Choppers en cruisers dood?

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Ben eens gaan rondzien op de sites van de fabrikanten en de dikke v twins zijn uit de mode, blijkbaar?
Geen dikke v twins meer bij Honda, alsook niet meer bij Kawasaki, de 1500 intruder maken ze niet meer bij Suzuki en bij Yamaha, bestaat het cruiser segment ook niet meer. Wat zou de reden daarvan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Yamaha heeft nog een V-max? Toegegeven, is iets anders, maar gaat wel een bocht om en zet cc's wel efficient om in vermogen.
 
Ben eens gaan rondzien op de sites van de fabrikanten en de dikke v twins zijn uit de mode, blijkbaar?
Geen dikke v twins meer bij Honda, alsook niet meer bij Kawasaki, de 1500 intruder maken ze niet meer bij Suzuki en bij Yamaha, bestaat het cruiser segment ook niet meer. Wat zou de reden daarvan zijn?
De lichte volgens mij ook, zie namelijk bar weinig V-Twins van rond de 600cc. Alleen nog de SV650, maar die bestaat volgens mij alleen omdat het goedkoper voor Suzuki was om een bestaand blok weer wat te finetunen.
 
Yamaha heeft nog een V-max? Toegegeven, is iets anders, maar gaat wel een bocht om en zet cc's wel efficient om in vermogen.
De vmax maken ze nu ook niet meer hoor. Staat niet meer op de site van Yamaha.
Trouwens ook de supersports worden niet meer zo fel geüpdatet als voorheen. Tot 2007 werden de supersports telkens enorm vernieuwd. En vanaf dan was het hetzelfde in een ander jasje.
 
Laatst bewerkt:
De vmax maken ze nu ook niet meer hoor. Staat niet meer op de site van Yamaha.
Trouwens ook de supersports worden niet meer zo fel geüpdatet als voorheen. Tot 2007 werden de supersports telkens enorm vernieuwd. En vanaf dan was het hetzelfde in een ander jasje.

Oh wist ik niet. Zonde...
 
Ben eens gaan rondzien op de sites van de fabrikanten en de dikke v twins zijn uit de mode, blijkbaar?
Geen dikke v twins meer bij Honda, alsook niet meer bij Kawasaki, de 1500 intruder maken ze niet meer bij Suzuki en bij Yamaha, bestaat het cruiser segment ook niet meer. Wat zou de reden daarvan zijn?
wat dacht je van kosten en milieu eisen. er wordt hier verkoop belasting geheven aan de hand van CO2 uitstoot en dan ben je met een dikke V-twin natuurlijk niet in het voordeel. en dan mag het ook steeds minder geluid maken en moet je ergens lelijke onderdelen inbouwen als en katalysator + labda-sonde en dan houd je al snel maar heel weinig klanten meer over. dus ja waarom zou je ze als fabrikant dan nog ontwikkelen voor de europese markt.
 
Moto Guzzi heeft net een nieuwe V-twin cruiser gelanceerd:

MGX-21_Black.jpg
 
wat dacht je van kosten en milieu eisen.

Ik denk dat dat inderdaad op dit moment een belangrijke factor is voor het ontbreken van cruisers in de (europese) line ups van de diverse merken. Sinds 1-1 van dit jaar moeten nieuwe motoren voldoen aan de euro4 normen. De fabrikanten kiezen er (uiteraard) voor om eerst de kiloknallers en hun modulaire platformen voor euro4 geschikt te maken (segmenten zoals de MT07/09, Z-serie NC serie) en daarna sportmodellen. Die blokken passen meestal niet zo goed in het cruiser concept passen. Ze komen wel terug alleen duurt het wat langer.
Dikke twins zijn er nog wel, bijvoorbeeld de V-strom 1000, alle nieuwe HDs (die overigens wel aardig verkopen), de nieuwe africa twin, de super tenere en inderdaad Moto Guzzi die even een imposante cruiser neerzet.
Er is een shift naar adventure/allroads. Overigens in hetzelfde rijtje "verdwenen modellen" bijvoorbeeld Honda die geen toermotoren meer aanbied (Deauville en Pan European). De VFR 800 is hun meest toergerichte motor op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Die VFR1200 leveren ze ook al niet meer zie ik net?

De Goldwing heeft (op dit moment) geen euro4 voor zover ik kon vinden. Ik kan me niet voorstellen dat ze die in EU niet (meer) gaan leveren maar op dit moment even niet.

Dat ze op andere continenten geleverd worden, doet niets af aan het feit dat ze in de EU niet aan de reglementen voldoen. (weer: op dit moment, zal vast veranderen) maar omdat qua aantallen dat niet de meest belangrijke modellen zijn (dat zijn in de EU de nakeds en over de wereld de kleine motortjes en scooters die de aziatische markt op gaan. Die laatste groep is voor alle fabrikanten die zoiets aanbieden qua aantallen verreweg de belangrijkste markt).
 
Laatst bewerkt:
wat dacht je van kosten en milieu eisen. er wordt hier verkoop belasting geheven aan de hand van CO2 uitstoot en dan ben je met een dikke V-twin natuurlijk niet in het voordeel. en dan mag het ook steeds minder geluid maken en moet je ergens lelijke onderdelen inbouwen als en katalysator + labda-sonde en dan houd je al snel maar heel weinig klanten meer over. dus ja waarom zou je ze als fabrikant dan nog ontwikkelen voor de europese markt.
Tot zover ik weet zit er geen Co2 tax op motoren. Volgens mij gewoon standaard iets van 20% BPM naast de BTW.

Natuurlijk moet de motor voldoen aan de euro eisen, maar Europa is niet het enigste continent waar ze schone verbrandingsmotoren willen. :)
 
Suzuki heeft toch nog de Intruder M1800RBZ?
Kwestie van smaak natuurlijk, maar het is wel echt een cruiser.
Vond onderstaande erover terug. Toch spijtig dat ze bij zo'n sterk blok dan niet meer aandacht aan een comfortabel zadel wijden in Japan.

Net zoals overal elders in Europa is ook bij ons de Japanse middenklasse custom eerst gekomen en dan weer gegaan, om plaats te maken voor het steeds groeiende potentieel van de roadster. Het enige wat echt overgebleven is van de hype is een kleine nichemarkt voor het allerzwaarste geschut, ondergebracht in een reservaat met het bord 'Power Cruiser' ervoor. Het zijn gemoderniseerde en gespierdere versies met krachtigere motoren en rigidere rijwielgedeeltes, want de dikke chopper van weleer lijkt in Europa niet meer aan te slaan. Ook Suzuki lanceert zich op dit pad met de krachtige en raszuivere M 1800 R Intruder, en zet de liefhebber van dergelijke zwaar geschut een 125 pk en 160 Nm sterke 1.800 cc V-Twin voor de neus. In Intruder met de archetypische Suzuki -R er achteraan, als het ware.

… Het zadel is dan wel ruim gevormd, de polstering kan met zekerheid beter. Met name aan de randen van het zadel mocht er beslist wat meer vulmiddel aanwezig zijn, want die voelen na verloop van tijd en ook bij stilstand aan de billen echt wel oncomfortabel aan. Ook mocht het zadel wat minder achterover gekanteld staan, want nu rij je al snel met de M1800Z met een ronde rug, hetgeen bepaald niet favorabel is voor je fysieke gesteldheid tijdens en na lange ritten.
 
Indian

Uch Uch :+

En Ducati Diavel als het ook een L-Twin mag zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan