Mysterieuze schakelaar gevonden, maar voor wat is het?

jro

MF veteraan
8 apr 2005
1.385
0
Bonjorno,

Vorige week een andere brommer gekocht(Aprilia Mille 2001) bij een kawa dealer...Was een inruil, en uiteraard super blij mee *D
Alleen van het weekend zat ik alles een beetje beter te bekijken en kwam deze schakelaar tegen onder de buddy:

r9n2gk.jpg


Als ik hem aan doe blijft er een LED constant branden op mijn stuur:

es2q2x.jpg


Tijdens de proefrit dacht ik dat het ledje voor een nep alarm installatie was...., en veder ook niet meer naar omgekeken, alleen die zou niet constant branden lijkt mij.

Is er iemand die misschien weet waarvoor dat is? Ben wel heel benieuwd :) :) :)
 
Oeh een gokspelletje.... want meer dan gokken kunnen we niet doen.

Als hij het ook doet als de motor niet op contact staat, dan gok ik op een alarm dummy.
Dus om het tijdens parkeren er op te laten lijken dat er een alarm op zit.

succes met draadjes volgen!
 
Serieus antwoord:

Grote kans dat dit een schakelaar is die de ECU laat wisselen tussen MAP1 en MAP2.
Om dit echt goed te checken, de computer zit bij deze type RSV's (tuono/mille) onder het zadel (2x imbus onder het zadel). De grote stekker loshalen (uiteraard contact uit), de computer eruit pakken (zit onder een grote rubber flap).

Vervolgens voorzichtig het deksel eraf schroeven en kijken welke Eprom erin zit (die zie je snel genoeg). Ik vermoed dat dit NIET meer de originele is (die vaak nog 'vast' zit met een paar druppels kit). Als er een EPROM in is gezet met 2 mappings, dan kun je switchen tussen deze 2 mappings door een draad wel/geen contact te laten maken met de ECU/Computer. (Dacht "de blauwe draad"..

lees hier meer:
01 RSV Mille - installed switch to go between ecu maps.
en
Eprom - finding leg 16?

Let op: het kan zomaar zijn dat de schakelaar AAN een mapping activeert die zeer arm loopt met deellast (beetje gas) en eigenlijk alleen voor circuitgebruik is (veel volgas). Daarmee zou je je kleppen kunnen verbranden als je daarmee continu op straat rijdt.

EDIT: Verwar "de blauwe draad" overigens niet met de service blauwe draad (met 2 stekkers, die NU los moeten liggen onder je zadel...en los moeten blijven, dat is een 'service instelling')
 
Laatst bewerkt:
FF volgen, zo spannend dit, net het keuzemoment van Boer zoekt Vrouw.

_O- Zoiets had ik dus ook toen ik hem tegen kwam, de bittere waarheid is een stuk minder spannend helaas, de dealer heeft de oudeerste eigenaar even opgebeld voor mij, zie hier het resultaat:

"Ik heb de oude eigenaar van de motorfiets even gebeld, dit lampje heeft hij gemaakt als ‘’Nep alarm’’

Zodat het lijkt als of er een alarm ingeschakeld staat op de motorfiets.



Heeft dus weinig nut maar altijd grappig !"

Leek mij dat je zoiets via het contact laat lopen ipv een schakelaar maar goed mysterie opgelost.

Bedankt voor het meedenken iedereen!!!

En zeg nou zelf, jullie vonden het ook wel spannend _O- :W
 
_O- Zoiets had ik dus ook toen ik hem tegen kwam, de bittere waarheid is een stuk minder spannend helaas, de dealer heeft de oudeerste eigenaar even opgebeld voor mij, zie hier het resultaat:

"Ik heb de oude eigenaar van de motorfiets even gebeld, dit lampje heeft hij gemaakt als ‘’Nep alarm’’

Zodat het lijkt als of er een alarm ingeschakeld staat op de motorfiets.



Heeft dus weinig nut maar altijd grappig !"

Leek mij dat je zoiets via het contact laat lopen ipv een schakelaar maar goed mysterie opgelost.

Bedankt voor het meedenken iedereen!!!

En zeg nou zelf, jullie vonden het ook wel spannend _O- :W

Ha, zo simpel, ok :z

Toch zou ik ff kijken naar de EPROM die erin zit, daar kun je ook weer van leren.
En de stand van de 2 potmetertjes op je ECU, dan kan je zien of de motor is afgesteld.

Als de lucht inlaat+uitlaat nog origineel is, dan hoeft dat niet.
Mocht je al een andere uitlaat hebben (en/of luchtfilter of airbox) dan is afstellen wel handig.
Een dyno uitdraai met CO meting vertelt je ook al heel veel. (kost iets van €50,=)
 
Laatst bewerkt:
_O- Zoiets had ik dus ook toen ik hem tegen kwam, de bittere waarheid is een stuk minder spannend helaas, de dealer heeft de oudeerste eigenaar even opgebeld voor mij, zie hier het resultaat:

"Ik heb de oude eigenaar van de motorfiets even gebeld, dit lampje heeft hij gemaakt als ‘’Nep alarm’’

Zodat het lijkt als of er een alarm ingeschakeld staat op de motorfiets.



Heeft dus weinig nut maar altijd grappig !"

Leek mij dat je zoiets via het contact laat lopen ipv een schakelaar maar goed mysterie opgelost.

Bedankt voor het meedenken iedereen!!!

En zeg nou zelf, jullie vonden het ook wel spannend _O- :W
Opgelost :t

Als je t via contact schakelt, doet t lampje het niet wanneer je zou willen.
 
grappig :)

Mijn circuitmotor had ook allemaal van dat soort schakelaartjes..

1. Benzinepomp handmatig laten draaien (tank legen?)
2. Inschakeling van het QS systeem
3. Inschakeling van het Contact

Leek wel een straaljager :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan