motor laadt slecht bij niet meer dan 12 volt oorzaak?

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Zoals titel aangeeft laadt de motor van mij vrouw niet goed bij.

Het betreft een virago xv535.

Stator heb ik reeds vervangen en de gecombineerde gelijkrichter, regelaar heb ik gisteren vervangen.

Stator werd vervangen omdat deze verbinding had naar massa. deze vervangen en toen laadde de motor niet hoger dan 11,8 volt. Gemeten over de accupolen bij draaiende motor bij redelijk wat gas. Mijn idee was dat de regelaar wellicht stuk zou kunnen zijn dus deze vervangen.
Nu een stukje gereden en gemeten en bij vrijveel gasgeven nog steeds maar 12,0-12,1 volt.
Dan kom ik vast halverwege weer stil te staan omdat de accu langzaam leeg loopt.
Accu is twee maanden oud. normale loodaccu.

Iemand een idee wat er stuk kan zijn?

Inmiddels al wel ledlampen besteld. Licht gaat standaard aan bij deze motor.
 
Laatst bewerkt:
regelaar rechtstreeks op accu aansluiten en dan meten

Zot kun je aangeven hoe je deze rechtstreeks op de accu aansluit?

dit is de regelaar:

YKF7S38.jpg


drie witte draden en een rode.

bedoel je de rode dan rechtstreeks op de plus van de accu?
en moet het huis van de regelaar dan aan de min of hoeft dat niet?
 
Zot kun je aangeven hoe je deze rechtstreeks op de accu aansluit?

dit is de regelaar:

[afbeelding]

drie witte draden en een rode.

bedoel je de rode dan rechtstreeks op de plus van de accu?
en moet het huis van de regelaar dan aan de min of hoeft dat niet?
rode op de + vd accu, start kabel van behuizing naar - van accu en testen
 
aangesloten zoals voorgesteld.
weten jullie dat de regelaar op een plek zit waar je niet bij kunt???? achter de demperpot van de uitlaat. je moet dus eerst de uitlaat weghalen voor je erbij kunt.
Ik had nog een regelaar liggen deze aangesloten als voorgesteld. Bij goed gasgeven kom hij dan tot 12,9 volt.
ik dacht ook de nieuwe regelaar maar even testen..... Alleen de p[lus aangesloten op de accu natuurlijk even snel snel en niet nagedacht...... Beginnen de draden erg warm te worden...... Tja de behuizing zat niet rechtstreeks op de accu......witte draden deels gesmolten |( |( oekel dat ik ben Maar goed ik heb nog een liggen gelukkig.
haastige spoed........

iyfXYll.jpg


in elk geval met de regelaar rechtstreeks op de accu komt hij dus tot 12,9 volt terwijl ik toch 13,8 zou willen zien of niet dan?
 
De draden weer opnieuw geisoleerd en netjes verbonden en weer gemonteerd. Waarbij ik eerst de ondergrond waar de regelaar is gemonteerd goed heb opgeschuurd. Op deze wijze hoop ik een betere massa te krijgen.
Uitlaat weer gemonteerd alles aangesloten en warempel bij stationair 12,2 volt en meer toeren 13,4 volt!! Ik zeg probleem verholpen!

Probleem oorzaak? Weet ik niet zeker maar toch aantal stekkers weer los gehad en weer netjes gemaakt , belangrijkste denk ik massa contact van de regelaar weer wat opgefrist.

Hopelijk nu voor een tijdje weer klaar.

Dank voor de hulp en suggesties!
 
nou naar aanleiding van jullie berichtjes net even weer gestart en flink gasgeven maar komt weer niet verder dan 12,35 volt. Wat een k*tzooi toch weer! |( |(
Het lijkt toch zo rtecht toe recht aan..... maar goed meer onderzoek nodig blijkbaar!
 
Wat geeft je accu als hij net geladen is?
Een volle accu geeft ruim 12.7 volt en als hij net geladen is 13,6
Hoe kan jij dan 12,35 meten?
 
Misschien omdat:

1. De motor draait.
2. Er nogal wat verbruikers zijn op dat moment, en
3. De accu niet wordt geladen.

Dan is een klemspanning van 12,3v niet zo gek, ook bij een splinternieuwe accu.
Zolang de verlichting niet brand is dat verbruik toch hooguit 2A?
Dan mag de spanning toch niet zo ver dalen?
 
Wat geeft je accu als hij net geladen is?
Een volle accu geeft ruim 12.7 volt en als hij net geladen is 13,6
Hoe kan jij dan 12,35 meten?
accu was net geladen althans vanmorgen. Deze motor heeft direct de lampen aan als je hem start. 50 watt lamp!

batterij van de meter heb ik speciaal nog vervangen door een nieuwe batterij en metingen zijn gedaan door twee meters met dezelfde resultaten.
 
net even alleen de accu gemeten in de motor. Motor is uit en geeft dan 12,78 Volt.
Als ik hem dan op contact zet, licht gaat dan aan zakt het voltage naar 12,1 volt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan