Tijdelijke 'accu'

Rudi91

Die hard MF'er
27 mei 2010
728
0
Deurne
De vorige eigenaar van mijn XT heeft zelf een kabelboom gefabriceerd, die ziet er heel netjes uit alleen zijn alle kabels blauw dus heb ik geen idee wat waarheen loopt en waarvoor is.
Nu wil ik de verlichting aan gaan sluiten maar om alles door te meten moet er natuurlijk stroom zijn. Mijn XT heeft geen accu meer en nu zou ik graag tijdelijk een accu aansluiten zodat ik alles kan maken zonder dat de motor continue hoeft te lopen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Ik heb ook zo'n dingetje als hieronder liggen, als ik dat ervoor kan gebruiken is dat ook prima, beter zelfs. Ik gebruik die nu om verlichting etc. te testen maar ik wil het nu testen via de kabelboom. Kan ik hiermee een accu simuleren?
-font-b-12V-b-font-800mA-motorcycle-lead-acid-battery-charger-for-font-b-12V.jpg
 
Hallo.

Wat je op de afbeelding hebt staan ken ik zelf niet, maar als het een omvormer is van 220V naar 12V dan kun je dat wel gebruiken.

Probeer het anders gewoon eens, kan niet zoveel mis gaan hoor.

Groeten en succes ermee.

( laat even weten wat voor iets het is, lijkt me namelijk ook wel handig om te hebben )
 
Heb je geen multi-meter ?

Dan kan je zo opzoeken welk draadje wat is, waneer iets contact maakt, en waneer niet.

Ik heb een ding van de bouwmarkt, 20 euro, al jaren en gebruik hem best veel.

De 'toon' stand gebruik ik het meeste.
 
Volgens mij is het inderdaad precies dat. Waar het vandaan komt weet ik niet, ben het een keer in garage tegen gekomen.
Dit staat er op in ieder geval:
g6bkUvK.jpg
 
Heb je geen multi-meter ?

Dan kan je zo opzoeken welk draadje wat is, waneer iets contact maakt, en waneer niet.

Ik heb een ding van de bouwmarkt, 20 euro, al jaren en gebruik hem best veel.

De 'toon' stand gebruik ik het meeste.

Die kan ik wel eentje aanschaffen. Ik dacht altijd dat om te meten de motor 'aan' moest staan maar dat is dus niet zo?
Sorry voor de vele vragen maar op het gebied van elektra moet ik nog veel leren.
 
Als de dynamo/generator op jouw motor 12 V opwekt voor de nog aanwezige elektrische apparaten kan dit heel goed gebruikt worden als noodaccu. Wel zorgen dat de draad afkomstig van je spanningsspoel los genomen wordt. Wisselspanningsspoelen hebben een hekel aan gelijkspanning.
 
Met een multimeter kan je ook de kabels doormeten. Geeft vaak een piepje of 0 aan als er verbinding is.
Erg makkelijk en met alleen maar blauwe kabels ook noodzakelijk.
Wat je zelf kan doen als je weet welke blauwe kabel wat is, is er een plakbandje om doen met een code.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet hoor, 5 watt gedeelt door 13.8v is 0,36 ampere, dat red je wel.

Maar al het andere gaat over het kunnen van de voeding heen. Op mijn motor als voorbeeld 2x koplamp á 55w trekt bijna 8 ampere.

1 enkele dus 4 ampere.

Testen van relais en ander klein spul gaat wel goed maar kan ook prima met een 9v batterij en zoals gezegd kan je prima meten zonder een accu. Danwel met een multimeter of een doorpieper (continuïteitsmeter)
 
Ik weet niet wat er allemaal nog functioneel is maar met alleen een multimeter een draad opzoeken van het achterlicht naar de koplamp vraagt lange armen en een nog langere nek om het display af te lezen.

Bij het toepassen van een noodaccu (hier dus een 12 V adapter) kan je tussen een draad en massa meten of je de goede draad te pakken hebt.
 
Bedankt voor de hulp iedereen, zo moet ik er wel aan uit komen.
Het enige werkende licht op 't moment is het achterlicht/remlicht. De koplamp heb ik eraf gehaald i.v.m. het plaatsen van een andere voorpartij. Wat ik nu nog zou willen doen is het volgende aansluiten; koplamp, knipperlichten (voor en achter) en het remlicht doorverbinden zodat die ook op de voorste remhendel werkt.
Alle nieuwe verlichting is overigens LED.
 
Laatst bewerkt:
Als je deze voeding op de plaats van de accu aansluit, hoef je niets los te halen. Of begrijp ik je verkeerd?

Lijkt mij ook alleen heb ik geen idee waar dat dan zou moeten zijn. De kabelboom is volledig zelf gemaakt er is dus niks over van het origineel. Ik weet dus niet hoe ik dan vanuit het elektrisch schema moet herleiden waar ik het apparaat op aan moet sluiten.

Dit is het originele schema volgens het werkplaatshandboek wat ik heb:
Krlk6e8.jpg
 
Die voeding kun je inderdaad aansluiten op de plek waar normaal de accu zit.
Zolang de gebruikers niet teveel stroom trekken kun je dat prima gebruiken om een en ander te testen.

Maar met die voeding aan de ene kant van veel kabeltjes kun je aan de andere kant alleen maar meten of er wel of geen spanning op staat.

Met een multimeten op doormeet-stand (piepstand), kun je met 1 meetklem aan de ene kant,
en de andere meetklem op de andere kant van een kabel kijken van waar naar waar je verbinding hebt.
Daarvoor hoef je geen voeding of accu op de motor te hebben.
 
De vorige eigenaar van mijn XT heeft zelf een kabelboom gefabriceerd, die ziet er heel netjes uit alleen zijn alle kabels blauw dus heb ik geen idee wat waarheen loopt en waarvoor is.
Nu wil ik de verlichting aan gaan sluiten maar om alles door te meten moet er natuurlijk stroom zijn. Mijn XT heeft geen accu meer ....

Als ik het goed lees/begrijp is er dus geen aansluiting voor een accu meer. De voeding 'op de plek waar normaal de accu zit' aansluiten wordt dan lastig...
 
Accu hangt volgens het schema via een zekering aan de + van je regulator.
Als ik het goed lees staat er de R van rood bij.
Vanuit dit punt kan je gaan meten.

Gebruik het schema als leidraad, want dat de heeft de bouwer van de nieuwe kabelboom waarschijnlijk ook gedaan.

Haal ook wat rolletjes gekleurd isolatieband (bij voorkeur de kleuren uit het schema) en merk de boel gelijk.
 
Bij een accu staat er ook altijd 12~13,8v dc op de SR. Door de diodes in de SR kan dat niet "terugstromen" naar je dynamo.

Als je de dynamo energie gaat laten opwekken, zorgt de SR ervoor dat er een spanning van >13,8v dc naar de accu gaat, om hem te kunnen laden. Die spanning wil je uiteraard niet aan je netvoeding voeren. Maar de motor starten gaat je toch niet lukken met de minimale stroom die deze netvoeding kan leveren.
 
Een spoel voor 12 V wisselspanning heeft een (veel) lagere weerstand dan een spoel voor 12 V gelijkspanning. De gelijkstroom wordt dus hoger dan de wisselstroom door dezelfde spoel.

dat begrijp ik, alleen zie ik het verschil niet wat het uitmaakt bij kontakt aan of die 12V spanning komt van aan accu of een voeding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan