Olie aftapplug gelast?

Apocs

MF'er
26 jan 2011
41
0
Utrecht
Goedemiddag, mooi weertje.

Weet iemand wat de gevolgen zijn als een olie aftapplug te sterk is aangedraaid?


Euhhh Wattuh? :

Wilde voor het eerst zelf de olie en het oliefilter doen (leek me leuk). Las dat oliefilter handvast of voor mijn speed triple 12 Nm moest zijn en de olie aftapplug met 25 Nm.

Nu wilde ik de olie aftapplug losdraaien en er was geen beweging in te krijgen (righty tighty, lefty loosey). Mijn nr13 sleutel boog bijna door en er zat meer beweging in mijn motor dan in de bout.

Zelfs 300 mm engelse sleutel erbij gehaald en alleen de motor beweegt.....

Iemand erbij halen met een grote momentsleutel of naar de garage omdat ik anders alles verkl**t?
 
Grote momentsleutel voor losdraaien is niet nodig.

Lijkt er oo dattie wel erg vastzit :x

Hefboom, lange steel.

Bout is sterker dan t gietspul vh carter...
 
Het gebeurt nogal eens dan mensen verkeerdom denken omdat de plug er aan de onderkant ingedraaid zit. Dus sleutel er op, het deel waar je aan moet trekken naar rechts laten wijzen en daar even kracht op uitoefenen en dus naar je toe.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Was het eerste waar ik aan dacht of ik als een malloot de verkeerde kant aan het draaien was. (righty tighty, lefty loosey).

Heb gelukkig naar mij toe gedraaid met inderdaad het deel waar je aan moet trekken rechts.

Wat ik nog niet heb geprobeerd is eerst de plug verwarmen. Next thing on the list!
 
Wat hiervoor ook al gezegd is, kan je ook nog proberen. Het klinkt misschien stom, maar als je 'm eerst een klein tikje vaster draait, komt de bout ook makkelijker los. Door het verwarmen en afkoelen van het metaal (tijdens rijden e.d.), is het zich gaan zetten.
Daarnaast kan je ook nog tegen de bout een paar tikken geven, terwijl je 'm tegelijkertijd los probeert te draaien. Succes ermee!
 
Ten eerste de WD40 weggooien (waardeloos spul, gebruik echte kruipolie), en ten tweede een goed passende dop gebruiken met een lange arm er aan.

In dit specifieke geval zal kruipolie ook niet werken, de afdichtring voorkomt dat dit doordringt tot aan het schroefdraad.
 
okidoki, nu geprobeerd:

- Andere kant op draaien om wat meer beweging in de schroef te krijgen
- Verwarmen met brandertje
- Paar tikken gegeven
- langere hefboom
- WD40 (maar inderdaad kom toch niet op de schroefdraad daarmee)

Resultaat: nr 13 ringsleutel (gamma troep) binnenranden wat botter. Lichte beschadiging engelse 300 mm sleutel.

Aan de bout te zien ga ik de zeshoek rondslijpen als ik meer probeer. Ik zal het met een momentsleutel die wat langer is van een maat nog een keer proberen. Nogmaals bedankt voor de reacties. zal posten of het gelukt is of dat ik het erger heb gemaakt als ik de sleutel heb.
 
Scherp! 13 is idd wel erg klein voor een aftapplug. Ik denk aan minstens 19 of groterder.

En gebruik een dop met zeskant.
 
Laatst bewerkt:
olieplug >>>> sleutel 13>>> ben je de goede aan het losdraaien.....kan hoor, maar komt me vreemd voor

Inderdaad, had als vervanging een Smart-O ring gekocht en die is maat 18. Vind het ook vreemd dat hij maar maat 13 is maar mijn Haynes handboek geeft toch aan dat het de juiste locatie is :)

Ben half niet zo technisch als de meeste hier maar 1 ding doe ik wel RTFM.
 
Laatst bewerkt:
Maak eens een foto van die plug en zijn locatie.

Bijgaand de foto's. Heb ook een link van een olie verversing van hetzelfde model triumph gelinkt. Bij hem ook 13 mm :s maar inderdaad blijft een kleine maat.







Daarom blijf ik er nu vanaf tot ik een fikse momentsleutel hebb met goede zeskant doppen. Ik ben alleen maar aan het prutsen nu. Thanks allemaal keep you posted.
 
Wat wil je dan met een momentsleutel bij het losdraaien? die komt toch pas van pas bij het opnieuw vastdraaien op het juiste moment? voor losmaken staan hierboven al voldoende tips denk ik.

Is meer omdat ik dan zeshoekdoppen en en een langere hefboom heb om kracht uit te oefenen. Of kan ik daar beter iets anders voor halen/lenen/aanschaffen?
 
Als je geen ratel / doppenset hebt en wel meer zelf wil doen dan is dit het moment om er 1 aan te schaffen!

Wil je veel zelf gaan doen, koop dan een fatsoenlijke set. Zelf heb ik 3 kistjes 1/2, 3/8 en 1/4.

De 1/2 zou in dit geval goed van toepassing komen.

Anders zijn de complete sets van mannesmann greenline (waar ze alle 3 in zitten) ook prima. Geen setjes van de bouwmarkt halen iig.
 
Dank voor de reacties. Was het eerste waar ik aan dacht of ik als een malloot de verkeerde kant aan het draaien was. (righty tighty, lefty loosey).

Heb gelukkig naar mij toe gedraaid met inderdaad het deel waar je aan moet trekken rechts.

Wat ik nog niet heb geprobeerd is eerst de plug verwarmen. Next thing on the list!


Afhankelijk wat jij onder "naar jou toe" verstaat *D natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan