Kosten woonwerk met de motor

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Ik ben service monteur en heb mooi een caddy van de zaak om alle klante langs te gaan.
Alleen in december heb ik een bedrijfs ongevalletje gehad en ben ik tijdelijk het kantoor opgegaan.
Nu bevalt dat best goed en heb is met mijn leidinggevende gepraat om vast op het kantoor te gaan zitten, Marja dan moet die caddy weg.

Ik heb all een jaar een motor en ik zat te denken dan kan ik lekker met de motor naar het werk 30km enkele rit dus 60 km per dag geen snelweg wel veel stoplichten.
Op jaarbasis is de ongeveer 12000km.
Nu de grote vraag.
Wa kost da
Denkende aan onderhoud en dergelijke.

En hoe duur is dan een goed pak voor in de winter, herfst en met de regen in de zomer bijvoorbeeld.
Ik heb nu een leren zomerpak en een "goedkoop" pak voor als het wat kouder is.

En onder al die die hard motor rijders als je terug kijkt op dat eerste jaar met de motor door weer en windt wat zou je anders doen ?
 
Wat dat kost hangt helemaal van jezelf af. Wil je een waterdicht gore tex pak of bijvoorbeeld een gewoon pak en een regenoveral. Dat scheelt nogal in de kosten.
Onderhoud hangt heel erg van je motor af. Ik rijd al jaren woon-werk op de motor en op verschillende motoren. Op de Honda's en Ducati's was het onderhoud redelijk goedkoop in vergelijking tot de BMW. Die was spuugduur. Ik ben begonnen met weinig geld en spullen van de legerdump. En dat ging prima. Inmiddels jaren verder de legerkisten ingeruild voor Daytona laarzen. De handschoenen voor verwarmde Gerbing's en dus meer geld aan uitgegeven. Je kunt het dus zo duur maken als je zelf wilt.

Wat ik echt anders gedaan zou hebben als ik terugkijk op het eerste jaar is dat ik dan meteen oordoppen gekocht had. En niet pas jaren later. Nu zit ik met suizende oren.
 
Dat is een fijne woon/ werk afstand. Met die kilometers ben je behoudens aanschaf motorspullen net goedkoper uit met de gemiddelde all Road. Bij meer kilometers gaan onderhoud en banden een grotere rol spelen, alsmede afschrijving. Een vier seizoenen jas met een regenjas en goede laarzen helpen mij gem 10 a 11 maanden per jaar comfortabel 80 km per dag door.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu ongeveer 27 maanden On afgebroken met de motor naar mn werk.

Als je alles bijelkaar vergelijkt met auto is mijn manier duurder als auto, maar jij hebt al een hoop spullen, en de motor zelf

Mijn eerste pak was een evolution, en nu rij ik net alpinestars 4 seizoenen pak. Evolution is nu reserve geworden.
Verder een hoop paar handschoenen, van zomer tot winter en alles er tussen, en eigenlijk alles dubbel voor als het geregend heeft, volgende dag wil je uiteraard weer droog.

Maar je moet ook kijken wat het opleverde, en dat is uiteraard die glimlach als je op je werk kom, en mss je tijdwinst, afhankelijk van de files die jij tegen komt.

Ik zou absoluut geen auto meer hoeven voor woon-werkverkeer
 
Nu de grote vraag.
Wa kost da
Denkende aan onderhoud en dergelijke.

En hoe duur is dan een goed pak voor in de winter, herfst en met de regen in de zomer bijvoorbeeld.
Ik heb nu een leren zomerpak en een "goedkoop" pak voor als het wat kouder is.

En onder al die die hard motor rijders als je terug kijkt op dat eerste jaar met de motor door weer en windt wat zou je anders doen ?

Wat dat kost is afhankelijk van hoeveel je motor zuipt :)
Hoeveel je km-vergoeding is/word.
Of je onderhoud zelf doet of uitbesteed.
Of je het nieuwste van het nieuwste moet hebben of met een ouder model motor(pak) ook akkoord gaat...
Of je een koukleum bent of niet...
Of dat je onder je "goedkope" pak voldoende hebt aan gewoon wat warmere kleding of dat je bij kou toch echt een ander pak nodig zou hebben.


Rij zelf sinds december dagelijks woon-werk op ongeveer dezelfde afstand.
Wat ik anders zou doen....
Extra (sets) kleding (compleet) en extra helm... om meer af te wisselen.
"slijt" toch sneller als je iedere dag je kleding aan/uit doet... en heeft niet echt de kans om goed te 'luchten'

Waarom een extra helm? Is hij lek?


Ik zweet makkelijk en veel, gaat stinken, weinig aan te doen behalve medische ingrepen wat veel kost en niet vergoed word.

Als je goed spul koopt is een extra set helemaal niet nodig.
Af en toe het pak in de wasmachine en je kunt er weer een poos tegen.

Ik rij dagelijks en heb eigenlijk te weinig tijd om m'n motorpak te wassen in wasmachine...
Bovendien, na een flinke hoosbui is ie toch nog vochtig de volgende dag... dan is een ander (2e) pak aantrekken toch fijner.
 
Laatst bewerkt:
Een warm, wind- en waterdicht pak was voor mij 900 euro (Richa). Verwarmde handschoenen (Gerbing) 150 euro. Maar ik heb ze pas na een jaar gekocht, toen ik zeker wist dat ik ze nodig had.

Handvatverwarming had ik al. Gevoerde werklaarzen van de Welkoop: dat had ik eerder moeten doen. Nog geen 100 euro. Ik denk dat het zonder windscherm minder leuk is. 12.000 km per jaar: sommige motoren 2x onderhoud, andere 1x. Wel elk jaar een nieuwe achterband en iets minder vaak een voorband.

Het kan toch nooit kwaad om het eerst een half jaartje eens te proberen, wat de kosten betreft? Voorlopig zal het weer wel meevallen. Als het goed bevalt valt kan je in de herfst gaan investeren.
 
Wat dat kost is afhankelijk van hoeveel je motor zuipt :)
Hoeveel je km-vergoeding is/word.
Of je onderhoud zelf doet of uitbesteed.
Of je het nieuwste van het nieuwste moet hebben of met een ouder model motor(pak) ook akkoord gaat...
Of je een koukleum bent of niet...
Of dat je onder je "goedkope" pak voldoende hebt aan gewoon wat warmere kleding of dat je bij kou toch echt een ander pak nodig zou hebben.


Rij zelf sinds december dagelijks woon-werk op ongeveer dezelfde afstand.
Wat ik anders zou doen....
Extra (sets) kleding (compleet) en extra helm... om meer af te wisselen.
"slijt" toch sneller als je iedere dag je kleding aan/uit doet... en heeft niet echt de kans om goed te 'luchten'

Waarom een extra helm? Is hij lek?
 
Extra (sets) kleding (compleet) en extra helm... om meer af te wisselen.
"slijt" toch sneller als je iedere dag je kleding aan/uit doet... en heeft niet echt de kans om goed te 'luchten'

Als je goed spul koopt is een extra set helemaal niet nodig.
Af en toe het pak in de wasmachine en je kunt er weer een poos tegen.
 
Hangt idd van nogal wat factoren af, maar kleding is een aanschaf die je maar eens in de zoveel tijd doet (een normale winterjas vervang je ook na x jaar). Ik vind 't wel meevallen. Qua schoeisel rijd ik op kisten zodat ik geen dubbel paar schoenen nodig heb. Rijd ik het hele jaar mee.

Zelf doe ik de laatste tijd zo'n 120km/dag. Daarvoor krijg ik 19ct per kilometer waarvan grofweg de helft aan benzine op gaat. Dan houd ik nog ruim 200 euro per maand over voor onderhoud... en dat kost 'ie niet dus ik denk dat ik zelfs met de afschrijving (waar ik geen rekening mee houd) nog wel uit kom.

Stuk goedkoper dan autorijden. :-)
 
In de link onder mijn post zie je wat mijn motor per km kost en welke kosten ik daarin meeneem.
Wat ik niet daarin heb staan.

mijn rukka pak gaat alweer ff mee en lijkt er voorlopig nog niet mee op te houden. 1000 euro is veel maar nu al uitgescmeerd over bijna 10 jaar... 3 keer een pak halen omdat het goedkope ding niet meer waterdicht is tikt ook door.
mijn totale uitrusting komt in nieuwprijzen ook aardig over de genoemde 1500 heen
rukka jas en broek, 1000 euro
helm (schubert) 500 euro
daytona laarzen 220 euro
handschoenen 1 paar elektrisch verwarmd 150 euro en 1 paar " race" leren handschoenen 150 euro is 300 euro
ik zit nu al op 2020 euro en moet dan nog alle onderkleding, kolsjaal, hyperkewl mee rekenen.
en dan heb ik nog een leren combi van damen :+

ja, je kunt het erg duur maken maar een hoge aanschafprijs betekend voor mij niet het zelfde als duur. zolang het lang mee gaat.
 
Laatst bewerkt:
Waarom een extra helm? Is hij lek?

Omdat als je goed in de regen rijdt ook hé voering in je helm nat word.....
Als ik goeie regen gehad heb zit m'n helm 3 dagen niet lekker van de klamme voering.

Plus het feit dat als je alleen met je motor gaat rijden je afhankelijk bent van de motor, wat ga je doen als je je helm kapot laat vallen(heb ik een x gehad) of als hij op je werk gepikt word.....

Een pak is ook waterdicht, maar het uiteinde van je mouwen worden wel nat uiteraard, daarom wil ik volgende dag een droog pak, maar ik heb een hekel aan kou, en armoede.

Waar je verder nog rekening mee moet houden is je bagage mogelijkheden, ik heb een rugzak, 3 maten tanktassen, en een zadeltas, afhankelijk wat ik mee wil nemen op de motor pas ik de tas aan,en pak ik dus een andere.

Alles hangt af van wat je zelf accepteert en incasseert ;)
 
Das ongeveer dezelfde afstand die ik doe naar mijn werk. En bij mij zijn de kosten zowat tussen 5000 en 10000 euro per jaar. Dat is met de afschrijving van de moto, motospullen en elektronica inbegrepen. In België kan je die kosten gedeeltelijk terugvorderen van de staat. Gelukkig, want anders ging ik met de fiets.
 
Omdat als je goed in de regen rijdt ook hé voering in je helm nat word.....
Als ik goeie regen gehad heb zit m'n helm 3 dagen niet lekker van de klamme voering.
Na een behoorlijke bui heb ik doorweekplekken in mijn broek en jas... en sla ik mezelf voor m'n kop dat ik m'n regenpak niet aangetrokken heb (zit gewoon in de tanktas)... maar m'n helm blijft prima droog van binnen.
Zit er bij jou geen harde schaal omheen? :+

Ik hang m'n helm thuis wel op aan een helmkapstop zodat 'ie een beetje kan luchten overigens.

Plus het feit dat als je alleen met je motor gaat rijden je afhankelijk bent van de motor, wat ga je doen als je je helm kapot laat vallen(heb ik een x gehad) of als hij op je werk gepikt word.....
Mensen willen opeens op werkelijk alles zijn voorbereid als ze met de motor gaan... maar hoe groot is dat risico nu werkelijk? Mensen blijven over het algemeen wel van je helm af hoor. :)
 
Laatst bewerkt:
Wauw een hoop nutige reacties.
Ik heb een honda cb600 en als ik er "leuk" mee rijdt dus niet economisch rijdt hij meestal 1 op 15/16.
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste als het maar fatsoenlijk is en waterdicht is ook wel handig als het regent.

Maar ik ben eigelijk van plan een maand prijs er aan te hangen want mijn baas zij zoek maar is uit wat je denkt extra nodig te hebben als je de bedrijfs auto kwijt bent en dan kunne we je salaris goed afstemmen.

Mijn "goedkope" pak heb ik een paar keer net boven het vriespunt gereden en toen was het niet koud ik heb alleen het idee dat het niet egt waterdicht zal zijn.

Dus dan moet ik is goed uitzoeken wat voor een pak ik wil

Als ik naar het onderhoud kijk de simpelere dinge moete zelf wel lukken dus ketting spannen ollie verversen rem blokjes vervangen enzo moet geen brobleem zijn.
Ik wil hem wel voor komend sijzoen een keer een groote beurt laten geven door iemand met veel ervaring aangezien die afgelopen jaar bij aankoop alleen een "kleine" beurt gehad waar ik hem gekocht heb. Dus dat zal niet veel meer als nieuwe olie geweest zijn :P
 
Mijn "goedkope" pak heb ik een paar keer net boven het vriespunt gereden en toen was het niet koud
Extra fleecetrui oid onder je jas. Het zal je echt meevallen hoe snel je het koud krijgt. Koude handen, dáár moet je wel iets mee want met temperaturen onder 0 zijn die al versteend voordat je de straat uit bent. ;)
 
Thermokleding en ik haal bij de Action warmtepleisters, deze zijn nog geen euro voor 2 stuks en die plak ik wanneer het koud is tussen mijn schouderbladen zodat die warmte straalt naar mn armen.

Ik houd de kosten niet bij. Mijn km-vergoeding is namelijk hetzelfde wanneer ik voor de auto kies en die is toch een stukje duurder in ver-/gebruik.
 
Na een behoorlijke bui heb ik doorweekplekken in mijn broek en jas... en sla ik mezelf voor m'n kop dat ik m'n regenpak niet aangetrokken heb (zit gewoon in de tanktas)... maar m'n helm blijft prima droog van binnen.
Zit er bij jou geen harde schaal omheen? :+

Ik hang m'n helm thuis wel op aan een helmkapstop zodat 'ie een beetje kan luchten overigens.Mensen willen opeens op werkelijk alles zijn voorbereid als ze met de motor gaan... maar hoe groot is dat risico nu werkelijk? Mensen blijven over het algemeen wel van je helm af hoor. :)

Mijn voering is klammig na een goeie bui, waardoor de helm niet lekker gaat zitten, omdat de voering te stroef over mijn hoofd schuift bij het opzetten.

Bij dat 2e stukje wat ik citeer zie je idd meteen het verschil van persoon op persoon, ik wil idd geen risico lopen, dus ik wil alles dubbel hebben, dat ik altijd een rijklaar set heb.
Bij mij gaat het nog wat verder, omdat ik zelfs 2 dezelfde fietsen heb, mede omdat ik dan lekker zelf het onderhoud en reparatie kan doen, omdat ik gewoon mobiel blijf tijdens het sleutelen.
Wil er wel meteen ff bij zeggen dat ik 2 oudere fietsen heb, de meeste hier hebben 1 motor die meer waard is als mijn 2 samen
 
Onderschat de kosten niet, heb een jaar woon/werk met de motor gedaan
om de kosten te drukken.

Ja, had zeker meer lol..
Ja, was zeker sneller waar ik moest wezen..
( véél sneller )

Nee, heb alleen maar meer geld uitgegeven. ( pak / helm en dergelijke niet eens meegerekend )

1- banden, die zijn prijzig , en slijten rap...
Veel sneller als bij een koekblik..

2- brandstof , nu .. ok.. is mijn rechterhand wat agressiever als m'n rechter voet,
maar ik verbruikte toch echt meer peut met de motor... ( 1 / 12 ) als met de auto ( 1 / 16 )


Allebei afschrijving nihil ( oude auto én motor ) , onderhoud in eigen beheer.
 
Ik houd de kosten niet bij. Mijn km-vergoeding is namelijk hetzelfde wanneer ik voor de auto kies en die is toch een stukje duurder in ver-/gebruik.
Als je echt al het motorgerelateerde spul mee neemt kon dat nog wel eens tegen vallen. Je moet verder kijken dat het verschil in mrb, verbruik en verzekering :Y

Mijn voering is klammig na een goeie bui, waardoor de helm niet lekker gaat zitten, omdat de voering te stroef over mijn hoofd schuift bij het opzetten.
Dat is toch echt niet goed, wat doe jij met je helm als je aankomt, in een dichte kist leggen? Of blijft deze buiten?
Ik deed hem altijd in een psu kast, niet super geventileerd maar nooit last van natte helmen gehad. Wel krijg ik het pak nooit helemaal droog voor de terugweg maar dat merk ik alleen bij het aantrekken.
 
Onderschat de kosten niet, heb een jaar woon/werk met de motor gedaan
om de kosten te drukken.

Ja, had zeker meer lol..
Ja, was zeker sneller waar ik moest wezen..
( véél sneller )

Nee, heb alleen maar meer geld uitgegeven. ( pak / helm en dergelijke niet eens meegerekend )

1- banden, die zijn prijzig , en slijten rap...
Veel sneller als bij een koekblik..

2- brandstof , nu .. ok.. is mijn rechterhand wat agressiever als m'n rechter voet,
maar ik verbruikte toch echt meer peut met de motor... ( 1 / 12 ) als met de auto ( 1 / 16 )


Allebei afschrijving nihil ( oude auto én motor ) , onderhoud in eigen beheer.
Verschilt sterk met het model wat je hebt.
Ik reed 1:22 met de motor, ook met 120 km/h, met mijn 1.6 automaat red ik 1:15 maar dan wel erg rustig aan.
Banden kunnen harder gaan maar met een beetje beheersing kan een achterband ook 25.000km mee hoor, ik deed er zelfs van 96.500 tot 129.600 over. Wel tot op de draad versleten maar ook gebruikt voor stukken van 30 km waarin niet langzamer dan 150 gereden werd (dld)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu ook praktisch een jaar woon-werk verkeer met de motor. Het enige wat ik er van heb geleerd is dat je het niet moet doen om de prijs of omdat je er sneller bent. Hetgeen wat mijn motor minder aan brandstof verbruikt -> kawa doet 1 op 18/ 1 op 19, auto 1 op 13/ 1 op 14, ben ik kwijt aan meer onderhoud (banden, sneller olie wisselen, motor gaan er bij mij sneller dingen kapot om een of andere reden).

De tijd die ik win door de file heen ben ik weer kwijt aan mn motorpak aan / uitdoen. Het enige waar voor mij de winst in zit is dat ik (ook al is het door de spits) lekker een stuk heb gereden en kon genieten van de rit.

Wat ik in het eerste jaar anders zou doen? Voor in de winter zorgen van iets van een kuip. De zzr600 heeft ietwat een kuip en dat scheelt stiekem best veel ten opzichte van de GS500. Winscherm en eventueel handkappen zouden ook al wonderen doen.
Hetgeen wat wel ideaal is gebleken: broek die je over je normale broek aandoet, schoenen die je op kantoor ook aan kan en een jas met meerdere lagen (all season).
Hetgeen ik dit jaar ga verbeteren / heb verbeterd: een echt goede jas gekocht, helm en handschoenen vervang ik binnenkort. Maar dat is alleen maar geld wat je uit moet geven als blijkt dat je ook echt blijft rijden.

Extra kosten waar je rekening mee moet houden: Je pak zul je sneller moeten wisselen, net als je banden en je olie. En met echt slecht weer vertroetel ik mijn motor net iets vaker met een goede poetsbeurt.
 
Dat is toch echt niet goed, wat doe jij met je helm als je aankomt, in een dichte kist leggen? Of blijft deze buiten?
Ik deed hem altijd in een psu kast, niet super geventileerd maar nooit last van natte helmen gehad. Wel krijg ik het pak nooit helemaal droog voor de terugweg maar dat merk ik alleen bij het aantrekken.


Ik heb alles in m'n (inpandig) garage, en heb de helm bovenop de kapstok liggen, terwijl het een kapstok is van die aluminium buisjes, er kan dus van alle kanten lucht in.

De pasvorm van de helm is perfect, het is een HJC, dus ook geen pikkapoelie helm, en hij is van april 2015, dus ook niet echt oud dus.

Ik zou dus niet weten wat er verkeerd zou kunnen zijn.
 
Ik rij een soortgelijk traject als TS af, ook +30km enkel (64/dag) en kan het goed doen met een goedkope jas van 100€, handschoenen van 60€ (wel handkappen), broek van 150€ en laarzen van 200€.
Allemaal met wintervoering.
In de zomer rij ik met dezelfde kledij rond zonder de wintervoering, tenzij het net een zonnige middag is aan +20°C, dan pak ik de doorwaai-jas en -broek.

Rij trouwens heel het jaar door (ook in temperaturen onder 0°C), en dat gaat wel goed.
De CB600 Hornet die je hebt is zeker een naked, dan is waterdichtheid wel een belangrijk element.
Goede jas en handschoenen kopen dus! :)

PS: met benzine bespaar je wel, want je kan overal door filteren, en je staat dus niet in de file *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan