Kawasaki ZX10R '05 trekt naar rechts

Kasprr

MF veteraan
8 okt 2008
2.371
2
Zuid Holland
Goedemorgen allemaal,

Ik heb even een vraag: Mijn maatje heeft een ZX10R uit 2005 welke naar rechts trekt. Tijdens het rijden op twee wielen nergens last van, alleen als het voorwiel ook maar iets loskomt van het wegdek dan trekt de motor meteen naar rechts.

Wat is er al aan gedaan?

- Nieuwe banden gemonteerd en gebalanceerd;
- Achteras nagemeten om te kijken of het achterwiel precies recht in de brug staat.

Iemand anders nog ideeën wat het kan zijn?

:W :W :W
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb even een vraag: Mijn maatje heeft een ZX10R uit 2005 welke naar rechts trekt. Tijdens het rijden op twee wielen nergens last van, alleen als het voorwiel ook maar iets loskomt van het wegdek dan trekt de motor meteen naar rechts.

Wat is er al aan gedaan?

- Nieuwe banden gemonteerd en gebalanceerd;
- Achteras nagemeten om te kijken of het achterwiel precies recht in de brug staat.

Iemand anders nog ideeën wat het kan zijn?

:W :W :W
tis een bmw
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb even een vraag: Mijn maatje heeft een ZX10R uit 2005 welke naar rechts trekt. Tijdens het rijden op twee wielen nergens last van, alleen als het voorwiel ook maar iets loskomt van het wegdek dan trekt de motor meteen naar rechts.

Wat is er al aan gedaan?

- Nieuwe banden gemonteerd en gebalanceerd;
- Achteras nagemeten om te kijken of het achterwiel precies recht in de brug staat.

Iemand anders nog ideeën wat het kan zijn?

:W :W :W

serieus antwoord,

probleem bij verschillende ervaren mensen die gewend zijn aan wheelies aanwezig?
 
Kan het wat uitmaken als er veel balanseerlood op de velg zit, en dan ook nog aan de buitenzijde geplakt?
Ik durf nauwelijks in te schatten hoeveel lood er op een velg moet, om bij een wheely de motor naar één kant te laten trekken.

Ik gok op kilo's, niet de gewichten die je bij regulier balanseren zou tegenkomen.
 
Ik durf nauwelijks in te schatten hoeveel lood er op een velg moet, om bij een wheely de motor naar één kant te laten trekken.

Ik gok op kilo's, niet de gewichten die je bij regulier balanseren zou tegenkomen.

Ik weet het niet, was maar een idee.
Maar bij voldoende snelheid zal het balanceerlood wel invloed kunnen hebben, vooral als er meer dan
30gram op het randje van de velg geplakt is.

Maar nu ben ik even aan het googlen geslagen, en ik kwam uit bij het gyroscopisch effect van een wiel,
zou het kunnen zijn dat er een wiellager rot is, zodat het bij een wheely iets kantelt en daardoor de motorfiets een kant optrekt?
 
Ik heb zelf nog een beetje zitten Googlelen, lijkt een 'dingetje' te zijn bij ZX10's van verschillende bouwjaren.. heel vaag want niemand heeft er echt een duidelijke verklaring voor.. (Voornamelijk Amerikaanse forums).

De zelfde ideeën worden aangedragen:

- Wegverkanting
- Zitpositie
- Vering
- Lagers
- Balanceren (lood)
- Zelfs het gewicht van de uitlaat
- Linker bal kleiner dan de rechter
- Achterwiel overdreven schuin in de brug gezet.

Dit is het dus allemaal niet volgens de mensen die aan de bovenstaande zaken aandacht besteed hebben en dit verder uitgeplozen.
 
Ik heb zelf nog een beetje zitten Googlelen, lijkt een 'dingetje' te zijn bij ZX10's van verschillende bouwjaren.. heel vaag want niemand heeft er echt een duidelijke verklaring voor.. (Voornamelijk Amerikaanse forums).

De zelfde ideeën worden aangedragen:

- Wegverkanting
- Zitpositie
- Vering
- Lagers
- Balanceren (lood)
- Zelfs het gewicht van de uitlaat
- Linker bal kleiner dan de rechter
- Achterwiel overdreven schuin in de brug gezet.

Dit is het dus allemaal niet volgens de mensen die aan de bovenstaande zaken aandacht besteed hebben en dit verder uitgeplozen.

Dat van die bal, heb je dat gecontroleerd?
:+
 
Ja, alles drie dubbel nagemeten en staat allemaal precies goed.

Of je achterwiel in lijn staat met je achterbrug is iets anders dan dat je achterwiel in lijn staat met je voorwiel. In je OP zeg je dat je alleen het achterwiel tov de achterbrug gecontroleerd hebt. Dat beide wielen in lijn staan is belangrijker dan tov de achterbrug, binnen een marge dan.
Maar goed als je dit allemaal al gecontroleerd hebt, ben je op dat punt wel klaar.

Wat hierboven genoemd wordt dat je voorvork iets onder spanning staat tov het T-stuk, zou merkbaar kunnen zijn bij het liften of de landing van het voorwiel. Dat is waar ZOT nu al een paar x naar vraagt. Waar begint het probleem! Zeer belangrijk voor het zoeken waar het probleem mogelijk zou kunnen zitten.
En ja dat de voorvork onder spanning zit is goed mogelijk, maar gelukkig met simpel handgereedschap en beperkte technische kennis zo op te lossen.

Maar als het een bekende kwaal is waar meer mensen tegenaan lopen, bij dit type motor, zul je het grondiger aan moeten pakken. Het centrale zwaartepunt van de motor en motorblok proberen te berekenen/bepalen bijv. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan