Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.762
9.069
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heren dames...vraagje...
Gsxr 1000 woonwerk fiets in weer en wind...

Heb nu m7rr eronder..
Heb s20 gehad en sportsmart...
Moet nu weer nieuwe bandjes...
Maar welke?

Korte hoe of wat..is persoonlijk
S20 veel feedback ..maar slijten hard en minst lekker met warme dagen...verraste me wel eens..wel weer goed gevoel in regen
Sportsmart...minst gevoel...lang mee....wel een band met vetrouwen...goed in regen
M7rr vind zelf weinig feedback...gaan lang mee...maar hebben me nooit verast...ook in -temperaturen en harde regen goeie band
...


Nu welke nieuwere band is er op de markt of komt er elk moment aan en zouden jullie monteren voor dagelijks gebruik in weer en wind en sportief geruit. ..
 
op een gsx750f '01?

mpr2 120/70-17 als dat achter ook zit. Die band kan meer aan dan je motor.
Leg onder een GSX F circuit banden, en zolang het niet boven de 225km/u gaat ga je gewoon mee met de rest ...


... tenminste, als na de motor en de banden, de bestuurder dat ook aankan, want daar zit het hem

Btw: voor een GSX F die voornamelijk voor woon werk gebruikt wordt:
Mijn eerste keuze = Michelin Pilot Road 4
Mijn tweede keuze = Bridgestone Battlax T30 Sport Touring

Met die MPR4 kan je ook het circuit op hoor ;)
full

De ronden dat ik achter de instructeur reed, moesten we elke twee bochten wachten op de rest, en dat terwijl ik niet eens een bochtenkoning ben :')
Een keertje geprobeerd een KD te maken ook, maar toen ging ik wat te snel en moest plots inhouden om niet op de instructeur zijn achterwiel te rijden |(
Natuurlijk weet ik ook, als die instructeur wilde, reed die mij eruit met de vingers in de neus, maar het ging toch verassend goed.
In de snellere groepen zal het natuurlijk moeilijker worden, en de hoge snelheid ... tja, een GSX F 750 houdt het bekeken bij 235km/u, maar dat doe je normaal nooit tijdens woon werk.

Kortom, ongeveer 80% woon werk, zie mijn keuze's, zijn eprfect, MPR4 doet het iets beter bij droog weer dan de BBT30ST, maar op natte baan is de MPR wel voelbaar beter.

MPR gaan pakweg 25.000km mee, de BBT30ST staat er bij mij achteraan al net iets meer of net iets minder dan 30.000km op, en hij zit nog niet op de blokjes.

Dus, woon werk jaartje door = MPR4
Woon werk, maar niet in de winter of bij veel regen, BBT30ST

Just my two cents ;)
 
Leg onder een GSX F circuit banden, en zolang het niet boven de 225km/u gaat ga je gewoon mee met de rest ...


... tenminste, als na de motor en de banden, de bestuurder dat ook aankan, want daar zit het hem

Btw: voor een GSX F die voornamelijk voor woon werk gebruikt wordt:
Mijn eerste keuze = Michelin Pilot Road 4
Mijn tweede keuze = Bridgestone Battlax T30 Sport Touring

Met die MPR4 kan je ook het circuit op hoor ;)
[afbeelding]
De ronden dat ik achter de instructeur reed, moesten we elke twee bochten wachten op de rest, en dat terwijl ik niet eens een bochtenkoning ben :')
Een keertje geprobeerd een KD te maken ook, maar toen ging ik wat te snel en moest plots inhouden om niet op de instructeur zijn achterwiel te rijden |(
Natuurlijk weet ik ook, als die instructeur wilde, reed die mij eruit met de vingers in de neus, maar het ging toch verassend goed.
In de snellere groepen zal het natuurlijk moeilijker worden, en de hoge snelheid ... tja, een GSX F 750 houdt het bekeken bij 235km/u, maar dat doe je normaal nooit tijdens woon werk.

Kortom, ongeveer 80% woon werk, zie mijn keuze's, zijn eprfect, MPR4 doet het iets beter bij droog weer dan de BBT30ST, maar op natte baan is de MPR wel voelbaar beter.

MPR gaan pakweg 25.000km mee, de BBT30ST staat er bij mij achteraan al net iets meer of net iets minder dan 30.000km op, en hij zit nog niet op de blokjes.

Dus, woon werk jaartje door = MPR4
Woon werk, maar niet in de winter of bij veel regen, BBT30ST

Just my two cents ;)

Thanks DKP!
 
heb ook met mpr4 gereden en vond ze ook goed na 14000km waren ze wel aan vervanging toe maar was heel tevreden ook over de levensduur. nu heb ik de metzler roadtec 01. die nog beter is dan mpr4 en zeker in regen kun je nog lekker knallen in de bochten. zelf vorige week getest in de haarspeld bochten in de harz. was net of ik op een droog circuit reed. je merkte echt niks. buiten het feit dat ze sportiever in sturen dan de mpr4. als ze de levensduur van de mpr4 hebben dan heb ik voor mij de perfecte band gevonden. mvg
 
Wie kan mij het verschil vertellen tussen een pirelli diabolo supercorsa sc1 en sc2?

Zit te kijken maar kom er niet helemaal uit als circuit band.

Alvast bedankt :Y

Heeft te maken met welke temperaturen je rondrijdt.
SC1 is zacht, SC2 is medium.
SC0 is superzacht (= qualifier band, dient slechts één sessie gebruikt te worden)

De meesten nemen SC1 voor en SC2 achter vanwege slijtage.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...lo_Supercorsa_rear_1024x1024.jpg?v=1448315787
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...o_Supercorsa_front_1024x1024.jpg?v=1448315889
 
Heren dames...vraagje...
Gsxr 1000 woonwerk fiets in weer en wind...

Heb nu m7rr eronder..
Heb s20 gehad en sportsmart...
Moet nu weer nieuwe bandjes...
Maar welke?

Korte hoe of wat..is persoonlijk
S20 veel feedback ..maar slijten hard en minst lekker met warme dagen...verraste me wel eens..wel weer goed gevoel in regen
Sportsmart...minst gevoel...lang mee....wel een band met vetrouwen...goed in regen
M7rr vind zelf weinig feedback...gaan lang mee...maar hebben me nooit verast...ook in -temperaturen en harde regen goeie band
...


Nu welke nieuwere band is er op de markt of komt er elk moment aan en zouden jullie monteren voor dagelijks gebruik in weer en wind en sportief geruit. ..

...Diablo Rosso 3 is een leuke nieuwe band... ..

Als ... je een langere .levensduur wil..... zou je misschien de Dunlop... ..Sportsmart 2 Max kunnen overwegen...

Continental Sport Attack schijnt ... ook wel ..leuk te zijn...
.. .....
 
Sportsmart 2 Max ben ik zelf zeer over te spreken.Misschien iets trager insturen maar op lijn rete stabiel.eerst had ik michelin power 3 maar ik vind de Sportsmart 2 Max veel meer vertrouwen geven zeker aan de voorkant.Nu 2500 km eronder (tuono 1000r) maar ze lijken nog wel nieuw ondanks redelijk pittige rijstijl met vlagen.
 
Hoi collega motorrijders,

vandaag ontdekte ik bij thuiskomst, dat de achterband van mn fazer
een ''randje'' rijker was. :/
full


mogelijk dat dit onderweg ontstaan is, maar eerder is het me niet opgevallen.
het ''spoor'' loopt over de gehele omtrek van de band.
voelt als een elastisch klein geultje van ong. net 1 MM diep.
heb al gekeken of er iets aanloopt tegen het band profiel, maar niks gevonden.
wie heeft dit al eens eerder gezien en weet wat het veroorzaakt??
en kan ik hier nog gerust mee doorrijden, of word het tijd voor nieuw rubber?? :?

groet,
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
1. Als de MPR2 achterband nog prima is zou ik er gewoon een Pilot Power 2CT voorband bij kopen. Niet duur, en prima voor jouw gebruik. Bovendien ben je al gewend aan het stuurgedrag.
2. Opeenvolgende modellen. De MPR2 heeft nog een echt slap karkas, de MPR3 moet je gewoon vergeten (mislukt), en de MPR4 heeft een wat stijver karkas. Gaat ook langer mee, en doet het nog beter in de regen.
3. Ik zou in dit geval de combi van een sportband voor- en een sport/toerband aan de achterkant aanbevelen. Beter hangt af van jouw definitie en begrip..... :+
4. Die hebben ook prima banden, maar dan NIET combineren met een Michelin achterband vanwege het afwijkende karkas.

Volgens mij heb ik je dit al eens eerder ergens zien posten...
En ik het toentertijd verder geprobeerd te zoeken naar reviews over deze band, maar ik kon niet echt een 'rode draad' (soort mening die vaker, al dan niet anders verwoord, terug komt uit verschillende bronnen) ontdekken die hetzelfde beeld schetst.


Heb namelijk een zx10r met deze banden erop (zo gekocht) en ik kan niet echt het vertrouwen vinden in het bochtenwerk, wat ik op geen enkele andere fiets van mezelf herken. Ik lijk 'gevoel' te missen, echt een grip tekort kan ik niet over spreken. Alsof ik onder hellingshoek op een heel klein contactoppervlak balanceer.

Maar om nou het gebrek aan vertrouwen aan de banden toe te schrijven en niet in het feit dat ik de afgelopen jaren veeeel minder ben gaan rijden...
En om op basis van iets wat ik misschien zelf in mijn hoofd haal en gewoon bij mijzelf moet zoeken, een setje (qua profiel) goede banden te vervangen door nieuwe...

Dus, toch nieuwsgierig naar jouw, of die van je klantenkring, ervaring over deze band. Hoezo niet zo geweldig? Wat is de rode draad van de klachten?






En eigenlijk heb ik al besloten toch een andere set te gaan monteren. Kan niet alles rationeel benaderen |( ...
 
Hoi collega motorrijders,

vandaag ontdekte ik bij thuiskomst, dat de achterband van mn fazer
een ''randje'' rijker was. :/
[afbeelding]

mogelijk dat dit onderweg ontstaan is, maar eerder is het me niet opgevallen.
het ''spoor'' loopt over de gehele omtrek van de band.
voelt als een elastisch klein geultje van ong. net 1 MM diep.
heb al gekeken of er iets aanloopt tegen het band profiel, maar niks gevonden.
wie heeft dit al eens eerder gezien en weet wat het veroorzaakt??
en kan ik hier nog gerust mee doorrijden, of word het tijd voor nieuw rubber?? :?

groet,
Lonewulf
De band is ernstig vierkant, dat zou ik als overweging nemen. Niet dat krasje. Zolang het niet dieper is als je profiel doet het niets.
 
Ligt er aan hoeveel last je van vierkante banden hebt.

Op mijn vorige motor lag een band van 190/50 en voor 120/70. Wanneer de achterband een vlakke kant had en voorband cupte al wat. Was er amper normaal mee sturen.

Op mijn huidige Crosstourer liggen 110/80 en 150/70. Daar merk ik zeer weinig van de vlakke achterband en cuppende voorband.
 
Hoi collega motorrijders,

vandaag ontdekte ik bij thuiskomst, dat de achterband van mn fazer
een ''randje'' rijker was. :/
[afbeelding]

mogelijk dat dit onderweg ontstaan is, maar eerder is het me niet opgevallen.
het ''spoor'' loopt over de gehele omtrek van de band.
voelt als een elastisch klein geultje van ong. net 1 MM diep.
heb al gekeken of er iets aanloopt tegen het band profiel, maar niks gevonden.
wie heeft dit al eens eerder gezien en weet wat het veroorzaakt??
en kan ik hier nog gerust mee doorrijden, of word het tijd voor nieuw rubber?? :?

groet,
Lonewulf
Dit tussenlaagje zie je vrij regelmatig.
Ik heb van verschillende vertegenwoordigers gehoord dat het hier gaat om een antistatisch koordje om opgebouwde electrostatische spanning af te voeren (net zoals die kabeltjes die je vroeger aan auto's zag), maar ik heb er zo mijn twijfels over.
Een ander had het over een lasnaad waar het rubber dat van verschillende kanten in de mal gespoten wordt elkaar raakt. Ook dat zou kunnen.
Maar in elk geval, het komt veel vaker voor, en is niets om je zorgen over te maken.
 
Volgens mij heb ik je dit al eens eerder ergens zien posten...
En ik het toentertijd verder geprobeerd te zoeken naar reviews over deze band, maar ik kon niet echt een 'rode draad' (soort mening die vaker, al dan niet anders verwoord, terug komt uit verschillende bronnen) ontdekken die hetzelfde beeld schetst.


Heb namelijk een zx10r met deze banden erop (zo gekocht) en ik kan niet echt het vertrouwen vinden in het bochtenwerk, wat ik op geen enkele andere fiets van mezelf herken. Ik lijk 'gevoel' te missen, echt een grip tekort kan ik niet over spreken. Alsof ik onder hellingshoek op een heel klein contactoppervlak balanceer.

Maar om nou het gebrek aan vertrouwen aan de banden toe te schrijven en niet in het feit dat ik de afgelopen jaren veeeel minder ben gaan rijden...
En om op basis van iets wat ik misschien zelf in mijn hoofd haal en gewoon bij mijzelf moet zoeken, een setje (qua profiel) goede banden te vervangen door nieuwe...

Dus, toch nieuwsgierig naar jouw, of die van je klantenkring, ervaring over deze band. Hoezo niet zo geweldig? Wat is de rode draad van de klachten?






En eigenlijk heb ik al besloten toch een andere set te gaan monteren. Kan niet alles rationeel benaderen |( ...
1. Gevoel is alles.
Als je geen goed gevoel bij een band hebt moet je het nooit doen. Bij elk dingetje dat je voelt door een slecht wegdek zal je meteen aan de band denken, en zal je nooit vriendjes worden.....
Dus vervangen is heel verstandig! :+
2. De MPR3 is "mislukt" omdat hij in vrijwel alle tests zeer middelmatig scoorde, en daardoor ook maar matig verkocht werd. De MPR4 doet het daardoor gelukkig veel beter.
De grootste kritiek kwam in het kort gezegd neer op het volgende verhaal:
De MPR2 was een prima band met een behoorlijk slap karkas. Veel grip, goed in de regen, lange levensduur bij normaal gebruik.
Bij de MPR3 wilde Michelin de band stijver maken (= stabieler), maar de positieve eigenschappen behouden. Dus een stijver karkas gecombineerd met meer profielgroeven zou dit moeten doen. Echter, het resultaat was dat de MPR2-fans comfort misten, en de fans van stijvere banden de feedback misten die gecamoufleerd werdt door de grotere vervorming van het rubber (en dus niet het karkas) vanwege de vele groeven.
Zijn snel op de markt gekomen opvolger MPR4 had dit veel beter onder controle.
 
Ligt er aan hoeveel last je van vierkante banden hebt.

Op mijn vorige motor lag een band van 190/50 en voor 120/70. Wanneer de achterband een vlakke kant had en voorband cupte al wat. Was er amper normaal mee sturen.

Op mijn huidige Crosstourer liggen 110/80 en 150/70. Daar merk ik zeer weinig van de vlakke achterband en cuppende voorband.
Het verschil is dan ook dat jouw Crosstourer ontwikkeld is om te kunnen sturen met de plattere allroad achterband. Hierdoor heb je er dus geen last van.
Maar zet hem eens op straatbanden met deze maat en het verschil in stuurgedrag is best groot. Straatbanden in de 150/70ZR17 in plaats van de allroadbanden in 150/70R17 zijn veel ronder!
 
Laatst bewerkt:
Waar valt de Scorpion Trail II onder dan. Lijkt mij gewoon een straatband (Angel GT) met een andere profiel.
Interessante vraag. Ik zit net te overwegen of ik onder mijn Tiger 955i pure straatbanden ga leggen of toch een 90/10 allroad band (bovenaan op de shortlist staat op dit moment de Trailsmart).

Zit er nog verschil in grip op van die kleine niet altijd even schone achteraf (berg)weggetjes?
 
Waar valt de Scorpion Trail II onder dan. Lijkt mij gewoon een straatband (Angel GT) met een andere profiel.
In zijn algemeenheid deelt men hem in bij de allroadbanden (zie ook de vergelijkingstests), maar Pirelli zelf wil hem in Allroad en in het straatbandensegment hebben. Logisch ook, dan kan je meer verkopen.....
SCORPION™ TRAIL II | Motorcycle Tires | Pirelli

Vergelijk je de vorm van de achterband met de Angel GT, dan zie je dat deze nog steeds iets ronder is dan de Scorpion.
 
Terug
Bovenaan Onderaan