Wie kan zijpikkel inkorten?

fileman

Rookie
28 jul 2016
11
0
Mechelen
Hey,
ik heb mijn motor (Africa Twin model 2016) laten verlagen door het plaatsen van Hyperpro veren. Nu zoek ik nog een garage die de zijpikkel kan inkorten of een kortere zijpikkel plaatsen.
Wie kan dit doen? Mijn garage blijkbaar niet...
Liefst omgeving Mechelen, maar 100 km rijden stoort mij ook niet :)
Alle tips welkom
 
Hey,
ik heb mijn motor (Africa Twin model 2016) laten verlagen door het plaatsen van Hyperpro veren. Nu zoek ik nog een garage die de zijpikkel kan inkorten of een kortere zijpikkel plaatsen.
Wie kan dit doen? Mijn garage blijkbaar niet...
Liefst omgeving Mechelen, maar 100 km rijden stoort mij ook niet :)
Alle tips welkom
\

Poeh, die moest ik even googelen ;) . Een standaard dus. Mooie taal, dat Vlaams.
 
Vraag eens in het AT topic of er anderen zijn met ervaring in het verlagen van dit model. Mooiste zou zijn als de zijstandaard van een XYZ 678 ook past en net wat korter is. Dan hoef je niet te zagen en lassen en hou je de originele pikkel op lengte voor als een volgende eigenaar de motor weer op originele hoogte wil hebben.
 
Bedankt voor de reacties. Geen garage dichterbij (omgeving Mechelen) dan Helmond die dit ook kan?
Mijn Hyperpro veren komen ook al uit Nederland, straks moeten we nog toegeven dat de Nederlanders betere commercanten zijn...
(vertaling: commercant = handelaar, zijpikkel = zijstandaard)
 
Stukje tussenuit halen wat te lang is. De randen schuin maken en laten tiglassen. Oersterk. Standaard(pikkel) weer mooi overlakken -indien gelakt- en mooi is ie weer. Kwartiertje werk alles bij elkaar. Vraag eens een metaal/construktiebedrijf in je omgeving. Maak een merkteken -streepje - over de standaard , zodat deze weer onder de juiste hoek komt met lassen. :W
 
Je kan dit niet zomaar laten doen door elke beun met een lasapparaat.

Zijstandaarden zijn meestal van gietstaal en dat moet je dus op een bepaalde manier doen anders wordt hij bros en dan ligt je motor straks ineens op de grond.

Vlak bij de voet afslijpen zodat je meer oppervlakte hebt om te lassen. Delen verwarmen op 400 graden. Aan elkaar lassen en dam terug de oven in om gelijdelijk af te laten koelen.
 
Je kan dit niet zomaar laten doen door elke beun met een lasapparaat.

Zijstandaarden zijn meestal van gietstaal en dat moet je dus op een bepaalde manier doen anders wordt hij bros en dan ligt je motor straks ineens op de grond.

Vlak bij de voet afslijpen zodat je meer oppervlakte hebt om te lassen. Delen verwarmen op 400 graden. Aan elkaar lassen en dam terug de oven in om gelijdelijk af te laten koelen.


Jezus het is de Spaceshuttle niet hoor. :}

Heb al weet ik hoeveel standaards verlengd en ingekort. Gewoon met een normaal Mig apparaat gedaan en dat zit zo vast dat je die motor op kan hijsen aan de zijstandaard.

Daar hoef je geen universitair metallurg voor te zijn hoor, zo'n spannend materiaal is het echt niet.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie input. Ik heb ondertussen een aluminiumlasser gevonden (want de zijstandaard van de Africa Twin is niet van staal maar wel van Al) die de pikkel heeft ingekort.
Een dag heeft hij erop gestaan, en dan lag de motor op zijn kant; de standaard was afgebroken, niet op de lasnaad maar ernaast... Dan heb ik maar op internet een (dure) in hoogte regelbare standaard besteld (zie tip van Paul Z), en die staat er nu al bijna een half jaar op.
 
Dan is het lassen niet goed gebeurd. Of te veel hitte ingebracht of juist te weinig waardoor het materiaal van de standaard niet gevloeid heeft en er een bindingsfout is ontstaan.

Veel schade aan de motor?
 
Geen schade, mij alleen wat belachelijk gemaakt. Omdat de zijstandaard afgebroken was, had ik hem terug rechtgezet en op de middenbok gezet en dan opgestapt. En dan schommelen als op een schommelpaard om hem van de middenbok af te krijgen, natuurlijk net voor een vol cafe terras :(
 
ik slijp er altijd gewoon een stuk af helemaal aan de onderkant en zet er dan een wat dikker plaatje onder en dat las ik vast. Nooit problemen met teveel kracht dat ergens komt, voet pikkels die op de verkeerde plek komen etc.
 
Dan is het lassen niet goed gebeurd. Of te veel hitte ingebracht of juist te weinig waardoor het materiaal van de standaard niet gevloeid heeft en er een bindingsfout is ontstaan.

Hij schrijft dat de breuk náást de las gekomen is. M.a.w. de las zelf heeft het gehouden en iets verderop is het materiaal gebroken als gevolg van de warmte inbreng door het lassen. Enige wat je daaraan had kunnen doen was na het lassen het geheel ontlaten en dan nog hangt het bij aluminium erg af van de legering of dat wel gaat.

bij 'billet aluminum' legering 6061 (of 61S) zul je dit effect niet hebben, dat is goed lasbaar. maar voor een spuitgietwerk onderdeel als een zijstandaard zullen ze een andere legering gebruikt hebben, die blijkbaar niet (goed) lasbaar is.
 
Hij schrijft dat de breuk náást de las gekomen is. M.a.w. de las zelf heeft het gehouden en iets verderop is het materiaal gebroken als gevolg van de warmte inbreng door het lassen. Enige wat je daaraan had kunnen doen was na het lassen het geheel ontlaten en dan nog hangt het bij aluminium erg af van de legering of dat wel gaat.

bij 'billet aluminum' legering 6061 (of 61S) zul je dit effect niet hebben, dat is goed lasbaar. maar voor een spuitgietwerk onderdeel als een zijstandaard zullen ze een andere legering gebruikt hebben, die blijkbaar niet (goed) lasbaar is.


De vraag is hoe is zijn definitie van naast de las. Een bindingsfout die scheurt zal zich direct naast de las manifesteren... een scheur door een te hoge temperatuur in de wbz (warmte beïnvloede zone) zal zich verder van de las af tonen.
 
Iedereen met een lasapparaat kan dit voor je doen. Kwartiertje werk.

Meet even op hoeveel korter hij moet, en en zaag (slijp) dat er (minus 1 cm) tussen uit.
Aan het bovenste deel slijp je een punt en in het onderste deel boor je een gat zodat het in elkaar past, (vandaar die cm :)) Zorg dat je in de passing rondom een sleuf overhoud dus de punt moet vooral niet perfect in het gat passen.
Rondom laten vastlassen en klaar :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan