Katalysator verwijderen zonder slijpen?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Ik heb 2 oude einddempers liggen waarvan ik de kat wil verwijderen. Deze zit in het midden van de demper en is via de ingang na een knik te zien.

Dat spul is bijzonder hard, heeft er iemand een tip om hem makkelijker te verwijderen?

De reden is als test qua geluid en uiteindelijk om de lambda te verwijderen en de boel anders af te stellen. Zonder lambda gaat het vast niet lang goed en zal de kat verstoppen.

Ik had een metalen staaf waar ik een punt aan geslepen heb, die sloeg ik met 2 klappen helemaal bot op de honeycomb.

Lassen of laten lassen valt niet binnen de opties, het is een test en mag niets kosten :)
 
Laatst bewerkt:
Dat openmaken is geen enkel probleem, dichtmaken wel :+

Hoewel, ik heb een spiekgaatje gemaakt, en dan zit ik direct op dempingswol, zelfs rond de kat.

Ik heb hier een prima slijptol liggen waar ik gisteren nog een uitlaat mee doormidden heb geslepen, dat is als een heet mes door de boter. Maar ik kan dus niet lassen en hoewel dat op mijn verlanglijstje staat zal dat hoe dan ook een inverter (elektroden) lasser worden.

Ik kan er een kijkvenster in slijpen en dat weer provosorisch dichtmaken maar het blijft prutswerk met slijpen.

Ik gok dat de kat zo'n 40cm van de opening zit, even een beiteltje is niet lang genoeg.
 
Dat openmaken is geen enkel probleem, dichtmaken wel :+

Hoewel, ik heb een spiekgaatje gemaakt, en dan zit ik direct op dempingswol, zelfs rond de kat.

Ik heb hier een prima slijptol liggen waar ik gisteren nog een uitlaat mee doormidden heb geslepen, dat is als een heet mes door de boter. Maar ik kan dus niet lassen en hoewel dat op mijn verlanglijstje staat zal dat hoe dan ook een inverter (elektroden) lasser worden.

Ik kan er een kijkvenster in slijpen en dat weer provosorisch dichtmaken maar het blijft prutswerk met slijpen.

Ik gok dat de kat zo'n 40cm van de opening zit, even een beiteltje is niet lang genoeg.

Dan las je er toch een stuk metaal aan?







:+
 
de katalysator er tussen uit slijpen en dan met een (uitlaat-) pijp de 2 delen verbinden.
het tussenstuk langer laten. aan uiteinden in 2x4 parten in zagen uitlaat pakking ertussen en en vast klemmen met uitlaat klemmen.

afbeelding als idee.
verbindingstuk-cr-768x584.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan