XF650 houdt in net voor redline

Solis560

Die hard MF'er
3 jul 2014
464
29
Breda
Dag M-F techneuten,

Ik heb afgelopen week een nieuwe uitlaat op mijn Freewind 650 gemonteerd, helemaal mooi behalve dat deze nu bovenin inhoudt, de motor stopt bij ongeveer 7500rpm terwijl de redline bij 8000rpm ligt.
Ik heb dezelfde maat sproeiers als de vorige eigenaar van de uitlaat gemonteerd, 135 op main jets en 25 op de pilot jets. (Standaard is 115 en 20).
Het enige wat verschilt zijn de bougies, ik heb de hot-type CR9EK en hij had de wat koudere CR10EK op de Freewind.
Ik had een van de bougies eruit gehaald en deze zag er zo uit:
full

Is dit een teken van een te rijk mengsel? Verder hoor ik ook doffe plofjes als ik van het gas ga.
Is dit op te lossen door de pilot screw te verdraaien (geloof haast van niet) of moet ik er kleinere main jets in stoppen?

:W
 
Niet per se.
Nee.
Dat hangt er vanaf.

Dit klinkt als een standaard verhaal. Andere uitlaat, er is iets met carburatie, en doet de motor niet hetzelfde als voorheen...

Bij een andere uitlaat horen niet per se andere sproeiers. Waarom heb je die er in gedaan?

Waarom andere bougies?

Hoe doet de motor het met eerdere ondrdelen en andere uitlaat?

En wellicht helpt het als je aangeeft welke uitlaat het om gaat.
 
Niet per se.
Nee.
Dat hangt er vanaf.

Dit klinkt als een standaard verhaal. Andere uitlaat, er is iets met carburatie, en doet de motor niet hetzelfde als voorheen...

Bij een andere uitlaat horen niet per se andere sproeiers. Waarom heb je die er in gedaan?

Waarom andere bougies?

Hoe doet de motor het met eerdere ondrdelen en andere uitlaat?

En wellicht helpt het als je aangeeft welke uitlaat het om gaat.

Het gaat om een MSR uitlaat. Slip-on met linkpijpje.

Andere bougies, ik zou het niet weten, deze zaten erin toen ik de motor kocht. (Volgens de handleiding zijn dit de hot-type bougies, ik weet niet precies wat dat inhoudt.)

Ik heb de grotere sproeiers er in gedaan omdat de vorige eigenaar van de uitlaat, ook een XF650, last had van een te arm lopende motor. Na zijn aanpassingen liep die van hem perfect.

EDIT: Als ik oude jets er weer in stop, moet dan ook de pilots weer vervangen door de oude of alleen de mains? Hij start en voelt onderin nu echt heel goed, beter dan eerst zelfs.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de zgn 'drosselklappen'eraf gehaald?Dat is die vacuumzooi op de carbs die ervoor zorgt dat ie in 2e en 3e versnelling niet volgas komt.
Kun je probleemloos verwijderen en afdoppen.
 
EDIT: Als ik oude jets er weer in stop, moet dan ook de pilots weer vervangen door de oude of alleen de mains? Hij start en voelt onderin nu echt heel goed, beter dan eerst zelfs.

pilots doen niets meer bij gas open dus kan je proberen met die te laten zitten.
van 115 naar 135 is trouwens een heel grote stap. reed hij met hetzelfde luchtfilter ?
 
Heb je de zgn 'drosselklappen'eraf gehaald?Dat is die vacuumzooi op de carbs die ervoor zorgt dat ie in 2e en 3e versnelling niet volgas komt.
Kun je probleemloos verwijderen en afdoppen.

:? Ik heb "drosselklappe" gezocht en dan kom uit bij het duitse woord voor gasklep. Ik heb hier iig niks aan verandert.
 
:? Ik heb "drosselklappe" gezocht en dan kom uit bij het duitse woord voor gasklep. Ik heb hier iig niks aan verandert.
Ik weet ook niet meer hoe het heet,maar je kunt het gewoon laten zitten.
Wat Janbros ook zegt is de vergroting naar 135 een flinke stap,temeer omdat het meteen twee carbs zijn.Ik meen wel te weten dat de pilot over de hele linie meedoet.
Ik zou de originele sproeiers terugzetten en proberen van daaruit,en dan evt groter in kleinere stappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan