Oplossing gezocht: motor hoge portiek inrijden

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ik dacht niet de enige te zijn met dit probleem dus wellicht heeft iemand ervaring en tips. Zoals op de foto te zien is heb ik een soort helling nodig waarmee ik m'n motor hierop kan krijgen. M'n vriendin woont net in centrum Den Haag en zou 'm graag achter het hek willen hebben aangezien ik er best vaak ben. Onderste tree is zo'n 25 cm en de tweede is ook nog wel een stukje. Ik moet wat stevigs hebben waarmee ik 'm naar boven kan rijden. Wat voor materiaal zou ik moeten hebben, en is zo'n ding kant en klaar te kopen of beter zelf eentje bouwen? Ook moet hij nog op te tillen zijn zodat ik 'm daarna weer kan verplaatsen.

Iemand een oplossing? :)

SMSxZd8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ter indicatie: ik heb mijn gsx600f eens via een stijgerplank in een busje gereden. Gewoon halverwege een kist neergezet. Een formaatje stijgerplank is dus dik genoeg.

Je kan de treden gebruiken als steun als je er een balkje onder schroeft. Je kan er zelfs nkg een schanier in maken zodat je hem op kan klappen. Of simpelweg een oprijplaat kopen.
 
Maak een plank niet te kort, want dan komt de onderzijde van de motor aan de grond. Ik had in het verleden een 21 mm eiken plank, met daaronder stroken hout van 5 x 2 cm haaks er onder geschroefd. Meer dan sterk genoeg om een vfr op een normale aanhanger te rijden. Maak zoiets van watervast multiplex of betonplex. Kan je zo op maat laten zagen.
 
Dat is inderdaad te vraag, maar ik denk dat het net te hoog is om nog bij de grond te kunnen als ik erop zit, dus zal waarschijnlijk wel een plank moeten hebben ter breedte van de treden.

Als je een normale motortrailer hebt is er ook altijd een momentje van 0.3 seconden waarop je niet met je voeten bij de grond zou kunnen, ik rij zo al 15 jaar motoren op/van trailers en ben nooit gevallen (je moet je best doen doen om om te vallen, want je hebt er bijna geen tijd voor ;) ). Het zit met name tussen de oren.

Maar goed, in deze situatie kan je denk ik af met een standaard oprijplaatje (bij voorkeur wel een alu of metalen ding met grip profiel). Wat dan weer niet best werkt is een lekkere met vocht vol gezogen plaat multiplex, als je ergens géén grip op hebt met je banden (of je schoenen)...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon een stuk dik traanplaat nemen. In de bovenste trede dan twee M6 inbus boutjes inbouwen waar de traanplaat overheen kan vallen. Verder de plaat omzetten zodat hij precies op de treden rust. Supersimpel en stevig zat.
 
Om even wat antwoord op een aantal vragen te geven:

Het gaat om een Yamaha FZS600 Fazer. Met volle tank ongeveer 220 kilo geloof ik.

De motor hoeft niet opgetild te worden, puur de oprijplaat zodat hij niet blijft liggen. Ik wil 'm dus weer ergens achter het hek neerzetten na gebruik.

Ik lees hier over planken, maar ik vraag me af of een plank sterk genoeg is. Ook moet hij uiteraard niet verschuiven tijdens het oprijden.

Aluminium oprijplaat zou wel een idee zijn, ze zijn echter wat aan de dunne kunt om met je voeten erop te kunnen steunen denk ik?

De motor hoeft er niet achterwaarts uit, kan namelijk goed keren op het binnenplaatsje.

Ook maak ik me niet zo veel zorgen over de breedte, mijn schuur met drempel is namelijk nog smaller en daar kom ik ook in.[afbeelding]
Deze oplossing zou misschien wel praktisch en betaalbaar zijn als hij de hoogte redt zonder erg steil te worden.

In mijn oude huis had ik een vergelijkbaar probleem. Alleen minder stijl en wat breder. Ik heb toen klossen in de goede hoek laten zagen en onder een 18mm multiplex plaat geschroefd. Rand even rond gefreesd en klaar. Dat kon mijn CB750 van vergelijkbaar gewicht prima hebben.
 
Dat is het mooie aan het forum, en precies waar het voor bedoelt is. Om kennis te delen en om op te doen (en slap te ouwehoeren).

Dus TS is misschien niet heel technisch creatief, maar ipv te gaan rommelen zoekt die hulp. Niks mis mee, we hebben het allemaal moeten leren, en zeker geen reden om hem af te katten. Voegt niks toe, en maakt de sfeer er niet beter op.

OT: Ben inderdaad wel benieuwd hoe het nu opgelost is :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan