op zoek naar de juiste momentsleutel

crossaapje

MF'er
29 jan 2015
63
0
balkbrug
Een vraagje aan jullie sleutelaars

welke momentsleutel gebruiken jullie, ik ben nog een arme student dus het budget licht niet zo heel hoog maar zoek wel iets wat een tijdje mee gaat.
 
Er heeft een keer iemand die voor zijn werk momentsleutel controleert en afstelt naar die goedkope dingen gekeken en die bleken verrassend nauwkeurig. Ik heb ook 2 goedkopere via de automaterialen zaak gekocht. Aangegeven, waar ik de sleutels voor ging gebruiken. Ze wilden me met alle plezier duurdere verkopen, maar gaven aan, dat deze prima waren voor het doel. Voor dagelijks gebruik zouden duurdere adviseren, vanwege de duurzaamheid. Wel netjes na gebruik de sleutel ontspannen. Er zat bij beide een calibrate rapport.
Dat is merk en type afhankelijk en hoeft niet altijd.
Maar als je het niet zeker weet altijd terugdraaien naar de laagste waarde. Niet veel verder.
 
Ik heb de hbm sleutels sinds kort aangeschaft. 1/4" 2-24nm en 1/2" 28-210nm.
Puur hobby en sporadisch gebruik voor mijn motor. Heb dan wel een gat van 25 tot en met 27 nm maar in het werkboek staat niks met deze waardes wat ik ooit zelf wil gaan doen.

VTR Jeroen mag ze best testen.
 
Meestal hebben de bouten redelijk vaste waarden, en maakt het niet uit wat het vasthoudt..
Een blokrevisie is wat ingrijpender dan alleen een koppelingsdeksel eraf halen, bij een revisie wil je het zeker goed hebben.
Die acht tot twaalf 'sleutel acht' boutjes boeien dan niet zo om daar een momentsleutel voor aan te schaffen.
En de moer van de achteras ook niet.. tenzij je een enkelzijdige wielophanging hebt.
Gewoon met verstand sleutelen, weten wat je doet. :$
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan