Olie aftapplug gelast?

Apocs

MF'er
26 jan 2011
40
0
Utrecht
Goedemiddag, mooi weertje.

Weet iemand wat de gevolgen zijn als een olie aftapplug te sterk is aangedraaid?


Euhhh Wattuh? :

Wilde voor het eerst zelf de olie en het oliefilter doen (leek me leuk). Las dat oliefilter handvast of voor mijn speed triple 12 Nm moest zijn en de olie aftapplug met 25 Nm.

Nu wilde ik de olie aftapplug losdraaien en er was geen beweging in te krijgen (righty tighty, lefty loosey). Mijn nr13 sleutel boog bijna door en er zat meer beweging in mijn motor dan in de bout.

Zelfs 300 mm engelse sleutel erbij gehaald en alleen de motor beweegt.....

Iemand erbij halen met een grote momentsleutel of naar de garage omdat ik anders alles verkl**t?
 
Koop eerst een nieuwe aftapplug want die ouwe kan je sowieso niet meer gebruiken.
Als je hem er nu uitdraait kan je niet meer rijden.

Had ik bij voorbaat al gedaan gelukkig.

Zou daar zelf een wringijzer voor pakken. Ik weet niet of een momentsleutel geschikt is om iets los te draaien als je niet eens weet hoe veel dat boutje vastzit.

Ga googlen kan nooit kwaad om een wringijzer te hebben, thanks voor de tip.

Als je geen ratel / doppenset hebt en wel meer zelf wil doen dan is dit het moment om er 1 aan te schaffen!

Wil je veel zelf gaan doen, koop dan een fatsoenlijke set. Zelf heb ik 3 kistjes 1/2, 3/8 en 1/4.

De 1/2 zou in dit geval goed van toepassing komen.

Anders zijn de complete sets van mannesmann greenline (waar ze alle 3 in zitten) ook prima. Geen setjes van de bouwmarkt halen iig.

Ben stiekum al een week naar Hazet en gedore aan het kijken, maar dat gaat een duur grapje worden. Inderdaad gewoon aanschaffen want wil wel zelf meer sleutelen.

@WillemvanGrumbble: Thanks voor de vote of confidence :+
 
Waar ik werkelijk alles mee los krijg is een centerpons en een hamer. Met de centerpons tik ik de bout dan rond.
Zorg dat je een centerpons hebt met een goede geslepen punt en een zware hamer want je moet goede klappen op de centerpons kunnen geven. Ik gebruik er een klauwhamer voor.

Aldus Gixxer Bassie in een oud GS500 topic. Centerpons op de flens van de plug zetten en er met een hamer op rammen?
 
Dank voor de reacties. Was het eerste waar ik aan dacht of ik als een malloot de verkeerde kant aan het draaien was. (righty tighty, lefty loosey).

Heb gelukkig naar mij toe gedraaid met inderdaad het deel waar je aan moet trekken rechts.

Wat ik nog niet heb geprobeerd is eerst de plug verwarmen. Next thing on the list!


Hij doet het goed hoor Grumble, sleutel naar rechts en naar je toe trekken, dan draait de plug counter clockwise.
 
Slagmoersleutel met een passende 6kant dop. En daarna heel gauw die bout weggooien.

Zullen wel twee verschillende metalen zijn die op elkaar zijn ingevreten.

Yep. Daar helpt geen moedertje kruipolie tegen.

Ik heb nooit echt van dat soort superspul gehad. Ooit voor mijn 16e verjaardag een 1/2 duims kistje gehad van Rahsol dat indertijd bij de plaatselijke dorpse houthandel/gereeschapshandel te koop was. Vrijwel alle gangbare doppen tussen 10 en 32 mm. Maar dat is geen gedore of hazet kwaliteit. Die gebruik ik nog steeds, al is de ratel wel slecht nu en er is wel eens een dop zoekgeraakt die ik heb moeten vervangen.

Het enige nadeel is dat het 12 kantig is. Als moeren echt slecht zijn, dan is zeskant beter.

Ooit heb ik eens een sleutelklusje gedaan bij een vriend die zo'n superdegelijk uitziende Kijkshop zet had. Toch een keer bout moeten losdraaien waarvoor we het wringijzer moesten verlengen met een meter pijp. Dat ging met die Rahsol set uitstekend. Bij die Kijkshop set ging het wringijzer gelijk krom. Ik heb ook wel goedkope doppen gezien die met een luide knal opsnsprongen.

Echt, bij een goede sleutel mag het niet gebeuren dat de dop over een moer heen glijdt. Ja, de bout kan afbreken. Maar dan lag het in elk geval niet aan je gereedschap.

Maar goed. Als je wat meer wilt sleutelen,dan zul je je geen buil vangen aan een setje van een autmaterialenzaak.
 
Laatst bewerkt:
Een slagmoersleutel lijkt me een minder goed idee. Je voelt niks meer en als hij vastvreet is je draad ook helemaal naar de filistijnen.

Je moet voelen wat je doet en als het straks gelukt is, zet hem dan er weer in met een beetje vet op de draad en niet te vast.

Ik heb een massieve plug op de Honda, daar een gaatje doorheen geboord zodat ik hem kan zekeren met een draadje:

SDC11496_zpseeywbifb.jpg


Als dat ooit nog eens los loopt zal er een druppeltje onder de motor liggen, maar ik raak hem niet kwijt onderweg.
 
Je moet geen gedore of hazet kopen om leuk een keer te sleutelen. Ik heb na 7 jaar zeer intensief gebruik nog dagelijks lol van mijn LUX gereedschap. Verkocht men bij de praxis destijds. Nu ook nog wel online te bestellen.

Bijna dagelijks ben ik wel wat aan het doen en heb dan ook aardig wat gereedschap op voorraad. Wringijzer is zeer zelden gebruikt overigens. Inmiddels een profi compressor voor continu gebruik, 10mm slangen en haspel en een hazet luchttol waarmee je alles los krijgt.

Ondertussen heb ik zo'n 8 auto's in onderhoud, een scooter, 2 fietsen en een motorfiets :)

Maar goed, kijk serieus eens naar een mannesmann set, of kijk bij autogereedschap.com, heb ik ook goede ervaringen mee. Daarnaast heb je vaak aanbiedingen op andere diverse webshops.

Maar goed gereedschap koop je voor het leven ala je er zuinig op bent. Dus gedore kan ook geen kwaad ;)
 
anders gewoon olie verversen dmv een vacuümpomp. kan je aftapplug blijven zitten en kan je hem leegtrekken via de vulopening.

Helemaal mee eens. Als ie met gewone kracht niet los komt loop je het risico het carter te slopen en dan heb je pas een echt probleem. Ik heb wel eens een lekkende plug gehad die ik niet dicht kon krijgen. Toen heb ik de bout en gat goed ontvet en met schroefdraadborgmiddel weer vastgezet. Olie wisselen ging toen prima via de vulopening met een hevelslangetje.

Succes,
Aad.
 
Laatst bewerkt:
Ratel of wringijzer met 6kant dop gebruiken.

Ratel/wringijzer met 1 hand op spanning houden en met je andere hand tegen het uiteinde tikken/slaan.

Niet gaan klooien met slangetjes en olie opzuigen want je krijgt het carter nooit leeg.
 
Je kunt aan de lijst met things to try misschien toevoegen:

- Flens van plug verzwakken met een ijzerzaag of freesje. Flens lijkt redelijk fors t.o.v. de kop, waarschijnlijk veel frictie op de koperen ring.
- Als de zeskant te ver heen is kun je misschien nog door de kop boren. Dan kun je er nog iets door steken om er kracht op te zetten.

Succes!
 
Met een goede grote griptqng kun je gruwelijk veel kracht kwijt op de boutkop. Zeker ik combinatie met een beetje warmstoken en een klap met een hamer op de griptang moet ie wel loskomen. Daarna kun je de bout wel weggooien, maar je hebt sowieso wel een nieuwe nodig als ie er straks uit is
 
Rij gewoon naar je/een motorzaak.
Dan maakt iemand met goed gereedschap en kennis ervan hem los, of als het al niet goed Was hem stuk. Maar dan staat hij wel gelijk op de goede plek om dat op te lossen.

Als ze hem na oplossen gewoon normaal vast zetten kun je thuis weer verder met het olie ververs project.
 
Dat is de beste oplossing. :Y

Bij motoren kan dat ook een ring van koper zijn.
Oorzaak van vastzitten van de bout komt meestal door ingevette boutdraad in combinatie met veel te vast aandraaien.
Probleem ontstaat vaak dat iemand een bout vastdraait op aanhaalmoment terwijl de draad van de bout is ingevet.

Ik zou het advies opvolgen van motor warmrijden en thuis nogmaals los proberen te draaien met een goed passende ringsleutel.
 
Laatst bewerkt:
Bij motoren kan dat ook een ring van koper zijn.
Oorzaak van vastzitten van de bout komt meestal door ingevette boutdraad in combinatie met veel te vast aandraaien.
Probleem ontstaat vaak dat iemand een bout vastdraait op aanhaalmoment terwijl de draad van de bout is ingevet.

Ik zou het advies opvolgen van motor warmrijden en thuis nogmaals los proberen te draaien met een goed passende ringsleutel.
Geen ringsleutel gebruiken, een goed passende zeskant dop die aangrijpt op de flanken van de bout, met een flinke ratel of wringijzer, dat is al gezegd.

En hoe wil jij een olieaftapbout droog monteren?
 
Bij motoren kan dat ook een ring van koper zijn.
Bij de grotere diameters pluggen ja. Bij een kleinere wordt een alu ring gebruikt, omdat je anders de plug veel te vast moet zetten voor de afdichtring vervormt en dus afdicht. Bij deze plug heeft er een alu ring tussen gezeten en die hoort daar ook. Koper is leuk voor de grotere pluggen.
Oorzaak van vastzitten van de bout komt meestal door ingevette boutdraad in combinatie met veel te vast aandraaien.
Probleem ontstaat vaak dat iemand een bout vastdraait op aanhaalmoment terwijl de draad van de bout is ingevet.

Logisch, het is een olieaftapplug. De enige manier om vetvrij de plug terug te monteren is door hem drie uur uit te laten lekken en dan het draad ontvetten of dat ding op zn kop te zetten. In de praktijk maakt dat niet uit. Wat je meestal ziet is dat die plug wordt aangetrokken alsof het een wielbout is. Dat ligt niet echt aan de aanwezigheid van vettigheid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan