Het grote GS-topic deel 32 - another day in the life

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wellicht al 100 keer gevraagd maar ik kan het niet terug vinden.

Ik denk er over om een R1200GS LC met ABS/ASC/ESA/RDC enz enz aanschaffen (niet de Adventure)

Ik ga de motor gebruiken voor woon-werk en weekends in de eifel/harz/luxemburg. Ik ben een ervaren en snelle rijder. Reden van overstap is de betere zitpositie. Ik heb de laatste 10 jaar VFR 800 VTEC gereden.

Waar moet ik opletten bij de aankoop?

Wat is de optie sportvering en zou ik dat moeten ik dat willen? Zo ja waarom?

Bedankt alvast.
 
Even wat vaker bijlezen. Moest een end terugbladeren om te zien waar dit nou weer over ging.

En belangrijk dat het was.... :N


Ging hierover:
full
 
Ik heb ze na 271 hele km’s (waarvan ik er zelf 263 heb gereden) eraf laten halen. :')

Tja. Als t niks is dan heb ik pech. Had daarvoor bridgestones a40. Mja die was niet meer op voorraad dus dan moet je wat anders no.
 
De 650 Marc..

Ik moet vanaf januari vaak de binnenstad van Amsterdam in en daar de motor parkeren. Ik zal dus op die momenten zeker de motor moeten pakken...Om dan de triple black ergens te parkeren....mwahh...zou die dan bij terugkomst er nog staan??

De kle was eigenlijk iets te licht en te klein voor mij in het kader van dit doel....
Die was eigenlijk ook aangeschaft om de bossen van de veluwe te bezoeken..
En dat is er maar een paar keer van gekomen...Shirley gaat op de tiger echt niet mee....

Dus nu de soes...om vooral woon/werk verkeer mee te doen. Die moet zeker een jaar of 5 a 6 nog dienst doen alvorens ik Ten Cats achterna ga en een hoop begonias moet kopen.... :}
 
De 650 Marc..

Ik moet vanaf januari vaak de binnenstad van Amsterdam in en daar de motor parkeren. Ik zal dus op die momenten zeker de motor moeten pakken...Om dan de triple black ergens te parkeren....mwahh...zou die dan bij terugkomst er nog staan??

De kle was eigenlijk iets te licht en te klein voor mij in het kader van dit doel....
Die was eigenlijk ook aangeschaft om de bossen van de veluwe te bezoeken..
En dat is er maar een paar keer van gekomen...Shirley gaat op de tiger echt niet mee....

Dus nu de soes...om vooral woon/werk verkeer mee te doen. Die moet zeker een jaar of 5 a 6 nog dienst doen alvorens ik Ten Cats achterna ga en een hoop begonias moet kopen.... :}

Heb er ook aan getwijfeld maar veel duurder dan de Versys.

Het dievende schorremorrie zal je Soes echter ook niet laten staan, vrees ik...

Veel plezier ermee...!
 
@hanzzz, kijk ff op het gs forum. Daar staan diverse onderwerpen over waarop te letten. Niet laten afschrikken door de toon van sommige bijdragen. Die kan hier en daar wat zuur of über principieel zijn maar over het algemeen veel lui die ter wille en kundig zijn.

Ga je voor een nieuwe of een occasie?
 
Sjezus jongens, focus nou effe. Krijgen we een keer een intelligente vraag, lopen jullie weer te kloten over lichtgevende Vulva's en uiteraard wederom banden.
full

Wellicht al 100 keer gevraagd maar ik kan het niet terug vinden.

Ik denk er over om een R1200GS LC met ABS/ASC/ESA/RDC enz enz aanschaffen (niet de Adventure)

Ik ga de motor gebruiken voor woon-werk en weekends in de eifel/harz/luxemburg. Ik ben een ervaren en snelle rijder. Reden van overstap is de betere zitpositie. Ik heb de laatste 10 jaar VFR 800 VTEC gereden.

Waar moet ik opletten bij de aankoop?

Wat is de optie sportvering en zou ik dat moeten ik dat willen? Zo ja waarom?

Bedankt alvast.
Han :Z Ik geef altijd maar één tip en dat is laten keuren bij een BMW dealer. Zij hebben er echt verstand van en die muppets hier doen hooguit alsof. :+
Mijn zilver oranje KLE 500 is naar de dealer om naar een nieuwe eigenaar te verhuizen..
IK ben in afwachting van:
full
Dirkie, van harte man. Leuk dat je weer een motor hebt gekocht die waarschijnlijk in nieuwstaat verkeerd en vooral niet vies mag worden. :+
De DL1000 is een ondergewaardeerde fiets, je zal er vast veel plezier mee beleven want het rijdt super. :t
 
Sjezus jongens, focus nou effe. Krijgen we een keer een intelligente vraag, lopen jullie weer te kloten over lichtgevende Vulva's en uiteraard wederom banden. [afbeelding]Dirkie, van harte man. Leuk dat je weer een motor hebt gekocht die waarschijnlijk in nieuwstaat verkeerd en vooral niet vies mag worden. :+
De DL1000 is een ondergewaardeerde fiets, je zal er vast veel plezier mee beleven want het rijdt super. :t

Jep, Tox, ... Dirk schrijft net dat het een 650 is... pfff....
 
Laatst bewerkt:
Jep, Tox, ... Dirk schrijft net dat het een 650 is... pfff....
[Fluistermodus] Wacht effe, wacht effe! Alle logica is even zoek; kerel van twee meter koopt een 650je, terwijl er een 1000 is die als twee druppels water lijkt? [/fluistermodus]
 
Even wat vaker bijlezen. Moest een end terugbladeren om te zien waar dit nou weer over ging.

En belangrijk dat het was.... :N

Sjongejonge, jij bent ook een grumpy old man aan het worden..... Als je op de quote klikt zie je meteen waar het over gaat, zònder terugbladeren. En belangrijk is het hier toch nooit, dusssss.......





Tja, het kan aan mij liggen, maar ik kan er perfect afblijven... en mijn nether parts louter op het zadel positioneren... :Y

Maar, maar, maar..... ik vind die koplampunit gewoon zo lelijk.......!
 
Wellicht al 100 keer gevraagd maar ik kan het niet terug vinden.

Ik denk er over om een R1200GS LC met ABS/ASC/ESA/RDC enz enz aanschaffen (niet de Adventure)

Ik ga de motor gebruiken voor woon-werk en weekends in de eifel/harz/luxemburg. Ik ben een ervaren en snelle rijder. Reden van overstap is de betere zitpositie. Ik heb de laatste 10 jaar VFR 800 VTEC gereden.

Waar moet ik opletten bij de aankoop?

Wat is de optie sportvering en zou ik dat moeten ik dat willen? Zo ja waarom?

Bedankt alvast.

Ik heb een 2013 LC. Op vele fora zal je lezen wat iedereen wel niet aan garantiegevallen heeft gehad, van kapotte knoppenwinkels tot complete blokken/versnellingsbakken. ik kan alleen maar zeggen dat de mijne geen enkel probleem heeft gehad. Momenteel is er wel een terugroepactie voor een groot deel van de GS-en uit 2013 voor de bevestiging van de vorkpoten in de bovenste kroonplaat. Als je de motor particulier koopt of bij een handelaar, check even via de dichtstbijzijnde BMW-dealer middels het framenummer of de motor de mod nodig heeft en of hij is uitgevoerd.

De 2013 staat verder bekend als de mechanisch meest luidruchtige. Daarnaast is er vanaf 2014 een zwaarder vliegwiel toegepast waardoor de gasaanname en het afremmen op de motor net iets vriendelijker schijnt te zijn. Ik ken alleen de 2013 LC dus ik kan niet beoordelen of dat een dealbreaker zou moeten zijn.

Vanaf 2017(?) is er ook een tweede transmissiedemper toegepast wat ook tot een wat soepeler rijgedrag moet leiden.

Ik heb ESA voor en achter, werkt wat mij betreft prima, inmiddels hoef je de ESA niet meer in te stellen via het stuur maar werkt het automatisch.

Ik heb geen idee wat de optie sportvering doet, als het straffere vering/demping inhoudt, zou ik het persoonlijk niet nodig vinden. Met de rijmodus op Dynamic en de ESA op Hard heb ik niet het idee dat de motor niet precies genoeg stuurt. Hooguit dat met koffers etc. de motor boven de 160 meer beweegt dan een sportfiets. Dat lijkt me een beetje inherent aan de bouw van de motor. Van een SUV verwacht je op hoge snelheid ook niet exact het stuurgedrag van een sportcoupé.... Dan zou een R1200RS waarschijnlijk passender zijn...

Ik onderschrijf wat DetoX zegt; laat de motor doorlichten bij de BMW-dealer, die kan zien wat de geschiedenis van de motor is en wat voor mods er eventueel nog moeten gebeuren. Verder is het business as usual: aan de hand van de uiterlijke staat kan je vaak wel zien of het ding op zijn donder heeft gehad en of de kilometerstand logisch is.

Succes!
 
Jep, Tox, ... Dirk schrijft net dat het een 650 is... pfff....


Jezus Tox...en jij hebt het over focussen....haha.....lezen is ook een vaardigheid he....

Zoals bij velen van hier bekend ben ik een zeikerd en ziekelijk zuinig op de bmw..ik erken ook dat dit op zn minst een flinke afwijking is dan wel een soort ziekte..

Daarom gaat die vstrom ook doorvweer en wind (behalve pekel) zijn werk doen.
Het boeit mij niet of die onder de blubber bagger of andere viezigheid komt. Af envtoe de tuinslang erover en hup weer verder.

Ik werk nog een jaar of 5 en ik wil deze zeker zo lang houden voor dit doel en ook met een gerust gemoed parkeren in Amsterdam. Deze is hopelijk niet aantrekkelijk genoeg om te jatten met al die dure alternatieven......een 650 voldoet voor het doel.....
 
Ik heb een 2013 LC. Op vele fora zal je lezen wat iedereen wel niet aan garantiegevallen heeft gehad, van kapotte knoppenwinkels tot complete blokken/versnellingsbakken. ik kan alleen maar zeggen dat de mijne geen enkel probleem heeft gehad. Momenteel is er wel een terugroepactie voor een groot deel van de GS-en uit 2013 voor de bevestiging van de vorkpoten in de bovenste kroonplaat. Als je de motor particulier koopt of bij een handelaar, check even via de dichtstbijzijnde BMW-dealer middels het framenummer of de motor de mod nodig heeft en of hij is uitgevoerd.

De 2013 staat verder bekend als de mechanisch meest luidruchtige. Daarnaast is er vanaf 2014 een zwaarder vliegwiel toegepast waardoor de gasaanname en het afremmen op de motor net iets vriendelijker schijnt te zijn. Ik ken alleen de 2013 LC dus ik kan niet beoordelen of dat een dealbreaker zou moeten zijn.

Vanaf 2017(?) is er ook een tweede transmissiedemper toegepast wat ook tot een wat soepeler rijgedrag moet leiden.

Ik heb ESA voor en achter, werkt wat mij betreft prima, inmiddels hoef je de ESA niet meer in te stellen via het stuur maar werkt het automatisch.

Ik heb geen idee wat de optie sportvering doet, als het straffere vering/demping inhoudt, zou ik het persoonlijk niet nodig vinden. Met de rijmodus op Dynamic en de ESA op Hard heb ik niet het idee dat de motor niet precies genoeg stuurt. Hooguit dat met koffers etc. de motor boven de 160 meer beweegt dan een sportfiets. Dat lijkt me een beetje inherent aan de bouw van de motor. Van een SUV verwacht je op hoge snelheid ook niet exact het stuurgedrag van een sportcoupé.... Dan zou een R1200RS waarschijnlijk passender zijn...

Ik onderschrijf wat DetoX zegt; laat de motor doorlichten bij de BMW-dealer, die kan zien wat de geschiedenis van de motor is en wat voor mods er eventueel nog moeten gebeuren. Verder is het business as usual: aan de hand van de uiterlijke staat kan je vaak wel zien of het ding op zijn donder heeft gehad en of de kilometerstand logisch is.

Succes!

Der Kaiser heeft het goed en volledig uitgelegd, zodat ik nog slechts een paar detailbemerkingen heb.

Ik had een 2013, heb nog een 2015 en had vluchtig een 2017.

De 2013 was zo goed als probleemloos, de 2015 IS probleemloos en de 2017 was een kneus vanuit het krat.

De 2013 is sneller en heftiger dan de modellen vanaf 2015, maar niet echt lawaaieriger.

Vanaf productie medio 2013 tot medio 2017 hebben bijna álle GS-en die mod aan de vorkpoten nodig.

Alleen de veervoorspanning van de ESA wordt vanaf model 2017 automatisch ingesteld, de rest regel je nog steeds zelf.

Slechts vanaf model 2014 kan je een schakelassistent laten monteren.

Vanaf model 2017 is er een minieme facelift voor de GS.

ALLE GS-en zijn geschikt voor niet alleen snelle en ervaren, doch ook voor BESCHEIDEN rijders ... :+

Zo, en nu maar kiezen, keuren, kopen en karren ! :Y
 
Maar, maar, maar..... ik vind die koplampunit gewoon zo lelijk.......!

Iets wat jij echt aartslelijk vindt een VULVA noemen.... leg het maar uit aan je wederhelft.... :Y

Die koplampunit is trouwens ook niet het favoriete deel van mijn KTM, maar je went eraan (kind of sort of) én ze is uiterst efficiënt (2 LEDs die beide gelijktijdig branden, DRL én een echte bochtenverlichting)... :Y
 
Laatst bewerkt:
@hanzzz, kijk ff op het gs forum. Daar staan diverse onderwerpen over waarop te letten. Niet laten afschrikken door de toon van sommige bijdragen. Die kan hier en daar wat zuur of über principieel zijn maar over het algemeen veel lui die ter wille en kundig zijn.

Ga je voor een nieuwe of een occasie?

Welke GS forum, deze? BMW GS Club Nederland

Ik weet nog niet zeker ik denk nu aan een 2014 met ca 25.000 kms. Wil wel graag een LC en 2013 is minder begreep ik al. Nieuwer hoeft niet. Rij nogal veel dus wil graag een lage km stand.
 
Sjezus jongens, focus nou effe. Krijgen we een keer een intelligente vraag, lopen jullie weer te kloten over lichtgevende Vulva's en uiteraard wederom banden. [afbeelding]Han :Z Ik geef altijd maar één tip en dat is laten keuren bij een BMW dealer. Zij hebben er echt verstand van en die muppets hier doen hooguit alsof. :+Dirkie, van harte man. Leuk dat je weer een motor hebt gekocht die waarschijnlijk in nieuwstaat verkeerd en vooral niet vies mag worden. :+
De DL1000 is een ondergewaardeerde fiets, je zal er vast veel plezier mee beleven want het rijdt super. :t

Zit een dealer te wachten om een fiets te keuren die je daar niet hebt gekocht? Overigens ben ik zelf hoogmoedig genoeg om te denken dat ik zelf een MF kan keuren als ik specifiek weet waar ik op moet letten. *D Daarnaast wil een z.g.n. BTW fiets dus ik ben denk ik toch aangewezen op een dealer.
 
Der Kaiser heeft het goed en volledig uitgelegd, zodat ik nog slechts een paar detailbemerkingen heb.

Ik had een 2013, heb nog een 2015 en had vluchtig een 2017.

De 2013 was zo goed als probleemloos, de 2015 IS probleemloos en de 2017 was een kneus vanuit het krat.

De 2013 is sneller en heftiger dan de modellen vanaf 2015, maar niet echt lawaaieriger.

Vanaf productie medio 2013 tot medio 2017 hebben bijna álle GS-en die mod aan de vorkpoten nodig.

Alleen de veervoorspanning van de ESA wordt vanaf model 2017 automatisch ingesteld, de rest regel je nog steeds zelf.

Slechts vanaf model 2014 kan je een schakelassistent laten monteren.

Vanaf model 2017 is er een minieme facelift voor de GS.

ALLE GS-en zijn geschikt voor niet alleen snelle en ervaren, doch ook voor BESCHEIDEN rijders ... :+

Zo, en nu maar kiezen, keuren, kopen en karren ! :Y

Beiden ook bedankt. Ik heb de voorkeur om de vering zelf in te kunnen stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan