Welke meetinstrumenten electra

Apocs

MF'er
26 jan 2011
41
0
Utrecht
Ik wil graag wat elektra controleren op mijn motor. Nu heb ik voor elektra niet echt materiaal in huis en weet niet direct waar ik moet beginnen.

In mijn Haynes boek staan aardig wat tools maar weet niet wat nu noodzakelijk is. Heb ik bijvoorbeeld een continuïteitstester nodig en/of een multimeter?

Met troubleshooten op het internet zal het waarschijnlijk aan 1 van de volgende zaken liggen en zal ik die moeten onderzoeken:

- Relais
- schakelaar
- kabelbreuk
 
Denk dat je met een multimeter al een heel eind kunt/zult komen.
Meen deze week bij de Aldi/Lidl ze gezien te hebben 15Eur als ik me niet vergis.
Is anders nooit verkeerd om in huis te hebeben.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag wat elektra controleren op mijn motor. Nu heb ik voor elektra niet echt materiaal in huis en weet niet direct waar ik moet beginnen.

In mijn Haynes boek staan aardig wat tools maar weet niet wat nu noodzakelijk is. Heb ik bijvoorbeeld een continuïteitstester nodig en/of een multimeter?

Met troubleshooten op het internet zal het waarschijnlijk aan 1 van de volgende zaken liggen en zal ik die moeten onderzoeken:

- Relais
- schakelaar
- kabelbreuk
Voor die drie dingen is n simpel continudingetje genoeg.

Echter, doch, maar, een goede multimeter heeft dat ook, en meer. Vandaar multi :t


Voordeel is dat je dan ook bijv weerstand en spanning kunt meten. Zowel gelijk als wissel. Een investering voor tientallen jaren. En die dan niet 1 uit de grabbelbak, maar n goeie. Hoeft geen 100 te kosten hoor.
 
Ik heb al jaren een multimeter van de Aldi. Voor mijn beperkte electrische skills is dat ding ruim voldoende. Voor de meeste zoektochten op een motorfiets heb je aan een lampje en een paar meter draad al voldoende.
 
Voor waar je'm voor gaat gebruiken is die nauwkeurig genoeg.
Spanning meten bij startproblemen (Volts)
Accu die spontaan lijkt leeg te lopen (Amperes)
Kabelbreuk/lampjes (Ohms)

In en om het huis waarschijnlijk alleen de Volts om te kijken of er ergens spanning op staat.
Ik heb op het werk een goedkope van voltcraft en een duurdere van een frans merk. (weet de naam niet meer)
Zelf heb ik 1 die ook ook uit de grabbelton komt.
Meten alle drie zowat hetzelfde. En die dure franse meter is zeker 20x duurder.
Voor die paar Ohms en tiendes van Volts verschil is de grabbelton een top koopje geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bij bijvoorbeeld Conrad vind je leuke multimeters van Voltcraft. Voor niet te veel geld heb je dan een uitgebreide nauwkeurige multimeter. De mijne heeft net geen 50 euro gekost en voldoet ruimschoots, maar je hebt er ook voor minder.
 
Voor die drie dingen is n simpel continudingetje genoeg.

Echter, doch, maar, een goede multimeter heeft dat ook, en meer. Vandaar multi :t


Voordeel is dat je dan ook bijv weerstand en spanning kunt meten. Zowel gelijk als wissel. Een investering voor tientallen jaren. En die dan niet 1 uit de grabbelbak, maar n goeie. Hoeft geen 100 te kosten hoor.

Een goeie voor onder de 100 euro?
Ik zeg: koop er 1 van 5 euro bij de action, voor dit soort klussen zeer geschikt.

Een volautomaat heb je voor 35 euro, alles daarboven en onder de 150 euro is 1 pot nat en heeft geen meerwaarde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan