeft een flinke tijd stilgestaan, maar is dit jaar onder handen genomen en loopt goed, heeft nieuwe banden, verse olie, goede ketting, nieuw luchtfilter en nieuwe Iridium bougies. Ook is de motor nagelopen en uitgelezen door de Kawasaki dealer in Zoetermeer (de motor is volgens hen zeer netjes, ze weten niet waarom hij zo onzuinig is, alle uitgelezen waarden zijn volgens het boekje). Er is al een blik BG 44K ingegaan.
Toch verbruikt de motor 1 liter benzine (ik tank alleen premium benzine) per 8 kilometer. Volgens fuelly.com moet het verbruik minimaal 1 op 20 zijn. Ik schakel netjes tussen de 4k en 6k toeren op en rij rustig. Ook trek ik af en toe flink door om hem schoon te blazen maar dat lijkt niet te helpen: de motor blijft benzine zuipen.
Kunnen jullie met mij meedenken over wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zou graag normaal willen rijden en niet van pomp naar pomp. Bij voorbaat dank!
 
Of d.m.v. een stappenmotor of een electronische gasklep, de zuurstof moet ergens vandaan komen, je kan niet alleen maar meer peut inspuiten...

Wat is de zin om extra brandstof in te spuiten als je ook nog extra lucht/zuurstof zou (kunnen) geven...

Bij een koude motor gaat de natuurkundige wet gelden, je gaat benzine vernevelen, dat kost warmte en energie, en die slaat neer als damp , en blijft geen gas/nevel....
Dat moetje dus MEER inspuiten om het juiste mengsel voor ontsteking te kunnen halen
 
ik hoop voor je dat jijzelf weet waar je het over hebt, want ik heb geen idee.
Om bij injectie motoren het stationair toerental te regelen kan er een stappenmotor in het spruitstuk aanwezig zijn, welke extra lucht toevoert indien nodig, zelfde voor een electrische gasklep (drive-by-wire), deze wordt iets opengezet. Als dit niet correct werkt, bijvoorbeeld door vervuiling, dan kan je stationairmengsel dus ook anders zijn dan de ecu bedacht had. Dit wordt dan wel weer bijgeregeld aan de hand van de input van de lambda, maar is eigenlijk hetzelfde als een vervuild luchtfilter.

Temperatuursensor, welke eerder genoemd werd, zou ook een oorzaak kunnen zijn, veel ecu's gaan meer brandstof inspuiten als de boel te warm loopt. Dus als er een sensor een te hoge waarde doorgeeft, bijv. 50 graden over de hele lijn, dan kan het zomaar zijn, dat er onnodig veel brandstof wordt ingespoten. Als de sensor niets doorgeeft, zou je een cel en noodloop verwachten.

Ik denk zelf dat, als er niet aan de fiets geprutst is, of een pc is geplaatst, dat de lambda of temperatuursensor niet helemaal doen wat ze moeten doen. Maar het kan ook zijn dat de injectoren, door het lange stil staan, niet goed meer functioneren en te lang open blijven staan.

Maar aangezien het controleren van de lambda en sensor het makkelijkst is, zou ik daar eerst naar kijken. Maar wel nadat je een a/f meting gedaan hebt, zodat je een idee hebt bij welk toerental, het probleem zich voordoet.
 
Eindelijk de motor op de rollerbank gehad, bij Dynojet in Rotterdam. De bevindingen zijn als volgt:
‎- Hij loopt te arm.
- Mogelijk verkeerde filter, dat is ‎niet zomaar te fiksen‎.
- Hij accelereert goed maar heeft meer verbranding nodig dan normaal, daardoor wordt de motor te warm. ‎(In de stad geen probleem‎, maar op de Duitse snelweg gaat de motor kapot).
 
Heb je de uitdraaien van de bank incl AF-ratio ook meegekregen? Op basis van je foto, zonder verdere achtergrondinfo, zou ik niet zozeer zeggen te arm. Kan zijn dat er bij deellast zoveel benzine wordt ingespoten dat het mengsel net aan de arme kant ligt van lambda=1
 
Qua vermogen zou ik zeggen prima gezond, A/F is normaal ook niet gek, maar ik neem aan dat de runs volgas waren, dan lijkt het me wat arm. Wat was het verschil tussen de blauwe en rode? Hij houdt bij de rode 500tpm eerder op dan bij de blauwe.

Het zou kunnen dat hij op deellast wel veel te rijk loopt, hebben ze dat ook gemeten? Die benzine moet ergens naartoe, of je tank is lek, of deellast is belachelijk rijk of het wordt afgetapt.

Als deellast veel te rijk is, dan zou ik een sensor verdenken.
 
Hallo.

Ik heb niet het hele topic gevolgd, maar ik wou even een iets delen.
Ik heb een aantal jaar geleden een oud peugeotje gehad, die verbruikte ook stevig brandstof 1 op 9 met een 1.4 motor in een 850 kilo wegende auto.

Ik heb toen aardig wat aan die auto gesleuteld maar het verbruik was altijd belabberd gebleven, lambda sonde´s vervangen, bougies, luchtfilter, kleppen stellen, van alles eigenlijk.
Tot ik een keer het gasklephuis eraf had gehaald ( weet al niet meer precies waarom ) en toen zag ik dat ze in plaats van een papieren pakking met vloeibare pakking aan de gang waren geweest.

Deze heb ik toen vervangen voor een papieren, waarna de auto ongeveer 1 op 12/13 is gaan lopen.
Hij trok valse lucht langs de vloeibare pakking af daar en de lambda sonde corrigeerde het mengsel door extra brandstof in te spuiten ( denk ik tenminste )

Misschien heb jij ook wel ergens een probleem met valse lucht.

Groeten en succes ermee.
 
Op een of andere manier heb ik een onderbuikgevoel dat als ik met de motor ga rijden met slechts 1 liter brandstof er in, dat ik toch wel een heel stuk verder kom als hier wordt aangegeven..
Daarbij is de grafiek van de dyno run niet echt iets waar je wat aan hebt, het is immers een vollast run, en daar rij je bijna nooit.., bij een klachtaanduiding moet het dynobedrijf dit serieus nemen en de run maken naargelang de de klachtomschrijving, dat wilt zeggen dat ze liefst in elke uitlaatbocht apart een co reading moeten maken, en als dat niet kan of de klant vindt dat te duur, dan tenminste een (of meerdere) run(s) maken in het "werkgebied" van je motor.
Klakkeloos een run maken, tja daar schieten we bij een diagnosevraag meestal niet zo heel veel mee op.
 
yep.. resultaat van deze meting is dat er met volgas niks schokkends aan de hand is.

hoe het komt dat ie zoveel zuipt weet je nog steeds niet. Jammer dat ze dit niet meegenomen hebben tijdens het uitvoeren van de run....

Je zou denken dat als je duidelijk uitlegt wat het probleem is ze meer doen dan alleen een volgas run???
 
is dit nu al helemaal opgelost? ben wel benieuwd wat nu de oorzaak was... of rijdt de eigenaar gewoon rond als dikke sponsor van klimaat verwarming en olie sjeiks ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan