Honda NTV 650 scheurtje in wiel/velg?

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste MF'ers,

Ik heb een vraag aan jullie. Ik ben sinds afgelopen vrijdag de trotse bezitter van een Honda NTV 650 uit 1997, maar bij thuiskomst zag ik dat er een soort scheurtje in de velg zit. Ik als motorleek (ben zelf 25 jaar, dit is mijn eerste motor, vorig jaar mijn rijbewijs gehaald) weet het echter niet zeker. Ik heb gelezen dat de wielen onder een NTV gietwielen zijn, en dat is beetje het enige dat ik weet.

Dus mijn vraag aan jullie: is dit daadwerkelijk een scheurtje en zo ja, kan dit kwaad?

Hierbij de foto's
2ikunk.jpg

33lc8ix.jpg
 
Dank jullie wel. Ik lees 2 x een schoonheidsfoutje als ik het goed heb en 1 x een breuk. Ik heb nog wel een duidelijke foto, misschien is het hier beter te zien.

1038zh2.jpg


Overigens een dye check: is dat gewoon kwestie van beetje met een verfachtig iets spuiten, in laten trekken, wegpoetsen en checken of iets tussen de scheur zit?

EDIT: heb wat meer gelezen over de dye check. Het is mij duidelijk. Waar kan ik dit soort spullen kopen? Bouwmarkt?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het gewoon een giet proces foutje in de mal is geweest, massa productie velgen, je ziet ook een soort overlap.
Voor dye Check moet je alle verf verwijderen en goed ontvetten op de te onderzoeken plek, kan eventueel wel voor je dye checken maar dan moet je velg opnieuw gespoten worden.
 
Dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik zal straks als ik thuis ben nog even wat beter kijken. Maar dat jullie dat zo snel zien dat er 2 scheuren in de remschijf zitten is echt knap.

@Halflive, hoe zie jij dat de schijf gewoon op is? Enkel door een haarscheurtje of zijn er meerdere factoren? Graag zou ik dit willen weten om mijn eigen kennis op dit gebied te vergroten.

Maar nog steeds niet zeker of het productiefoutje is vanwege het gieten of echt een scheurtje? Heb het mijn zwager gevraagd, hij is lasser en zei na het zien van de foto's dat het waarschijnlijk een scheurtje is
 
Dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik zal straks als ik thuis ben nog even wat beter kijken. Maar dat jullie dat zo snel zien dat er 2 scheuren in de remschijf zitten is echt knap.

@Halflive, hoe zie jij dat de schijf gewoon op is? Enkel door een haarscheurtje of zijn er meerdere factoren? Graag zou ik dit willen weten om mijn eigen kennis op dit gebied te vergroten.

Maar nog steeds niet zeker of het productiefoutje is vanwege het gieten of echt een scheurtje? Heb het mijn zwager gevraagd, hij is lasser en zei na het zien van de foto's dat het waarschijnlijk een scheurtje is
Men kijkt zelde van dichtbij naar een remschijf. Deze is iig goed gesleten, en heeft scheurtjes vanaf de gaatjes.

Wat ik vanaf een foto kan opmaken, lijkt me het wiel ding een afwerking, geen mechanische scheur. Controleren is uiteraard beter.
 
Dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik zal straks als ik thuis ben nog even wat beter kijken. Maar dat jullie dat zo snel zien dat er 2 scheuren in de remschijf zitten is echt knap.

@Halflive, hoe zie jij dat de schijf gewoon op is? Enkel door een haarscheurtje of zijn er meerdere factoren? Graag zou ik dit willen weten om mijn eigen kennis op dit gebied te vergroten.

Maar nog steeds niet zeker of het productiefoutje is vanwege het gieten of echt een scheurtje? Heb het mijn zwager gevraagd, hij is lasser en zei na het zien van de foto's dat het waarschijnlijk een scheurtje is

De minimale maat staat in/op het hart van de schijf. 4 mm waarschijnlijk. Scheurende schijven zoals de jouwe heb ik regelmatig gezien en zonder uitzondering alleen bij schijven onder de minimale maat.

Ik ben het niet met jouw zwager eens, lijkt mij een gietgal. Maar blijft van een foto beoordelen.
 
zou een scheur bij een gietvelg niet helemaal door moeten lopen? ik vind de scheur niet een logisch pad volgen.

een scheur zou het blauwe lijntje volgen lijkt me

ik zet mijn geld in op een fabricagefout, of wel in het gietproces dan wel in het spuitproces.
full
 
Dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik zal straks als ik thuis ben nog even wat beter kijken. Maar dat jullie dat zo snel zien dat er 2 scheuren in de remschijf zitten is echt knap.

@Halflive, hoe zie jij dat de schijf gewoon op is? Enkel door een haarscheurtje of zijn er meerdere factoren? Graag zou ik dit willen weten om mijn eigen kennis op dit gebied te vergroten.
Je ziet op de foto dat het deel waar je op remt oploopt aan de binnenkant van de schijf. Hij is binnen significant dikker als buiten. Als je tussen je vingers voelt kan je ook voelen dat hij in het midden van het remvlak veel dunner is. De scheurtjes zijn daar het gevolg van.
Ik geloof er niet in dat er een scheur in je wiel zit. Een scheur leeft tijdens het rijden en zal dus zwart afgeven. Dit is gewoon een lelijke rand van het gieten.
 
ik zou het (laten) controleren. In tegenstelling tot staal zijn producten van aluminium een beperkt aantal malen elastisch vervormbaar.
En koop een nieuwe schijf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan