bandenslijtage

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.374
1.074
Goedemiddag heren, ik rij nu al een tijdje rond op mijn st1100 met zijspan.
Nu viel me op dat af en toe het voorwiel aanslijt (bochten) en uiteindelijk is dit niet veilig.

De volgende situatie is het geval.

slijtage wang
1zztipw.jpg


remstang
6fs5xe.jpg


2uzw30w.jpg


wat zijn de opties om dit te voorkomen?
Kan ik bijvoorbeeld de remstang diagonaal zetten?

Alvast bedankt voor de hulp
 
Dat zou wat mij betreft ook kunnen, er ligt nu een" 165/70/r14 onder.
Wat zou dan een optie zijn? hoe weet ik dus of er ook bijv een 150 op past?
 
Laatst bewerkt:
zorgen dat je die boutkop wat verder weg krijgt van de band.

dat kan door een bout te zoeken met een wat lagere kop, of gewoon een sluitring weg te laten.

is het de achterste tegen de poot aan?
dan zou je de reactie stang ook een S bocht kunnen geven en de stangkop aan de andere kant van de lip vast te schroeven.

of idd de lip er even af te zagen en net een paar mm verderop weer vast te lassen.

maar het snelst lijkt het me zo van de foto's af dat je gewoon een sluitring weg laat onder de boutkop
 
Dat zegt ieets over de km teller afwijking niet of het ook om de velg past toch?
Ik heb nu al een verschil in mijn km teller en als ik de breedte aanpas maar niet de hoogte dan moet dat toch gelijk blijven?


Bedankt voor de tip, het maakt dus wel degelijk verschil
 
Laatst bewerkt:
zorgen dat je die boutkop wat verder weg krijgt van de band.

dat kan door een bout te zoeken met een wat lagere kop, of gewoon een sluitring weg te laten.

is het de achterste tegen de poot aan?
dan zou je de reactie stang ook een S bocht kunnen geven en de stangkop aan de andere kant van de lip vast te schroeven.

of idd de lip er even af te zagen en net een paar mm verderop weer vast te lassen.

maar het snelst lijkt het me zo van de foto's af dat je gewoon een sluitring weg laat onder de boutkop

Ik had al een bout met platte ronde kop gekocht maar deze past op het laatste stuk niet door het gat dus die blijft verder van de aansluitingstaan (zodat je er nog een steeksleutel tussen kunt zetten.

Het achterste is inderdaad tegen de poot aan, dus de reactie(rem)stang mag een s bocht hebben? maar niet schuin geplaatst?

Ik heb inmiddels de lip voor de remleiding naar de andere kant gebracht, dat scheelt 1 mm.
Maar de sluitringen moeten er toch gewoon tussen?
 
Goedemiddag heren, ik rij nu al een tijdje rond op mijn st1100 met zijspan.
Nu viel me op dat af en toe het voorwiel aanslijt (bochten) en uiteindelijk is dit niet veilig.

De volgende situatie is het geval.

slijtage wang
[afbeelding]

remstang
[afbeelding]

[afbeelding]

wat zijn de opties om dit te voorkomen?
Kan ik bijvoorbeeld de remstang diagonaal zetten?

Alvast bedankt voor de hulp

Vaak ben je veeeel te bang. Die band is gemaakt om contact met de weg te maken. Die zijwang welliswaar niet, maar ook die kan best wat hebben. In hoeveel kilometer zijn deze plekken ontstaan?
Ik heb bij mn achterband twee millimeter speling met de achterbrug. Dat gaat goed, want het enige wat weg is aan m'n achterband is, is het profiel.
Bij m'n voorband is het soortgelijk als bij jouw. Ook daar zou ik me geen zorgen maken. Maar Ehe's aangedragen oplossing zijn eenvoudig te realiseren en als dat beter is voor je gemoedsrust: doen. Bij m'n bak wiel heb ik ook zo'n boutkop op een paar millimeter van de band. Daar heb ik mooie ronde kantjes aangemaakt, zodat de band daar soepeltjes langs glijdt. Gaat ook prima.

Oja, nog ter geruststelling: wat gebeurt er met een autoband als de dames er iemand bij het inparkeren mee langs een stoeprand schaaft. Een meter of 20. Niks toch, alleen je mooie velg onder de krassen! Maar die band wordt echt niet zenuwachtig van zo'n boutkopje!
 
Ik weet niet hoelang de band erop zit, hoeveel km dus.
Verder voel je de groef rondom dus dat vind ik geen geruststelling, vaak zitten er dames in de bak en ik moet er niet aan denken dat er door nalatigheid van mijn kant wat gebeurt.

Ik ga iig de eerste tips even proberen om wat mm's te winnen (dus de ringetjes er tussenuit. En dan eens kijken of ik iemand kan vinden die die stang in een mooie s kan buigen.

zou ik trouwens ook voor een motorband kunnen leggen? Het stuurt nu toch wel zwaar om het zo maar te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zegt ieets over de km teller afwijking niet of het ook om de velg past toch?
Ik heb nu al een verschil in mijn km teller en als ik de breedte aanpas maar niet de hoogte dan moet dat toch gelijk blijven?
Jawel hoor, zo zie je dat zo'n afwijkende band past op een 14"velg en dat de afwijking in snelheid op je teller dus minimaal is.

Als je de breedte van een band aanpast maar NIET de hoogte wijkt je teller dus heel erg af.
Probeer dat tooltje maar eens dan zie je precies wat er gebeurt met je teller afwijking als je wel de breedte maar niet de hoogt aanpast.
 
Dus dan is de stelling als er nu een 165- R14 onder past past een 145 -er R14 ook.
Je moet dan wel qua hoogte van 70 naar 80 gaan om ongeveer gelijk te blijven met je snelheid.
 
Ik weet niet of de lagers goed zijn, ik zal de krik dit weekend halen.
Verder heb ik alles weer gemonteerd maar dan zonder de ringen en het oog waar de remleiding door loopt naar de andere kant gebracht.
 
Waar kan je nieuwe reactie stangen halen en kun je die voorgevormd halen zo niet waar kan je die het best mee buigen? En in hoeverre zijn ze verstelbaar?

als ik een 155 band haal ipv de 165 die er nu op zit dat zijn, toch de mm? Dus dan win ik aan beide kanten 5mm?
 
Laatst bewerkt:
Waar kan je nieuwe reactie stangen halen en kun je die voorgevormd halen zo niet waar kan je die het best mee buigen? En in hoeverre zijn ze verstelbaar?

als ik een 155 band haal ipv de 165 die er nu op zit dat zijn, toch de mm? Dus dan win ik aan beide kanten 5mm?
:Y
 
Laatst bewerkt:
Bij achterbrug is ander verhaal omdat deze op kantelpunt ligt. Punt waar het hier om gaat ligt bovenin. Lagers checken idd als eerste. Daarna naar een 155 band als het niet over is (of scooterband)
 
Ik heb zondag nog een eindje met de kinderen getoured en na het weghalen van de ringen slijt de band niet meer aan.

Dus dat is een goed begin!

Daarnet heb ik de motor opgekrikt en ik krijg geen speling op het wiel.
Hoe check ik het beste de wiellagers?

ik had dit gevonden:
Krik voor het controleren van de wiellagers de auto op en controleer het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling, als hierbij veel speling is en/of een bonkend geluid vrijkomt is het wiellager versleten. Zoals eerder aangegeven moet er ook gecontroleerd worden als het wiel draait. Geef dan ook een flinke zwiep aan het wiel om te controleren of het lager een zingend, brommend of fluitend geluid maakt. Bij een versleten wiellager is dit goed hoorbaar

Dat gebeurt allemaal niet, ik voel geen speling en als ik het wiel ronddraai dan hoor ik de remmen/schijven.


Ik denk dat ik met een scooterband niet uitkomt zodat de breedte/hoogte verhouding een beetje klopt met de km teller
 
Laatst bewerkt:
Auto lagers zijn anders. Maar geen speling op scharnierbussen van swing zou ook nog kunnen.
 
Ok, dus dan moet ik hem opkrikken en kijken naar speling in de voorvork?
 
De beste manier is even een kleine beetje werk:

Je moet het wiel uitbouwen. Je middelvingers in het gat van de lagers steken. En dan het wiel een flinke draai geven. Dan mag je niks voelen. Als je ook maar iets voelt, is het fijne van de lagers af.... Dat wil niet zeggen dat ze dan niet meer bruikbaar zijn, maar als nieuw zijn ze niet. En een 6303rsh lager kost een euro of zeven. En daar(of soortgelijke) zul je er twee van nodig hebben. Dus voor dat geld bouw je geen half gare lagers weer in.

NB: maar als die aanloop streepjes op je band door versleten wiellagers komen, dan kun je dat met ingebouwd wiel ook wel voelen, want dan zitten er niet veel goeie kogels meer in :X :X
 
Weet je zeker dat die slijtage door de huidige situatie is ontstaan? Is dit geen oude schade?

Overigens, mijn kilometerteller wijkt 20% af! Dat komt door het kleinere achterwiel, want mijn snelheidsmeter zit op de versnellingsbak (BMW, hè). :? Ik rij dus ongeveer 100 km/u terwijl mijn snelheidsmeter een machtige 130 km/u aangeeft! :)
Voor zover ik weet mag een snelheidsmeter niet mínder dan de "echte" (geijkte) snelheid aangeven.
 
Daarnet heb ik de motor opgekrikt en ik krijg geen speling op het wiel.
Hoe check ik het beste de wiellagers?

Kijk, een voorbeeld van een kapot wiellager. Bij een goed lager hoor je niks. Deze was wel slecht, maar hier was het geluid duidelijker dan dat het voelbaar was.

Filmpje
 
Terug
Bovenaan Onderaan