motor laadt slecht bij niet meer dan 12 volt oorzaak?

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Zoals titel aangeeft laadt de motor van mij vrouw niet goed bij.

Het betreft een virago xv535.

Stator heb ik reeds vervangen en de gecombineerde gelijkrichter, regelaar heb ik gisteren vervangen.

Stator werd vervangen omdat deze verbinding had naar massa. deze vervangen en toen laadde de motor niet hoger dan 11,8 volt. Gemeten over de accupolen bij draaiende motor bij redelijk wat gas. Mijn idee was dat de regelaar wellicht stuk zou kunnen zijn dus deze vervangen.
Nu een stukje gereden en gemeten en bij vrijveel gasgeven nog steeds maar 12,0-12,1 volt.
Dan kom ik vast halverwege weer stil te staan omdat de accu langzaam leeg loopt.
Accu is twee maanden oud. normale loodaccu.

Iemand een idee wat er stuk kan zijn?

Inmiddels al wel ledlampen besteld. Licht gaat standaard aan bij deze motor.
 
Laatst bewerkt:
dit topic ken ik en heb verschillende zaken gedaan.

Wisselspanning is rond 24 volt en bij alledrie de verbindingen gelijk. Er zit echter geen toerenteller op dus ik weet niet precies aantal toeren.

Maar zoals gezegd stator en gelijkrichter/regelaar zijn vervangen. Maar wellicht is de dynamo toch niet goed of zijn er andere zaken waar ik nog naar kan kijken. Ik vind het nl maar een magere opbrengst van de dynamo!
 
dit topic ken ik en heb verschillende zaken gedaan.

Wisselspanning is rond 24 volt en bij alledrie de verbindingen gelijk. Er zit echter geen toerenteller op dus ik weet niet precies aantal toeren.

Maar zoals gezegd stator en gelijkrichter/regelaar zijn vervangen. Maar wellicht is de dynamo toch niet goed of zijn er andere zaken waar ik nog naar kan kijken. Ik vind het nl maar een magere opbrengst van de dynamo!
Heb je dat gemeten met de dynamo stekker niet aangesloten?
 
24 volt is wel erg weinig bij ongeregeld wisselspanning
Normaal is dat rond de 70 volt
ja vind ik eigenlijk ook. Maar hij is echt net nieuw, maar wel van ebay uit china...
maar ik weet dus niet of een andere betere wordt....
kan het nog zo zijn dat er wellicht componenten in de bedrading slecht zijn? bedrading ziet er verder best netjes uit.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik gezien heb en ik denk dan toch dat de stator niet goed is.
ik heb de weerstand gemeten tussen de drie draden en die zijn maar 0,1 ohm. terwijl dit tussen de 0,34 en 0,42 moet zitten.
als de weerstand zoveel minder is zijn er blijkbaar kleine kortsluitinkjes waardoor de stroom een kortere weg af lkan leggen en er dus minder weerstand is. en daardoor wordt er dan ook minder stroom opgewekt.

Het is echter wel bij alle drie metingen tussen de drie stekkertjes gelijk. Allen 0,1 ohm. en geen sluiting naar massa gemeten.

zou het dan toch een gare stator zijn?
 
Wat ik gezien heb en ik denk dan toch dat de stator niet goed is.
ik heb de weerstand gemeten tussen de drie draden en die zijn maar 0,1 ohm. terwijl dit tussen de 0,34 en 0,42 moet zitten.
als de weerstand zoveel minder is zijn er blijkbaar kleine kortsluitinkjes waardoor de stroom een kortere weg af lkan leggen en er dus minder weerstand is. en daardoor wordt er dan ook minder stroom opgewekt.

Het is echter wel bij alle drie metingen tussen de drie stekkertjes gelijk. Allen 0,1 ohm. en geen sluiting naar massa gemeten.

zou het dan toch een gare stator zijn?
Een lesje elektrotechniek.

De opgewekte spanning is afhankelijk van de magnetische veldsterkte, het toerental en het aantal windingen van de spoel. Het toerental kan je even laten voor wat het is, blijft dus over de magnetische veldsterkte en het aantal windingen.

Het eerste kan veroorzaakt worden door permanente magneten die zwakker zijn geworden door veroudering (of verschoven zijn). Het tweede, de lage weerstand, kan dus komen door te weinig windingen of te dik draad. Het laatste kan je wel vergeten uit economische gronden en het aantal windingen zal niet aan geknutseld zijn. Blijft dus eigenlijk over het magnetisch veld. Alleen kan je dat niet meten of controleren, alleen door een onverdacht vliegwiel te proberen.
 
Een lesje elektrotechniek.

De opgewekte spanning is afhankelijk van de magnetische veldsterkte, het toerental en het aantal windingen van de spoel. Het toerental kan je even laten voor wat het is, blijft dus over de magnetische veldsterkte en het aantal windingen.

Het eerste kan veroorzaakt worden door permanente magneten die zwakker zijn geworden door veroudering (of verschoven zijn). Het tweede, de lage weerstand, kan dus komen door te weinig windingen of te dik draad. Het laatste kan je wel vergeten uit economische gronden en het aantal windingen zal niet aan geknutseld zijn. Blijft dus eigenlijk over het magnetisch veld. Alleen kan je dat niet meten of controleren, alleen door een onverdacht vliegwiel te proberen.


Of de E-bay stator is toch van een veel beroerdere kwaliteit dan TS gehoopt had.
 
Een lesje elektrotechniek.

De opgewekte spanning is afhankelijk van de magnetische veldsterkte, het toerental en het aantal windingen van de spoel. Het toerental kan je even laten voor wat het is, blijft dus over de magnetische veldsterkte en het aantal windingen.

Het eerste kan veroorzaakt worden door permanente magneten die zwakker zijn geworden door veroudering (of verschoven zijn). Het tweede, de lage weerstand, kan dus komen door te weinig windingen of te dik draad. Het laatste kan je wel vergeten uit economische gronden en het aantal windingen zal niet aan geknutseld zijn. Blijft dus eigenlijk over het magnetisch veld. Alleen kan je dat niet meten of controleren, alleen door een onverdacht vliegwiel te proberen.
Jaap43 als ik de weerstanden meet van slechts 0,1 ohm terwijl norm 0,34 moet zijn zal dat dan de oorzaak kunnen zijn? of moet ik de boel eerst openmaken om de magneten te bekijken? de weerstand meet ik gewoon van de stator met motor uit. Accu zit nu in de lader namelijk.
Ik ben bijna zover een andere stator bij roukema te kopen. 130 euro..... excl verzenden terwijl die op ebay slechts 38 euro was oid incl verzenden........ Achteraf misschien alsnog duurkoop. Of zou met deze stator wel voldoende energieopgewekt moeten kunnen worden als de magneten beter waren?
 
Laatst bewerkt:
Is de stator opnieuw te wikkelen?
natuurlijk. kosten zijn echter hoger dan een nieuwe.
Wat ik verbazend vind is dat de huidige stator maar zoweinig stroom/spanning afgeeft.
Je zou toch zeggen dat dat standaard goed moet zijn. aantal windingen zal wel standaard zijn en de draadjes zullen inderdaad vanwege de kosten dun zijn.

mijn vraag is nog steeds: als de onderlinge weerstand van de aansluitingen van de stator 0,1 ohm zijn terwijl 0,34 de norm is. Is de stator dan gewoon slecht? Of is dit met de huidige statoren gewoon zo?
Als dat zo is kan het inderdaad nog aan de magneten liggen die hun kracht hebben verloren. Maar verlichtinge etc doet het prima. alleen het laden komt niet aan 13-14 volt maar blijft op 12,4 volt hangen zo'n beetje.
 
Laatst bewerkt:
net even de carterhelft eraf gehaald:

dit is de nieuwe stator:
aYVnyP4.jpg


en het vliegwiel met de magneten:

5aF2twI.jpg

5i96AWb.jpg


Hier kan ik ook niets geks aan ontdekken. Even met een boutje langs de magneten gegaan en alle magneten lijken er nog te zijn en zijn voor mijn gevoel sterk.

tja wat is wijsheid?
nieuwe stator kopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan