Diversion 600S uit 93 problemen met opladen Accu

keesief

Rookie
2 apr 2017
23
0
Beste Allemaal,

Ik kom zojuist terug van een weekend rijden in de Ardenne op mijn Diversion 600S uit 1993. Opzich alles prima, behalve dan dat mijn accu niet meer oplaadde.

Wat er gebeurde was het volgende:

Eerder problemen met accu, na een lang stuk rijden laadde de accu bij en kon ik gewoon rijden. In de ardenne echter viel de motor een aantal keer stil. Eerst toen ik zelf stilstond, maar later ook tijdens het rijden. Ik merkte dat toen ik het licht aan deed, de motor plotseling toeren verloor.

Op een zeker moment deed de motor niets meer waardoor ik moest lopen langs de kant van e weg.

Toen zijn wij naar een dealer gebracht door een mede-motorrijder uit Belgie. Bij de dealer aangekomen bleek dat de bestaande accu compleet dood was.

De accu vervangen en voila, 100 euro lichter maar een motor die weer startte.


Volgende dag, na een stuk rijden met licht aan, wéér hetzelfde probleem. Geen prik meer op de accu. Na aanduwen deed de motor het echter goed en ben ik vanaf Maastricht naar Haarlem gereden zonder problemen.

Lijkt mij dus, net als in het topic hier Koolborstel Yamaha XJ600 dat de koolstofborstel versleten zijn waardoor de accu wel íets oplaad, maar niet genoeg om met licht aan te rijden of de accu op te laden.

Nu wil ik zelf de koolstofborstels vervangen met een opa die handig is, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar de dynamo zich bevindt? Ik probeerde kap aan de linkerzijde met de drie bouten los te halen, maar de bleef onderin steken, het leek wel magnetisch.

Iemand enig idee hoe ik te werk moet gaan? Heb zelf ook de handwerkboeken geraadpleegd maar daarin vind ik ook niets.

Alvast harstikke bedankt!
 
Voor de duidelijkheid toch even een vraag: heb jij een vliegwiel met permanente magneten of een anker met een veldspoel. Alleen in het laatste geval heb je koolborstels.

Magneten heb ik gezien. Zijn erop gelijmd. Betreft dus een met permanente magneten.
Zou niet weten hoe zo'n anker eruit ziet (behalve dan die op een boot, maar dat zal hem niet zijn).
 
Die 3 witte draden naar de spanningsregelaar komen van je dynamo en zijn de aanvoer van de WISSELspanning....zwart en rode draden is omgezette gelijkstroom vanuit de SP naar het laadcircuit.

Aangezien jij een beetje aan het gokken was welke draden nu eigenlijk waarvan zijn heb ik zo het vermoeden dat je de multimeter ook niet correct hebt ingesteld? AC voor de dynamo en DC na de SP?

Meet eerst eens het voltage tussen de 3 witte draden bij stationair en bij 5000tpm. Stationair moet rond de 30v geven en bij 5000tpm ruim boven de 60

Meet ook gelijk de weerstand van de 3 witte draden over de massa en onderling.

Over massa moet hij oneindig zijn/niet meetbaar, en onderling moet hij geloof ik tussen de 0,2 a 0,5 Ampere liggen.

Maar het was wel de dynamo toch die ik meette? Dat witte blokje rechts?
 
Beste allemaal,

Net de dynamo uit elkaar gehaald, goed schoongemaakt en bekeken op verbrande spoel, kon niets vinden (zie foto).



Ziet er volgens mij goed uit toch?



Weer in elkaar gezet en meette het volgende:

65 volt bij 5000tpm
9.2 ohm weerstand, íets hoger dan de 0,4-0,6 max.




In deze guide http://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf geeft aan dat de "rotor at fault" is bij weerstand hoger dan 6,0 ohm.

Maar kan dit ook een kwestie zijn van draden vervangen?



Ps. KUT! Ik zie net dat ik de meter op een andere stand had moeten doen, namelijk één naast de weerstand om de diode door te meten. Heb dit wel gedaan en kwam geloof ik OL uit. (zie hier handleiding http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/diode-testing-guide.pdf)

Ga dus vanavond weer de diode meten om te zien of daar alles goed mee is....
 
Weerstand veel te hoog waardoor onbelast lager afgifte voltage. Zal alleen maar erger worden tot het punt dat hij helemaal niets meer afgeeft en de rook uit je deksel komt. _O-

Bedrading vervangen heeft geen zin.....probleem zit in de spoel zelf.
 
65 volt bij 5000tpm
9.2 ohm weerstand, íets hoger dan de 0,4-0,6 max.

[~[url="https://s28.postimg.org/nyzd4r76h/20170408_125110.jpg"]afbeelding~][/url]


Ps. KUT! Ik zie net dat ik de meter op een andere stand had moeten doen, namelijk één naast de weerstand om de diode door te meten. Heb dit wel gedaan en kwam geloof ik OL uit. (zie hier handleiding http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/diode-testing-guide.pdf)

je moet helemaal niet op de "diode" stand meten, je meter staat correct ingesteld. je link naar de handleiding gaat over de regelaar, hier meet je echter de stator.
je moet hem echter wel correct aflezen : je hebt geen 9.2 ohm weesrtand, maar 9.19 Mega ohm.
enige wat je nu nog kan doen is meten waar je draden vast gesoldeerd zijn aan de stator : als je daar wel correcte waardes meet kom je er waarschijnlijk ermee weg met er nieuwe bekabeling aan te hangen.

indien niet is de stator is voor de vuilbak.
 
Laatst bewerkt:
Janbros en Bronco, mijn dank is groot!

@janbros
Moet gewoon de spanning meten dan neem ik aan? Weerstand niet toch?

spanning meten met draaiende motor.
weerstand meten met stator losgekoppelt, tussen raden onderling en eerst je penen tegen elkaar houden en de afgelezen waarde aftrekken van de gemeten waarde over de draden , en van draad naar massa.

staat allemaal in een "how-to" ergens op het forum
 
Goedeavond allemaal,

Vorige week een nieuwe dynamo besteld en zojuist ontvangen, deze er maar eens aanhangen van de week.

Kom alleen tot de ontdekking dat er uit deze dynamo 3 draden komen terwijl bij de oude 4 (zie foto eerder op forum)



Nu denk ik aan solderen gelijk aan de spanningsregelaar, maar hoe? De spanningsregelaar heeft geen losse draden, alleen dat schuifje waar het stekkertje in moet..

Wie o wie kan mij helpen.
 
Het kan zijn dat de vierde draad het naar buiten uitgevoerde sterpunt van de dynamo wikkelingen is.

Dat kan je nameten.
Begin met wat eerder al aangegeven is in het laagste weerstandsbereik (200 ohm) de meetpennen tegen elkaar te houden. De aflezing zal in de buurt van de 0,5 ohm zijn. Dat is de eigen weerstand van het meetcircuit en mag je aftrekken van de aflezing op het display.

Meet nu de weerstand elke keer tussen twee van de drie draden. Deze zal gecorrigeerd ongeveer 0,4 ohm zijn (kan iets meer of iets minder zijn)

Als mijn veronderstelling in de eerste zin waar is zal je tussen één witte en de vierde draad de halve weerstandswaarde meten. Meet je oneindig dan is de vierde draad ergens anders op aangesloten.
 
Goedavond Jaap,

Ik heb de andere dynamo aangeschaft, dus die ga ik er sowiezo inzetten. Vraag me dus alleen af of die wel past of niet, aangezien het een ander stekkertje is...
 
Goedavond iedereen,

Zojuist nog even naar de SR en de dynamo gekeken, dat gaat zo niet passen! :)



Hieronder de bestaande aansluiting van dynamo naar SR




Is het nou gewoon een kwestie van zo'n stekkertje halen als op laatste foto en die draden erin?
 
Goedavond iedereen,

Zojuist nog even naar de SR en de dynamo gekeken, dat gaat zo niet passen! :)

[~[url="https://s21.postimg.org/5iz3af28z/20170421_200142.jpg"]afbeelding~][/url]

Hieronder de bestaande aansluiting van dynamo naar SR

[~[url="https://s21.postimg.org/gwlmlmcrn/20170421_200209.jpg"]afbeelding~][/url]


Is het nou gewoon een kwestie van zo'n stekkertje halen als op laatste foto en die draden erin?
Je kunt de binnenstekkers in andere behuizing omzetten :t
Ff kijken hoe t zit, dun klein schroevendraaiertje helpt met netjes er uit halen.

Hoeveel draden zitten in de oem stekker vd kabelboom?
 
Hallo Allemaal,

Even een update; Het was toch de dynamo. De stekker van de dynamo loopt van de linkerzijde waar de dynamo zit tot naar de rechterzijde waar een 3 punt stekker zit.

Hij doet het weer, kan een slotje op!
 
Terug
Bovenaan Onderaan