Laadspanning perikelen GSXR

Bronco

MF veteraan
23 feb 2002
2.793
100
Rotterdam
Mijn GSXR heeft nukken.....vorige week stond ik na een ritje van +/- 40 KM met een dode motorfiets onder aan de afrit.....accu compleet leeg. B|

Thuis accu opgeladen en de multi-meter ter hand genomen.

Conclusie: het totaal ontbreken van de laadspanning.

Accu geeft in rust 12,7V en dat blijft onveranderd....ook bij verhogen RPM etc.
Zakt ook niet in elkaar tijdens het starten, dus neem aan dat accu nog voldoende gezond is. (Is ook net een jaar oud)

Heb verder alles doorgemeten:

- 0,5 Ohm weerstand over alle 3 de dynamo draden
- bij 5000 toeren op alle 3 de draden 89-90 VAC
- alle bedrading gecontroleerd en getest op kabelbreuk
- diodetest op spanningsregelaar gedaan waarvan diodes goed bleken maar waardes over de voeding naar massa verschilden van die vermeld in de manual. (Moet tussen 0,7 - 1,2 zijn....en gaf 1.4 aan)

Tweedehands Spanningsregelaar gekocht...bleek dezelfde afwijkende waardes te geven en nog steeds geen laadspanning. Inmiddels is er een dus een gloed nieuwe regelaar besteld.

Wachtend op de aankomst van de nieuwe regelaar gisteren nog eens alles doorgemeten aan de motor, en het enige rare wat ik nu kon constateren is het wegzakken van het aantal VAC aan de dynamo kant zodra deze aangesloten wordt op de spanningsregelaar/het elektrische circuit.

Stationair draaiend en dynamo stekker los krijg ik +/- 25 VAC van de dynamo, met verhogen RPM naar 5000 wordt dat ruim 90 VAC. Zodra ik hem aansluit en de motor laat draaien krijg ik nog maar 2-4 VAC gemeten voor de spanningsregelaar.

Begin nu een beetje te twijfelen aan mijn diagnose "kapotte spanningsregelaar", en begin nu toch toch ook de dynamo / stator te verdenken.

Iemand hier bekend met dit fenomeen? En kan diegene aangeven of het nou de SR is of de dynamo spoel? :?
 
Vandaag de nieuwe spanningsregelaar binnen gekregen. Het ding aangesloten, en hoppa....ruim boven de 14V spanning. *O*

Ben dus wel mooi door een alom bekende motorslopert opgezadeld met een defecte SP. B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan