advies rondom aanschaf nieuwe motor

TuxBiker

MF'er
7 apr 2007
147
3
Weesp
Lieve mensen :)

Na een aantal jaar niet gereden te hebben, is de dwang niet meer te houden en wil ik een motor terug kopen. Ik heb zes jaar dagelijks gereden voor woon-werk op een Honda NTV650.\

Ik wil graag:

cardanaandrijving
windscherm
handscherm
handverwarming
plaats voor telefoonhouder (navi).

Hoeft er niet perfect uit te zien, als die maar goed rijd en een smile op mijn gezicht tovert.

Ik moet er mee langs files en stadsverkeer kunnen (Rotterdam <-> Den Haag <-> Amsterdam).

Ik zit aan deze BMW R1150GS te denken: https://link.marktplaats.nl/m1154767524
Wat zou een goede prijs zijn voor deze machine? De banden zijn niet zo goed en hij kan een kleine beurt gebruiken.

Het is mijn eerste BMW, als jullie mooie andere opties weten dan hoor ik het heel graag.

Kunnen jullie mij wat adviezen geven?

full
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies: cardan eis laten vallen. Heb je keuze uit veel meer motoren. Voor de rest zijn al je andere eisen dingen die je zelf er ook zo kan op zetten, op elke motor. :9

En wat een smile op je gezicht tovert is heel persoonlijk, de één heeft lol op een pruttel cruiser en de ander pas op een 200pk supersport. ;)
 
Vragen om 'n proefrit, en specifiek dat de verkoper de motor niet start voordat jij er bent. Aldaar even voelen of het blok nog koud is.

Via motoshare kan je ook motoren huren voor 30-90 euro per dag. Zit vast wel een BMW met boxer tussen, en dan kan je zo uitgebreid als je wil een proefrit maken.
 
Advies: Als het zo'n GS wordt als op de foto, gooi dan direct dat rare nep-spatbord over de achterband in de container. Leuke motor, maar dat geval achterop..........Nee dus!
 
Lieve mensen :)

Na een aantal jaar niet gereden te hebben, is de dwang niet meer te houden en wil ik een motor terug kopen. Ik heb zes jaar dagelijks gereden voor woon-werk op een Honda NTV650.\

Ik wil graag:

cardanaandrijving
windscherm
handscherm
handverwarming
plaats voor telefoonhouder (navi).

Hoeft er niet perfect uit te zien, als die maar goed rijd en een smile op mijn gezicht tovert.

Ik moet er mee langs files en stadsverkeer kunnen (Rotterdam <-> Den Haag <-> Amsterdam).

Ik zit aan deze BMW R1150GS te denken: https://link.marktplaats.nl/m1154767524
Wat zou een goede prijs zijn voor deze machine? De banden zijn niet zo goed en hij kan een kleine beurt gebruiken.

Het is mijn eerste BMW, als jullie mooie andere opties weten dan hoor ik het heel graag.

Kunnen jullie mij wat adviezen geven?

[afbeelding]
Cardan, gewoon op het lijstje houden hoor, ideeal voor de doorrijder. Laat die mooi weer rijders maar lullen 8-)
De adverteerder schrijft 120 K km, geen probleem, dat is wel zo, die van mij heeft meer als 150 K op de klok, vind dan wel de prijs aan de hoge kant.
 
Die 1150 hebben een zwakke plek, iABS. Deze is zo te zien zonder dat systeem geleverd.
Als hij verder zijn onderhoud op tijd gehad heeft, loopt het nog een keer die kilometers met gemak.
Bandjes kosten de wereld niet.

Als je gaat proefrijden en je bent niet van de sportfietsen (Ninja, GSXR etc), dan ben je verkocht.
Het knalt niet naar de 180 in een zucht, maar het stuurt als een dolle, echt gooien en smijten met zo'n ding. Dan rijd je binnen een halfuur alsof je hem al een jaar of langer hebt. Het enige waar je aan moet wennen en daarna van houdt of nooit meer wilt, is die "wiebel" die er in zit als je bijvoorbeeld stilstaat en gasgeeft. Het is een tweecilinder boxer en het vliegwiel "trekt" als het ware de fiets iets naar rechts. Dat kun je eventueel ook merken bij het insturen van een bocht in combinatie met gas geven of lossen.
Maar ik ben bevooroordeeld. Ik wil niet anders, dan een R.
 
Laatst bewerkt:
Cardan, gewoon op het lijstje houden hoor, ideeal voor de doorrijder. Laat die mooi weer rijders maar lullen 8-)
De adverteerder schrijft 120 K km, geen probleem, dat is wel zo, die van mij heeft meer als 150 K op de klok, vind dan wel de prijs aan de hoge kant.
Mhaw, heb zelf WW gedaan op een Transalp en op een NTV. Kan nou niet echt zeggen dat een cardan echt zoveel voordeel bied. Ketting smeren kost een paar tellen en als je het echt vervelend vind gooi je er een kettingsmeersysteem op. Zou er zeker niet een motor voor laten staan.
 
Op alle motoren in onderschrift heb ik ww gedaan. En de Versys 650 vind ik de ideaalste. (300 km tot reserve gaat flikkeren)
BMW is wel comfortabel, maar logger, moeilijker filefilteren in de stad, hoger verbruik bij mijn rijstijl. (minder dan 200 km vooraleer reserve ging flikkeren) CBR 600rr was ook leuk, maar pijn aan je kont bij lange ritten en je wilt altijd + 110 rijden ( vraag maar aan sassette). Fazer was naked en veel last van koude in winter. Kawasaki en500 had technische mankementen. En de 125 c was niet krachtig genoeg. Ga eens proefrijden en dan liefst bij slecht weer. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Mhaw, heb zelf WW gedaan op een Transalp en op een NTV. Kan nou niet echt zeggen dat een cardan echt zoveel voordeel bied. Ketting smeren kost een paar tellen en als je het echt vervelend vind gooi je er een kettingsmeersysteem op. Zou er zeker niet een motor voor laten staan.
Ketting smeren is geen probleem als het lekker weer is, maar als je 's winters, in het donker, in de regen, stervenskoud thuis komt, dan zit je er niet echt op te wachten. Kettingsmeersysteem heb ik gehad: niet zaligmakend. Daarnaast blijf je met alle prut zitten die je ketting aantast, zoals pekel. Voor mij nooit meer een motor met een ketting :N
 
Heb vroeger zelf een R1100GS gehad.
Nadeel van die machine vond ik het erg slecht en moeizaam op temperatuur komen van de motorolie tijdens de koude dagen.
Op een gegeven moment zette ik een op maat geknipt kartonnetje deels voor de oliekoeler om tijdens de winterdag de temperatuur enigszins normaal te houden.
Beetje kwalijk vond ik dat voor een motor van zo'n kaliber.
Let ook op wat het olieverbruik doet bij zo'n oudere boxer.
Er zijn erbij die lusten em nogal.
Mijn huidige Japanner totaal geen last van.
En let op eventuele speling van cardan naar achterwiel.
Indien dat aanwezig is dan voortijdig oplossen.
Vr Gr E
 
Mag het ook een Moto Guzzi zijn? Veel keuze en de prijzen liggen niet zo overspannen als bij de (overgewaardeerde) BMW.
 
Terug
Bovenaan Onderaan