kettingreiniger

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hoi,

klein vraagje:
De ketting van mn moto heeft nog ns een beurt nodig.
Normaal gebruik ik daarvoor "s100 kettenreiniger".
Ik vroeg me af of ik ook gewoon een goedkopere ontvetter mag gebruiken hiervoor?

grts
 
Is er geen (semi) droog smeermiddel waarbij het geen immense smeerboel word?

Bij ons op het werk staat een supermotard waarbij je denkt dat hij olie lekt, maar het is allemaal smeer van de ketting die letterlijk op de grond druppelt. Dat kan nooit goed zijn.

Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik hem onlangs ook nog schoongemaakt met heet water (tuinslang), wasbenzine en kettingreiniger, waarna ik hem meteen weer in het vet heb gezet.

Iedereen heeft een eigen mening hier en het is een onmogelijke discussie.
 
kerosine mannen , kerosine. te krijgen van Zibro , kost weinig ( 40,00 per 20 liter , zit namelijk in mn kachel ) tast rubber niet aan , reinigt prima , ruikt lekker uit mn kachel :+ en tast lak niet aan ( dit doet dasty namelijk wel ). goedkoper alternatief is peterolie. Na offroad zet ik zelf altijd gewoon de hogedruk reiniger er op :Y , maar deze ketting zit dan ook vol met zand , daarna droogrijden en met wd40 aan de gang, dit trekt minder vuil aan dan dik kettingvet wat niet rondspetterd, maar bij offroad geen probleem, Bij supermoto is het een kwestie van lap zibro langs de schalmen en de rest laten rusten.
Maar dit is hoe ik het doe en geen handleiding voor de onwetende :]
 
Is er geen (semi) droog smeermiddel waarbij het geen immense smeerboel word?

Bij ons op het werk staat een supermotard waarbij je denkt dat hij olie lekt, maar het is allemaal smeer van de ketting die letterlijk op de grond druppelt. Dat kan nooit goed zijn.

Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik hem onlangs ook nog schoongemaakt met heet water (tuinslang), wasbenzine en kettingreiniger, waarna ik hem meteen weer in het vet heb gezet.

Iedereen heeft een eigen mening hier en het is een onmogelijke discussie.
Dat heb ik ook gehad met mijn eerste motorfiets. Ik smeerde met een borsteltje te grote hoeveelheden met dik kettingvet. Toen ik de boel loshaalde bleek veel vet opgehoopt bij het voorste tandwiel. Als de motor warm wordt zal het opgehoopte vet gaan verdunnen. Na alles schoongemaakt te hebben was de "olie lekkage" verholpen. Smeren is prima maar alles wat je er teveel opsmeert slingert eraf en heeft dus geen nut.
 
Discussie is niet nodig.

Het is simpel wie heeft de meeste KMs gemaakt met zijn ketting en hoe heb je hem onderhouden.

Hanzzzz: 36.000 alleen smeren met diverse o-ring kettingsprays per 300 km. (tank beurt)
<Volgende>


Al 50.000 km met dezelfde set and still going. Ik gebruik alleen mijn osco na ieder ritje met daarin scottoiler olie. Omdat de olie dunner is dan vet blijft de ketting mooi schoon. Ketting schoonmaken lijkt me sowieso niet nodig
 
met osco olie wel en met kettinzaag olie ook, maar met scotoiler olie geen last. Ok alleen als ik echt teveel smeer. Zal ook misschien ook van motor, rijstijl kettingkast etc afhangen
 
Alles zit onder, inclusief achterband.
Maar is er geen droog smeermiddel geschikt?

Ik spuit hem vaak in en neem hem dan af met een oude pluisvrije doek


Gebruik eens "White Grease" vet. Met een "bokkenpoot" kwast de ketting smeren, het blijft er heel goed opzitten. Je hoeft de ketting hiervoor niet warm te rijden.
Af en toe een paar vegen en spetters aan onderzijde achterkapje. Die haal je zo weg met een katoenen lap en beetje lampenolie.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij totaal geen last van dat je olie dan tegen de velg en zijde achterwiel slaat?
Mijn Osco heeft dat namelijk wel.
Vind het mede daarom een niet al te favoriet apparaatje.
Vr Gr
Gebruik je de OSCO op de juiste manier?
Na de rit ongeveer 100 meter voor aankomst terwijl je stapvoets rijdt aan de plunjer trekken. Dan die laatste 100m slechts stapvoets doorrijden tot aan de bestemming. De olie is dan over de ketting verspreid, en krijgt dan de tijd om op een warme ketting zijn werk te doen en af te koelen.

Dus NIET gebruiken tijdens het rijden, en NIET gebruiken voor vertrek.
 
Discussie is niet nodig.

Het is simpel wie heeft de meeste KMs gemaakt met zijn ketting en hoe heb je hem onderhouden.

Hanzzzz: 36.000 alleen smeren met diverse o-ring kettingsprays per 300 km. (tank beurt)
<Volgende>
Ruim 80k, toen verkocht. Ketting set nog behoorlijk.
Nauwelijks onderhoud gedaan, nooit ingespoten oid.
Vtwin ook nog, niet enkel rustig mee gereden.
Maar ja...
 
Hoi Super Blackbird.
Ja hoor, ik gebruik mijn Scot-oiler op dezelfde manier zoals jij het doet.
Maar merk de volgende dag na de rit dat de olie ( originele ) toch behoorlijk tegen de velg en achterwiel is geslagen.
Moet je eerlijk bekennen dat ik het apparaat wel nog steeds op mijn motorfiets heb zitten maar em nauwelijks gebruik.
Zet als het weer tijd is liever de motor op de paddockstand en smeer dan met S100 kettingspray en een tandeborstel de ketting aan binnen en buitenzijde in.
Voor mij persoonlijk is deze methode de fijnste om te hanteren.
Vr Gr E
 
Mooi wat bussen ingeslagen van de action.. A 2,95 :P

:W
Die verkopen ze dus niet in de winter. -O-
Het ging ineens hard met de (merk)kettingsprays en drie motoren in de pekel.
Dus een 'klevende spray' spuitbus van Motip gekocht voor heftrucks en ander industrieel gebruik.

Nu de Action erbij gekocht, weet nog niet wat die doet.
Voorraad. :+ :t
 
Dood moe word je er van.

Ik wil mn ketting even een x grondig reinigen ivm de mak die er op zit.

De een zegt diesel, andere zegt: absoluut niet doen.

Een zegt kerosine, de andere huilt van het lachen.
Ik ben eenen leek I dit soort dingen... Dus mocht iemand tips hebben...

Nu bij motoport een bus S100 kettingreiniger gekocht en Castrol Chain spray O-R maargoed wel 25 euro kwijt
 
Terug
Bovenaan Onderaan