BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.230
2.292
Langeweg (N-br)
Omdat de oude vol was maar even geprobeerd een nieuwe te openen. Zo netjes als mijn voorgangers kan ik het niet maar volgens mij komt het wel over.

Als iemand zich geroepen voelt de voorgaande openingspost hier ook in te zetten bedankt alvast.

Benno
 
Laatst bewerkt:
ik helaas ook niet maar het zal vast goed komen. verder met het geroddel en gepraat over onze S-jes.

In het vorige topic plaatste ik een bijdrage over het vervangen van de injectoren, let wel dit was niet zomaar een poging maar een bewuste aanpassing. De injectoren van de 1200 reeks hebben een identieke opbrengst en specificaties met als uitzondering de vorm van de verstuiving. De vier-gats injectoren van de 1200 maken een fijnere nevel dan die van de 1100. Je doet je motor er dus geen kwaad mee.

de eerste aanpassing die ik zou aanraden is om een chip van John gemmi erin te steken, maakte mijn motor een stuk rijdbaarder. Ik ga niet voor topvermogens of racerij maar voor ene rijdbare motor, de aangepaste chip staat in een aantal gebieden iets rijker blijkt uit de rollenbank die ik daarna gedaan had. Topmvermogen gaat amper omhoog maar het koppel knalt over de hele linie wel omhoog.

Hopelijk heeft Bor_s nu wat meer toelichting op mijn bijdrage. En ja, ik sleutel ook al meer dna 30 jaar aan van alles en nog wat dus ene beetje gevoel bouw je dan wel op, alleen de racerij heeft mij nooit getrokken. Ik bagger liever.

Benno
 
ik helaas ook niet maar het zal vast goed komen. verder met het geroddel en gepraat over onze S-jes.

In het vorige topic plaatste ik een bijdrage over het vervangen van de injectoren, let wel dit was niet zomaar een poging maar een bewuste aanpassing. De injectoren van de 1200 reeks hebben een identieke opbrengst en specificaties met als uitzondering de vorm van de verstuiving. De vier-gats injectoren van de 1200 maken een fijnere nevel dan die van de 1100. Je doet je motor er dus geen kwaad mee.

de eerste aanpassing die ik zou aanraden is om een chip van John gemmi erin te steken, maakte mijn motor een stuk rijdbaarder. Ik ga niet voor topvermogens of racerij maar voor ene rijdbare motor, de aangepaste chip staat in een aantal gebieden iets rijker blijkt uit de rollenbank die ik daarna gedaan had. Topmvermogen gaat amper omhoog maar het koppel knalt over de hele linie wel omhoog.

Hopelijk heeft Bor_s nu wat meer toelichting op mijn bijdrage. En ja, ik sleutel ook al meer dna 30 jaar aan van alles en nog wat dus ene beetje gevoel bouw je dan wel op, alleen de racerij heeft mij nooit getrokken. Ik bagger liever.

Benno

Wat er is gezegd klopt volkomen. Eerste generatie 1200's fikte er met regelmaat een klep uit. Merkbaar aan de motorloop? Nee, niet bepaald.

Het is een luchtgekoelde motor waar redelijk wat uitgeperst wordt. Als jij je comfortabel voelt met nattevingerwerk en 'ik voel dat ie goed loopt', prima. Betekent niet dat dat ook maar enigszins een goed advies is. Je vervangt een hoofdonderdeel van de inspuiting, je hebt verder nul komma nul aan de brandstoftabel aangepast, maar je weet wel zeker dat de motor nu anders loopt maar dat er niets aan de mapping aangepast moet worden. Die laatste twee dingen zijn zo met elkaar in tegenspraak dat ik even na moet denken over een goede metafoor. :+

Again, je moet het zelf weten. Maar dit soort reacties krijg je pas als je vervolgens ook gaat beweren dat jouw aanpak juist is, wat niet zo is.
 
Laatst bewerkt:
Ook gevonden, had Dark Falcon een berichtje gestuurd voor de Topicstart maar die reageert niet...

Overigens een Dyno run zijn de kosten toch ook niet? Zou sowieso een dynorun doen om mijzelf gerust te stellen :)
 
Vandaag geen rijdag maar motorwasdag!

Niet heel erg grondig te werk gegaan, enkel alle kappen los en spoelen, shampoo'en en spray & wipe'n.

2n8ppow.jpg



Het resultaat:

e0s65d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zat laatst trouwens naar de voorkant van de motor te kijken en het viel mij op dat de linkerkap (voor de kijkers, rechts) anders is dan de rechterkap: Er zit een gat onder de knipperlichtbehuizing! Is mij nooit eerder opgevallen... maar heeft iemand enig idee hoe dit komt, waar dit voor dient en of dit hoort?

Rechts (voor de kijkers links):
IMG_6339.jpg


Links (voor de kijkers rechts):
IMG_6340.jpg
 
Ik zat laatst trouwens naar de voorkant van de motor te kijken en het viel mij op dat de linkerkap (voor de kijkers, rechts) anders is dan de rechterkap: Er zit een gat onder de knipperlichtbehuizing! Is mij nooit eerder opgevallen... maar heeft iemand enig idee hoe dit komt, waar dit voor dient en of dit hoort?

Rechts (voor de kijkers links):
[afbeelding]

Links (voor de kijkers rechts):
[afbeelding]

Waarschijnlijk voor de luchtinlaat. Die zit ook links bij een boxert.
 
Het is tijd voor nieuwe banden, wie van jullie heeft dit voorjaar ook nieuwe banden laten monteren? Internet staat vol met wijsheid maar vertrouw meer op gebruikers ervaring.
Wie rijdt welke band? En wat is de ervaring?
 
Het is tijd voor nieuwe banden, wie van jullie heeft dit voorjaar ook nieuwe banden laten monteren? Internet staat vol met wijsheid maar vertrouw meer op gebruikers ervaring.
Wie rijdt welke band? En wat is de ervaring?

Bridgestone T30 Evo. Derde setje nu, bevalt mij goed op de openbare weg. Gaat zo rond de 13k mee, geen gecup.
 
Het zijn T30 evo geworden. Ben benieuwd weer voor volgend weekend is niet best dus maar eens kijken hoe ze zich houden
 
Vandaag de boxer klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen.
- vers rubber
- olie (motor, bak, aandrijving, koppel + rem)
- hugger monteren

Niks spannends een uurtje of 2 dacht ik, totdat ik een torx kapot draai waar mij hugger moet komen.

Nog twee keer proberen, maar nee moet echt gaan boren @#$%


Tweede tap kreeg gelukkig grip en het stuk draad kwam eruit.


Na wat meer tijd als gedacht toch een mooi eind plaatje...
 
Weijo, ziet er strak uit! Hopelijk bevallen de T30's, mij bevallen ze erg goed qua grip, en ze zien er gewoon mooier uit dan de MPR qua profiel *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan